kokemuksia huonoista polttareista?
Olen järjestämässä polttareita ensimmäistä kertaa isosiskolle, sisko osaa välillä olla vähän vaativa ja odottaa polttareita kovasti, toivottavasti onnistumme. .
Haluaisitteko listata kokemuksia pieleen menneistä polttareissa? Mitä ei missään nimessä kannata tehdä?
Kommentit (66)
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 23:18"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 23:11"]
Olen ollut polttareissa jotka maksoivat 500 euroa. Per nenä.
[/quote]
Mikä ihmeen yksityislentokone teillä oikein on ollut kulkupelinä? Ruoaksi oli varmaan vain kaviaaria ja juomina kalleimpia shampanjoita tai jotain?
[/quote]
Tai sitten ryypättiin ihan hel-ve-tin paljon.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 23:12"]
Mun polttarit meni niin perseelleen ettei mitään rajaa. Kuusi kaveria ilmestyi oveni taakse ja laittoivat minut tekemään heille aamupalaa. Ihmettelin kun vanha hyvä ystäväni ei ollut tullut paikalle. Luulin ettei häntä kiinnostanut ottaa osaa pippaloihini. Sain päivän juomaksi kolme pientä (siis niitä "shottikokoisia") likööripulloa. Ne juotuani kuulin ettei polttareiden järjestäjä ollut edes ilmoittanut päivästä aiemmin mainitsemalleni ystävälleni koska järkkääjä ei pitänyt hänestä. Itkuhan siinä mulla pääs, sen jälkeen leikittiin "hauskoja" polttarileikkejä joissa morsianta julkisesti ja "leikkimielisesti" nöyryytetään. Soitinkin jo iltapäivästä sulhaselleni ja lähdin kotiin hänen luokseen. Käperryin kainaloon ja itkin pahaa mieltäni. Vieläkin harmittaa vaikka tästäki jo lähemmäs 10 vuotta.
[/quote]
Eikä! Harmistus oli varmasti vielä molemminpuoleinen, ystävääkin varmasti harmitti suuresti kun kuuli jälkikäteen ettei ollut edes kerrottu polttareista :(
Huonoimmat polttarit, joissa olen ollut, olivat kiireisen, toisella puolella Suomea asuvan kaason järjestämät. Hän otti ajoissa yhteyttä meihin muihin osallistujiin pyytäen vinkkejä ja keskustelua syntyi, mutta lopulta ilmeisesti työkiireiden takia ei ehtinyt miettiä polttareita yhdessä porukan kanssa sen enempää, vaan järjesti ne itse. Alku alkoi lupaavasti, hän oli tehnyt morsiamelle hauskan polttariasun ja meille muille pienen asusteen. Kaikki käytännön järjestelyt menivätkin sitten enemmän tai vähemmän pieleen:
- polttariseurue liikkui kahdella autolla. Toisen auton takakonttiin kaaso oli varannut morsiamelle juomaa, mutta ei maininnut tästä kellekään. Niinpä morsiamen auto lähti ensimmäisenä Alkoon ostamaan juotavaa, joka lopulta osoittautui turhaksi ja johon meni siis ihan turhaan ylimääräistä rahaa.
- päivä oli huonosti aikataulutettu ja ensimmäinen ohjelmanumero viivästyi, josta syystä ravintola, johon meidän piti mennä syömään, olikin jo mennyt kiinni. Pikkupaikkakunnalla kun oltiin, etsittiin sitten seuraavaksi lähin ravintola...
-Tämän jälkeen olikin jo aika siirtyä mökille, jonne ei kuitenkaan oltu järjestetty mitään ohjelmaa. Polttariseurueessa oli useita toisilleen tuntemattomia ihmisiä, joten tunnelma oli muutenkin vähän nihkeä, kun tuntui että yhteistä aaltopituutta ei oikein löytynyt. Mökillä yövyttiin ja polttarit päättyivät aamulla ilman sen kummempia seremonioita.
-Suurin ongelma näissä polttareissa ei kuitenkaan ollut käytännön järjestelyt vaan tunnelma. Kaaso oli väsynyt ja stressaantunut ja tämä valitettavasti heijastui meihin muihinkin, ettei fiilis oikein vaan kohonnut kovin korkealle.
Ai niin, 47:n polttareissa oli vielä se huono puoli, että nämä maksoivat noin 100€/hlo, vaikka sillä ei saanut vastineeksi muuta kuin osallistumisen tuohon yhteen ohjelmanumeroon sekä mökkiyöpymisen. Ruuat ja juomat piti maksaa itse, bensat maksettiin kuskeille.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:49"]
Polttarit pitää olla yllätys ja "spontaani" ele kavereilta, ei morsiamen tilattu juttu!
[/quote]
Tämä muuten riippuu todella paljon morsiamesta! Joillekin tuollaiset "spontaanit" yllätykset ovat pelkkää kidutusta.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 21:12"]
Tosi hyviä pointteja tullut, kiitos niistä!
Haluaisin kysyä, millaiset olivat nämä kustannukset, jotka olivat selvästi LIIKAA? Joku mainitsi 300 euron polttarit...l jestas!!
Meidän budjetti tällä hetkellä on n. 40 - 50 e/naama.
AP
[/quote]
Kohtuullinen budjetti riippuu todella paljon porukan tulotasosta. Jos enemmistö on työssäkäyviä, 40-50e/hlö on oikein hyvä budjetti. Jos taas on paljon työttömiä tai opiskelijoita, yrittäisin karsia parilla kympillä alaspäin.
Morsian niin kännissä, ettei muista mitään eikä kyllä toisaalta pysty tekemäänkään mitään. Eli vaikka kuinka tekisi mieli tarjota kaikkea herkkua niin aina välillä alkoholitontakin!
Omani. Kaveri "unohti" heinäkuussa annetun tehtävän järjestää polttarit, häät oli helmikuussa. Viisi päivää ennen häitä oli muistanut. Mentiin piknikille meidän olohuoneeseen ja lähipubiin niiden muutaman kanssa, jotka parin päivän varoitusajalla pääsi. Kaikki maksoi omat juttunsa ja multa pyydettiin piknikin "kolehdista" oma osuuteni. Kyllä otti päähän.
En ole itse asiassa edes ollut huonoissa polttareissa, mutta hyvissä polttareissa kaikki osallistujat (paitsi morsian tietty) tietävät päivän kulun, tietävät mitä on tulossa ja ovat hyvällä tuulella. Tähän kaaso voi vaikuttaa infoamalla osallistujia hyvissä ajoin aikataulusta, mukana tarvittavasta varustuksesta jne sekä olemalla itse rento ja hyväntuulinen koko polttaripäivän ajan. Kommelluksia ja sekaannuksia sekä aikataulumuutoksia ehkä tulee, mutta ne eivät kaada maailmaa.
Kannattaa myös vertailla eri palvelujen hintoja ja suunnitella budjetti etukäteen sekä pysyä siinä. Lisäksi osallistujille kannattaa ilmoittaa tarkka summa hyvissä ajoin etukäteen, ja lisäksi pyytää heitä maksamaan se ennen polttareita.
Ohjelmasta kannattaa keskustella osallistujien kanssa, mutta muistaa kuitenkin, että morsian on pyytänyt sinut kaasoksi, joten lopulliset päätökset ja vastuu päivän kulusta on sinulla. Morsiamen mieltymykset kannattaa pitää ykkösenä, vaikka kaikki vieraat haluaisivat baariin mutta tiedät ettei morsian moisesta nauti, kannattaa torpata idea ja muistuttaa vieraita siitä, kuka on päivän sankari.
Vastuita kannattaa toki myös delegoida; esim. joku ottaa tehtäväkseen järjestää morsiussaunan, joku toimii musiikkivastaavana, joku hoitaa ruuat jne. Ruokaa ja juomaa pitää olla tarpeeksi, myös seuraavaksi aamuksi jos polttarit kestävät yön yli.
Polttareiden pitäisi olla mukavaa yhdessäoloa ja ystävien lahja morsiamelle, ja sen kun kaikki osallistujat pitävät mielessä, niin eiköhän siitä hyvät polttarit synny.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 22:48"]Olen ollut hyvissä polttareissa, mutta tässä tulee isoimpien ongelmien kolmen kärki:
- Budjetti lähtee keulimaan, ja summittain sovitusta summasta muodostuukin yhdelle ihmiselle sekä kiinteine summineen että paikalle matkustamisineen yli sata, ellei satoja euroja. Esim. kaukaa paikalle tuleville tulee helposti vaikkapa bensasta tai junamatkoista monta kymppiä lisää sen sovitun vaikkapa 50 euron päälle.
- Morsiamelle tai sulhaselle halutaan "jotakin erityistä", joten päivä täytetään niin paljolla tekemisellä, että koko päivä menee tukka putkella juosten, myöhästellen ja kaikkea muuta kuin nauttien. Joskus se vähempi on parempi, vaikka toki mökkeily onkin lähtökohtaisesti tylsemmän kuuloista kuin päivän kymmenen eri sirkustemppua.
- Koko homman suunnittelee alusta loppuun kaksi tai kolme henkilöä, jotka lanseeraavat valmiit hinnat ja suunnitelmat lopulle väelle. Viimeistään tässä vaiheessa tuleekin vääntöä, kun ilmoitettu hinta onkin liian korkea, jo suunnitellut (ja maksetut!) tapahtumat eivät sovi kaikille tai jollakulla on jokin vielä parempi idea. Eli mitä aikaisemmin KAIKKI ovat mukana hommassa ja tiedonkulku pelaa, kaikki on hyvin.
[/quote]
Tämä oli huippu! Kiitos. Yritän pitää koko porukan ajan tasalla ja budjetin aisoissa. Osa ihmisistä haluaa toki osallistua suunnitteluun enemmän kuin toiset. Ap
Kiitos, yritetään muistaa pari extra vesipulloa myös morsiamelle!
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:35"]Omani. Kaveri "unohti" heinäkuussa annetun tehtävän järjestää polttarit, häät oli helmikuussa. Viisi päivää ennen häitä oli muistanut. Mentiin piknikille meidän olohuoneeseen ja lähipubiin niiden muutaman kanssa, jotka parin päivän varoitusajalla pääsi. Kaikki maksoi omat juttunsa ja multa pyydettiin piknikin "kolehdista" oma osuuteni. Kyllä otti päähän.
[/quote] Itse en saanut polttareita lainkaan, kaaso tosin ei saapunut häihinkään.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:35"]
Omani. Kaveri "unohti" heinäkuussa annetun tehtävän järjestää polttarit, häät oli helmikuussa. Viisi päivää ennen häitä oli muistanut. Mentiin piknikille meidän olohuoneeseen ja lähipubiin niiden muutaman kanssa, jotka parin päivän varoitusajalla pääsi. Kaikki maksoi omat juttunsa ja multa pyydettiin piknikin "kolehdista" oma osuuteni. Kyllä otti päähän.
[/quote]
Kuka antoi tehtävän? Eihän polttareita voi antaa tehtäväksi, siis ainakaan niin että morsian itse pyytää.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 00:03"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 22:48"]Olen ollut hyvissä polttareissa, mutta tässä tulee isoimpien ongelmien kolmen kärki:
- Budjetti lähtee keulimaan, ja summittain sovitusta summasta muodostuukin yhdelle ihmiselle sekä kiinteine summineen että paikalle matkustamisineen yli sata, ellei satoja euroja. Esim. kaukaa paikalle tuleville tulee helposti vaikkapa bensasta tai junamatkoista monta kymppiä lisää sen sovitun vaikkapa 50 euron päälle.
- Morsiamelle tai sulhaselle halutaan "jotakin erityistä", joten päivä täytetään niin paljolla tekemisellä, että koko päivä menee tukka putkella juosten, myöhästellen ja kaikkea muuta kuin nauttien. Joskus se vähempi on parempi, vaikka toki mökkeily onkin lähtökohtaisesti tylsemmän kuuloista kuin päivän kymmenen eri sirkustemppua.
- Koko homman suunnittelee alusta loppuun kaksi tai kolme henkilöä, jotka lanseeraavat valmiit hinnat ja suunnitelmat lopulle väelle. Viimeistään tässä vaiheessa tuleekin vääntöä, kun ilmoitettu hinta onkin liian korkea, jo suunnitellut (ja maksetut!) tapahtumat eivät sovi kaikille tai jollakulla on jokin vielä parempi idea. Eli mitä aikaisemmin KAIKKI ovat mukana hommassa ja tiedonkulku pelaa, kaikki on hyvin. [/quote] Tämä oli huippu! Kiitos. Yritän pitää koko porukan ajan tasalla ja budjetin aisoissa. Osa ihmisistä haluaa toki osallistua suunnitteluun enemmän kuin toiset. Ap
[/quote]
Toisaalta yhdessä suunnittelussa on sekin puoli, että mitä enemmän (naisia) siihen osallistuu, sitä vaikeammaksi homma menee. Mieluummin niin, että kaaso tai sitten muutama henkilö kokoaa konkreettisia ehdotuksia hintoineen, ja muut kertovat mielipiteensä niistä.
ohis
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:40"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:35"]
[/quote]
Kuka antoi tehtävän? Eihän polttareita voi antaa tehtäväksi, siis ainakaan niin että morsian itse pyytää.
[/quote]
Pyysin kaasoksi, suostui innoissaan ja kysyi mitä siihen kuuluu. Sanoin, että lähinnä suunnittelussa auttamista sekä polttarien järjestäminen, oli hänelle ok. Unohti. -3
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 23:59"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 21:12"]
Tosi hyviä pointteja tullut, kiitos niistä!
Haluaisin kysyä, millaiset olivat nämä kustannukset, jotka olivat selvästi LIIKAA? Joku mainitsi 300 euron polttarit...l jestas!!
Meidän budjetti tällä hetkellä on n. 40 - 50 e/naama.
AP
[/quote]
Kohtuullinen budjetti riippuu todella paljon porukan tulotasosta. Jos enemmistö on työssäkäyviä, 40-50e/hlö on oikein hyvä budjetti. Jos taas on paljon työttömiä tai opiskelijoita, yrittäisin karsia parilla kympillä alaspäin.
[/quote]
Riippuu myös siitä mitä tuohon sisältyy ja mitä omia kuluja osallistujille tulee lisäksi. Esimerkiksi matkat ja/tai majoitukset muilta paikkakunnilta tuleville ja ruokailut.
Tarpeeksi ruokaa ja juomaa, ettei nälkä tai jano yllätä. Ei liikaa ohjelmaa, koska tiukka aikataulu ei pidä kuitenkaan.
Ja kerätkää se kolehti osallistujilta jo etukäteen, eikä polttaripäivän aikana kinaten.
Mulle sisko sanoi samalla kun sain kuulla olevani Kaaso että järjestäthän polttarit. Antoi vieraslistan koska en tunne kavereistaan kaikkia. Muuten ei tiedä päivästä mitään. Mun mielestä tämä pyyntö oli ok
Kamalaa että on unohdettu!! Harmittaa teidän puolesta. Oma sisko odottaa kuulemma polttareita tosi paljon.
Ap
Polttarithan on vapaaehtoinen lahja kavereilta, ei niitä voi itse pyytää, se olisi mautonta.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 23:11"]
Olen ollut polttareissa jotka maksoivat 500 euroa. Per nenä.
[/quote]
Mikä ihmeen yksityislentokone teillä oikein on ollut kulkupelinä? Ruoaksi oli varmaan vain kaviaaria ja juomina kalleimpia shampanjoita tai jotain?