Häiden V.P:n "eräpäivä" ylihuomenna. Ilmoittautuneita kourallinen :(
Menemme kuukauden päästä naimisiin ja laitoimme kutsuihin ruokailujen takia vastauspyynnön siitä, että tulee paikalle. Ilmoittautuneita 150 kutsutusta on alle kolmekymmentä, kaikki minun sukulaisiani. Yhtäkään ystävää ei ole ilmoittautunut, eikä sulhasen puolelta ketään vanhempia lukuunottamatta. Sulhanen on ymmärrettävästi tyrmistynyt, enkä oikein tiedä miten häntä lohduttaisi.
Että se niistä suurista häistä ja yhdessäolon juhlasta :(
Emme edes toivoneet häälahjoja (emmekä edes rahaa!), joten ei siitäkään voi olla kyse että ihmiset jäisivät pois, kun ei ole lahjoihin varaa. Harmittaa niin vietävästi. Vieläkö tässä kannattaa elätellä toivoa, että tilanne muuttuisi?
Kommentit (159)
Mä jotenkin päiväpäivältä arvostan mun äitiäni enemmän ja enemmän. Nuorempana tuntui ihan tyhmältä, kun se hössötti kaikista asioista alkaen juhlavaatteista (sukkahousut pitää olla!!! :D ) ja ihmisten kättelystä, itsensä esittelystä jne ja myös tästä juhliin ilmoittautumisesta mutta nyt tajuan, että ihanaa, että mut on kasvatettu kohteliaaksi ja hyvän yleissivistyksen omaavaksi ihmiseksi. Todellakin aioin hössöttää omien lasteni kohdalla aivan samoista asioista ja riidellä niiden teini-ikäisten kanssa siitä mitkä on soveliaat juhlavaatteet.
ap:n ongelmaan liittyen odottaisin paniikissa viimeiseen päivään ja sen jälkeen laittaisin tekstiviestillä kohteliaan kysymyksen niille ei ilmoittautuneille. Varsinkin juhannuksen jälkeinen ilmoittautumisaika voi sujahtaa ohitse huomaamatta, kun on ajateltu ilmoittatumisen määräpäivän olevan "vasta" juhannuksen jälkeen ja nyt grillimakkarahuuruissa ei enää voi muistaa.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:45"]
Ei tulisi mieleenkään alkaa ruinaamaan vieraiden perään. Jos noin hälläväliä teidän häänne on niille etteivät muista ilmoittaa niin pysyköön poissa.
[/quote]
Mutta kun tämän ketjun perusteella vaikuttaa, että eivät ehkä pysy. Eli tarvitaan juhlapaikan ovelle iso ruma mies, joka torppaa sisäänpääsyn niiltä jotka eivät ole ilmoittautuneet. Kiusallista potenssiin sata käännyttää ovelta sulhasen sisko miehensä ja kolmen lapsensa kanssa, juhlatamineissaan, kimput käsissä.
[/quote]
Kiitos tästä mielikuvasta :D
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:21"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:14"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:09"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 20:57"]
Minä tunnustan, etten tiedä, mitä v.p. tarkoittaa. Tässä ketjussa vasta törmäsin siihen ekaa kertaa. Koskaan en ole saanut kutsua häihin, niin miten voisinkaan tietää?
t. 20-vuotias nainen
[/quote]
Meille opetettiin nämä asiat yläasteella kotitaloustunnilla. Samoilla tunneilla opeteltiin ruuanlaiton lisäksi kodinhoitoa (vaatteiden pesua, silitystä, mankelointia, siivousvälineitä jne.). Näin 20 v. sitten, en tiedä, millaista opetus nykypäivänä on.
[/quote]
Meille ei opetettu mankelointia eikä v.p.:tä. Eihän se edes liity kotitalouteen. Meille opetettiin tiskaamista ja ruoan laittoa. Siihen se jäikin. Vähän oli ruoan säilytyksestä juttua.
- kuusi vuotta yläasteesta
[/quote]
Huh kun tunnen itseni vanhaksi, mutta tuohon aikaan kotitalouteen kuului myös kodinhoito. Siihen oli oma luokkatilakin. Ei olisi huono juttu nykyäänkään, kun kuuntelee, miten nuorilla on nykyään vaikea saada kiinni ihan peruskotihommista, jos niitä ei kotonakaan ole pahemmin opetettu. Kotitalous ei ole vain ruuanlaittoa, wikipediakin tietää kertoa sen olevan myös mm. siivousta, arkiaskareita, kuluttajatietoutta ja tapakulttuuria.
[/quote]
Mun mielestä taas on typerää opettaa peruselämäntaitoja koulussa. Ne kuuluu oppia kotona, eikä valtion tarvitse olla vastuussa siitä. Kotitalouden voisi muuttaa kokonaan valinnaiseksi. En ymmärrä, miksi ala-asteellakin opetettiin ruokatunnilla pöytätapoja. Mun mielestä on itsestäänselvää, että ne osataan, kun tullaan kouluun. Jos mitään ei enää jätetä vanhempien vastuulle, ei ne jaksa mitään tehdäkään.
Ja sori, kun tää on jo ihan sivuraiteilla ketjun aiheesta :D
- se kuusi vuotta sitten yläasteen käynyt
[/quote]
Anteeksi, mutta voi saatana. Voi myös käyttää järkeään. Jos lukee v.p. ja päivämäärä tulevaisuudessa, niin (oikeesti menee perkele hermo) mitähän se mahtaisikaan tarkoittaa? Lehmän poikimista vai? Siis nyt jumaliste järki käteen ja vatulointi sikseen. Perhana!
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:51"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 20:42"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 20:38"]Obs: Yllättävän moni ei nykyään tiedä mitä v.p. tarkoittaa! [/quote] Tunnustan kuuluvani näihin tietämättömiin :(
[/quote]joo mä sain joskus semmosen kutsun ja olin ihan äimänkäkenä kun luulin että tarkoittaa vapaapääsy =D
[/quote]
Siis vapaa pääsy yhtenä päivänä?
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:55"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:33"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:19"] Pointti on varmaan se, että selvittää kun on tarvis. Eli Maxwellin yhtälö googlataan kun se tulee vastaan eikä tiedä mitä se tarkoittaa, v.p googlataan kun saa hääkutsun eikä tiedä mitä se tarkoittaa. [/quote] No ei tarjonnut google ihan ensimmäisenä oikeaa vastausta. Itse löysin oikean vastauksen kolmannelta sivulta muutaman varapresidentin ja mystisen firman ohitettuani. Rsvp on itselleni tutumpi kirjainyhdistelmä kuin v.p kutsujen yhteydessä, mutta enpä olekaan pahemmin häissä käynyt.
[/quote]
Mitä googlasit? Koska itse googlasin "Hääkutsu vp" ja eka hakutulos oli jo oikea.
Aika surkeat hakutaidot jos laitat vain "vp" hakuun kun on lyhyestä kirjainyhdistelmästä kyse... Sanomattakin selvää että se voi tarkoittaa montaa asiaa.
[/quote] Minua kehotettiin googlaamaan v.p. Ei käsketty käyttää legendaarisia googlaustaitojani ja järkeviä hakusanoja :D
Omasta kokemuksesta suosittelen lyhyttä ilmottautumisaikaa. Monet vastaavat viimeisenä päivänä ja joiltain unohtuu vastaaminen kokonaan. Kutsu lojuu eteisen pöydällä eikä muisteta katsoa sitä päivää. Harvassa ovat ne jotka eivät pysty vastaamaan nopeasti työvuorojen tms vuoksi, ja hekin voivat vastata kertoen milloin tietävät. Itsellenikin lyhyt vastausaika antaa kimmokkeen kaivaa kalenteri esiin ja vastata heti eikä joskus. Esim.viikko-kaksi on hyvä aika.
Muistutus kaikille tekstarilla ilmoittautumis-dl:stä auttanee.
Moni ilmoittautuu vikana päivänä. Mitä olette ystävien kanssa jutelleet häistä?
Onhan kutsut lähetetty oikeisiin osoitteisiin? Milloin lähetitte? Osa voi olla reissussa ja sitten on niitä jotka ei ilmoita kun "kyllähän he nyt tietää että tullaan". Ootko kavereilta kysynyt?
Milloin lähetitte kutsut? Toivottavasti ei kuukausi sitten tai vastaavaa, kun on jo kesälomamatkat bookattu.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 20:27"]
Moni ilmoittautuu vikana päivänä. Mitä olette ystävien kanssa jutelleet häistä?
[/quote]
Olemme jutelleet ihan yleisesti paikasta ja ohjelmasta, puvusta jne. Olen jotenkin automaattisesti olettanut, että tulevat kun puhuvat että "niistä tulee niin ihanat". Ehkä se tekstarilla muistutus ja rehellinen kysyminen voisi tosiaan auttaa. Olen itse vain aina säntillisesti ilmoittautunut kaikkialle hyvissä ajoin ja oletin, että suurin osa ihmisistä olisi samanlaisia. ap
Ja kai nämä ihmiset tuntevat teidät parina? Ettei häät tule yllätyksenä. Entä monennetko häät on kyseessä? Itse en jaksaisi mennä esim. kolmansiin häihin, ellei ole tosi läheinen ihminen kyseessä.
V.p. tarkoittaa, että vastausta pyydetään joka tapauksessa pyydettyyn päivään mennessä. Laittaisin kaikille, joista ei ole kuulunut mitään viimeistään tuonä päivänä, kysymyksen, ovatko tulossa.
Hyvin tyypillistä on, että ilmoittaudutaan vasta viimeisenä päivänä.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 20:30"]
Milloin lähetitte kutsut? Toivottavasti ei kuukausi sitten tai vastaavaa, kun on jo kesälomamatkat bookattu.
[/quote]
Huhtikuun loppupuolella. Osoitteet olivat kyllä oikein. Epävarmatkin varmistettiin.
Ihmiset on niin ärsyttäviä kun eivät viitsi ilmoittaa. Vaihtoehdot on
1) Soitto kaikille jotka EI ole ilmoittautuneet ja vaadit heti puhelimessa vastauksen tuleeko vai ei
2) Unohdat ne jotka EI ole ilmoittautunut ja pidät juhlat niille jotka on.
3) Elät epävarmuudessa ja toivot parasta...ja hermostut päivä päivältä enemmän.
Kannattaa valita joko 1. tai 2. vaihtoehto!
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 20:31"]
Ja kai nämä ihmiset tuntevat teidät parina? Ettei häät tule yllätyksenä. Entä monennetko häät on kyseessä? Itse en jaksaisi mennä esim. kolmansiin häihin, ellei ole tosi läheinen ihminen kyseessä.
[/quote]
Olemme olleet yhdessä lukioikäisistä saakka (nyt 24v). Kaikki kutsutut tietävät, että olemme pari. Ensimmäiset häät.
Mutta toisaalta sillä ei ole väliä, milloin kutsut on lähetetty. Samalla tavalla pitää ilmoittaa v.p.:ssä se, tuleeko vai eikö tule. Ja jos kutsut on lähetetty "myöhässä" ja lomamatka varattu, pitää siis tietty ilmoittaa, ettei valitettavasti pääse paikalle. Enkä usko kaikkien olleen koko kevättä poissa kotoa, etteivät ole kutsua huomanneet.
Muistutus-tekstari mielestäni hyvä idea. Moni unohtaa ilmoittamisen kutsun saatuaan tai on ollut reissussa eikä kirjettä edes avannut tms. ja sitten saatte ilmoitteluja häihin tulosta viimeiseen iltaan asti. Tekstari helpottaa sekä huonomuistisia vieraita ja varsinkin järjestäjiä.
Soitat vp-päivämäärän jälkeen ja kysyt ystävällisesti, ovatko tulossa. Ihmiset unohtavat ilmoittaa ja monet varmaan mielellään juttelevat kanssasi. Jos vastaus on ei, pahoittele,mutta älä tivaa syytä. Kyllä te isot juhlat saatte.
Minua ärsyttää, kun niin moni kutsuja ei tunnu tajuavan, mitä se siihen ja siihen mennessä tarkoittaa. 90 % tilaisuuksista ilmoittaudun juuri viimeisenä päivänä. Tympii tosi paljon, kun viikkoa ennen aletaan tivaamaan, että vastaa jo. Jos hermo ei kestä odottaa niin pitkään, laittakaa lyhyempi ilmoittautumisaika.