kokemuksia huonoista polttareista?
Olen järjestämässä polttareita ensimmäistä kertaa isosiskolle, sisko osaa välillä olla vähän vaativa ja odottaa polttareita kovasti, toivottavasti onnistumme. .
Haluaisitteko listata kokemuksia pieleen menneistä polttareissa? Mitä ei missään nimessä kannata tehdä?
Kommentit (66)
Eräs puolituttu työympyröistä pyysi minua kaasokseen, ja koska firmassa kaikki sanoivat, ettei kunniasta saisi kieltäytyä, suostuin. Morsian kielsi jyrkästi järjestämästä mitään hääohjelmaan tai polttareihin liittyvääkään, halusi vain mennä minun ja kahden työkaverinsa kanssa hiljaiselle illalliselle. Minä en tuntenut morsianta kovin hyvin enkä työkavereita ollenkaan ja olin ilmeisesti tulkinnut morsiamen kiellot ihan väärin: hän oikeasti halusi isot ja ohjelmalliset polttarit ja hääleikit pitkän kaavan mukaan. Kiukuttelu alkoi illallisesta ja vain paheni häitä edeltävinä kuukausina. Monet välit menivät poikki heti häiden jälkeen.
Kannattaa ryhtyä kaasoksi vain siinä tapauksessa, että tuntee morsiamen niin hyvin, että erottaa hänen ehdottoman kieltonsa hänen "ehdottomasta kiellostaan".
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 19:50"]Tärkein asia; pidä budjetti maltillisena, niin polttareihin on oikeasti varaa kaikilla. Mitä enemmän porukkaa, sitä kivempi yleensä. Ota mukaan kutsutut mukaan suunnitteluun hyvissä ajoin, perusta esim. fb-ryhmä tätä varten.
[/quote]
Tuosta kannattaa pitää kiinni. Sain kutsun polttareihin mihin osallistuminen olisi maksanut 300 euroa, ihan liikaa mulle. Kaikki muut osallistui paitsi mä!!!
Oli sitä vähän nolo kaikille selittää.
Sopikaa ehdottomasti siitä, kuka hoitaa morsiammen kulut illan aikana. Mieluiten niin, että yksi maksaa morsiammen osuudet esim ruokailuista ja ne jaetaan polttareiden jälkeen osallistujien kesken, ilman että morsiammen tarvitsee olla mukana setvimässä raha-asioita. Yksissä polttareissa tätä ei ollut mietitty yhtään ja meinasi tulla ongelmia, kun kellään kolmesta kaasosta ei olisi ollut varaa maksaa kuin oma osuus. Kauhea säätäminenhän siitä syntyi, ja oli noloa, että morsian joutui sitä kuuntelemaan.
minulta jäi keväällä polttarit väliin koska ohjelma ja budjetti paisuivat kuin pullataikina! oli brunssia ja ruokaa ja ohjelmaa vaikka muille jakaa. ohjelma alkoi aamulla aikaisin päättyen myöhään illalla. kiva niille jotka asuu vieressä, mutta muutama vieras tuli kauempaa. itse olisin joutunut ottamaan vapaata töistä matkojen vuoksi, joten jouduin perumaan koko homman.
kaaso oli häissä kuin sitruunan niellyt.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 20:53"]
minulta jäi keväällä polttarit väliin koska ohjelma ja budjetti paisuivat kuin pullataikina! oli brunssia ja ruokaa ja ohjelmaa vaikka muille jakaa. ohjelma alkoi aamulla aikaisin päättyen myöhään illalla. kiva niille jotka asuu vieressä, mutta muutama vieras tuli kauempaa. itse olisin joutunut ottamaan vapaata töistä matkojen vuoksi, joten jouduin perumaan koko homman. kaaso oli häissä kuin sitruunan niellyt.
[/quote]
Tosi hyviä pointteja tullut, kiitos niistä!
Haluaisin kysyä, millaiset olivat nämä kustannukset, jotka olivat selvästi LIIKAA? Joku mainitsi 300 euron polttarit...l jestas!!
Meidän budjetti tällä hetkellä on n. 40 - 50 e/naama.
AP
Muistakaa varata mies morsiammelle loppuyöks, ettei ilman tartte olla.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 21:12"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 20:53"]
minulta jäi keväällä polttarit väliin koska ohjelma ja budjetti paisuivat kuin pullataikina! oli brunssia ja ruokaa ja ohjelmaa vaikka muille jakaa. ohjelma alkoi aamulla aikaisin päättyen myöhään illalla. kiva niille jotka asuu vieressä, mutta muutama vieras tuli kauempaa. itse olisin joutunut ottamaan vapaata töistä matkojen vuoksi, joten jouduin perumaan koko homman. kaaso oli häissä kuin sitruunan niellyt.
[/quote]
Tosi hyviä pointteja tullut, kiitos niistä!
Haluaisin kysyä, millaiset olivat nämä kustannukset, jotka olivat selvästi LIIKAA? Joku mainitsi 300 euron polttarit...l jestas!!
Meidän budjetti tällä hetkellä on n. 40 - 50 e/naama.
AP
[/quote]
minusta teidän budjetti on ihan kohtuullinen
80-100€ on jo kipurajalla ja ylikin
Jaa riippuu vähän mitä se morsian haluaa. Tylsimmät oli 50euron polttarit, joissa istuttiin puoli päivää terassilla, käytiin syömässä ja illaksi mökkeilemään. Tsiisus että oli tylsää.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 21:27"]Jaa riippuu vähän mitä se morsian haluaa. Tylsimmät oli 50euron polttarit, joissa istuttiin puoli päivää terassilla, käytiin syömässä ja illaksi mökkeilemään. Tsiisus että oli tylsää.
[/quote]
tosiaan, mä olisin kyllä noissa polttareissa viihtynyt
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 19:53"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 19:42"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:49"] Polttarit pitää olla yllätys ja "spontaani" ele kavereilta, ei morsiamen tilattu juttu! [/quote] Koska useilla morsiamilla on kavereita joista kaikki eivät toisiaan tunne, on jo käytännönkin takia ok että morsiolta kysytään ketä hän haluaa paikalle kutsuttavan. Mut siinä oon samaa mieltä että morsian ei ole se, joka sanoo koska ja mitä. [/quote] Polttareihin kutsutaan ne morsiamen kaverit, jotka on kutsuttu myös häihin.
[/quote]
Mutta vaikka kaasolla olisi koko häiden osallistujalista tiedossa, siitä ei välttämättä selviä onko Maija Meikäläinen morsiamen lapsuudenystävä toiselta paikkakunnalta vai haudan partaalla pyörivä isomummo. Suurin osa morsiamista osaa kuitenkin polttareita odottaa ja varmasti kertoo mielellään, keitä paikalle haluaa. Omissa polttareissani esimerkiksi kaikki serkut eivät olleet paikalla, vain läheisimmät.
En ole oikeastaan huonoissa polttareissa ollutkaan, kaikissa on kaasoilla/muilla vastuullisilla ollut päivän ohjelma hyvin hallussa, varaohjelmaa keksitty huonolle säälle, kuljetukset ja ruokailut mietitty ja sopivan hintaista erityistä ohjelmaa suunniteltu.
Liika ohjelma, liian iso budjetti, liika yritys. Yksiin opiskelukaverin polttareihin olisi pitänyt ostaa kaikenmaailman naamiaisasuroinaa (ei halpoja, kun peruukkienkin oli kaason mukaan pakko olla tietynlaiset aitohiuksiset.. tsissus) sekä sen lisäksi maksaa ruuat, juomat ja ohjelma. Jätin lopulta väliin kun budjetin lisäksi kusi päivän kulku, ties mitä "hauskaa" ja "räväkkää" oli ohjelmassa vaikka morsian oli enemmän hiljaista kirjanörttityyppiä
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 20:13"]
Eräs puolituttu työympyröistä pyysi minua kaasokseen, ja koska firmassa kaikki sanoivat, ettei kunniasta saisi kieltäytyä, suostuin. Morsian kielsi jyrkästi järjestämästä mitään hääohjelmaan tai polttareihin liittyvääkään, halusi vain mennä minun ja kahden työkaverinsa kanssa hiljaiselle illalliselle. Minä en tuntenut morsianta kovin hyvin enkä työkavereita ollenkaan ja olin ilmeisesti tulkinnut morsiamen kiellot ihan väärin: hän oikeasti halusi isot ja ohjelmalliset polttarit ja hääleikit pitkän kaavan mukaan. Kiukuttelu alkoi illallisesta ja vain paheni häitä edeltävinä kuukausina. Monet välit menivät poikki heti häiden jälkeen.
Kannattaa ryhtyä kaasoksi vain siinä tapauksessa, että tuntee morsiamen niin hyvin, että erottaa hänen ehdottoman kieltonsa hänen "ehdottomasta kiellostaan".
[/quote]
Onpas ollut typerä morsian.
Olin takavuosina polttareissa, joissa kaikki ei sujunut suunnitelmien mukaan (aikataulut, sää, majoitus). Kaasot jaksoivat kuitenkin pitää hyvää mieltä yllä ja "takapakeista" selvittiin. Ne olivat hyvät juhlat, jotka eivät koskaan unohdu.
Ruokailuihin sisältyi nyyttäriosuus, jolla kustannuksia saatiin painettua alas. Budjetti oli sopiva eli 50 €/hlö.
Omat polttarit; polttareihin osallistuneita kavereitani mökötti ja tiuski illan aikana, itsellä juhlafiilis ei ollut katossa näiden vuoksi. Lisäksi kaasot olivat suunnitelleet ohjelman itselleen mieluisaksi, eikä sitä mikä olisi ollut minulle morsiammelle mieluista. matkoihin ja siirtymisiin meni ihan liikaa aikaa- mieleeni omista polttareistani jäi vain se, että olin koko päivän selvinpäin ja reissasimme paikasta A paikkaan B ja kohta kohteeseen C ja takaisin paikkaan A. Olisin halunnut olla edes humalassa, olis pitänyt varata omat juomat.
Olen ollut hyvissä polttareissa, mutta tässä tulee isoimpien ongelmien kolmen kärki:
- Budjetti lähtee keulimaan, ja summittain sovitusta summasta muodostuukin yhdelle ihmiselle sekä kiinteine summineen että paikalle matkustamisineen yli sata, ellei satoja euroja. Esim. kaukaa paikalle tuleville tulee helposti vaikkapa bensasta tai junamatkoista monta kymppiä lisää sen sovitun vaikkapa 50 euron päälle.
- Morsiamelle tai sulhaselle halutaan "jotakin erityistä", joten päivä täytetään niin paljolla tekemisellä, että koko päivä menee tukka putkella juosten, myöhästellen ja kaikkea muuta kuin nauttien. Joskus se vähempi on parempi, vaikka toki mökkeily onkin lähtökohtaisesti tylsemmän kuuloista kuin päivän kymmenen eri sirkustemppua.
- Koko homman suunnittelee alusta loppuun kaksi tai kolme henkilöä, jotka lanseeraavat valmiit hinnat ja suunnitelmat lopulle väelle. Viimeistään tässä vaiheessa tuleekin vääntöä, kun ilmoitettu hinta onkin liian korkea, jo suunnitellut (ja maksetut!) tapahtumat eivät sovi kaikille tai jollakulla on jokin vielä parempi idea. Eli mitä aikaisemmin KAIKKI ovat mukana hommassa ja tiedonkulku pelaa, kaikki on hyvin.
9[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 21:27"]Jaa riippuu vähän mitä se morsian haluaa. Tylsimmät oli 50euron polttarit, joissa istuttiin puoli päivää terassilla, käytiin syömässä ja illaksi mökkeilemään. Tsiisus että oli tylsää.
[/quote]
Just sellaiset polttarit kuin itse haluaisin!
Olen ollut polttareissa jotka maksoivat 500 euroa. Per nenä.
Mun polttarit meni niin perseelleen ettei mitään rajaa. Kuusi kaveria ilmestyi oveni taakse ja laittoivat minut tekemään heille aamupalaa. Ihmettelin kun vanha hyvä ystäväni ei ollut tullut paikalle. Luulin ettei häntä kiinnostanut ottaa osaa pippaloihini. Sain päivän juomaksi kolme pientä (siis niitä "shottikokoisia") likööripulloa. Ne juotuani kuulin ettei polttareiden järjestäjä ollut edes ilmoittanut päivästä aiemmin mainitsemalleni ystävälleni koska järkkääjä ei pitänyt hänestä. Itkuhan siinä mulla pääs, sen jälkeen leikittiin "hauskoja" polttarileikkejä joissa morsianta julkisesti ja "leikkimielisesti" nöyryytetään. Soitinkin jo iltapäivästä sulhaselleni ja lähdin kotiin hänen luokseen. Käperryin kainaloon ja itkin pahaa mieltäni. Vieläkin harmittaa vaikka tästäki jo lähemmäs 10 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 23:11"]
Olen ollut polttareissa jotka maksoivat 500 euroa. Per nenä.
[/quote]
Uskaltaako edes kysyä, mitä herkkuja tuohon sisältyi...?
Jep, se budjetti. Älkää suunnitelko kallista tekemistä tai majoitusta. Itse jouduin työttömänä ollessani jättämään väliin läheisen ystävän polttarit, koska vaativat matkustamista, hotellissa asumista, ulkona syömistä. Eli jos suunnittelet isomman budjetin juhlia, varmista ensin että se on kaikkien osallistujien tahto.