Häiden V.P:n "eräpäivä" ylihuomenna. Ilmoittautuneita kourallinen :(
Menemme kuukauden päästä naimisiin ja laitoimme kutsuihin ruokailujen takia vastauspyynnön siitä, että tulee paikalle. Ilmoittautuneita 150 kutsutusta on alle kolmekymmentä, kaikki minun sukulaisiani. Yhtäkään ystävää ei ole ilmoittautunut, eikä sulhasen puolelta ketään vanhempia lukuunottamatta. Sulhanen on ymmärrettävästi tyrmistynyt, enkä oikein tiedä miten häntä lohduttaisi.
Että se niistä suurista häistä ja yhdessäolon juhlasta :(
Emme edes toivoneet häälahjoja (emmekä edes rahaa!), joten ei siitäkään voi olla kyse että ihmiset jäisivät pois, kun ei ole lahjoihin varaa. Harmittaa niin vietävästi. Vieläkö tässä kannattaa elätellä toivoa, että tilanne muuttuisi?
Kommentit (159)
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 00:25"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 23:58"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 20:38"]
Obs: Yllättävän moni ei nykyään tiedä mitä v.p. tarkoittaa!
[/quote]
Mulla oli sama mielessä kun lueskelin näitä. Moni suunnittelee omia häitään vuoden ja kuvittelee että kaikki häihin liittyvä on muille yhtä selvää. Kannattaa kirjoittaa asiat yksiselteisesti selvällä suomella, että niistä ei jää mitään tulkinnan varaa tai epäselvyyttä.
Lisäksi tuo termin "eräpäivä" käyttö herättää vähän kysymysmerkkejä. Onko kutsun mukana lasku illalliskortista?
[/quote]Eräpäivä lainausmerkeissä on ihan kuvaava ja sopii hyvin ap:n aloitukseen. Ja vieläkö joku luulee että se v.p. on vain ja ainoastaan hääkutsuissa?
[/quote]
Ja sopii myös siihen että ihmiset eivät ole osanneet noudattaa toivottua ilmoituspäivämäärää. Paskoja vierata, kutsuissahan se vika ei ole, kuten tässä on todettu.
Kannattaa laittaa kutsun loppuun vielä ihan viimeiseksi että k.v.v.v.g. niin tulee varmasti kaikille selväksi
Tuleepa mieleen se kun av-mamma lähetti tyttärelleen tekstiviestin "Mummo on kuollut LOL"
äipästä LOL=lot of lolve
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:33"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:19"] Pointti on varmaan se, että selvittää kun on tarvis. Eli Maxwellin yhtälö googlataan kun se tulee vastaan eikä tiedä mitä se tarkoittaa, v.p googlataan kun saa hääkutsun eikä tiedä mitä se tarkoittaa. [/quote] No ei tarjonnut google ihan ensimmäisenä oikeaa vastausta. Itse löysin oikean vastauksen kolmannelta sivulta muutaman varapresidentin ja mystisen firman ohitettuani. Rsvp on itselleni tutumpi kirjainyhdistelmä kuin v.p kutsujen yhteydessä, mutta enpä olekaan pahemmin häissä käynyt.
[/quote]
http://lmgtfy.com/?q=vp+lyhenne
Ensimmäiset kuusi hakutulosta kertovat kaikki oikean vastauksen. En ymmärrä, miten saat pureskeltua ruokasi tukehtumatta.
Ups... Etiketin mukaan ilmoitetaan vain poisjäännistä.
http://www.formin.finland.fi/public/default.aspx?contentid=50525&contentlan=1&culture=fi-FI
kutsukorteissa usein esiintyvät termit selitteineen:
Suomi VP Vastausta pyydetään "Esteen sattuessa"
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 20:49"]On huono aika pitää häät parhaaseen kesäloma-aikaan. Eivät ihmiset halua muuttaa lomasuunnitelmiaan teidän häidenne takia. Ja niin kuin joku totesikin, niin kesän matkat varataan jo talvella eli matka varattu ennen hääkutsua.
[/quote]
Silti pitää ilmoittaa!!!!
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:14"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:09"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 20:57"]
Minä tunnustan, etten tiedä, mitä v.p. tarkoittaa. Tässä ketjussa vasta törmäsin siihen ekaa kertaa. Koskaan en ole saanut kutsua häihin, niin miten voisinkaan tietää?
t. 20-vuotias nainen
[/quote]
Meille opetettiin nämä asiat yläasteella kotitaloustunnilla. Samoilla tunneilla opeteltiin ruuanlaiton lisäksi kodinhoitoa (vaatteiden pesua, silitystä, mankelointia, siivousvälineitä jne.). Näin 20 v. sitten, en tiedä, millaista opetus nykypäivänä on.
[/quote]
Meille ei opetettu mankelointia eikä v.p.:tä. Eihän se edes liity kotitalouteen. Meille opetettiin tiskaamista ja ruoan laittoa. Siihen se jäikin. Vähän oli ruoan säilytyksestä juttua.
- kuusi vuotta yläasteesta
[/quote]
Noh, meille opetettiin. T. Nyt 17v
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 00:25"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:55"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:33"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:19"] Pointti on varmaan se, että selvittää kun on tarvis. Eli Maxwellin yhtälö googlataan kun se tulee vastaan eikä tiedä mitä se tarkoittaa, v.p googlataan kun saa hääkutsun eikä tiedä mitä se tarkoittaa. [/quote] No ei tarjonnut google ihan ensimmäisenä oikeaa vastausta. Itse löysin oikean vastauksen kolmannelta sivulta muutaman varapresidentin ja mystisen firman ohitettuani. Rsvp on itselleni tutumpi kirjainyhdistelmä kuin v.p kutsujen yhteydessä, mutta enpä olekaan pahemmin häissä käynyt.
[/quote]
Mitä googlasit? Koska itse googlasin "Hääkutsu vp" ja eka hakutulos oli jo oikea.
Aika surkeat hakutaidot jos laitat vain "vp" hakuun kun on lyhyestä kirjainyhdistelmästä kyse... Sanomattakin selvää että se voi tarkoittaa montaa asiaa.
[/quote]
No kysyppä joltain mummota... tai kysy ensin että tietääkö se mitä on googlaaminen.
Minusta tässä on nyt vähän turha vetää hernettä nenään siitä että kaikkkien pitäisi tietää... Kun ei tiedä niin se se kutsun lähettäjä joka siitä toisten tietämättömyydestä kärsiin. Näin se vaan on ja jos haluaa saada asiat kerralla selviksi, niin kannattaa jättää kaikkien tuntemat lyhenteet käyttämättä, kun kaikki ei niitä tunne.
[/quote]
Ne mummot kyllä tietää V.P.:t, sillä luultavasti osaisivat toimia, vaikka kutsussa lukisi RSVP. Ja jos ei tiedä, niin ne mummot osaisivat ottaa puhelimen kauniiseen käteen ja soittaa hääparille kysyäkseen, mitä tämä tämmöinen tässä kutsussa tarkoittaa.
Tule ap kertomaan, kuinka kävi. Kuinka moni ilmoittautui, kuinka monelle jouduitte muistuttamaan koko asiasta? Haluamme tietää!
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 00:56"]
Ups... Etiketin mukaan ilmoitetaan vain poisjäännistä.
http://www.formin.finland.fi/public/default.aspx?contentid=50525&contentlan=1&culture=fi-FI
Suomi VP Vastausta pyydetään "Esteen sattuessa"
[/quote]
Kyllä se näin on. Kutsun saanut on tulossa, ellei muuta kuulu.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 09:51"]
Mitä tarkoittaa kutsukortin oikeassa alalaidassa oleva RSVP?
Vastaus
suomi VP vastausta pyydetään "Esteen sattuessa" ruotsi OSA " "(Svar) endast vid återbud" ranska RSVP " R.S.V.P. en cas d'empêchement, regrets seulement englanti RSVP " Regrets only saksa u.A.w.g. " u.A.w.g. (nur) bei Absage [/quote]
Ranskankielinen lyhenne RSVP on siis avattuna "Répondez s'il vous plaît" (eli "vastatkaa olkaa hyvä") ja saksankielinen u.A.w.g. "um Antwort wird gebeten" ("vastausta pyydetään").
Laita ilmottautumis-dl:n jälkeen hiljaisille tekstari, jossa todetaan että häät siirretään pienempään paikkaan ja vain 100 ensimmäistä mahtuu. Uusi dl viikon päästä. Tietenkään et siirrä mitään vaan otat vastaan anteeksipyyntöjä puhelimitse ja mailitse, kun ajatustenlukua odottaneet vieraat kiiruhtavat bilriden menettämisen pelossa.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 20:42"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 20:38"]Obs: Yllättävän moni ei nykyään tiedä mitä v.p. tarkoittaa! [/quote] Tunnustan kuuluvani näihin tietämättömiin :(
[/quote]
Eivät tiedä mitä tarkoittaa? Yllättävää, koska täällä päin on aina v.p. päiväkodin kautta tulleissa synttärikutsuissakin ja olen itsekin sitä käyttänyt. Kaikki ovat aina vastanneet, myös ne, jotka eivät juhliin pääse.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 20:44"]
Vanhemmille ihmisille varsinkin v.p. on ihan outo ja voivat pitää jonain nuorten omana hömpötyksenä. Osa on saattanut unohtaa, ovat tulossa mutta ilmoittautuminen unohtunut. Käyttäkää selkokieltä. Ei esim. anoppini tai isäni olisi yhtään tajulla, mitä v.p tarkoittaa, kansakoulun käyneitä kun ovat.
[/quote]Olen kyllä kohta 70 v ja v.p. on jo nuoruudestani tuttu asia, joten kuinkahan vanhoja mahdat tarkoittaa?
Meille ainakin suurin osa ilmoittautumisesta tuli juurikin eräpäivänä. (Omat lähipiirit tietysti ilmoittivat heti kutsun saavuttua). Kesäviikonloppua voi olla vaikea esim. vuorotyöläisen junailla vapaaksi, joutuu viimeiseen asti vääntämään vuorojen vaihtoa ym. Mutta eräpäivänä puhelin taskussa aamusta iltaan, varmasti tulee soittoja ja viestejä! :)
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 08:49"]
Laita ilmottautumis-dl:n jälkeen hiljaisille tekstari, jossa todetaan että häät siirretään pienempään paikkaan ja vain 100 ensimmäistä mahtuu. Uusi dl viikon päästä. Tietenkään et siirrä mitään vaan otat vastaan anteeksipyyntöjä puhelimitse ja mailitse, kun ajatustenlukua odottaneet vieraat kiiruhtavat bilriden menettämisen pelossa.
[/quote]Miten laitat tekstarin vahuksille, joilla on vain lankapuhelin tai eivät osaa avata tekstaria, jos on kännykkä.?
Moni erehtyy ajattelemaan, että "En minä nyt vielä ihan varmaa osaa sanoa. Ehkä se ei haittaa, jos "yksi" jättää ilmoittamatta määräaikaan mennessä. Ei heillä nyt niin tiukoille ole tarjottavia laskettu ja minä syön vähän".. tai "Minä olen niin tärkeä tyyppi heille, että ei minun tarvitse ilmottautua. Saan osallistua kuitenkin... ja tietäväthän he sen jo muutenkin."
Sori off topic, ja tsemppiä häihin, mutta tuosta kotitalousaineesta koulussa. Meille kundeille se oli ainakin kasarilla pelkkää pelleilyä ja hauskanpitoa. Vähän sellainen kunnia-asia olla ottamatta sieltä mitään tietoa vastaan, sama kuin ruotsintunneilta. Mitään en muista niistä tunneista, paitsi Fairyn maun muutenkin perseillyissä safkoissa. Sitä piti aina kaikkien laittaa kaikkien ruokiin. Jälkeenpäin on kyllä kaduttanut. Mutta siis jos joku jotain sen varaan laski.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:39"]Ehkä ne luulevat että v.p. tarkoittaa jotain veli-pekkaa ja sen syntymäpäivää.
[/quote]
Tai vapaapäivää :-)