Häiden V.P:n "eräpäivä" ylihuomenna. Ilmoittautuneita kourallinen :(
Menemme kuukauden päästä naimisiin ja laitoimme kutsuihin ruokailujen takia vastauspyynnön siitä, että tulee paikalle. Ilmoittautuneita 150 kutsutusta on alle kolmekymmentä, kaikki minun sukulaisiani. Yhtäkään ystävää ei ole ilmoittautunut, eikä sulhasen puolelta ketään vanhempia lukuunottamatta. Sulhanen on ymmärrettävästi tyrmistynyt, enkä oikein tiedä miten häntä lohduttaisi.
Että se niistä suurista häistä ja yhdessäolon juhlasta :(
Emme edes toivoneet häälahjoja (emmekä edes rahaa!), joten ei siitäkään voi olla kyse että ihmiset jäisivät pois, kun ei ole lahjoihin varaa. Harmittaa niin vietävästi. Vieläkö tässä kannattaa elätellä toivoa, että tilanne muuttuisi?
Kommentit (159)
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 20:42"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 20:38"]Obs: Yllättävän moni ei nykyään tiedä mitä v.p. tarkoittaa! [/quote] Tunnustan kuuluvani näihin tietämättömiin :(
[/quote]
Mahtuisiko kutsukorttiin "Vastausta pyydetään xx.xx.xxxx mennessä? Uskon, että siitä olisi apua.
Jos vaan ei häät kiinnosta ja haluaa tehdä kesäviikonloppuna muutakin! Itse en ainakaan vähäisiä krsän viikonloppuja häihin tuhlaa.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 11:28"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 20:38"]Obs: Yllättävän moni ei nykyään tiedä mitä v.p. tarkoittaa! [/quote] Tunnustan kuuluvani näihin tietämättömiin :(
[/quote]
Mahtuisiko kutsukorttiin "Vastausta pyydetään xx.xx.xxxx mennessä? Uskon, että siitä olisi apua.
[/quote]
Mä ehdottaisin mieluummin: "Ilmoittaisitteko ystävällisesti osallistumisesta tai esteestä xx.xx.xxxx mennessä". Joku ääliö av-mamma ei kuitenkaan ymmärrä, että vastausta mihin???
Paras ystäväni meni naimisiin viime kesänä ja olin hänen kaasonaan. Kutsuttuja oli 160, joista noin 40 ilmoitti tulevansa heti kutsujen lähettämisen jälkeen/kahden viikon sisällä. Viimeisenä päivänä tuli toinen 40 ilmoittautujia. Soittelin bestmanin kanssa heille joista ei ollut kuulunut mitään ja 80 olikin tulossa melkein 60, jotka olivat tietenkin tulossa
Ei todennäköisesti mitään huolta ap! Ihan sama juttu meidän häissä, loppujen lopuksi melkein kaikki tulivat (tosin juhlat olivat selkeästi pienemmän). :) Juuri kukaan ei ilmoittautunut ennen vp:tä, sama juttu parin muun kaverin häissä. Suomalaiset on tunnetusti melko huonoja vastailemaan noihin ajallaan, varsinkin mitä tulee kavereihin ("Kyllähän ne kuitenkin tietää että ollaan tulossa!). Kannattaa varmistella yksitellen loput, jotka eivät ole vastanneet!
Haha, tais loput tehdä oharin AP:lle eikä nyt kehtaa tulla kertomaan xD
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 03:28"]Haha, tais loput tehdä oharin AP:lle eikä nyt kehtaa tulla kertomaan xD
[/quote]
Kiva tyyppi olet.
Ehkä ihmisillä alkaa vain tulla mitta täyteen kaikenmaailman kekkereistä. Me päätimme olla menemättä yksiinkään häihin, oli lapselliset häät tai ei. Vietämme mieluummin senkin ajan ja rahan oman perheen hyväksi. Sori!
Ohoh noloa itsekin olen menossa häihin ja unohdin tosiaan tuon vastausta pyydetään kohdan kokonaan, kun ajattelin että pitää ilmoittaa tietysti jos ei pääse.
Aika moni varmaan saapuu paikalle vaikka ei ole vastannut kutsuun!
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 10:57"]
Ehkä ihmisillä alkaa vain tulla mitta täyteen kaikenmaailman kekkereistä. Me päätimme olla menemättä yksiinkään häihin, oli lapselliset häät tai ei. Vietämme mieluummin senkin ajan ja rahan oman perheen hyväksi. Sori!
[/quote]
Muistathan saman, kun järjestelet itse ristiäisiä, lasten synttäreitä jne. Kaikilla on omat elämänsä kohokohdat ja arki...
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 08:51"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 20:42"]
[/quote]
Eivät tiedä mitä tarkoittaa? Yllättävää, koska täällä päin on aina v.p. päiväkodin kautta tulleissa synttärikutsuissakin ja olen itsekin sitä käyttänyt. Kaikki ovat aina vastanneet, myös ne, jotka eivät juhliin pääse.
[/quote]Niidenhän kuuluukin ilmoittaa jotka ei pääse. Etiketim mukaan EI ILMOITETA osallistumisesta. Pyytäkää ilmot selvällä suomella niin ette töpeksi lyhenteiden kanssa.
Ei tulisi mieleenkään alkaa ruinaamaan vieraiden perään. Jos noin hälläväliä teidän häänne on niille etteivät muista ilmoittaa niin pysyköön poissa.
[/quote]joo mä sain joskus semmosen kutsun ja olin ihan äimänkäkenä kun luulin että tarkoittaa vapaapääsy =D
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:45"]
Ei tulisi mieleenkään alkaa ruinaamaan vieraiden perään. Jos noin hälläväliä teidän häänne on niille etteivät muista ilmoittaa niin pysyköön poissa.
[/quote]
Mutta kun tämän ketjun perusteella vaikuttaa, että eivät ehkä pysy. Eli tarvitaan juhlapaikan ovelle iso ruma mies, joka torppaa sisäänpääsyn niiltä jotka eivät ole ilmoittautuneet. Kiusallista potenssiin sata käännyttää ovelta sulhasen sisko miehensä ja kolmen lapsensa kanssa, juhlatamineissaan, kimput käsissä.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:40"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:30"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:21"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:14"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:09"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 20:57"]
Minä tunnustan, etten tiedä, mitä v.p. tarkoittaa. Tässä ketjussa vasta törmäsin siihen ekaa kertaa. Koskaan en ole saanut kutsua häihin, niin miten voisinkaan tietää?
t. 20-vuotias nainen
[/quote]
Meille opetettiin nämä asiat yläasteella kotitaloustunnilla. Samoilla tunneilla opeteltiin ruuanlaiton lisäksi kodinhoitoa (vaatteiden pesua, silitystä, mankelointia, siivousvälineitä jne.). Näin 20 v. sitten, en tiedä, millaista opetus nykypäivänä on.
[/quote]
Meille ei opetettu mankelointia eikä v.p.:tä. Eihän se edes liity kotitalouteen. Meille opetettiin tiskaamista ja ruoan laittoa. Siihen se jäikin. Vähän oli ruoan säilytyksestä juttua.
- kuusi vuotta yläasteesta
[/quote]
Huh kun tunnen itseni vanhaksi, mutta tuohon aikaan kotitalouteen kuului myös kodinhoito. Siihen oli oma luokkatilakin. Ei olisi huono juttu nykyäänkään, kun kuuntelee, miten nuorilla on nykyään vaikea saada kiinni ihan peruskotihommista, jos niitä ei kotonakaan ole pahemmin opetettu. Kotitalous ei ole vain ruuanlaittoa, wikipediakin tietää kertoa sen olevan myös mm. siivousta, arkiaskareita, kuluttajatietoutta ja tapakulttuuria.
[/quote]
Mun mielestä taas on typerää opettaa peruselämäntaitoja koulussa. Ne kuuluu oppia kotona, eikä valtion tarvitse olla vastuussa siitä. Kotitalouden voisi muuttaa kokonaan valinnaiseksi. En ymmärrä, miksi ala-asteellakin opetettiin ruokatunnilla pöytätapoja. Mun mielestä on itsestäänselvää, että ne osataan, kun tullaan kouluun. Jos mitään ei enää jätetä vanhempien vastuulle, ei ne jaksa mitään tehdäkään.
Ja sori, kun tää on jo ihan sivuraiteilla ketjun aiheesta :D
- se kuusi vuotta sitten yläasteen käynyt
[/quote]
No jos ei vp:täkään ole kotona opetettu niin ehkä olisi koulun ollut tarvis ;)
[/quote]
No ei se kovin tarpeellinen tieto ole.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:33"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:19"] Pointti on varmaan se, että selvittää kun on tarvis. Eli Maxwellin yhtälö googlataan kun se tulee vastaan eikä tiedä mitä se tarkoittaa, v.p googlataan kun saa hääkutsun eikä tiedä mitä se tarkoittaa. [/quote] No ei tarjonnut google ihan ensimmäisenä oikeaa vastausta. Itse löysin oikean vastauksen kolmannelta sivulta muutaman varapresidentin ja mystisen firman ohitettuani. Rsvp on itselleni tutumpi kirjainyhdistelmä kuin v.p kutsujen yhteydessä, mutta enpä olekaan pahemmin häissä käynyt.
[/quote]
Mitä googlasit? Koska itse googlasin "Hääkutsu vp" ja eka hakutulos oli jo oikea.
Aika surkeat hakutaidot jos laitat vain "vp" hakuun kun on lyhyestä kirjainyhdistelmästä kyse... Sanomattakin selvää että se voi tarkoittaa montaa asiaa.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:43"]
Jos kutsussa lukee "V.P. 6.7.2015 mennessä", niin mitä te ihmettelijät luulette sen tarkoittavan?
Voi Paska? Vitun Pösilöt? Vain Porhoille? Ei voi olla noin vaikea ymmärtää mitä siinä haetaan, oli sitten käynyt kotitaloustunneilla tai ei.
[/quote]
Ja jos googlaa V.P. mennessä, ensimmäinen osuma kertoo, että tarkoittaa vastausta pyydetään. Jos ei kärsi jostain isommista ongelmista, yleinen päättelykyky auttaa hahmottamaan, että kutsuja yleensä haluaa tietää, onko kutsuttu tulossa vai ei. En tajua, miten kukaan voisi olla käsittämättä, että päivämäärä ja puhelinnumero voisi tarkoittaa jotain muuta, kuin että siihen mennessä soitetaan.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 10:37"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 10:04"]
Mä kirjoitin kutsuun, että "ilmoitathan tuletko päivään x mennessä". Mun häihin ilmoittautui 200 tyypistä ehkä 25. Mä pokkana sit peruin juhlapaikan vuokran ja siirsin juhlat läheiselle vanhempien mökille ja siitäkin vielä etukäteen ilmoitin kaikille, että tämän hetken ilmoittautujien vähyydestä johtuen mahdutaan pienempään paikkaan ja jos ei mitään kuulu päivään x mennessä niin paikka vaihtuu. Silti arviolta puolet kehtas hääpäivänä alkaa valittaa että no eihän me mahduta kaikki. No ei niin, mutta jos ilmoittautuneita on 25 niin en tasan vuokraa mitään isoa juhlahuoneistoa ja maksa itseäni kipeeksi siitä ja pitopalvelusta. Kahesti on pyydetty vielä määräpäivän jälkeenkin että ilmoitatko ootko tulossa, mutta mitään ei kuulunut niin minusta on vieraan ihan oma moka jos ei sit juhlapaikalle mahdukaan. Aikaa ilmoittautua oli marraskuusta kesäkuuhun.
[/quote]
marraskuusta kesäkuuhun...??? No ei ihme, jos kukaan ei ilmoittautunut. Minä en ainakaan vielä talvella uskalla varmasti sanoa, että kesällä tulen häihin. Meillä kaikkein tutuimmat jätti ilmoittautumatta häihin, koska "ilman muuta ollaan tulossa".
[/quote]
Mikä siinä on sitten niin vaikeaa laittaa se päivämäärä kalenteriin ylös jo silloin talvella ja pitä sitä varattuna niille häille? Ja jos tosiaan kokee, että mikä tahansa muu menee sen juhlan edelle niin ilmoittaa sitten suoraan ettei tule.