Hei te viiskymppisten ukkojen kanssa lapsia hankkivat!
Aivan sama minkä ikäisiä itse olette, mutta minkä ihmeen takia hankitte viisikymppisen puolison kanssa lapsia? Tajuatteko, ettei lapsen isä ole lapsen elämässä kuin hyvällä tuurilla 20-30 vuotta? Viisikymppisten elinajanodote ei tänä päivänä yllä kovin korkeisiin lukemiin. Huonolla tuurilla olet yksinhuoltaja, kun lapset ovat juuri ja juuri teini-ikäisiä. Tai joudut hoitamaan sekä lapset että eläkeläisukon kymmenen vuoden päästä. Miksi?
Tämä tuli mieleeni, kun naapuriin muutti pariskunta, jossa äiti on 29-vuotias ja isä 51-vuotias. Parina ihan nuorekkaan oloinen ja lapsella hyvä olla NYT, mutta luontoa ei voi huijata. Isukki jää eläkkeelle, kun lapsi on vielä ala-asteikäinen. Auta armias, jos meinaavat toisenkin vielä hankkia.
Ettekö te nuoret naiset mieti tulevaisuuttanne yhtään!?!
Kommentit (112)
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 08:34"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 08:27"]
Minun mies on 47v ja minä 32v. Lähes 50v isän positiivisia puolia on se, että haluaa olla läsnä lapsen elämässä ja on taloudellisesti mahdollista ottaa löysemmin. Miehelläni on kaksi aikuista lasta ja heidän kanssa on lähentynyt vasta kun lapset ovat olleet murkkuja, koska silloin kun lapset oli pieniä oli miehelläni vielä opiskelut kesken ja töissäkin piti käydä.. Meidän lapsen kanssa on joka päivä töiden jälkeen ja tekee lapsen eteen kaikkensa. Väitän, että "vanhempi" isä on parempi isä ja arvosta vanhemmuutta erilailla.
[/quote]
Kuka tahansa normaali mies haluaa samaa, ei tuon takia tarvitse alkaa tekemään lapsia miehen kanssa jolla niitä jo eka setti on
[/quote]
Mä etsin miehestä muutakin kuin kykyä olla isä, eli kiva elämänkumppani, enkä saa sitä varten ikäistäni kivaa miestä. Etsitty on.
En halua siis vain ikäistäni miestä, josta ois kiva olla isä. Vaikka oiskin hyvä isä. Eli jos vanhempi mies on sekä hyvä elämänkumppani ETTÄ hyvä isä, niin pakkohan se on sellainen ottaa, vaikka miten haluaisi valita.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:27"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:24"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:10"] [quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:05"]Sattuipa sopivasti silmiin tämä aloitus, kun tässä juuri 52v mieheni kanssa pienokaisemme päiväunien aikana pohdimme antaisimmeko ystävällemme 65-vuotislahjaksi benji- vai laskuvarjohypyn. Sukelluskurssinhan tuo ystävämme jo suoritti pari vuotta sitten. [/quote] Miten se tähän keskusteluun liittyy. Vanha ukko on vanha ja lapsi häpeää, siihen ei raha auta. Mutta itsekkyys kyllä paistaa läpi.;) [/quote] Aika vähän tiedät, jos luulet ettei raha auta ;) [/quote] No eihän se auta kun seniiliys iskee;)
[/quote]
Miten niin ei? Voihan sillä ostaa vaikka kämpän.
Tämä "lapsi häpeää vanhaa isäänsä" on kyllä todella huolellisesti mietitty ja tyhjentävä argumentti, johon voikin sitten varmaan päättää tän keskustelun kokonaan? Oikeastihan vain 25-vuotiaiden, varakkaiden ja kauniiden ihmisten pitäisi antaa lisääntyä.
Nyt vähän järkeä tähän hei.
Oma isäni oli melko vanha kun synnyin, enkä kyllä koskaan hävennyt häntä. Hän oli viisas, osaava ja kärsivällinen mies, josta olin päinvastoin hyvin ylpeä. Ja ei, hän ei kuollut vanhuudesta johtuviin syihin, kun joku niin kuitenkin ajattelee.
Pääasiashan on, että vanhemmat ovat lapselleen rakastavia ja hyviä, enkä ymmärrä miksi mihinkään muuhun olisi kenelläkään nokan koputtamista.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 09:04"]
Kyllä isää osaa kaivata, jos sellainen on ollut. Eikä kuolema ole se ainoa ongelma. "menetin" isäni aivoverenvuodolle, kun olin 19. Isä oli silloin vasta kuudenkymmenen. Isä elää edelleen, mutta hoivasuhde kääntyi ja kommunikaatiota ei ole. Aikuinenkin voi tarvita isää, jonka kanssa voi puhua, kuten lapsenikin tarvitsisivat isoisää, jonka kanssa voi tehdä jotain.
[/quote]
Sama täällä. Isäni on elossa, mutta menetin hänet päälle 3-kymppisenä jatkuvasti riitaa haastaneelle isän uudelle vaimolle, joka pitää isän tiukasti talutusnuorassaan niin, ettei minun kanssani enää olla tekemisissä.
Täällä Suomessa miesten elinikäennuste on n. 77v. Tässä valossa viisikymppinen siis ehtii lapsensa aikuiseksi kasvattaa hyvinkin. Ihan omassa tuttavapiirissäni on tällaisia perheitä. Ne ovat aktiivisia, lapset huomioivia yksiköitä. Terveet elämäntavat ja aktiivisuus eivät tietenkään ole takeita mistään, mutta nykyäänkin tapaa terveitä ja hyväkuntoisia kahdeksankymppisiä paljon. Iäkkäämmät vanhemmat ovat monesti paljon sitoutuneempia perhe-elämään ja heillä on ehkä myös taloudellisesti paremmat resurssit huolehtia lastensa hyvinvoinnista.
Monella, ilmeisen nuorella keskusteluun osallistujalla, tuntuu oleban käsitys, että viisikymppisenä letaan odotella viikatemiestä. Ei ole nykypäivää! Itse olen paljon huolestuneempi nuorista, epäkypsistä vanhemmmista, joille vanhemmuus tuntuu olevan vaikeaa ja liian sitovaa. Myös monimutkaiset uusperhekuviot ovat mielestäni huolestuttavampi ja lapsia traumatisoivampi ilmiö. Vähän ohi aiheen, mutta sitä liipaten:)
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:30"]
Tämä "lapsi häpeää vanhaa isäänsä" on kyllä todella huolellisesti mietitty ja tyhjentävä argumentti, johon voikin sitten varmaan päättää tän keskustelun kokonaan? Oikeastihan vain 25-vuotiaiden, varakkaiden ja kauniiden ihmisten pitäisi antaa lisääntyä.
Nyt vähän järkeä tähän hei.
Oma isäni oli melko vanha kun synnyin, enkä kyllä koskaan hävennyt häntä. Hän oli viisas, osaava ja kärsivällinen mies, josta olin päinvastoin hyvin ylpeä. Ja ei, hän ei kuollut vanhuudesta johtuviin syihin, kun joku niin kuitenkin ajattelee.
Pääasiashan on, että vanhemmat ovat lapselleen rakastavia ja hyviä, enkä ymmärrä miksi mihinkään muuhun olisi kenelläkään nokan koputtamista.
[/quote]
Juuri näin. Ihmettelisin suuresti, jos lapsemme eivät tulisi ajattelemaan isästään samoin, hänessä on totisesti enemmän ylpeyden aihetta kuin MONISSA miehissä on, vaikka ikä olisikin "normaali". Hohhoijakkaa taas.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:13"]
50-vuotiaalla on yleensä kasvatustaitoa ja elatuskykyä, mitä teini/sossu/itsekin elätti -vanhemmilla ei ole. Hyvin ehtii kasvattaa lapsen aikuiseksi. Huomisesta et tiedä sinäkään.
[/quote]
Jos on saanut lapsen 30-vuotiaana 30-vuotiaan miehen kanssa, onko silloin teini/sossu/itsekin elätti? Suurin osa ihmisistä on valmistunut siihen mennessä ammattiin ja tehnyt jo vuosikausia töitäkin. Mutta täällä kaikki alle 50-vuotiaana miehenä ja alle 40-vuotiaana naisena lapsen saaneet ovat juurikin vuokralla asuvia sossun elättejä. Justjust.
Fakta on lapsi häpeää vanhaa vanhempaansa, nähty on.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:10"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:05"]Sattuipa sopivasti silmiin tämä aloitus, kun tässä juuri 52v mieheni kanssa pienokaisemme päiväunien aikana pohdimme antaisimmeko ystävällemme 65-vuotislahjaksi benji- vai laskuvarjohypyn. Sukelluskurssinhan tuo ystävämme jo suoritti pari vuotta sitten.
[/quote]
Miten se tähän keskusteluun liittyy. Vanha ukko on vanha ja lapsi häpeää, siihen ei raha auta. Mutta itsekkyys kyllä paistaa läpi.;)
[/quote]
Miksi lapsi häpeäisi vanhempiaan iän takia? Jos vanhemmat on ajan hermolla, rakastavia ja antavat hyvän elämän miksi lapsi häpeäisi heitä? Voihan se olla hassua lapsen mielestä, että isi ja äiti on vanhempia kun muiden vanhemmat, mutta jos on hyvät kotiolot niin miksi vanhempiaan häpeäisi? Olen se, jonka isä kuoli onnettomuudessa, kun olin 13v ja kyllä mun kaverit välillä ihmetteli isäni ikää, vaikka hän ei ollut kun 50-vuotias kuollessaan, muiden isät oli neljänkympin molemmin puolin, mutta en mä isää hävennyt.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:36"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:10"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:05"]Sattuipa sopivasti silmiin tämä aloitus, kun tässä juuri 52v mieheni kanssa pienokaisemme päiväunien aikana pohdimme antaisimmeko ystävällemme 65-vuotislahjaksi benji- vai laskuvarjohypyn. Sukelluskurssinhan tuo ystävämme jo suoritti pari vuotta sitten. [/quote] Miten se tähän keskusteluun liittyy. Vanha ukko on vanha ja lapsi häpeää, siihen ei raha auta. Mutta itsekkyys kyllä paistaa läpi.;) [/quote] Miksi lapsi häpeäisi vanhempiaan iän takia? Jos vanhemmat on ajan hermolla, rakastavia ja antavat hyvän elämän miksi lapsi häpeäisi heitä? Voihan se olla hassua lapsen mielestä, että isi ja äiti on vanhempia kun muiden vanhemmat, mutta jos on hyvät kotiolot niin miksi vanhempiaan häpeäisi? Olen se, jonka isä kuoli onnettomuudessa, kun olin 13v ja kyllä mun kaverit välillä ihmetteli isäni ikää, vaikka hän ei ollut kun 50-vuotias kuollessaan, muiden isät oli neljänkympin molemmin puolin, mutta en mä isää hävennyt.
[/quote]
Häpesin. Ei ollut nuorekas isä, kiikkustuolissa istui suurimman osan päivää kunnes sai aivoverenvuodon ja halvaantui. Ei käynyt koulun juhlissa, ei vanhempainilloissa ja kyllä, koulussa kiusattiin tästä. Ylioppilasjuhlien aikaan ei sitten ollut enää elossakaan.
Täällä nyt varmaan yksi ja sama henkilö jankkaa tosta että lapsi häpeää jos isä on vanha. Ja tosta itsekkyydestä.
Miksi roikut av-palstalla kun tämänkin ajan voisit viettää lastesi kanssa, tai ainakin rakentaa heille parempaa tulevaisuutta ja olla se täydellinen vanhempi, jonka annat ymmärtää olevasi? Sinähän se vasta itsekäs oletkin!
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:32"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 09:04"]
Kyllä isää osaa kaivata, jos sellainen on ollut. Eikä kuolema ole se ainoa ongelma. "menetin" isäni aivoverenvuodolle, kun olin 19. Isä oli silloin vasta kuudenkymmenen. Isä elää edelleen, mutta hoivasuhde kääntyi ja kommunikaatiota ei ole. Aikuinenkin voi tarvita isää, jonka kanssa voi puhua, kuten lapsenikin tarvitsisivat isoisää, jonka kanssa voi tehdä jotain.
[/quote]
Sama täällä. Isäni on elossa, mutta menetin hänet päälle 3-kymppisenä jatkuvasti riitaa haastaneelle isän uudelle vaimolle, joka pitää isän tiukasti talutusnuorassaan niin, ettei minun kanssani enää olla tekemisissä.
[/quote]
Kiitos siitä, että joku joskus lukee oikein ja ymmärtää. Tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:39"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:36"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:10"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:05"]Sattuipa sopivasti silmiin tämä aloitus, kun tässä juuri 52v mieheni kanssa pienokaisemme päiväunien aikana pohdimme antaisimmeko ystävällemme 65-vuotislahjaksi benji- vai laskuvarjohypyn. Sukelluskurssinhan tuo ystävämme jo suoritti pari vuotta sitten. [/quote] Miten se tähän keskusteluun liittyy. Vanha ukko on vanha ja lapsi häpeää, siihen ei raha auta. Mutta itsekkyys kyllä paistaa läpi.;) [/quote] Miksi lapsi häpeäisi vanhempiaan iän takia? Jos vanhemmat on ajan hermolla, rakastavia ja antavat hyvän elämän miksi lapsi häpeäisi heitä? Voihan se olla hassua lapsen mielestä, että isi ja äiti on vanhempia kun muiden vanhemmat, mutta jos on hyvät kotiolot niin miksi vanhempiaan häpeäisi? Olen se, jonka isä kuoli onnettomuudessa, kun olin 13v ja kyllä mun kaverit välillä ihmetteli isäni ikää, vaikka hän ei ollut kun 50-vuotias kuollessaan, muiden isät oli neljänkympin molemmin puolin, mutta en mä isää hävennyt.
[/quote]
Häpesin. Ei ollut nuorekas isä, kiikkustuolissa istui suurimman osan päivää kunnes sai aivoverenvuodon ja halvaantui. Ei käynyt koulun juhlissa, ei vanhempainilloissa ja kyllä, koulussa kiusattiin tästä. Ylioppilasjuhlien aikaan ei sitten ollut enää elossakaan.
[/quote]
No teidän suhde ei varmaan muutenkaan ollut sitten mitenkään kovin lämmin, koska ei sitä yleensä rakastamaansa ihmistä häpeä. Mulle isä oli paras isä, jonka olisin voinut toivoa ja isän kanssa tehtiin aina kaikkea kivaa ja ikimuistoista, joten siksi en häntä varmaan sitten tajunnut hävetä, harmi vaan, että hän ei ole enää elämässäni toisen autokuskin virheen takia.
Kyllä minä ihmettelisin, jos oma isäni, 50 v, tekisi vielä lapsia. Onhan sillä jo terveyskin eri jamassa kuin silloin alle 30-vuotiaana, kun minut sai. Lapsenlapsien aika on ajankohtaisempi kuin omien lapsien tekeminen.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:46"]
Täällä nyt varmaan yksi ja sama henkilö jankkaa tosta että lapsi häpeää jos isä on vanha. Ja tosta itsekkyydestä.
Miksi roikut av-palstalla kun tämänkin ajan voisit viettää lastesi kanssa, tai ainakin rakentaa heille parempaa tulevaisuutta ja olla se täydellinen vanhempi, jonka annat ymmärtää olevasi? Sinähän se vasta itsekäs oletkin!
[/quote]
Vituttaako, kun et voi lapsen puolesta päättää sitä häpeääkö lapsi vanhaa starbaa? Kyllä häpeää, ei tietenkään sitä ääneen sano. Muista ottaa kunnon sairauskulu- ja henkivakuutus sille vanhukselle ettei tarvitse jäädä omaishoitajaksi. Tulee halvemmaksi lykätä sitten laitokseen toisten riesaksi.
Mulla ei ole lapsia eikä tule, joten huolehdi vaan omista penikoistasi, leskeksi kun tulet pian jäämään.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:10"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:05"]Sattuipa sopivasti silmiin tämä aloitus, kun tässä juuri 52v mieheni kanssa pienokaisemme päiväunien aikana pohdimme antaisimmeko ystävällemme 65-vuotislahjaksi benji- vai laskuvarjohypyn. Sukelluskurssinhan tuo ystävämme jo suoritti pari vuotta sitten. [/quote] Miten se tähän keskusteluun liittyy. Vanha ukko on vanha ja lapsi häpeää, siihen ei raha auta. Mutta itsekkyys kyllä paistaa läpi.;)[/quote]
Liittyy siten, että tämän päivän viisi- tai edes kuusikymppinen ei ole sitä mitä sen ikäiset olivat menneinä vuosikymmeninä, yleisesti ottaen. Silloin lahjoiksi tuon ikäisille annettiin kiikkustuoleja sun muita rauhallisten päivien viettoon kuuluvia tarvikkeita.
Nykyinen 50vee on ihan eri luokkaa kuin ennen ja myös ihan eri tavalla mukana lapsensa elämässä.
Kasvamiseen kuuluu, että yleensä lapsi jossain vaiheessa teini-iässä häpeää vanhempiaan, aina löytyy jokin syy. Joskus se on ikä, joskus tyhmyys.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:34"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:13"]
50-vuotiaalla on yleensä kasvatustaitoa ja elatuskykyä, mitä teini/sossu/itsekin elätti -vanhemmilla ei ole. Hyvin ehtii kasvattaa lapsen aikuiseksi. Huomisesta et tiedä sinäkään.
[/quote]
Jos on saanut lapsen 30-vuotiaana 30-vuotiaan miehen kanssa, onko silloin teini/sossu/itsekin elätti? Suurin osa ihmisistä on valmistunut siihen mennessä ammattiin ja tehnyt jo vuosikausia töitäkin. Mutta täällä kaikki alle 50-vuotiaana miehenä ja alle 40-vuotiaana naisena lapsen saaneet ovat juurikin vuokralla asuvia sossun elättejä. Justjust.
[/quote]
Jaa täällä vanhat pikkulapsen vanhemmat. Rahaa on. Lapsi perii aikanaan ison omaisuuden. Voi vaikka muuttaa sijoitusasuntoomme jos häpeää meitä. Mutta miten teidät on kasvatettu jos häpeätte vanhempianne.
Vanha isähän ei välttämättä kuole saappaat jalassa vaan on pitkään esim. hoitolaitoksessa. Varmasti helpompaa silloin jälkeläiselle, jos on jo nelikymppinen.
29 ja 51v? Hyi! Ja vielä lapsi! Eikö se nainen ole yhtään nuorempaa miestä löytänyt vai onko mies rikas?
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:24"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:10"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:05"]Sattuipa sopivasti silmiin tämä aloitus, kun tässä juuri 52v mieheni kanssa pienokaisemme päiväunien aikana pohdimme antaisimmeko ystävällemme 65-vuotislahjaksi benji- vai laskuvarjohypyn. Sukelluskurssinhan tuo ystävämme jo suoritti pari vuotta sitten. [/quote] Miten se tähän keskusteluun liittyy. Vanha ukko on vanha ja lapsi häpeää, siihen ei raha auta. Mutta itsekkyys kyllä paistaa läpi.;)
[/quote]
Aika vähän tiedät, jos luulet ettei raha auta ;)
[/quote]
No eihän se auta kun seniiliys iskee;)