Oudot/kamalat/erikoiset juhlakokemukset -peukutusketju
Kesän hääsesonki, ylioppilasjuhlat ja valmistujaiset lähestyvät. Listataan oudoimpia, kamalia ja erikoisia juhlakokemuksia. Kokemus voi olla vieraan tai juhlan järjestäjän näkökulmasta. Yksi juhlakokemus per viesti. Peukku ylös = minustakin tämä on outoa/kamalaa/erikoista. Peukku alas = en ymmärrä, miksi tämä on outoa/kamalaa/erikoista, ihan normaalia minusta. Ap aloittaa:
Eräissä häissä vieraat oli plaseerattu isoon juhlatilaan täysin sekaisin. Kukaan ei siis istunut omien perheenjäsenten tai sukulaisten kanssa, vaan kaikki oli tutustumisen takia laitettu istumaan aivan vieraiden ihmisten kanssa. Oli kaltaiseni introvertin painajainen ja ilta tuntui todella pitkältä. :D
Ap
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tapauksessa, jossa häissä ei saanut maksamiaan ylimääräisiä ruokia mukaan, on taustalla lain noudattaminen. Tiettynä päivänä valmistettua ruokaa, oli se sitten tarjolla tai jääkaapissa, ei saa myydä seuraavana päivänä eikä tarjoilla. Riippumatta kuka on maksanut ja "omistaa" ruoan. Joko henkilökunta syö tai sitten menee roskiin. Jos tästä poikkeaa, niin ko. pitopalvelu saattaa saada kiellon toiminnalleen terveystarkastajan toimesta.
Jos häät ovat lauantaina ja ruokaa syödää silloin juhlapaikalla, mikä estää antamasta tuolloin lauantaina sitä loppua ruokaa mukaan?
Tässä nyt kyllä huijataan asiakkaita. Jos se ruoka on syötävää siellä juhlissa, niin on se syötävää myös kotona. Ja kumma, miten se ruoka on sitten henkilökunnalle kelpaavaa, mutta asiakas ei saa maksamaansa ruokaa mukaansa.
Vierailija kirjoitti:
2005 olin häissä, joissa osa vieraista kutsuttiin vain kirkkoon. Morsiamen ystävät pääosin. Lopuille oli varattu paikka ihan hääjuhlasta. Vielä 2000- luvulla tuollaiset ”vain kirkkoon” kutsutut häät ovat muinaisjäänne jostain 1950- luvulta.
Nii, onkohan se sit parempi kun kutsutaan vain juhliin, kirkkoon ei saa mennä todistamaan itse vihkimistä? Siellä ei kai ollut kuin vihittävien lapset (molempien toinen yritys).
Tuntui se vähän oudolta kun kuitenkin on lähiomainen eikä mikään kumminkaima.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2005 olin häissä, joissa osa vieraista kutsuttiin vain kirkkoon. Morsiamen ystävät pääosin. Lopuille oli varattu paikka ihan hääjuhlasta. Vielä 2000- luvulla tuollaiset ”vain kirkkoon” kutsutut häät ovat muinaisjäänne jostain 1950- luvulta.
Nii, onkohan se sit parempi kun kutsutaan vain juhliin, kirkkoon ei saa mennä todistamaan itse vihkimistä? Siellä ei kai ollut kuin vihittävien lapset (molempien toinen yritys).
Eiköhän tuossa haeta sitä, että olisi syytä kutsua kirkkoon ja juhlaan. Nämä, missä kutsutaan vain kirkkoon eikä juhlaan, saa tuntemaan olon kakkosluokan vieraaksi.
Olen itse ollut aikoinaan vuosia töissä pitopalvelussa ja ei sieläkään annettu ylijääneitä ruokia mukaan asiakkaille, en muista että koskaan kukaan olisi kysynytkään.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut aikoinaan vuosia töissä pitopalvelussa ja ei sieläkään annettu ylijääneitä ruokia mukaan asiakkaille, en muista että koskaan kukaan olisi kysynytkään.
Ihme jos kukaan ei oo kysyny. Miks ihmeessä maksaa jostain palvelusta, kuten valmiit ruoat, jos maksetuista tuotteista osa pitää jättää paikan päälle? Saahan ravintoloistakin doggy bagin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuossa haeta sitä, että olisi syytä kutsua kirkkoon ja juhlaan. Nämä, missä kutsutaan vain kirkkoon eikä juhlaan, saa tuntemaan olon kakkosluokan vieraaksi.
Kaikista huonoin diili vieraalle on kirkko + jatkot eli itse hääjuhla/ateria jää välistä. Joudut odottamaan välissä useamman tunnin, maksamaan itse ruokasi ja etsimään ruokapaikan ja sitten odottelun jälkeen iltabileisiin muiden B-luokan vieraiden kans.
Vierailija kirjoitti:
Järjestin syntymäpäiväjuhlat. Yksikään kutsuttu ei tullut.
Minulla oli joskus sama tilanne.
Kaikki "kaverit" peruivat juhlapäivänä kukin mihinkin syyhyn vedoten.
Lopulta mies pyysi omat kaverinsa paikalle ja laitettiin bileet pystyyn. Oli hauskat kemut ja olin lopulta tyytyväinen ettei yksikään perujista saapunut paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihmiset, jotka kerta toisensa jälkeen ovat aiemmin kieltäytyneet juhlakutsuistasi (synttärit, tuparit yms) ja sitten kun tulee esim. häät, etkä kutsukaan mukaan, niin ihmetellään, että miksi kutsua ei nyt tullut. ei huvita maksaa kallista hääateriaa ihmiselle, joka todennäköisesti jättää tulematta ja aterian hinta veloitettaisiin minulta silti.
Minulla on tästä kokemusta monen vuoden ajalta. Kaikista kurjimpia oli nämä, missä sai viimeiseen asti kysellä, oletteko tulossa ja aina tuli jotkut kummin kissan kaiman ristiäiset siihen sinun juhliesi päälle. Tarjoilujen laittaminen oli supervaikeaa, kun ei edellisenäkään päivänä tiennyt, kuinka monta vierasta tulee. Kun mentiin naimisiin, niin mentiin vain todistajien läsnäollessa juuri tuosta syystä. Ei kiinnostanut jännittää hääpäivänä vierasmäärää.
Etiketti tuntee "vastausta pyydetään" mut jos laittaisi että paikka eli tarjoilu varataan vain myöntävästi vastanneille.
Sukujuhliin oli useampi suvun naisista leiponut kakun. Kahvipöydässä komeili sitten seitsemän kakkua täytekakuista juustokakkuihin. Kaikkia olisi kuulemma pitänyt maistaa, jotta vieraat voisivat sanoa, kenen kakku oli paras.
Kuka kuvittelee kenenkään jaksavan seitsemän palaa kakkua?!
Mua häiritsee se, että tosi monet kuvittelee juhlan järjestämisen olevan jotenkin vastavuoroista. Eli jos minä vaikka järjestäisin valmistujaiset ja kutsuisin ystävän mukaan, niin ystävän pitäisi järjestää itselleen juhlat ja kutsua minut mukaan. Tämän takia moni jättää tulematta, koska ei halua kutsua toista juhliinsa/järjestää lainkaan juhlia.
En ymmärrä tätä ollenkaan. Miksi ei voi vain sanoa "tulen mielellään juhlimaan valmistujaisiasi, vaikka itse en aio omiani juhlistaa." Kauniisti voi tuolla sanoa, että ei ole juhlia tulossa.
Erään ystäväni juhlat olivat piinallisia. Hänellä oli jäänyt kai lapsuudesta trauma että kukaan ei tule hänen juhliinsa, ja hän sitten toi sitä aina kireästi naureskellen esiin juhlien alussa, "ei tänne varmaan taaskaan ketään tule vaikka 20 oon kutsunut, heh heh". Lisäksi hän oli silminnähden stressaantunut tarjoiluista ja valmisteluista, niin paljon että vieraat tunsivat itsensä enemmän taakaksi kuin tervetulleiksi. Nämä asiat johtuivat tietenkin masennuksesta, joka onneksi on nykyään helpottanut. Mutta hankalaa oli tuolloin meillä läheisilläkin.
Vierailija kirjoitti:
Erään ystäväni juhlat olivat piinallisia. Hänellä oli jäänyt kai lapsuudesta trauma että kukaan ei tule hänen juhliinsa, ja hän sitten toi sitä aina kireästi naureskellen esiin juhlien alussa, "ei tänne varmaan taaskaan ketään tule vaikka 20 oon kutsunut, heh heh". Lisäksi hän oli silminnähden stressaantunut tarjoiluista ja valmisteluista, niin paljon että vieraat tunsivat itsensä enemmän taakaksi kuin tervetulleiksi. Nämä asiat johtuivat tietenkin masennuksesta, joka onneksi on nykyään helpottanut. Mutta hankalaa oli tuolloin meillä läheisilläkin.
Ymmärrän hyvin, että stressasi ja jännitti. Kyllä muakin ois tossa tilanteessa jännittänyt.
Olin v. 2005 sukulaiseni lakkiaisissa. Vieraita oli paljon ja oli oikein mukava kesäpäivä. Siinä jutustellessamme sukulaiseni sanoi hyväntuulisesti tulevalle anopilleen,että minäkin valmistun vuoden päästä lähihoitajaksi. No tämäpä lohkaisi siihen, että eipä niille taida töitä löytyä että ihan turha sellaiseen ammattiin on kouluttautua. Eipä siinä mitään uutta sinällään, on tätä vähättelyä ennenkin kuultu ammatin suhteen muutamalta muultakin. Mutta huvittavinta tässä on se, että tämä tuleva anoppi on itsekin koulutukseltaan hammashoitaja, tosin silloin taisi olla työstään sairaslomalla. Mutta hoitoalalla kuitenkin ollut. No nähtiin sitten vuosia myöhemmin sukulaiseni häissä. Käteltiin silloin vain muodollisesti.
Vierailija kirjoitti:
ihmiset, jotka kerta toisensa jälkeen ovat aiemmin kieltäytyneet juhlakutsuistasi (synttärit, tuparit yms) ja sitten kun tulee esim. häät, etkä kutsukaan mukaan, niin ihmetellään, että miksi kutsua ei nyt tullut. ei huvita maksaa kallista hääateriaa ihmiselle, joka todennäköisesti jättää tulematta ja aterian hinta veloitettaisiin minulta silti.
No TÄMÄ! Ihan kuin olisin sitä varten olemassa että tällaiset ihmiset saisivat kiksejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tästä kokemusta monen vuoden ajalta. Kaikista kurjimpia oli nämä, missä sai viimeiseen asti kysellä, oletteko tulossa ja aina tuli jotkut kummin kissan kaiman ristiäiset siihen sinun juhliesi päälle. Tarjoilujen laittaminen oli supervaikeaa, kun ei edellisenäkään päivänä tiennyt, kuinka monta vierasta tulee. Kun mentiin naimisiin, niin mentiin vain todistajien läsnäollessa juuri tuosta syystä. Ei kiinnostanut jännittää hääpäivänä vierasmäärää.
Vallankäyttöä. Onneksi korona poisti tuollaiset ihmiset lähipiiristä, ja nyt tulevana kesänä juhlitaan häitä joista nämä kiristäjätt puuttuvat :)
Vierailija kirjoitti:
Minut kutsuttiin kummilapseni synttäreille. Vaihdoin lapsen äidin kanssa useamman viestin, joissa tuli varmistus, että vain minut on kutsuttu, eikä puolisoani. Menin synttäreille, ja siellä ihmeteltiin (jopa lapsen äiti), missä puolisoni on. Totesin, että viesteissä ei puhuttu puolisostani mitään, vaan puhuttiin "minusta", ei "meistä".
-Meidät kutsuttiin häihin. Postissa tuli hieno kutsu. Siinä luki hra ja rva hakkarainen.
Mentiin ilman lapsia, jonka tähden kysyttiin että miksei lapset tulleet. Mikä järki lähetellä kutsuja jos ei ymmärretä edes mitä kutsuminen tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Kaksiosaiset juhlat, joissa on osalle kutsutuista ruokailu ja sen jälkeiset after partyt kaikille kutsutuille. Useammat tällaiset häät ollut. En koskaan mene, jos kutsu on tuollainen puolikas. Ei huvita odotella jossain mäkkärissä, kun ykkösluokan kutsutut syö viiden ruokalajin illallistaan. Jos ei oo varaa kutsua enempää porukkaa, niin kannattaa pitää pienemmän juhlat.
Meille tuli normaali hääkutsu, ilmoitettiin paikka, pukeutuminen, jne. Kutsusta sai kuvan että juhlapaikassa myös vihitään, mutta vihkiminen olikin ollut kirkossa niiden parempien vieraiden kanssa, ja vasta juhliin sitten tuli kutsu. Ihmettelimme siinä hääpaikan pihalla monen muun kanssa että missäs on pappi, hääpari, entä se paikka jossa vheidät vihitään. Olivatkin jo naimisissa kun tulivat paikalle. Ei tuo sinänsä haitannut, mutta jos meinaisi tällaisia juhlia välttää, niin vaikeaa olisi jos se ei kutsusta käy ilmi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vallankäyttöä. Onneksi korona poisti tuollaiset ihmiset lähipiiristä, ja nyt tulevana kesänä juhlitaan häitä joista nämä kiristäjätt puuttuvat :)
Sama. Meillä on ollut ihan tietoisesti nyt korona-aikana häät ja ristiäiset. Ihanaa, kun ei ole tarvinnut kutsua ketään ylimääräistä ja on voinut vedota siihen, että koronan takia ei voi/viitsi kutsua. Toki suuttumisiakin tuli, mutta sitten vaan uudestaan sanoin tuosta koronatilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut kutsuttiin kummilapseni synttäreille. Vaihdoin lapsen äidin kanssa useamman viestin, joissa tuli varmistus, että vain minut on kutsuttu, eikä puolisoani. Menin synttäreille, ja siellä ihmeteltiin (jopa lapsen äiti), missä puolisoni on. Totesin, että viesteissä ei puhuttu puolisostani mitään, vaan puhuttiin "minusta", ei "meistä".
-Meidät kutsuttiin häihin. Postissa tuli hieno kutsu. Siinä luki hra ja rva hakkarainen.
Mentiin ilman lapsia, jonka tähden kysyttiin että miksei lapset tulleet. Mikä järki lähetellä kutsuja jos ei ymmärretä edes mitä kutsuminen tarkoittaa?
Laskisin juhlakokemuksiin myös nämä epäselvät kutsut. Ei ole kiva soitella/viestitellä perään, että koskiko kutsu vain minua, minua ja puolisoa vai saako lapsikin tulla mukaan. Ja tuskin on kovin kivakaan sille kutsujalle, kun joutuu sanomaan, että "ei me kutsuttu kuin sut, puolisosi ja lapsesi saa jäädä kotiin." Näitäkin tilanteita on ollut ja ovat aina yhtä vaivaannuttavia, kun pitää selitellä vierasmäärän rajaamista.
Jos häät ovat lauantaina ja ruokaa syödää silloin juhlapaikalla, mikä estää antamasta tuolloin lauantaina sitä loppua ruokaa mukaan?