Oudot/kamalat/erikoiset juhlakokemukset -peukutusketju
Kesän hääsesonki, ylioppilasjuhlat ja valmistujaiset lähestyvät. Listataan oudoimpia, kamalia ja erikoisia juhlakokemuksia. Kokemus voi olla vieraan tai juhlan järjestäjän näkökulmasta. Yksi juhlakokemus per viesti. Peukku ylös = minustakin tämä on outoa/kamalaa/erikoista. Peukku alas = en ymmärrä, miksi tämä on outoa/kamalaa/erikoista, ihan normaalia minusta. Ap aloittaa:
Eräissä häissä vieraat oli plaseerattu isoon juhlatilaan täysin sekaisin. Kukaan ei siis istunut omien perheenjäsenten tai sukulaisten kanssa, vaan kaikki oli tutustumisen takia laitettu istumaan aivan vieraiden ihmisten kanssa. Oli kaltaiseni introvertin painajainen ja ilta tuntui todella pitkältä. :D
Ap
Kommentit (134)
Muistotilaisuudessa sukulainen keksi alkaa puhumaan vain itsestään, kehui itseään, hankintojaan, harrastuksiaan jne. Oli todella ärsyttävää ja myös se ettei voinut sanoa mitään muuta. Tarjoilut oli sukulainen hankkinut tyyliin kaupan halvin pakastekakku, muut tarjoilut hän laittoi esille vasta kun vieraat olivat lähteneet ja hänen ystävänsä (juopporenkka) saapuivat paikalle illalla "jatkoille". Missään vaiheessa ei muistotilaisuudessa muisteltu edesmennyttä mitenkään sanallakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seurasin vierestä erään +40 ikäisen naisen hääsäätöä nyt korona-aikana. Nainen siirsi häitään 4 kertaa, koska halusi järjestää kunnon isot juhlat läheisilleen. Samaan aikaan oli kuitenkin hysteerinen koronasta ja pelkäsi saavansa tartunnan. Pieniä häitä ei suostunut järjestämään, koska halusi mennä naimisiin isosti. Häitä lykättiin yli 1,5 vuotta ja lopulta menivät naimisiin keskikokoisissa häissä. Ehkä olen jotenkin outo, mutta en ymmärrä, mikseivät menneet naimisiin vaikka maistraatissa ja myöhemmin koronan mentyä ohi olisivat järkänneet isot juhlat.
Miks tossa iässä pitää edes olla isot prinsessahäät?
Monesti tuppaa menemään niin, että ei niitä isoja juhlia tule enää myöhemmin järjestettyä. Ei vain saa aikaiseksi, ei huvita, tai sitten joistakin voi tuntua hassulta juhlia jälkikäteen jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seurasin vierestä erään +40 ikäisen naisen hääsäätöä nyt korona-aikana. Nainen siirsi häitään 4 kertaa, koska halusi järjestää kunnon isot juhlat läheisilleen. Samaan aikaan oli kuitenkin hysteerinen koronasta ja pelkäsi saavansa tartunnan. Pieniä häitä ei suostunut järjestämään, koska halusi mennä naimisiin isosti. Häitä lykättiin yli 1,5 vuotta ja lopulta menivät naimisiin keskikokoisissa häissä. Ehkä olen jotenkin outo, mutta en ymmärrä, mikseivät menneet naimisiin vaikka maistraatissa ja myöhemmin koronan mentyä ohi olisivat järkänneet isot juhlat.
Miks tossa iässä pitää edes olla isot prinsessahäät?
Monesti tuppaa menemään niin, että ei niitä isoja juhlia tule enää myöhemmin järjestettyä. Ei vain saa aikaiseksi, ei huvita, tai sitten joistakin voi tuntua hassulta juhlia jälkikäteen jne.
Miksikäs ei? Onko se jotenkin muilta pois, jos joku tahtoo pitää 40-vuotiaana prinsessahäät? Tai 60-vuotiaana? Jos se jonkun onnelliseksi tekee, niin antaa mennä vaan!
Olin yksissä häissä, joissa hääleikkejä leikittiin puolitoista tuntia. 😑
Vierailija kirjoitti:
Yks kaverini loukkaantui, kun en kutsunut häntä lapseni ristiäisiin.
Kyseli moneen kertaan, onko ristiäispäivä päätetty ja kummit valittu. Lopulta täytyi sanoa, että on päätetty ja isovanhemmat ja kummit on kutsuttu ristiäisiin. Pahastui tuosta ja ei onnitellut, kun laitoin ristiäispäivän jälkeen kuvan juhlista.
En ymmärrä, miksi hän oletti saavansa kutsun, koska en ollut pyytänyt häntä lapsen kummiksi. Kyseinen kaveri ei ole itse kutsunut minua juhliinsa (pyöreät synttärit, polttarit jne), joten ihmetytti tuo kutsun odottaminen.
Nokitan vähän. Kaverini olisi halunnut kutsun järjestämiini juhliin, jotta hän olisi itse voinut kieltäytyä kutsusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee tällaisista "mentiin naimisiin 2020 ja pidetään suuret häät 2024" olo, että halutaan kutsua vain ihmiset lahjojen takia juhlimaan. Jos tärkeintä olisi saada juhlia muiden kanssa, niin eikö aiheeksi kävisi melkein mikä vaan?
Ei oo yksittäinen kokemus, vaan toistunut monta kertaa. Oon 90-luvulla syntynyt ja mut kasvatettiin siihen, että kahvipöydässä ei rohmuta. Nykyään tosi moni lapsi saa rohmuta rajattomasti: kosketellaan tarjottavia ja valitaan lopulta se, mikä halutaan. Lautaselle kerätään kymmentä sorttia, maistellaan ja jätetään ne puoliksi syötyinä lautaselle. Haetaan lisää jotain, mikä maistui. Inhottaa tuollainen tuhlailu. Oman lapsen kasvatan niin, että paria sorttia voi ottaa ja lisää ei haeta, jos lautanen on täynnä aiempiakin herkkuja.
Osallistuin 30v. juhliin. Oli varattu juhlatila ja sinne ruoat ja juomaa. Synttärisankarille selvisi 30min aloituksen jälkeen, että kumppaninsa oli pettänyt tätä. Järkyttävä huuto ja riehuminen, ja kaikki ulos. Bileet loppuivat siihen ja niin loppui se parisuhdekin.
Rippileirin päätteeksi konfirmaatiotilaisuudessa pappi, joka ei edes kuulunut evankeliskristilliseen kirkkoon vaan oli helluntalainen, paasasi niin ihmeellisen saarnan Jumalasta, suosta ja kumisaappaista, että koko kirkkoväki tuijotteli epäuskoisina toisiaan.
Samainen pappi rynni riparileirilläkin aina ensimmäisenä hakemaan ruokaa ennen kuin ruokarukous oli edes luettu loppuun.
Nuorena seurustelin hetken aikaa nuoren miehen kanssa, jonka sisko meni naimisiin. Minutkin kutsuttiin häihin, josta olin kiitollinen. Poikaystäväni vaan päätti jättää minut yksin koko päiväksi ja illaksi, sekä kännätä itsensä hirveään kuntoon. Häät olivat vielä metsän keskellä bussikuljetuksella 100km päässä kotoani. Istuskelin sitten tylsyyttäni vähän siellä ja täällä, ja kävelin ulkona katselemassa tähtiä.
Perheeseen kuului tämän tapahtuessa puoliso ja vauva. Puoliso kutsuttiin häihin. Hääpari sanoi, että kutsuivat vaan puolisoni ja mä voin sitten jäädä vauvan kanssa kotiin. Olipa kiva, kun sanoivat ihan suoraan, mitä ajattelivat vieraslistasta.
Oltaisiin siis menty puolison kanssa kahdestaan häihin ja vauva olisi jäänyt hoitoon siksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osallistuttiin nyt korona-aikana ystäväni lapsen ristiäisiin. Ystäväni äiti suuttui juhlissa tyttärelleen, kun tyttärensä näki ensimmäistä kertaa vuoteen kauempana asuneita ystäviään ja tytär halusi vaihtaa kuulumisia heidän kanssaan kaikessa rauhassa. Äidin mielestä tyttärensä olisi pitänyt kaataa vieraille kahvia ja äiti olisi halunnut seurustella tyttärensä ystävien kanssa. Juhlissa tuo ystävän äiti kierteli vihaisen oloisena kaatamassa kahvia. Mielestäni tuo oli aivan älytöntä – en tajua miksei tuo äiti tajunnut, että me ystävätkin haluamme mieluummin seurustella ystävämme kuin hänen äitinsä kanssa. Tuli paha mieli ystäväni puolesta.
Mitäs jos äiti oli siellä vieraana, ei piikana?
Jos tytär oli kutsunut ristiäisiin niin paljon ihmisiä, ettei ehtinyt niitä sitten kestitä, eikä myöskään ollut tajunnut palkata apuväkeä, niin aika kiltistihän äiti teki kun kaateli kahvia ihmisille.
Voi olla, että äidin sijasta olisin keksinyt äkillisen menon ja toivottanut porukalle hauskaa juhlan jatkoa. Olisittehan te ystävätkin voineet vähän lukea miten juhlat sujuvat ja vaikka autella.
Aika monella pikkulapsiperheellä on raha sen verran tiukassa, että tarjoilijoiden palkkaaminen ristiäisiin tai nimiäisiin ei ole mahdollista. En muista, olenko koskaan ollut ristiäisissä, joihin olisi palkattu henkilökuntaa?
Voin rehellisesti myöntää, että aikanaan lapsettomana ollessani en tajunnut, miten paljon hommaa lapsissa on ja miten iso säätö on järjestää juhlia lapsiperheessä. En siis olisi itse tajunnut auttaa tuoreita vanhempia esim. kaatelemalla kahvia tai auttamalla keittiössä. Nykyään auttaisin.
Meidät kutsuttiin juhliin ja paikan päällä selvisi, että juhlien emäntä poti vatsatautia. Sairastuttiin sitten koko perhe...
Se, etten omia 30 v synttäreitä olisi saanut viettää siten, kun halusin ja olin suunnitellut.
Olin pyytänyt kaksi ystävääni viettämään kesäpäivää kotiini saunoen ja hyvin syöden, pyyntönä, ettei lahjoja tuoda. Kukan voi antaa, jos jotain.
Ystäväni alkoivat kuitenkin suunnittelemaan kaikenlaista oheistoimintaa ja reissua koko viikonlopulle. Toinen myös "tilasi" minulta kyydin kaupungista, jossa tiesi minun olevan ennen viikonloppua ja piti itsestään selvyytenä, että majoitan hänet meillä kaksi vuorokautta ennen tätä suunnittelemaani synttärini viettoa.
Peruin kutsun, en pitänyt synttäreitä, en toiminut saföörinä, enkä majatalon emäntänä.
Ystäväni olivat aivan ihmeissään, että mitä nyt ja suurin harmi heille oli se, kun olivat jo kukkalaitteen ehtineet tilata. Eli vielä päälle syytökset heidän turhasta rahankulusta. Hoh hoijaa.
Siskoni pilaa järjestämänsä juhlat aina sillä että mainostaa miten paljon juhlien järjestämiseen on mennyt aikaa ja rahaa. Myötähäpeä vieraita kohtaan.
Tuo rohmuaminen ja ruoan tuhlaaminen on monilla lapsilla tätä päivää jotkut jopa kouluissa leikkivät ruoalla ja viskelevät ympäriinsä!! Ja muualla maailmassa lapset kuolee nälkään!! No pian siihen varmaan tulee muutos kun ruokaa ei tule.
Äitini 50-luvulla syntynyt ikäpolvi harrastaa juhlissa tätä:
Juhlan emäntä tenttaa sata kertaa, onko ruoka varmasti hyvää. Vaikka ihmiset kehuisivat ja kiittäisivät, niin silti kyselevät, että maistuuhan nyt varmasti ja voi kun tämä kymmenen tarjottavan kahvipöytä on nyt tämmöinen vaatimaton. Argh!
Olin järjestämässä poikani kastejuhlia ja laitoin kutsut menemään. Kummi kysyi, saako hänen lapsensa tosiaan tulla mukaan. Olin ihan järkyttynyt tuosta kysymyksestä. Tottakai, kastehan on lasten juhla ja siellä sitä elämän ääntä on muutenkin. Kummi oli ihan ihmeissään, sillä sanoi, että useamman vuoden ajan on saanut kutsuja lapsettomiin kastejuhliin.
En tajua, miksi kaikista juhlista pitäisi tehdä lapsettomat. Häät nyt ymmärrän, mutta lapsettomat lastenjuhlat on jo vähän jännä käsite.