Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kokemuksia huonoista polttareista?

Vierailija
23.06.2015 |

Olen järjestämässä polttareita ensimmäistä kertaa isosiskolle, sisko osaa välillä olla vähän vaativa ja odottaa polttareita kovasti, toivottavasti onnistumme. .

Haluaisitteko listata kokemuksia pieleen menneistä polttareissa? Mitä ei missään nimessä kannata tehdä?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia pyytää, että polttarit järjestetään. Kaaso/bestman ne yleensä järjestää niin tottakai se kuuluu asiaan jos tehtävään suostuu. Mautonta mun mielestä olla järkkäämättä kaverille jos kaasoksi/bestmaniksi suostuu.

Vierailija
42/66 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttarit pitää olla yllätys ja "spontaani" ele kavereilta, ei morsiamen tilattu juttu!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun me mennään naimisiin mulla ei oo polttareita, koska ei oo kavereita eikä kaasoa.

Vierailija
44/66 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 00:13"]

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 23:59"]

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 21:12"]

Tosi hyviä pointteja tullut, kiitos niistä!

Haluaisin kysyä, millaiset olivat nämä kustannukset, jotka olivat selvästi LIIKAA? Joku mainitsi 300 euron polttarit...l jestas!!

Meidän budjetti tällä hetkellä on n. 40 - 50 e/naama. 

AP

[/quote]

Kohtuullinen budjetti riippuu todella paljon porukan tulotasosta. Jos enemmistö on työssäkäyviä, 40-50e/hlö on oikein hyvä budjetti. Jos taas on paljon työttömiä tai opiskelijoita, yrittäisin karsia parilla kympillä alaspäin.

[/quote]

Riippuu myös siitä mitä tuohon sisältyy ja mitä omia kuluja osallistujille tulee lisäksi. Esimerkiksi matkat ja/tai majoitukset muilta paikkakunnilta tuleville ja ruokailut. 

[/quote]

Totta. Mutta noin yleisesti ottaen budjetissa on hyvä ottaa huomioon osallistujien elämäntilanne ja tulotaso.

Vierailija
45/66 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:49"]

Polttarit pitää olla yllätys ja "spontaani" ele kavereilta, ei morsiamen tilattu juttu!

[/quote]

Mä en näkisi niin isona virheenä, jos morsian pyytää polttareita (siis pelkkä sanallinen pyyntö, ei niin että morsmaikku järkkää itse koko päivän tms.)

Sen sijaan kaasolta polttareiden järjestämättä jättäminen kokonaan on ISO MOKA. 

Ap

Vierailija
46/66 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä huoli, ettei kukaan polttareihin tulevista kavereista lörpöttele niistä vahingossa morsiamelle. Tuntuu, että joka toiset polttarit paljastuu juhlakalulle ennen aikojaan...

Vierailija
47/66 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin mieti millainen siskosi on, tykkääkö aktiviteeteistä vai rauhallisesta menosta. Toiselle karting radat ja benji hypyt voi olla kauhistus, kun taas toiselle huippu hetkiä.

Liian buukattu päivä on todella raskas, varsinkin jos ruokailuja ei ole suunniteltu kunnolla. Eli aamupalasta lähtien kunnon tankkaukset ja vettä myös alkoholin lisäksi tarpeeksi. Jos on varattu joku hemmottelu hoito ja heti vartin päästä siitä rafla varattuna, niin siinä joutuu jo juoksemaan, ei näin, mutta silti morsiamen ei tulisi antaa odottaa, vaikea homma ja vaatii tarkan suunnittelun!

Tärkeintä on vetää päivä läpi niin että tekemistä löytyy eikä morsian joudu miettimään mitä nyt pitäis seurravaksi tapahtua vai tapahtuuko mitään.

Sopikaaa päivä jo heti, se on vaikeinta saada sovittua niin että suurimalle osalle sopii, eli varmasti joku jotuu jäämään pois, ota selvää ketä on tärkein kaveri mikä harmittaa eniten ettei olisi polttareissa mukana.

Budjetti! Ei liian kallista, ettei kaverit joudu jäämään sen takia polttareista pois. Ja tietty morsimen ei saa antaa huolehtia rahan menosta.

Yhtiin polttareihin piti tulla maskeeraja, jonka oli tarkoitus tehdä kivat meikit ja kampaukset enne kuin lähdettiin raflaan. Ei näkynyt, oli tullut tuplabuukkaus. Itse varmistaisin edellisenä päivänä että sovitut ajat pitää, ettei käy näin harmittavasti.

Säävaraus!!

Itse tekisin näin että yksi aktiviteetti (tankotanssi/karting/benji/laasersota yms), hemmottelu hetki (esim.hieronta/manikyyri/laittautuminen yms.) ja syömään sekä siitä baariin. Välipaloja ja välijuomia unohtamatta. Joku teema on myös hyvä olla ja paljon valokuvia pitää ottaa, että saa väsättyä polttarikansion.

Vierailija
48/66 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota itse päivänä rennosti ja ole joustava. Kaikki ei välttämättä mene juuri niin kuin ajattelit, mutta päivä voi olla silti aivan mahtava, jos vain kaikilla on hyvä fiilis.

Olin siis kerran polttareissa, jossa kaaso sai pienen raivarin kun humalainen porukka halusikin tehdä jotain ihan muuta kuin hän oli suunnitellut ja valmistellut.

Vierailija
49/66 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Budjetti tosiaan. Ne ainoat polttarit joihin minut on kutsuttu kaatui siihen, ettei minulla opiskelijana ollut yksinkertaisesti varaa laittaa satasta käytännössä puolituntemattoman tytön hemmotteluun. En siis morsmaikkua tuntenut, sulhanen oli eksäni kaveri ja minut siten kutsuttu.

Vierailija
50/66 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti rahojen kanssa niin, että kaikki maksaa x summan morsiamen juomiin/syömisiin ja yhteisiin taksimatkoihin. Yksi ihminen hoitaa siis morsiamen kulujen maksamisen eikä niin kuin 99% akkojen polttareissa on: Mirkku maksaa 1,99 euroa ja loput seitsemän sitten ynnäilee paljonko se on kahdeksalla jaettuna että varmasti menee ihan tasan.

Vierailija
51/66 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:49"]

[/quote]

Koska useilla morsiamilla on kavereita joista kaikki eivät toisiaan tunne, on jo käytännönkin takia ok että morsiolta kysytään ketä hän haluaa paikalle kutsuttavan.

Mut siinä oon samaa mieltä että morsian ei ole se, joka sanoo koska ja mitä.

Vierailija
52/66 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdet paskimmista polttareista joissa oon ollut oli sellaiset jossa 12 naisen kesken tasattiin joka helkkarin drinkki jota morsian joi. Eli yksi maksoi juoman ja joka kerta paukun hinta jaettiin osallistujien kesken joka ainoan paukun kohdalla. Oli se sitten pitkä tai shotti.

Samoissa polttareissa yksi polttarijuhlija jaksoi kertoa väsymiseen saakka miten hän oli ensin nussinut sulhasen kanssa ja sitten kierrättänyt sen morsiamelle.

Mainitsi tuon muuten vielä häissäkin puheessaan, ei ihan noilla sanoilla.

Vierailija
53/66 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkein asia; pidä budjetti maltillisena, niin polttareihin on oikeasti varaa kaikilla. Mitä enemmän porukkaa, sitä kivempi yleensä. Ota mukaan kutsutut mukaan suunnitteluun hyvissä ajoin, perusta esim. fb-ryhmä tätä varten.

Vierailija
54/66 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 19:42"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:49"]

[/quote]

Koska useilla morsiamilla on kavereita joista kaikki eivät toisiaan tunne, on jo käytännönkin takia ok että morsiolta kysytään ketä hän haluaa paikalle kutsuttavan.

Mut siinä oon samaa mieltä että morsian ei ole se, joka sanoo koska ja mitä.
[/quote]
Polttareihin kutsutaan ne morsiamen kaverit, jotka on kutsuttu myös häihin.

Vierailija
55/66 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Sopikaa päivä mahdollisimman nopeasti ja todella kaikki ei pääse kuitenkaan jos naisia on monta. Kannattaa tosin miettiä voiko polttareita järjestää sillä tavalla, että voisi tarvittaessa osallistua vain osaan ohjelmasta.

2. Budjetti. Rohkeasti voi kysyä myös hintahaarukkaa ihmisiltä, mikä on suurin summa mitä on valmis maksamaan. Kerää myös maksu ajoissa ja toimi itse maksumiehenä.

3. Pyydä kaikilta osallistujilta myös puhelinnumerot sillä kaikki eivät vastaa facebookissa lähetettyihin viesteihin/käytyihin keskusteluihin jostain kumman syystä

4. Aikataulutus. Jätä aikaa siirtymisiin sun muuhun

5. Huolehdi, että ruokaa ja juomaa on tarpeeksi ja riittävän usein + allergiat (kukaan ei pidä nälkäisistä ja kiukkuisista ihmisistä)

6. Onko alkoholi välttämätön? Itse olin juuri alkoholittomissa kesäpolttareissa jossa baarin sijaan lähdettiinkin vuokratulle mökille yhdeksi yöksi. Siellä pelailtiin ja tehtiin yhdessä ruokaa. 

Vierailija
56/66 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellanen huomio että jos morsiamella on uskonnollisia sukulaisia tai ystäviä jotka ei juo niin kannattaa pyytää heidät mukaan jo suunnitteluvaiheessa. He ei varmasti innostu pelkästä baarissa ryyppäämisestä tai morsiamen viinojen maksamisesta. Varmasti paljon muutakin kivaa voi porukalla keksiä eikä niin että kaaso vaan sanelee että näin siten tehdään. Silloin kaikki eivät voi osallistua ja jäävät pois.vähän mielikuvitusta ja muidenkin porukan huomioimista.kaaso ei omista morsianta eikä voi kaapata koko polttareita itselleen.

Vierailija
57/66 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ehdottanut tätä aikaisemminkin, mutta tehkää päivän aikana jokin hyväntkeväisyysjuttu. Käykää vaikka vanhainkodissa juttelemassa vanhusten kanssa ja kysymässä neuvoja avioliitolle. Viekää vaikka mummeliporukka ulkoilemaan. Sellaisesta jää hyvä mieli. 

Vierailija
58/66 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikissa osallistumissani polttareissa on ollut aikatauluongelmia. Eli kiire seuraavaan paikkaan ja usein oĺlaan myöhästytty sieltä sun täältä. Siis riittävästi väljyyttä aikatauluun, eikä kannata yrittää ahtaa päivään liian paljon ohjelmaa.

Vierailija
59/66 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Muista laittaa fb-ryhmä salaiseksi, äläkä missään nimessä kutsu morsianta ryhmään.

- Jos morsiamen vanhat ystävät kertovat siitä, mistä tietävät morsiamen tykkäävän, älä torppaa heitä. Usein vanhat ystävät ovat olleet mukana yhdessä jos toisessa morsiamen elämäntapahtumassa, ja sitä tietoa ei kannata heittää hukkaan. Ja jos olet sitä mieltä, etteivät vanhat ystävät tiedä mistään mitään, älä viikkoa paria ennen polttareita pyydä heitä enää sittenkin hoitamaan sitä tehtävää/rastia/tapahtumaa, minkä kuukausia aiemmin ehdottivat.

- Muista ja muistuta myös muita siitä, että morsian on illan päähenkilö. Ei se kaukaa tullut vieras, ei yksi järjestäjistä, joka saa mahahaavan itsehankkimastaan stressistä, et sinä. Jos porukalla on kinaa, jokainen nielee polttareiden ajaksi mutinansa, ja pitää hauskaa. Polttarit eivät ole paikka, jossa kinataan häiden istumajärjestyksestä. 

- Hyväksy se, että jollain saattaa oikeasti tulla budjetti vastaan. Esim. kaukaa matkustavalle tulee polttareiden päälle lento- ja bussiliput, taksit, yöpymiset jne. Opiskelijoiden rahat on tunntetusti tiukilla, samoin äitiyslomalaisten. Mammalomalaisella sen sijaan saattaa olla enemmän aikaa arkipäivinä hoitaa asioita, ja ulkomailta tulevaa voi pyytää tuomaan mukanaan jotain erikoista, jota Suomesta ei saa.

- Hyväksy se, että joku voi olla eri mieltä. Äänestäkää, jos ette muuten pääse yhteisymmärrykseen. Kaikkea ei ole pakko ottaa mukaan illan ohjelmaan. Jättäkää aikaa myös rennolle yhdessäolemiselle ja kuulumisten vaihdolle. Yrittäkää järjestää ohjelma niin, että jokaisella osallistujalla on hetki aikaa morsiamen kanssa ihan kahdelleen. 

Vierailija
60/66 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverilla kaaso vaati kunnon vanhan koulun nöyryytyspolttarit - känni, "seksikäs" asu ja julkiselle paikalle tekemään tyhmiä. Morsian itki koko illan ja sai vielä sairaskohtauksenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi