Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elinikäiset traumat paksusuolen tähystyksestä

12.02.2022 |

Jouduin tähystykseen hankalien vatsaoireiden, laihtumisen ym vuoksi. Soitin jo viikkoa ennen paikkaan, että tuleva tähystys pelottaa, ja haluan rauhottavat ja kipulääkkeet ennen tutkimusta.

No tutkimuspäivänä menin puolta tuntia ennen hakemaan esilääkkeet. Sain vaan rauhottavaa. Mietin että no ehkä kipulääke annetaan suoneen jos tähystyksestä tulee kipua. No rauhottava ei vaikuttanut lainkaan, ja kipu mitä koin hetken päästä mennessä tähystimellä pidemmälle, oli jotain ihan sairasta!!! Huusin ja anelin että lopettakaa, en kestä tätä enää. Tuntui siltä kuin mua ois viillelty sisältäpäin kuumalla puukolla.. se oli ihan sairasta. Jatkoin anelua että lopettakaa nyt että en kestä enää, tuskanhiki vaan valui otsalta ja toivoin ihan tosissani, että kuolisin siihen tutkimuspedille. Ei ollut pyörtyminen hirveän kaukana. Melkeen toivoin että oisin pyörtynyt, etten olisi tajunnut tähystyksestä mitään. Tähystäjät vaan oli että ihan just lopetellaan että pitää vielä käyä tuolla ja tuolla tähystimen kans ja ottaa koepalat.. Siis en tiedä onko se mahdollista, mutta tuntui siltä niinkuin oisin tuntenut sen koepalojen ottamisen, kun siinä kävi kaikista kipeimpää. Hoitaja sano että painele mahaa niin helpottaa.. miten painelen mahaa, kun oon ihan sekasi ja huudan että lopettakaa etten kestä enää.. Hirveät traumat jäi. Ja uudelleen en oo tähystettäväksi menossa. Lääkäri vielä kysyi tähystyksen loputtua oikein ilosesti, että no millaiset kokemukset sulle jäi tästä? Sanoin että no ihan kauheet.. Menin taksilla kotiin ja itkin koko päivän kun tuntui niin sietämättömän pahalta.

Mitä nyt sitten jälkeenpäin oon lukenu kolonoskopiasta, niin joissain paikoissa siihen saa kunnon mömmöt ja myös nukutuksenki tarvittaessa, mutta ei multa kysytty ees että sattuuko, tai tarvitsenko kipulääkettä yms. Joissain paikoissa myös on erikseen hoitaja ollut painelemassa mahaa, ja jopa pitämässä kädestä kiinni ja on kyselty kokoajan sattuuko ja pidetäänkö taukoa ym... Minkähän ihmeen takia sitten kaikkialla ei haluta tuoda kolonoskopiasta hyvää kokemusta, ei kysellä tarvitseeko lääkettä tai sattuuko liikaa, rynnitään vaan täysillä sen tähystimen kans sisään ja vedetään operaatio täysillä loppuun asti...

Oon myös lukenut, ja puhunut joidenkin ihmisten kanssa ketkä ovat olleet kolonoskopiassa, ja moni on ollu että "no ei se mukavaa ollut, lähinnä epämiellyttävää"... Myös ne, jotka on käyny saman paikkakunnan terveyskeskuksessa tähystettävänä. Voiko olla, että mun mahassa on jotain vikaa, jonka vuoksi tuo sattui niiiiiin s**tanasti? Vai olivatko tähystäjät liian ronskeja?

En kyllä koskaan enää mene hereillä ollessa tuohon, vaan jos koskaan enää tulee kutsua takaisin, niin mun pitää olla niin syvässä unessa, etten tajua siitä mitään... en tiedä, nukuttavatko ne ees ketään niin.

Oon myös ymmärtänyt, että mitä pienempi ihminen on, sen pahempi tähystys ois. Ja mä oon ihan hurjan pieni, vaikka oonkin aikuinen.

Oon myös miettinyt, pitäisikö tuosta tehdä jokin valitus, vai onko ihan normaalia että haluaako tosissaan kuolla kesken kolonoskopian..?

Voisin sanoa niille, jotka odottavat aikaa kyseiseen operaatioon, että vaatikaa KAIKKI lääkkeet operaatiota varten, ja kaikista parhaimman kokemuksen siitä saa varmasti nukutuksessa..

Btw, tähystäjä sanoi että suoli näyttää haavaiselta, joten meinaako se yleensä sitä, että kyseessä olisi haavainen paksusuolentulehdus yms muu sairaus?

Millaisia kokemuksia muilla on kolonoskopiasta? Kertokaa kaikki risut ja ruusut!

Kommentit (201)

Vierailija
81/201 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiivistä vähän. Ei tuota viitsi lukea.

Hakeudu hoitoon. Sinulla on krooninen ilkeys/kusipääsyndrooma. 

AP:lle. Erinomaisesti kirjoitettu. Kiitos että viitsit kertoa tarkkaan ja hyvin. Älä ota tuon trollin sanomisia minään, joillakin on elämäntarkoituksena vain päästä ilkeilemään, siis kyttäävät ketjuja ja keksivät mitä voisivatkaan taas nälväistä - nettiharrastus. 

No en nyt sanoisi erinomaiseksi. Oli kirjoitusvirheitä, kahta pistettä kolmen sijaan jne. Lisäksi teksti toisti itseään ja oli liian pitkä. Nykyään tuntuu, että ihmiset eivät osaa enää kirjoittaa.

Vierailija
82/201 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää synnyttäneet jotka olette synnyttäneet luomusti ilman mitään puudutuksia vs paksunsuolen tähystys?

Itse olen molemmat käynyt läpi ilman aineita ja kyllä tähystys on leikkiä verrattuna synnytykseen.

Jossain kohtaa sattuu, mutta sen kestää kun ei satu jatkuvasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/201 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nuori, minulla suolistosairaus ja seksuaalitrauma taustalla ja sairauden vuoksi muutaman vuoden välein tähyjä, vaadin aina nukutuksen, koska en hereillä pystyisi olemaan. Koska se on vain kevyt nukutus, kerran heräsin kesken sen ja se traumatisoi minua. Anestesialääkäri ei tiedä missä meni vikaan, tein valituksen ja pääsin onneksi puhumaan sekä lääkärille että psykologille. Jatkossa tullaan tekemään syvässä nukutuksessa, luojan kiitos siitä ei herätä kesken.

Olen pahoillani kokemuksestasi, kannattaa tehdä valitus,

Vierailija
84/201 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

yenn kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain jotain rauhoittavaa ja oli kivuton, todella helppo toimenpide. Olen käynyt useasti tähystyksissä. Kyllä nuo tähystykset on ihan pikkujuttu verrattuna siihen kaikkeen mitä on tullut käytyä läpi paksusuolen poiston myötä. Jotenkin huvittavaa, että joku tekee tuommoisen numeron asiasta, hetkenhän se vain kirpaisee. Itse sinun pitää vaatia rauhoittava lääke suoneen ja pitää huoli että se sulle annetaan.

Sun aivot ei oo selvästikkään kehittyneet niin pitkälle, että sinne olisi mitenkään voinut kehittyä ymmärrystä tai empatiaa toisia ihmisiä kohtaan.

Empatia pikkuasioista ruikuttajia kohtaan on kadonnut kun kokenut kovia.

Vierailija
85/201 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin juuri hatanpään vatsakeskuksessa paksusuolen tähystyksessä ja oli erittäin lämminhenkiset ja kannustavat hoitajat, en oikein meinannut pystyä rentoutumaan vaikka sain kipulääkettä ja rauhoittavaa ennen tutkimusta. Alussa, alavatsalla tuntui kamalaa kipua ja sitten kun ne pumppas ilmaa sisälle niin tuntu että sekin sattui aivan kauheesti, kyllä mulla vähän itkukin pääsi mutta ammattitaitoisesti tekivät työnsä ja uskon että olisivat lopettaneet jos olisin sitä pyytänyt. Oli sillai turvallinen olo koko tutkimuksen ajan, ei jääny traumoja :D

Tyhjennysjuoman juominen oli kyllä melkein hirveintä tuossa ja mulla tuli siitä kauhea vatsakipu.

Vierailija
86/201 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain jotain rauhoittavaa ja oli kivuton, todella helppo toimenpide. Olen käynyt useasti tähystyksissä. Kyllä nuo tähystykset on ihan pikkujuttu verrattuna siihen kaikkeen mitä on tullut käytyä läpi paksusuolen poiston myötä. Jotenkin huvittavaa, että joku tekee tuommoisen numeron asiasta, hetkenhän se vain kirpaisee. Itse sinun pitää vaatia rauhoittava lääke suoneen ja pitää huoli että se sulle annetaan.

Ei kenenkään kipu ole yhtään huvittavaa.

Vierailija
87/201 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kävin juuri hatanpään vatsakeskuksessa paksusuolen tähystyksessä ja oli erittäin lämminhenkiset ja kannustavat hoitajat, en oikein meinannut pystyä rentoutumaan vaikka sain kipulääkettä ja rauhoittavaa ennen tutkimusta. Alussa, alavatsalla tuntui kamalaa kipua ja sitten kun ne pumppas ilmaa sisälle niin tuntu että sekin sattui aivan kauheesti, kyllä mulla vähän itkukin pääsi mutta ammattitaitoisesti tekivät työnsä ja uskon että olisivat lopettaneet jos olisin sitä pyytänyt. Oli sillai turvallinen olo koko tutkimuksen ajan, ei jääny traumoja :D

Tyhjennysjuoman juominen oli kyllä melkein hirveintä tuossa ja mulla tuli siitä kauhea vatsakipu.

kauanko jonotit

Vierailija
88/201 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikää synnyttäneet jotka olette synnyttäneet luomusti ilman mitään puudutuksia vs paksunsuolen tähystys?

Itse olen molemmat käynyt läpi ilman aineita ja kyllä tähystys on leikkiä verrattuna synnytykseen.

Jossain kohtaa sattuu, mutta sen kestää kun ei satu jatkuvasti.

Missä on ihmisten empatiakyky? Vain koska SINÄ olet kokenut synnytyksen ja vertaat sitä kaikkeen kipuun, ei tarkoita että sinulla on oikeus vähätellä toisten kipuja. Tunnen myös naisia jotka ovat sanoneet että alakautta synnyttäminenkin sattui vähemmän kuin suolen tähystys.

Vierailija
89/201 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt. En tunnista kertomustasi omastani. Kyllä se vähän sattui. OIskohan kipukynnyksessä sitten eroa?

Ap on ilmeisesti käynyt yksityisellä ammatinharjoittajilla. Ne tosiaan kiduttaa ihmisiä.

Ei mitään ammatillisuutta. Tee valitus.

Vierailija
90/201 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisellä on on AINA hoitaja ja parempi hoito tähyssä.

T. Monta kertaa ollut

91/201 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle kans sanottiin, että kivuton toimenpide, mutta alkoi sattumaan niin helvetisti. En tiedä sitten johtuuko siitä, että en arastele sanoa mielipidettäni, mutta karjaisin kesken tähystyksen että nyt loppu, et jatka enää hetkeäkään. Lääkäri sanoi että ok, pyysi sairaanhoitajan paikalle ja antoivat 10 sekunnissa kipulääkkeen suoneen, joka tod vaikutti. Loppu meni hyvin ja mukavasti keinuttu kun kävelin ulos sairaalasta. Ap, miksi annoit toimenpiteen jatkua?

Haha, enkö mä kirjottanu että huusin ja anelin että lopettakaa mutta lääkäri ei lopettanut tutkimusta? Alkaa jo naurattaa nää jotkut kommentit. Voisitteko ajatuksella lukea aloituksen ym, niin ei tarvisi kommentoida mitään typerää.

Vierailija
92/201 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut sietämätöntä, sanoin kestän pienen kivun ennemmin kuin että jalat alta lääkityksen takia.  Olen sen verran iäkäs että kehtaan sanoa ettei kannata tehdä paitsi jos ihan pakko mitään tutkimuksia.

Vierailija
93/201 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kannattaa tehdä valitus. Lääkäreiden palkat maksetaan Suomessa tavalla tai toisella lähes aina verorahoista, joten eivät he muuten opi. Jos olisi yksityispraktiikka niin katoavat asiakkaat kyllä ohjaisivat toimintaa empaattisempaan suuntaan.

Itsekin tein eräästä lääkäristä valituksen johon ylilääkäri joutui kirjoittamaan vastineen. Jos ei muuta niin ymmärsivätpähän ettei toiste kannata toimia samalla tavalla.

Vierailija
94/201 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olen pahoillani kokemuksestasi.

Todella järkyttäviä kommentteja, missä on ihmisten kyky ymmärtää, että kaikilla on erilaiset suolen mutkat ja toiselle se tähystys on elämän kivuliain kokemus? Ulkomailla tähystykset tehdään aina humautuksessa/kevyessä nukutuksessa oletuksena, mutta ei Suomessa. Jokainen, jolla on ollut huono kokemus, tehkää valitus! Suomen tähystystavat täytyy saada uudistettua.

Taas kerran voin todeta että ihmiset ovat paskaa. Luulisi, että juurikin muilla suolistosairailla tai tähystetyillä olisi empatiaa toisille, mutta ei. 

Vierailija
95/201 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni aiheuttaa aivan järkyttävää kipua. On tehty useampi kerta. Itken ja huudan toimenpiteessä. Viimeksi alkoi nenästäkin valua verta, tuntui että pääkin räjähtää. Mulla on paljon kiinnikkeitä kun on tehty vatsan alueen leikkauksia. Ja on endoakin. Että ehkä siksi tuo sattuu niin pirusti! Kipukynnys on kyllä normaali. On tehty ilman puudutuksia aika ikäviäkin toimenpiteitä elämän varrella mutta tuo tähystäminen vie kyllä voiton kaikesta kivusta!!!

Vierailija
96/201 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP:lle. Erinomaisesti kirjoitettu. Kiitos että viitsit kertoa tarkkaan ja hyvin. Älä ota tuon trollin sanomisia minään, joillakin on elämäntarkoituksena vain päästä ilkeilemään, siis kyttäävät ketjuja ja keksivät mitä voisivatkaan taas nälväistä - nettiharrastus. 

No en nyt sanoisi erinomaiseksi. Oli kirjoitusvirheitä, kahta pistettä kolmen sijaan jne. Lisäksi teksti toisti itseään ja oli liian pitkä. Nykyään tuntuu, että ihmiset eivät osaa enää kirjoittaa.

Milloin vauva.fi:stä on tullut kirjoittamistaidon osoituspaikka?

Tarkoituksena on keskustella, jakaa kokemuksia, hakea ja jakaa tietoa.

Millähän tavalla sinä nyt asiallisessa aiheessa keskustelet? Aloittaja ei hakenut ohjausta kirjoittamisen taidossa.

Vierailija
97/201 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvitelkaa entisajan kirurgisia leikkauksia. Ei ollut mitään nukutusta, puhumattakaan edes kunnon kipulääkkeistä. Jossain annettiin viinaa, vaan tuskin siitä mitään apua. Kapula suuhun ja käsky, pure kapulaa. Sahattiin luita poikki ym.

Ihminen oppii kestämään jonkinasteista kipua, kun päättää että kestää.

Näin varmaan on ollut, kuten kerrot, mutta ei sinun ihan kaikkea elokuvissa näkemääsi pidä uskoa.

Itse ainakin äärimmäistä kipua tuntiessani pyörtyisin, shokkitila!

Vierailija
98/201 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvitelkaa entisajan kirurgisia leikkauksia. Ei ollut mitään nukutusta, puhumattakaan edes kunnon kipulääkkeistä. Jossain annettiin viinaa, vaan tuskin siitä mitään apua. Kapula suuhun ja käsky, pure kapulaa. Sahattiin luita poikki ym.

Ihminen oppii kestämään jonkinasteista kipua, kun päättää että kestää.

Näin varmaan on ollut, kuten kerrot, mutta ei sinun ihan kaikkea elokuvissa näkemääsi pidä uskoa.

Itse ainakin äärimmäistä kipua tuntiessani pyörtyisin, shokkitila!

Oppii kestämään! Kertaoppiminen, hienoa!

99/201 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi että! Kirjoitan ihan selvää suomenkieltä, eikä tässä pointtina ollut nyt mitenkään mun kirjoitusasu. Vaan se että tää kokemus oli niin sairas, että toivon ettei kenenkään tarvitsisi kokea samaa. Toivon että mun kirjoituksella voisin auttaa niitä, jotka joskus joutuu samaan operaatioon, että ihmiset osaisivat vaatia itselleen kunnollista hoitoa ja tukea operaatioon, ja jotta välttyisivät niin pahoilta traumoilta mitä itse sain.

Vierailija
100/201 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jotenkin vielä ymmärrän sen, että yksittäinen tutkimus voi mennä kivuliaaksi, jos sitä ei ole koskaan ihmiselle tehty. Etukäteenhän ei voi tietää. Sitä ihmettelen kuitenkin, että ketjussa on ihmisiä, jotka ovat kokeneet kovaa kipua kyseisessä tutkimuksessa ja se on silti tehty heille useampaan kertaan ilman kipulääkitystä. Lääkkeet on keksitty ja suonet ovat olemassa. Luulisi, että ihmisen tutkimus pyrittäisiin tekemään mahdollisimman kivuttomasti ja jos etukäteen tiedetään, että kipua tulee olemaan, niin kunnon kipulääkityksen pitäisi olla itsestäänselvyys. Etenkin kun tutkimuksen teko ei suju millään lailla paremmin sen vuoksi, että tutkittavaan sattuu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan