Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskotteko todella miesten olevan henkisesti vahvempia?

Vierailija
23.06.2015 |

Luin tässä erästä keskustelua, ja olin pöyristynyt vastauksista: miehethän ovat fyysisesti vahvempia ja isokokoisempia, mutta henkisellä puolella erot ovat yksilökohtaisia ja opittuja, eivät sukupuolisidonnaisia. 

Ehkäpä naiset ovat oppineet rooliin, jossa hätätilanteessa heittäydytään avuttomaksi ja hätäännytään, mutta se ei johdu sukupuolesta, vaan sukupuolirooleista.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 21:33"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 21:11"]

Keskustelussa, josta tämän poimin, henkisellä vahvuudella viitattiin kykyyn pysyä rauhallisena kriisitilanteissa, olla rohkea, ottaa hallittuja riskejä, arvioida tilanne, ottaa ohjat käsiin, puolustaa itseään ja muita, olla hätääntymättä ja panikoimatta turhaan.

ap

[/quote]

Voihan sitä tarinoida mitä huvittaa mutta ainakin tuollaisessa vahvuudessa, jonka yllä määrität, miehet nimenomaan ovat vahvempia.

Miehet perustavat enemmän yrityksiä ja kaikki on varmasti sitä mieltä, että ottavat enemmän riskejä, sekä hallittuja että hallitsemattomia. Naiset pelaavat paljon enemmän varman päällä - kaikessa.

Ottaa ohjat käsiin on hyvin miehinen käsite. Sitähän naiset usein toivovat mieheltään, että osaa ottaa tarvittaessa.

Naiset hätääntyvät ja panikoivat huomattavasti pienemmistä asioista kuin miehet. Tuhat kertaa olen todistanut, kun naisella menee hermot mitättömästä asiasta. Samaan liittyy pysyminen rauhallisena kriisitilanteissa.

Miksi naisten pitäisi olla kuin miehet? Me miehet rakastetaan naisia juuri siksi, että olette naisia! Ylläluotellut asiat kuuluvat miesten vahvuusalueisiin. Muutama poikkeus ei muuta kuin vahvista säännön. Naisilla on omat vahvuutensa ja asiat, joissa pesevät miehet.
[/quote]
Väitän, että juuri nämä onniitä asioita, joihin kasvatus vaikuttaa. Onhan paljon tutkimuksia, joissa on todettu, että tyttöjä ja poikia kasvatetaan tiedostamatta eritavalla. Poikia kehutaan saavutuksista ja tyttöjä ominaisuuksista joita heillä jo on. Tytö kasvatetaan kulkemaan mukana porukassa, pojat johtamaan. Tytöille korostetaan harkitsevuutta, turvallisuutta ja järkevyyttä- pojille no pain no gain. Toki sukupuoli vaikuttaa, mutta vaikuttaa sekin tuleeko kannustus ja kehut kovasta ponnistelusta tavoitteen eteen vai sievästä käytöksestä. Miehet ovat johtoasemissa myös, siksi, että edelleenkin työelämässä on siirtymävaihe. Asenteet muuttuvat hitaasti ja naisen paikka oli vielä aika äskettäin kotona. Kyllä se on siellä keski-ikä 50v. johtoportaassa se asenne naistyötekijöihin saatika johtajiin on monella aika kamala. Nuoremmassa polvessa tämä vaikuttaa siten, että nuori miesjohtaja pääsee tähän kerhoon mukaan eli verkostoituu ja nainen ei, ainakaan niin hyvin.

Vierailija
42/54 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 21:56"]

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 21:49"]

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 21:47"]

Muistan tutkimuksen, jossa todettiin naisten kestävän paremmin vuosia kestävää, kroonista kipua. Miehet taas sietävät paremmin äkillistä, kovaa kipua. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että nainen on "vahvempi" eikä tee itsemurhaa vaikka joutuisi sietämään hermokipua vuodesta toiseen siinä missä mies pysyy toimintakuntoisena eikä mene yhtä helposti sokkiin jos saa rintamalla luodista.

[/quote]

I call bullshit. Opittuja ominaisuuksia, ei sukupuoleen liittyviä.

[/quote]

Sinä et ole ainakaan akateeminen, kun puhut tutkimustuloksista opittuina ominaisuuksina. Takasin koulunpenkille! (vaikkei se sinua varmaan auttaisi)

[/quote]

Tutkimuksilla tutkitaan yksilöiden käyttäytymistä, joka perustuu opituille malleille. Kuinka iso osa meistä lopulta on sitä "ominta itseämme" ja kuinka iso osa yhteiskunnan muovaamaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 21:53"]

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 21:40"]

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 21:33"]

Voihan sitä tarinoida mitä huvittaa mutta ainakin tuollaisessa vahvuudessa, jonka yllä määrität, miehet nimenomaan ovat vahvempia.

Miehet perustavat enemmän yrityksiä ja kaikki on varmasti sitä mieltä, että ottavat enemmän riskejä, sekä hallittuja että hallitsemattomia. Naiset pelaavat paljon enemmän varman päällä - kaikessa.

Ottaa ohjat käsiin on hyvin miehinen käsite. Sitähän naiset usein toivovat mieheltään, että osaa ottaa tarvittaessa.

Naiset hätääntyvät ja panikoivat huomattavasti pienemmistä asioista kuin miehet. Tuhat kertaa olen todistanut, kun naisella menee hermot mitättömästä asiasta. Samaan liittyy pysyminen rauhallisena kriisitilanteissa.

Miksi naisten pitäisi olla kuin miehet? Me miehet rakastetaan naisia juuri siksi, että olette naisia! Ylläluotellut asiat kuuluvat miesten vahvuusalueisiin. Muutama poikkeus ei muuta kuin vahvista säännön. Naisilla on omat vahvuutensa ja asiat, joissa pesevät miehet.

[/quote]

Sanomalla naisia henkisesti yhtä vahvoiksi kuin miehet ei tehdä naisista miehiä. Vahvuus ei ole mikään miessukupuolen oikeus. Älä myöskään puhu koko miessukupuolen puolesta. Viestisi perusteella sinun ihannenaisesi ei vastaa millään tavalla minun tai monen muun miehen ihannenaista.

ap

[/quote]

Hienosti käsitit kaikki väärin mitä sanoin :) Opettele lukemaan, poika. Itseasiassa kuulostat ihan naiselta.

Sanoin että naisilla on omat vahvuutensa. Olemme samaa mieltä että vahvuus kuuluu molemmille sukupuolille.

Miten voisin puhua kaikki 3,5 miljardin miehen puolesta? Tämä oli minun mielipiteeni.

Voi olla, että teillä naismaisilla miehillä on omat ihanteenne, jossa haluatte naisen joka ei paljoa eroa teistä.

[/quote]

Kuitenkin pystyiyt sanomaan "meidän miesten" rakastavan naisia heidän naisellisten ominaisuuksiensa vuoksi. 

Minä haluan naisen, joka on yksilö, oma itsensä, juuri niin vahva tai heikko kuin on. Minä en määrittele omia tai muiden ominaisuuksia naiselliksi tai miehekkäiksi. Sinä sen sijaan lokeroit minut naismaiseksi mieheksi vain muutaman viestin perusteella.

Kokeile avartaa maailmankatsomustasi vähän. Jospa voisimme kaikki olla sellaisia kuin olemme.

ap

Vierailija
44/54 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 22:05"]

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 21:56"]

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 21:49"]

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 21:47"]

Muistan tutkimuksen, jossa todettiin naisten kestävän paremmin vuosia kestävää, kroonista kipua. Miehet taas sietävät paremmin äkillistä, kovaa kipua. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että nainen on "vahvempi" eikä tee itsemurhaa vaikka joutuisi sietämään hermokipua vuodesta toiseen siinä missä mies pysyy toimintakuntoisena eikä mene yhtä helposti sokkiin jos saa rintamalla luodista.

[/quote]

I call bullshit. Opittuja ominaisuuksia, ei sukupuoleen liittyviä.

[/quote]

Sinä et ole ainakaan akateeminen, kun puhut tutkimustuloksista opittuina ominaisuuksina. Takasin koulunpenkille! (vaikkei se sinua varmaan auttaisi)

[/quote]

Tutkimuksilla tutkitaan yksilöiden käyttäytymistä, joka perustuu opituille malleille. Kuinka iso osa meistä lopulta on sitä "ominta itseämme" ja kuinka iso osa yhteiskunnan muovaamaa?

[/quote]

Samaa mieltä opittujen mallien vaikutuksesta. Mutta oletko sitä mieltä, että opitut mallit vaikuttavat silloinkin, kun kysytään että kuinka suurena tuskana/kipuna kokee tietyn asian, esimerkiksi hermokivun tai jonkin fyysisen kivun? Jos keskiarvot osoittavat että miehet omien sanojensa mukaan kärsivät enemmän vuosia kestävästä kivusta ja naiset omien sanojen mukaan enemmän vaikka käden palamisesta, niin se on jo tieteellisesti pätevä todiste väitteelleni (toki laajempi kysymyksenasettelu mutta idea tämä). Jos et ymmärrä, mene yliopistoon ja tule sen jälkeen jatkamaan keskustelua.

Vierailija
45/54 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 21:39"]

Kertoohan sen jo päihdeongelma- ja itsemurhatilastot kummatko on henkisesti vahvempia. 

[/quote]

Yhtä hyvin voisi sanoa, että kertoohan ne mielenterveysongelmatilastot jo, kummatko on henkisesti vahvempia. Ja, kuten aiemmin ketjussa todettiin, itsemurhan yritykset jakautuvat sukupuolien välillä tasan, miehet vain käyttävät toimivampia konsteja :)

Vierailija
46/54 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon. Kuvittelin olevani vahva nainen, mutta näin toivottoman rakastuneena olen maailman heikoin ja säälittävin olento...:-(

Vierailija
47/54 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 22:10"]

Hienosti käsitit kaikki väärin mitä sanoin :) Opettele lukemaan, poika. Itseasiassa kuulostat ihan naiselta.

Sanoin että naisilla on omat vahvuutensa. Olemme samaa mieltä että vahvuus kuuluu molemmille sukupuolille.

Miten voisin puhua kaikki 3,5 miljardin miehen puolesta? Tämä oli minun mielipiteeni.

Voi olla, että teillä naismaisilla miehillä on omat ihanteenne, jossa haluatte naisen joka ei paljoa eroa teistä.

[/quote]

Kuitenkin pystyiyt sanomaan "meidän miesten" rakastavan naisia heidän naisellisten ominaisuuksiensa vuoksi. 

Minä haluan naisen, joka on yksilö, oma itsensä, juuri niin vahva tai heikko kuin on. Minä en määrittele omia tai muiden ominaisuuksia naiselliksi tai miehekkäiksi. Sinä sen sijaan lokeroit minut naismaiseksi mieheksi vain muutaman viestin perusteella.

Kokeile avartaa maailmankatsomustasi vähän. Jospa voisimme kaikki olla sellaisia kuin olemme.

ap

[/quote]

Kaikella kunnioituksella kuulostat homolta (minulla ei ole mitään homoja vastaan). Jos et kykene erottelemaan naisellisia ja miehekkäitä ominaisuuksia, mielestäni et ole kovin tarkkanäköinen tai sitten yrität kieltää tosiasiat.

Olen aika varma, että minulla on laajempi maailmankatsomus. Se ei vain sisällä arvoliberaalia ajattelutapaa, jossa kieltäydytään näkemästä eroja sukupuolten välillä. Laajennapa omaa maailmankuvaasi ja yritä kehittää mieltäsi analyyttisemmäksi. Olet varmasti pärjännyt hyvin samanhenkisessä kaveripiirissäsi tähän mennessä mutta todelliseta avarakatseisuutta on ymmärtää eri tavalla ajattelevia ihmisiä.

Vierailija
48/54 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 22:25"]

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 22:10"]

[/quote]

ap

[/quote]

Kaikella kunnioituksella kuulostat homolta (minulla ei ole mitään homoja vastaan). Jos et kykene erottelemaan naisellisia ja miehekkäitä ominaisuuksia, mielestäni et ole kovin tarkkanäköinen tai sitten yrität kieltää tosiasiat.

Olen aika varma, että minulla on laajempi maailmankatsomus. Se ei vain sisällä arvoliberaalia ajattelutapaa, jossa kieltäydytään näkemästä eroja sukupuolten välillä. Laajennapa omaa maailmankuvaasi ja yritä kehittää mieltäsi analyyttisemmäksi. Olet varmasti pärjännyt hyvin samanhenkisessä kaveripiirissäsi tähän mennessä mutta todelliseta avarakatseisuutta on ymmärtää eri tavalla ajattelevia ihmisiä.

[/quote]

Okei, osoitan itsekriittisyyttä ja totean että homo-viittaukseni oli turha. Et kuulosta homolta mutta minun korviini kuulostat punavihreältä arvoliberaalilta ja totta lienee että niin ajattelevia on gay-ihmisissä paljon. Hyvää jatkoa sinulle. Sinä ainakin osaat perustella mielipiteitäsi toisin kuin tämän palstan naiset. Olisko sekin jokin tyypillinen sukupuoliero, että naiset käyvät nopeasti tunteellisiksi kun heidän väitteitään haastetaan. Olisko se heikkoutta?

Vierailija
49/54 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 22:25"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 22:10"]

[/quote]

ap

[/quote]

[/quote]
Ohis! Hyi yök, miten ylimielinen tyyppi olet. Heti laittamassa toista lokeroon ja samalla kitistään "kyllä sun arvio musta oli ihan paska yhyy". Ilmeisesti koko lähipiirisi on yhtä juntti kuin sinä!

Vierailija
50/54 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä väitän, että keskimäärin henkisesti vahvempia on naiset, koska naiset osaa hoitaa tunnetilojaan. Naiset puhuu ja itkee ja selvittää asiat ja säilyy vahvempina. Ja jo itsemurhatilastot kertovat meille karua totuuttaan. Itsemurhat on miehillä huomattavan paljon yleisempiä kuin naisilla, mikä mielestäni kertoo paljon henkisestä vahvuudesta. 

Vierailija
51/54 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 22:39"]

[/quote] Ohis! Hyi yök, miten ylimielinen tyyppi olet. Heti laittamassa toista lokeroon ja samalla kitistään "kyllä sun arvio musta oli ihan paska yhyy". Ilmeisesti koko lähipiirisi on yhtä juntti kuin sinä!

[/quote]

Yllätyin itsekin tuomitsevaisuudestani. Täällä vauva-palstalla on jotenkin negatiivinen fiilis ja tekee mieli alkaa pottuilemaan ihmiselle. Poistun. Hyvää yötä.

Vierailija
52/54 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä koen olevani vahva nainen tosipaikan tullen. Ehkä itken joo kun katson titanicia, mutta kun jotakin tapahtuu osaan heittää tunteet sivuun ja toimia. En myöskään hajoa vastoinkäymisistä, vaikka saattaisin sitä kampaajan huonosti leikkaamaa tukkaani itkeä tai palanutta ruokaa. 

Itken kun herkistyn, mutta suru tai ongelmat ei silti vaikuta arkeeni. Hoidan tehtäväni normaalisti ja löydän onnenaiheita elämästäni niillä huonoimmillakin hetkillä. 

Vierailija
53/54 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
54/54 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 21:11"]

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 21:09"]

Mitä edes on "henkinen vahvuus"?

[/quote]

Keskustelussa, josta tämän poimin, henkisellä vahvuudella viitattiin kykyyn pysyä rauhallisena kriisitilanteissa, olla rohkea, ottaa hallittuja riskejä, arvioida tilanne, ottaa ohjat käsiin, puolustaa itseään ja muita, olla hätääntymättä ja panikoimatta turhaan.

ap

[/quote]

No en minä ainakaan ole noilla perusteilla henkisesti vahva mies.

Minulla on kohtalaisen hyvä keskittymiskyky ja aivan ylivertainen muisti, jotka selittävät melko hyvää oppimiskykyäni, mutta en kestä stressiä, en sitten niin vähääkään, kun hommat kasaantuvat tai esim. en saa jotain asiaa valmiiksi (tai pikemminkin aloitetuksi) ja määräaika hengittää niskaan, ja panikoidun aivan älyttömästi uhkatilanteissa, kuten esim. nuorempana kun olin olutpubissa töissä ja joku sekava ihminen alkoi käyttäytyä äkkiarvaamattomasti ja minun olisi pitänyt pysyä määrätietoisena ja kylmänä ja "heittää" häirikkö ulos; tai kun joudun ottamaan jotain minulle entuudestaan vierasta lääkettä, joka aiheuttaa joko yksinään tai entisten kanssa yhdessä joitain ikäviä seurannaistuntemuksia kuten esim. rytmihäiriöitä, huimausta, ahdistusta, verenpaineen laskemista ja hikoilua, hengenahdistusta tms; tai kun pitää mennä esim. ristiäisiin tahi häihin, joissa on paljon minulle tuntemattomia ihmisiä; kun eestinlautta keikkuu myrskyssä; hyönteisiä; sokerisen tai rasvaisen tahmeita pintoja ja esineitä; korkeita paikkoja; irrallaan juoksevia koiria jne. Tosin on niinkin, että viimeistä lukuunottamatta kaikkiin näihin karaistuu ainakin hiukan, jos harjoittelu näiden kestämiseksi on jatkuvaa, mutta heti pienen tauon jälkeen, kun kaikki on jonkin aikaa mennyt aivan liian helposti ja hyvin, taas sama juttu.

Sensijaan en pelkää: autoilua, polkupyöräilyä enkä vilkastakaan liikennettä; alkoholia ja sen käyttöä hissunkissun; tupakkaa ja sen tuoksua; kissoja (usein vieraatkin kissat näyttävät jotenkin pitävän minusta, ne tunkevat usein syliini oma-aloitteisesti); pandemioita (onhan tässä 2000-luvulla minuakin jo uhkailtu mm. SARS:illa, lintu- ja sikainfluenssalla, nyt MERS:illä ja pitkin pientä ikääni - 43 vuotta - mm. keuhko- ja maksasyövällä, alkoholismilla, diabeteksella ja Herra ties millä muulla, eikä mitään näistä ole näkynyt eikä kuulunut, ja mm. kuu ei ole pudonnut niskaani); ulkomaiden kieliä; hellettä, pakkasta enkä vesi- enkä lumisadetta; enkä naisia, ainakaan kovin paljon. Jälkimmäisiä ehkä jännitän joskus vähän.

T. Hermoheikko ja vapiseva jätkä.