Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elinikäiset traumat paksusuolen tähystyksestä

12.02.2022 |

Jouduin tähystykseen hankalien vatsaoireiden, laihtumisen ym vuoksi. Soitin jo viikkoa ennen paikkaan, että tuleva tähystys pelottaa, ja haluan rauhottavat ja kipulääkkeet ennen tutkimusta.

No tutkimuspäivänä menin puolta tuntia ennen hakemaan esilääkkeet. Sain vaan rauhottavaa. Mietin että no ehkä kipulääke annetaan suoneen jos tähystyksestä tulee kipua. No rauhottava ei vaikuttanut lainkaan, ja kipu mitä koin hetken päästä mennessä tähystimellä pidemmälle, oli jotain ihan sairasta!!! Huusin ja anelin että lopettakaa, en kestä tätä enää. Tuntui siltä kuin mua ois viillelty sisältäpäin kuumalla puukolla.. se oli ihan sairasta. Jatkoin anelua että lopettakaa nyt että en kestä enää, tuskanhiki vaan valui otsalta ja toivoin ihan tosissani, että kuolisin siihen tutkimuspedille. Ei ollut pyörtyminen hirveän kaukana. Melkeen toivoin että oisin pyörtynyt, etten olisi tajunnut tähystyksestä mitään. Tähystäjät vaan oli että ihan just lopetellaan että pitää vielä käyä tuolla ja tuolla tähystimen kans ja ottaa koepalat.. Siis en tiedä onko se mahdollista, mutta tuntui siltä niinkuin oisin tuntenut sen koepalojen ottamisen, kun siinä kävi kaikista kipeimpää. Hoitaja sano että painele mahaa niin helpottaa.. miten painelen mahaa, kun oon ihan sekasi ja huudan että lopettakaa etten kestä enää.. Hirveät traumat jäi. Ja uudelleen en oo tähystettäväksi menossa. Lääkäri vielä kysyi tähystyksen loputtua oikein ilosesti, että no millaiset kokemukset sulle jäi tästä? Sanoin että no ihan kauheet.. Menin taksilla kotiin ja itkin koko päivän kun tuntui niin sietämättömän pahalta.

Mitä nyt sitten jälkeenpäin oon lukenu kolonoskopiasta, niin joissain paikoissa siihen saa kunnon mömmöt ja myös nukutuksenki tarvittaessa, mutta ei multa kysytty ees että sattuuko, tai tarvitsenko kipulääkettä yms. Joissain paikoissa myös on erikseen hoitaja ollut painelemassa mahaa, ja jopa pitämässä kädestä kiinni ja on kyselty kokoajan sattuuko ja pidetäänkö taukoa ym... Minkähän ihmeen takia sitten kaikkialla ei haluta tuoda kolonoskopiasta hyvää kokemusta, ei kysellä tarvitseeko lääkettä tai sattuuko liikaa, rynnitään vaan täysillä sen tähystimen kans sisään ja vedetään operaatio täysillä loppuun asti...

Oon myös lukenut, ja puhunut joidenkin ihmisten kanssa ketkä ovat olleet kolonoskopiassa, ja moni on ollu että "no ei se mukavaa ollut, lähinnä epämiellyttävää"... Myös ne, jotka on käyny saman paikkakunnan terveyskeskuksessa tähystettävänä. Voiko olla, että mun mahassa on jotain vikaa, jonka vuoksi tuo sattui niiiiiin s**tanasti? Vai olivatko tähystäjät liian ronskeja?

En kyllä koskaan enää mene hereillä ollessa tuohon, vaan jos koskaan enää tulee kutsua takaisin, niin mun pitää olla niin syvässä unessa, etten tajua siitä mitään... en tiedä, nukuttavatko ne ees ketään niin.

Oon myös ymmärtänyt, että mitä pienempi ihminen on, sen pahempi tähystys ois. Ja mä oon ihan hurjan pieni, vaikka oonkin aikuinen.

Oon myös miettinyt, pitäisikö tuosta tehdä jokin valitus, vai onko ihan normaalia että haluaako tosissaan kuolla kesken kolonoskopian..?

Voisin sanoa niille, jotka odottavat aikaa kyseiseen operaatioon, että vaatikaa KAIKKI lääkkeet operaatiota varten, ja kaikista parhaimman kokemuksen siitä saa varmasti nukutuksessa..

Btw, tähystäjä sanoi että suoli näyttää haavaiselta, joten meinaako se yleensä sitä, että kyseessä olisi haavainen paksusuolentulehdus yms muu sairaus?

Millaisia kokemuksia muilla on kolonoskopiasta? Kertokaa kaikki risut ja ruusut!

Kommentit (201)

Vierailija
161/201 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en vähästä kivusta hätkähdä. Minua saa piikittää ja kaivella suonia vaikka tunnin putkeen, se on luksusta, samoin hammaslääkäri ja hammaskiven poisto. Olen käynyt paljon toimenpiteissä ja minua on leikelty paljon joten en vähästä hätkähdä.

Suolen tähystys oli painajaismaista kidutusta. Tärisin kivusta. Olen valmis maksamaan että saisin nukutuksen jos vielä joudun.

Minua on myös kidutettu toisessa peräaukon vaivassa 8 kk. Paise ja fisteli. Se oli myös niin kivuliasta että meinasin tappaa oikeasti itseni.

Minulle on nuoresta saakka tehty kivuliaita toimenpiteitä toisensa jälkeen. Niihin turtui pian ja olen aina saanut kehuja, että miten kestän inahtamattakaan. Turtuminen valitettavasti on heijastunut myös esim. seksielämään, kun jo ennen murrosikää on joutunut oppimaan "vetämään verhot eteen", valmistautumaan kipuun ja lentämään

Kuulostaa kamalalta

Vierailija
162/201 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia, vuosia sitten vastaava kokemus, sattui ja paljon. Huusin kivusta. Sain jotain kipulääkettä tai rauhoittavaa  kesken operaation ja lopulta heräsin heräämöstä. Olen synnyttänyt, käsi ja jalka murtunut... kipua on koettu. Tämä oli silti kivuliain kokemus.

Joko erot on noin yksilöllisiä tai sitten itse operaatiossa on jotain ollut vialla, erilailla tehty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/201 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuiko teillä se kaasu mitä toimenpiteen aikana suihkutetaan? Vai mikä oli kivuliasta?

Vierailija
164/201 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

varmaan liki 20 kertaa käynyt, tai ehkä enemmänkin. Eipä tunnu missään, maksanmutka tekee tiukkaa, mutta siinä vaiheessa saa lisää humausta, eli hetkellistä kipulääkitystä. Se täytyy erikseen ennen tähystystä sanoa jos sitä haluaa toimenpiteen aikana. 

Katselen aina monitorista suolistoni sisäpuolta samalla kun lääkärikin,... kyselen myös mikä tuo tai tuo on, jos jokin pistää silmään. Sitten  kun maksanmutka tuloillaan, niin huomaavat kyllä ähkymisestäni lisätä aineita ja sekin menee hetkessä ohi.

Pahinta on se litkun juonti, lähettävät aina sen jauheen jonka käyn vaihtamassa phosphoral liuokseen. Olen sanonut että lähettäisivät sitä, mutta aina jauheet tulee. Sairala on lähellä joten helppo nakki vaihto, jos olisi pitkä matka niin ostaisin apteekista itse.

Viimeksi syyskuussa kävin ja seuraava on 3v. kuluttua jollei mitään välillä ilmene.

Ohiksena vastaan sillä joka kysyy, että miksi joku menee noin usein? Käyn itse 2x vuodessa pään magneettitutkimuksissa niin arvelen, että usein käyvällä on sama syy kuin minulla: kontrolloidaan, ettei poishoidettu sairaus (=kasvain minulla) aloita uudestaan kasvamaan. Ei kai kukaan huvikseen käy?

Vierailija
165/201 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin pikkutyttö kertoi meille tällä kertaa tällaisen juhannusjutun. Hohhoijakkaa

Vierailija
166/201 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha keskustelu. 

Oikeasti ongelmasi olisi suurempi, jos suoli olisi puhjennut. Mieheni oli sairaalassa (muun syyn takia) ja viereisessä sängyssä oli nainen, jolla suoli oli puhjennut tähystyksessä. Se oli aivan kamalaa, hän oli kivulias. En tiedä, miten hänelle kävi. Aikuiset lapset olivat hyvin vihaisia, kun oli vakuutettu vaarattomaksi tutkimukseksi. 

Kipu johtui siitä, että tekijä ei osannut asiaansa. 

Olen ollut 3 kertaa. Yksi kerta sattui, kun tekijä oli huono. Muut ei sattuneet, kun painoin aina siitä kohdasta, missä tähystin on ja käännyin alun jälkeen selälleni. 

Vierailija
167/201 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se suunkautta tehtävä tutkimus oli mulla kanssa yhtä horroria, en enää ikinä mene, jos eivät nukuta, loppua kohden revin itse sen letkun pois kun tuli hirveä paniikkikohtaus ja tuntui että tukehdun siihen letkuun, lääkäri otti nokkiinsa, ei edes moikannut lähtiessä.

Vierailija
168/201 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se kipeetä ottaa, niin syynsä siihen on eli haavainen suoli...

Minne se sen kivun muka otti kun ap valitti kivusta?

Vierailija
169/201 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös kivulias toimenpide. Rauhoittavaa olen saanut. Käsitykseni mukaan tuohon kipukokemuksen ja kivuttomuuteen liittyy ihmisten erilainen suolisto eli jos on kovin mutkainen suoli, niin vaatii enemmän ronkkimista ja säätämistä. Näin ainakin minulle lääkäri selitti, kun lähes itkin kivusta ja ihmettelin sitä, että äitini sanoi sen olevan kivuton, mutta epämiellyttävä kokemus.

Vierailija
170/201 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö.

Se tekee kipeää vaikka olisi normaali suoli.

Pelko tutkimuksesta vielä lisää kipua. Ja lääkärin vit tuilu. Kokemusta, 90-luvulta.

Se ilma aiheuttaa sen kivun jo yksistään mitä suoleen joudutaan päästämään että nähdään suolen sisältö...

Hevosillakin ähky (mm. ilmaa kertyy) aiheuttaa kovat kivut. Kierivät maassa tuskissaan! Seurauksena mahdollinen kuolema.

Joten..! 

Vierailija
171/201 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mieli muuttuu kesken tähystyksen, niin eikö silloin voi syyttää lääkäriä raiskauksesta?

Vierailija
172/201 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut useita kertoja ko. tuktimuksessa ja joka ikinen kerta kipu on ollut ihan hirveä. Hikikarpalot putoilivat otsalta, lääkäri vaan ihmetteli, ettei tämä nyt niin kivulias pitäisi olla. Avustajana toiminut sairaanhoitaja oli todella ilkeä, Rauhottavaa ei annettu, koska minulla ei ollut saattajaa paluumatkalle. Kuulemma minulla on todella mutkainen suolisto, joka vaikeuttaa tutkimuksen tekoa. Seuraavan kerran tutkimuksen saa tehdä  patologi.

Vierailija
173/201 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö.

Pelko tutkimuksesta vielä lisää kipua. Ja lääkärin vit tuilu. Kokemusta, 90-luvulta.

Se ilma aiheuttaa sen kivun jo yksistään mitä suoleen joudutaan päästämään että nähdään suolen sisältö...

Hevosillakin ähky (mm. ilmaa kertyy) aiheuttaa kovat kivut. Kierivät maassa tuskissaan! Seurauksena mahdollinen kuolema.

Joten..! 

Ennalta annettava kipulääke ehdoton. 

Vierailija
174/201 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö.

Joten..! 

Pelko/jännitys lisää kipua...

Vierailija
175/201 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö.

Joten..! 

Tämä.

Lisää kiouay, vaikka olisi terve suolikin!

Kivulias toimenpide.

Itse meni ihan horkkaan/spastiseksi kivusta, kädet jäykistyy eikä veri kiertänyt eikä silti antaneet kipulääkettä (suoneen).

Vierailija
176/201 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö.

Joten..! 

Tämä.

Lisää kipua, vaikka olisi terve suolikin!

Kivulias toimenpide.

Itse meni ihan horkkaan/spastiseksi kivusta, kädet jäykistyy eikä veri kiertänyt eikä silti antaneet kipulääkettä (suoneen).

Vierailija
177/201 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain jotain rauhoittavaa ja oli kivuton, todella helppo toimenpide. Olen käynyt useasti tähystyksissä. Kyllä nuo tähystykset on ihan pikkujuttu verrattuna siihen kaikkeen mitä on tullut käytyä läpi paksusuolen poiston myötä. Jotenkin huvittavaa, että joku tekee tuommoisen numeron asiasta, hetkenhän se vain kirpaisee. Itse sinun pitää vaatia rauhoittava lääke suoneen ja pitää huoli että se sulle annetaan.

Urpo. Minäkin olen synnyttänyt luomuna. Ihan pikkujuttu sun paksusuolen poistosi siis, hetken vaan kirpaisee! Koska Minun Kokemus niin se on totuus ja kaikki muut kokee varmasti samoin... 

Vierailija
178/201 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin tässä toimenpiteessä noin kuukausi sitten ja mielestäni se oli jotenkin siedettävä toimenpide. Jännitin toimenpidettä tosi paljon, en saanut esilääkitystä, koska olin yksin ja autolla (en olisi muuten päässyt toimenpiteeseen). Eniten sattui kun mentiin suolenmutkasta eteenpäin ja pari kertaa piti sairaanhoitajan painaa vatsaa. Jos pahin kipu (synnytys) on 10, niin tämä oli ehkä 5.

Lääkäri kyllä sanoi että riippuu paljon suolen kunnosta että miten se kipu tuntuu. Jos suoli on pahasti tulehtunut niin kipukin on huomattavasti kovempi.

Vierailija
179/201 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

terveyskeskuksissa ei ensinnäkään ole erikoislääkäreitä jotka tuon suorittaa, se on ensimmäinen väärä asia aloituksessa. Toisekseen sen kipulääkityksen saa automaattisesti kun siitä mainitsee, suoraan suoneen.

Mitä enemmän tapahtumaa jännittää, ponnistelee vastaan eli vastustaa elimistöllään, sitä enemmän se sattuu.

Olen käynyt kymmeniä kertoja, viimevuosina 3v. välein.

Ei todellakaan saa kipulääkitystä suoneen, vaikka kuinka vaatisi

Kyllä saa, tai ainakin minä sain.

Kokeilin ensin ilman mitään lääkitystä, mutta ei onnistunut. Lääkäri laittoi sitten kipulääkettä suoneen. 

Vierailija
180/201 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöskään täällä Mikkelissä ei annettu kipulääkitystä,hoitaja sanoi pokkana ettei auta kipuun. Sitten moittivat, ettei tarvitse niin kovaa huutaa ja kirota. Koko homma muistutti lähinnä kidutusta ja jälkeenpäin vielä hätisteltiin pois vessasta kun seuraava potilas tulossa (pukuhuoeen vessa).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi