Häiden V.P:n "eräpäivä" ylihuomenna. Ilmoittautuneita kourallinen :(
Menemme kuukauden päästä naimisiin ja laitoimme kutsuihin ruokailujen takia vastauspyynnön siitä, että tulee paikalle. Ilmoittautuneita 150 kutsutusta on alle kolmekymmentä, kaikki minun sukulaisiani. Yhtäkään ystävää ei ole ilmoittautunut, eikä sulhasen puolelta ketään vanhempia lukuunottamatta. Sulhanen on ymmärrettävästi tyrmistynyt, enkä oikein tiedä miten häntä lohduttaisi.
Että se niistä suurista häistä ja yhdessäolon juhlasta :(
Emme edes toivoneet häälahjoja (emmekä edes rahaa!), joten ei siitäkään voi olla kyse että ihmiset jäisivät pois, kun ei ole lahjoihin varaa. Harmittaa niin vietävästi. Vieläkö tässä kannattaa elätellä toivoa, että tilanne muuttuisi?
Kommentit (159)
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:21"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:14"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:09"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 20:57"]
Minä tunnustan, etten tiedä, mitä v.p. tarkoittaa. Tässä ketjussa vasta törmäsin siihen ekaa kertaa. Koskaan en ole saanut kutsua häihin, niin miten voisinkaan tietää?
t. 20-vuotias nainen
[/quote]
Meille opetettiin nämä asiat yläasteella kotitaloustunnilla. Samoilla tunneilla opeteltiin ruuanlaiton lisäksi kodinhoitoa (vaatteiden pesua, silitystä, mankelointia, siivousvälineitä jne.). Näin 20 v. sitten, en tiedä, millaista opetus nykypäivänä on.
[/quote]
Meille ei opetettu mankelointia eikä v.p.:tä. Eihän se edes liity kotitalouteen. Meille opetettiin tiskaamista ja ruoan laittoa. Siihen se jäikin. Vähän oli ruoan säilytyksestä juttua.
- kuusi vuotta yläasteesta
[/quote]
Huh kun tunnen itseni vanhaksi, mutta tuohon aikaan kotitalouteen kuului myös kodinhoito. Siihen oli oma luokkatilakin. Ei olisi huono juttu nykyäänkään, kun kuuntelee, miten nuorilla on nykyään vaikea saada kiinni ihan peruskotihommista, jos niitä ei kotonakaan ole pahemmin opetettu. Kotitalous ei ole vain ruuanlaittoa, wikipediakin tietää kertoa sen olevan myös mm. siivousta, arkiaskareita, kuluttajatietoutta ja tapakulttuuria.
[/quote]
Mun mielestä taas on typerää opettaa peruselämäntaitoja koulussa. Ne kuuluu oppia kotona, eikä valtion tarvitse olla vastuussa siitä. Kotitalouden voisi muuttaa kokonaan valinnaiseksi. En ymmärrä, miksi ala-asteellakin opetettiin ruokatunnilla pöytätapoja. Mun mielestä on itsestäänselvää, että ne osataan, kun tullaan kouluun. Jos mitään ei enää jätetä vanhempien vastuulle, ei ne jaksa mitään tehdäkään.
Ja sori, kun tää on jo ihan sivuraiteilla ketjun aiheesta :D
- se kuusi vuotta sitten yläasteen käynyt
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:19"]
Pointti on varmaan se, että selvittää kun on tarvis. Eli Maxwellin yhtälö googlataan kun se tulee vastaan eikä tiedä mitä se tarkoittaa, v.p googlataan kun saa hääkutsun eikä tiedä mitä se tarkoittaa.
[/quote]
No ei tarjonnut google ihan ensimmäisenä oikeaa vastausta. Itse löysin oikean vastauksen kolmannelta sivulta muutaman varapresidentin ja mystisen firman ohitettuani. Rsvp on itselleni tutumpi kirjainyhdistelmä kuin v.p kutsujen yhteydessä, mutta enpä olekaan pahemmin häissä käynyt.
Ihmiset ovat aika itsekkäitä ja huonotapaisia. Ainoa keino on vastauspäivän jälkeen varmistaa jokaiselta henkilökohtaisesti ovatko tulossa vai eivät. Jos vain oletat että vastaamattomat eivät ole tulossa, olette pulassa jollet ole valmis käännyttämään "ylimääräisiä" juhlapaikan ovelta.
no kuinka snobista perheestä/suvusta mä sitten olen peräisin, kun mun omaan rippijuhlakutsuun 15 vuotta sitten laitettiin v.p. ja mun serkun ylioppilasjuhlakutsussa tänä keväänä oli v.p. ja suunnilleen kaikissa meidän suvun juhlakutsuissa on v.p. On niissä toki voinut lukea myös ihan suomeksi "ilmoitattehan tulostanne xxx mennessä". Ja me kyllä ollaan kaikki ihan tavallsisia tallaajia; lähihoitajia, insinöörejä, lastenhoitajia, rakennusmiehiä, keittiötyöntekijöitä, kampaajia jne.
Eli selitykseksi ettei tiedä mitä v.p. tarkoittaa ei kelpaa ettei ole käynyt häissä, koska en mäkään ole ollut kuin vain kaksissa häissä koko elämäni aikana.
Mä ainakin laitan kalenteriini muistutuksen aina juuri sen v.p.n kohdalle, ja vastaan sitten juuri sinä päivänä.
Itse työn puolesta ilmoittautumisia vastaanottaneena olen huomannut kyllä nykyään yleistyvän myös ilmiön että unohdetaan ilmoittautua, kyselyä tippuu sitten jatkuvasti juhlapäivän aattoon asti, että voiko silti tulla..
Kun soitat niin aloita kysymällä, että etkö sittenkään ole tulossa, kun et ole ilmoittanut.
Eikö vp tarkoita sitä, että vastataan siinäkin tapauksessa, että ei tulla?
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:09"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 20:57"]
Minä tunnustan, etten tiedä, mitä v.p. tarkoittaa. Tässä ketjussa vasta törmäsin siihen ekaa kertaa. Koskaan en ole saanut kutsua häihin, niin miten voisinkaan tietää?
t. 20-vuotias nainen
[/quote]
Meille opetettiin nämä asiat yläasteella kotitaloustunnilla. Samoilla tunneilla opeteltiin ruuanlaiton lisäksi kodinhoitoa (vaatteiden pesua, silitystä, mankelointia, siivousvälineitä jne.). Näin 20 v. sitten, en tiedä, millaista opetus nykypäivänä on.
[/quote]
25 vuotta sitten ei kerrottu mistään vp:stä, oli vain ruuanlaittoa ja pyykinpesusta opetusta yläasteen kotitaloustunneilla. Itse en tiennyt mitä v.p tarkoittaa, kunnes viime vuonna täällä siihen törmäsin. Tietty koskaan en ole ollut häissäkään tai missään niin hienoissa juhlissa, joihin olisi tämäntyyppiset kutsut lähetetty, että oikein v.p pitää laittaa.
Ehkä ne luulevat että v.p. tarkoittaa jotain veli-pekkaa ja sen syntymäpäivää.
Ei ole tullut mieleen, että niillä saattaa olla muutakin tekemistä? Tai miehen suku ei pidä sinusta eikä tällöin aio osallistua häihinne. 150 kutsuttu ja 30 ilmottautunu? Ei noin moni jätä viime tippaan tai unohda!!!! Ei ne ole tulossa, sorry.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:30"]Mun mielestä taas on typerää opettaa peruselämäntaitoja koulussa. Ne kuuluu oppia kotona, eikä valtion tarvitse olla vastuussa siitä. Kotitalouden voisi muuttaa kokonaan valinnaiseksi. En ymmärrä, miksi ala-asteellakin opetettiin ruokatunnilla pöytätapoja. Mun mielestä on itsestäänselvää, että ne osataan, kun tullaan kouluun. Jos mitään ei enää jätetä vanhempien vastuulle, ei ne jaksa mitään tehdäkään.Ja sori, kun tää on jo ihan sivuraiteilla ketjun aiheesta :D- se kuusi vuotta sitten yläasteen käynyt
[/quote]
Minun mielestäni peruskoulun pitää opettaa elämäntaitoja kaikille, niillekin joiden omilla vanhemmilla ei ole. Esimerkiksi sivistyneet käytöstavat, kuten veitsen ja haarukan käyttö ruokaillessa kuuluu opettaa koulussa. Voi olla sinulle yllätys, että ihan kaikki kouluikäiset eivät oikeasti osaa käyttää niitä. Siksi on hyvä olla peruskoulussakin 'hienompia' ruokailuja.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:30"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:21"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:14"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 20:57"]
t. 20-vuotias nainen
[/quote]
[/quote]
Meille ei opetettu mankelointia eikä v.p.:tä. Eihän se edes liity kotitalouteen. Meille opetettiin tiskaamista ja ruoan laittoa. Siihen se jäikin. Vähän oli ruoan säilytyksestä juttua.
- kuusi vuotta yläasteesta
[/quote]
Huh kun tunnen itseni vanhaksi, mutta tuohon aikaan kotitalouteen kuului myös kodinhoito. Siihen oli oma luokkatilakin. Ei olisi huono juttu nykyäänkään, kun kuuntelee, miten nuorilla on nykyään vaikea saada kiinni ihan peruskotihommista, jos niitä ei kotonakaan ole pahemmin opetettu. Kotitalous ei ole vain ruuanlaittoa, wikipediakin tietää kertoa sen olevan myös mm. siivousta, arkiaskareita, kuluttajatietoutta ja tapakulttuuria.
[/quote]
Mun mielestä taas on typerää opettaa peruselämäntaitoja koulussa. Ne kuuluu oppia kotona, eikä valtion tarvitse olla vastuussa siitä. Kotitalouden voisi muuttaa kokonaan valinnaiseksi. En ymmärrä, miksi ala-asteellakin opetettiin ruokatunnilla pöytätapoja. Mun mielestä on itsestäänselvää, että ne osataan, kun tullaan kouluun. Jos mitään ei enää jätetä vanhempien vastuulle, ei ne jaksa mitään tehdäkään.
Ja sori, kun tää on jo ihan sivuraiteilla ketjun aiheesta :D
- se kuusi vuotta sitten yläasteen käynyt
[/quote]
No jos ei vp:täkään ole kotona opetettu niin ehkä olisi koulun ollut tarvis ;)
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:22"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:19"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 20:44"]
Vanhemmille ihmisille varsinkin v.p. on ihan outo ja voivat pitää jonain nuorten omana hömpötyksenä. Osa on saattanut unohtaa, ovat tulossa mutta ilmoittautuminen unohtunut. Käyttäkää selkokieltä. Ei esim. anoppini tai isäni olisi yhtään tajulla, mitä v.p tarkoittaa, kansakoulun käyneitä kun ovat.
[/quote]
Voi jessus mikä asenne :D Hääkutsussa lukee v.p ja päivämäärä (joku voisi ajatella että sillä on joku oikea merkitys), eikä viitsitä kysyä keneltäkään että mitä tarkoittaa kun on varmaan vain jotain "nuorten hömpötystä"...
[/quote]Johan ainakin reilu kaksikymmentä vuotta sitten oli yleinen käytäntö laittaa kutsuihin v.p. Kumma jos aikuiset ja iäkkäämmät eivät sitä tunnista.
[/quote]
Ei kaikilla ole hääkutsuja vähän väliä. Itse olen koko elämäni aikana ollut neljissä häissä, kutsuja ehkä pari enemmän, mutta ei ole päästy. Jotkut vaan on kutsunut lähipiirin puhelimella. Eikä kaikki nyt vaan laita, oli käytäntö mikä vaan.
[/quote]Ei olekaan kaikilla hääkutsuja vähänväliä. Mutta on olemassa sellainen asia kuin yleissivistys ja se on mahdollista ihan kaikille, juhli häitä tai ei.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:25"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:18"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:16"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:13"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:10"]Ne jotka tulevat eivätkä ole ilmoittautuneet, ymmärtävät varmaan, että tarjoomisia ei ole heille asti. Eli jättävät noutopöydän antimet käyttämättä. [/quote] Mutta eivät ymmärrä. Joten hääpari ei voi ulkoistaa ongelmaa tai viattomat, tunnollisesti ilmoittautuneet vieraat jäävät ilman ruokaa.
[/quote]
...eli miten pitää toimia? Varata ruokaa kaikille sadalle kutsutulle, vaikka vain kolmekymmentä on ilmoittautunut ja juhlien jälkeen todeta, että puolet pitää heittää roskiin?
[/quote]
Saman verran se maksaa. Ja aina voi lahjoittaa ylimääräistä ruokaa vaikka vähävaraisille.
[/quote]
Saman verran maksaa ruoka kolmellekymmenelle kuin sadalle?
[/quote]
Ei vaan saman verran ruoka sadalle maksaa riippumatta siitä, meneekö osa roskiin vai syökö vieraat kaiken ruuan.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:35"]
no kuinka snobista perheestä/suvusta mä sitten olen peräisin, kun mun omaan rippijuhlakutsuun 15 vuotta sitten laitettiin v.p. ja mun serkun ylioppilasjuhlakutsussa tänä keväänä oli v.p. ja suunnilleen kaikissa meidän suvun juhlakutsuissa on v.p. On niissä toki voinut lukea myös ihan suomeksi "ilmoitattehan tulostanne xxx mennessä". Ja me kyllä ollaan kaikki ihan tavallsisia tallaajia; lähihoitajia, insinöörejä, lastenhoitajia, rakennusmiehiä, keittiötyöntekijöitä, kampaajia jne.
Eli selitykseksi ettei tiedä mitä v.p. tarkoittaa ei kelpaa ettei ole käynyt häissä, koska en mäkään ole ollut kuin vain kaksissa häissä koko elämäni aikana.
[/quote]
No me ollaan ateistisuvusta, niin rippijuhlia ei ole ollut. Aika amissukua on myös. Minä olin meidän sukupolven toka ylioppilaaksi lukenut. Halusin juhlistani pienet lähipiirin juhlat. Eli kutsutut kutsuttiin ihan puhelinsoitolla tai tavatessa kasvotusten. En ole koskaan saanut kirjallista kutsua mihinkään juhliin lukuunottamatta synttärikestejä pikkulapsena. Joo aika wt-perhe kai sitte ollaan. Mutta mun mielestä on kivempi kutsua henk.koht.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 20:44"]
Vanhemmille ihmisille varsinkin v.p. on ihan outo ja voivat pitää jonain nuorten omana hömpötyksenä. Osa on saattanut unohtaa, ovat tulossa mutta ilmoittautuminen unohtunut. Käyttäkää selkokieltä. Ei esim. anoppini tai isäni olisi yhtään tajulla, mitä v.p tarkoittaa, kansakoulun käyneitä kun ovat.
[/quote]
Vanhemmat ihmiset sen nimenomaan tietää ja ilmoittautuvat. Nuoremmat elää hetkessä eivätkä sitoudu mihinkään kuukauden päässä olevaan.. eihän sitä voi tietää mitä kivaa silloin vois olla
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 20:30"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 20:27"]
Moni ilmoittautuu vikana päivänä. Mitä olette ystävien kanssa jutelleet häistä?
[/quote]
Olemme jutelleet ihan yleisesti paikasta ja ohjelmasta, puvusta jne. Olen jotenkin automaattisesti olettanut, että tulevat kun puhuvat että "niistä tulee niin ihanat". Ehkä se tekstarilla muistutus ja rehellinen kysyminen voisi tosiaan auttaa. Olen itse vain aina säntillisesti ilmoittautunut kaikkialle hyvissä ajoin ja oletin, että suurin osa ihmisistä olisi samanlaisia. ap
[/quote]
No tässä on vielä pari päivää aikaa. Ota nyt iisisti
Minulla kävi kerran niin, että olin unohtanut ilmoittaa, että olemme tulossa. Onneksi sulhanen laittoi tekstiviestin ja kysyi olemmeko tulossa. Nolotti, mutta vielä nolompaa olisi ollut, jos olisimme menneet paikalle ilmoittautumatta. Minun ja mieheni häihin tuli yksi perhe ilmoittautumatta ja oli aika vaikeaa saada heille istumapaikat.
Jos kutsussa lukee "V.P. 6.7.2015 mennessä", niin mitä te ihmettelijät luulette sen tarkoittavan?
Voi Paska? Vitun Pösilöt? Vain Porhoille? Ei voi olla noin vaikea ymmärtää mitä siinä haetaan, oli sitten käynyt kotitaloustunneilla tai ei.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 20:30"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 20:27"]
Moni ilmoittautuu vikana päivänä. Mitä olette ystävien kanssa jutelleet häistä?
[/quote]
Olemme jutelleet ihan yleisesti paikasta ja ohjelmasta, puvusta jne. Olen jotenkin automaattisesti olettanut, että tulevat kun puhuvat että "niistä tulee niin ihanat". Ehkä se tekstarilla muistutus ja rehellinen kysyminen voisi tosiaan auttaa. Olen itse vain aina säntillisesti ilmoittautunut kaikkialle hyvissä ajoin ja oletin, että suurin osa ihmisistä olisi samanlaisia. ap
[/quote]
No tässä on vielä pari päivää aikaa. Ota nyt iisisti