Iltavirkkuus, joka jatkunut koko aikuisiän = en välitä enää toisten mielipiteistä!
Olen yli 30 teknistä asti ollut iltavirkku ja yökyöpeli.
Yhteiskunta, perhe, ystävät, tutut, sukulaiset, opiskelu ja työkaverit AINA kuittailleet tästä.
Nyt opiskelen loppusuoralla alaa, jossa paljon ilta - ja yötöitä, en JAKSA enää tapella omaa luonnollista rytmiäni vastaan.
Vertaistukea muilta iltavirkuilta/yökyöpeiltä ketjua mietin..
Ja aamuvirkut, mikä ihmeen ongelma teillä on jos joku nukkuu eri aikaan kuin te???
Kommentit (324)
Vierailija kirjoitti:
Tästä just yks päivä puhuttiin radiossa 😃 aamuvirkut menevät aikaisin nukkumaan, jotta ehtivät olla höyhensaarilla ainakin sen 9tuntia. Iltavirkut menevät myöhään väkisin maaten ja silti heräävät töihin tms siinä 7-8ikaan, jolloin ovat ehtineet nukkua max. 7 tuntia. SILTI aamuvirkkuja pidetään reippaampina, siis mikä logiikka 😃😃😃
Aamuvirkkujen tyrannislla ei ole olemassakaan mitään logiikkaa. Mutta auta armias, jos heillä on edes yö tai kaksi noilla 7 tunnin yöunilla, se valituksen määrä...
Samaan aikaan suurinnosa iltavirkuists elää jatkuvassa univajeessa. Haukuttuina vielä kaiken lisäksi, vaikka siihen ei aihetta olekaan.
Joku aamuvirkku osaa ehkä vastata miksi näin on, järkevin argumentin perusteltuna vielä lisäksi jos saan vaan pyytää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä just yks päivä puhuttiin radiossa 😃 aamuvirkut menevät aikaisin nukkumaan, jotta ehtivät olla höyhensaarilla ainakin sen 9tuntia. Iltavirkut menevät myöhään väkisin maaten ja silti heräävät töihin tms siinä 7-8ikaan, jolloin ovat ehtineet nukkua max. 7 tuntia. SILTI aamuvirkkuja pidetään reippaampina, siis mikä logiikka 😃😃😃
Aamuvirkkujen tyrannislla ei ole olemassakaan mitään logiikkaa. Mutta auta armias, jos heillä on edes yö tai kaksi noilla 7 tunnin yöunilla, se valituksen määrä...
Samaan aikaan suurinnosa iltavirkuists elää jatkuvassa univajeessa. Haukuttuina vielä kaiken lisäksi, vaikka siihen ei aihetta olekaan.
Joku aamuvirkku osaa ehkä vastata miksi näin on, järkevin argumentin perusteltuna vielä lisäksi jos saan vaan pyytää?
Et tule saamaan tähän aikaan palstalla yhdeltäkään aamuvirkulta mitään järkevää vastausta, ne kun nukkuvat jo. Ja aamuvirkut, jos sitä omaa rytmiä voi helposti muutella, niin miksette paina koskaan yötöitä? Siis edes tiukassa rahatilanteessa tms en ole kuullut aamukukkujan menneen koskaan yötöihin? Helppohan se rytmi olisi muuttaa ja saisitte yölisät??? Vai eikö onnistu aamuvirkuilta? Miksi ei kun rytmihän on muka niin helppoa muuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Ketjua lukiessani en ymmärrä näitä, joilla joku aamuvirkku sukulainen tms herättää tahallaan? Jopa yötyöläistä, siis oikeasti?? Kertoo omaa karua kieltään siitä, miten syvässä ne ajatukset istuvat oikeasta nukkumisajankohdasta:(
Näitä ihmisiä on, mutta niille pitäisi tehdä sama eli käydä herättelemässä iltaisin. Voisi viesti mennä perille, ehkä?
Itse olen myös aina ollut yökyöpeli, taaperosta saakka. Jos iltavirkkuus on periytyvää, selittynee taiteilijasukuni perimällä. Nykyään olen onnistunut löytämään työn, jota teen suhteellisen siedettävällä 9-17 välillä. Iltavuoroja on, niin ehtii kuroa lievän univajeen kiinni. Tämä järjestely on hyvä olemassa perhettä ajatellen, mutta hankin kyllä vielä tulevaisuudessa työn, jota voi tehdä etänä ja/tai myöhemmällä aikataululla, kunhan lapsi on muuttanut pois kotoa jne.
En minäkään suostu häpeämään iltavirkkuutta. Varsinkin nykyisin kun yhteiskunta mahdollistaa monipuolisen työnteon joustavalla ajalla. Enkä mene arvostelemaan aamuvirkkuja vaikka en voi käsittää, miten kukaan jaksaa herätä kello 5 aamulla. Meillä on töissä erirytmisiä ihmisiä, eikä kukaan arvostele toisiaan.
Jotkut ylimieliset aamuvirkut tajuamattaan varmaan puhuvat meistä päivävirkuista kun väittävät, että "iltavirkku" voi kääntää rytmiään aamuun. Itseltäni onnistuu sekä aikaiseen aamuun että myöhäiseen iltaan rytmin kääntö, mutta en väittäisi olevani siinä mitenkään älyttömän joustava.
Esim. talvi- tai kesäaikaan siirto rasittaa itseäni AINA. Menee rytmi täysin sekaisin. Huomaan, että rytmi alkaa taas palautua edellisestä siirrosta eli menen nukkumaan illalla klo 21-22 ja herään klo 06-07. Voin myös mennä toisessa rytmissä nukkumaan klo 02 ja herätä klo 10.
Eli jos joku aamuvirkku on tällaisen päivävirkun vanhempi niin se voi pitää paikkansa, että lapsi voi vaihtaa rytminsä enemmän aamuun.
Siinäkin uskon, että jokainen on silti yksilö. Esim. itselleni iltapäivä on kaikkein kauhein. Vaikka mitä tekisin niin AINA siinä klo 14-16 olen väsyneimmilläni. Siksi vaikka univelkaisena nukun tuolloin päiväunet, jonkun 0,5-1 h.
Eli älkää aamuvirkut sekoittako noita iltavirkkuja meihin päivävirkkuihin! Mehän olemme myös toiseen suuntaan joustavia eli voin valvoa pitkään. Itselläni ainakin menee se nukahtamisikkuna illallakin umpeen ja voin tarvittaessa valvoa.
Veikkaan meitä siksi olevan niin paljon kun eläminen on aina vaatinut joustoja: jonkun on pitänyt vahtia tulta, valvoa myöhäiseen iltaan metsällä tai herätä aikaisin.
Aloitus voisi olla minun tekemäni. Olen 44v iltavirkku ja läheiseni ovat koko elämäni koettaneet painostaa minua, että kyllä sinäkin opit aamu-ihmiseksi kunhan yrität. Exäni oli pahin. Painosti tulemaan klo 20 viereensä nukkumaan ja sitten hermostui kun koetin lukea kirjaa tai jutella kun ei väsyttänyt. Yleensä sitten nousin ja perään kuului marinaa, että mikä parisuhde tää muka on.
Kun olin töissä tein yövuoroja. Minulle sopi enemmän kuin hyvin tulla töistä 8.00, syödä ja käydä nukkumaan ja herätä klo 20 mennäkseni taas klo 22 töihin. Nyt kun olen työtön, käytän yöt siivoamiseen tai leipomiseen. Jonkun mielestä on luonnotonta että leivotaan mokkapaloja kahdelta yöllä, minulle se on täysin normaalia. Teen öisin myös mielelläni kävelylenkkejä.
Lapsia ei ole, en tiedä miten hemmetissä sopeutuisin aamuvarhaisiin neuvola-aikoihin tai leikkipuistossa istuskeluun aamupäivällä ! Onneksi ei koskaan ole ollut varsinaista vauvakuumetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen unirytmi on ihan geeneihin kirjoitettua. Jonkin verran sitä voi ehkä (huom ehkä) muuttaa ihmisestä riippuen. Monella ei voi.
Ja miksikä unirytmimme on geeneissä? Miettimään ihmiskunnan alkuaikaa. Metsästäjä- keräilijöiden ryhmissä ei voinut koko ryhmä nukkua samaan aikaan. Olisimme kuolleet sukupuuttoon.
Kun osa metsästi ja etsi ruokaa päivisin oli oltava ihmisiä, jotka pitivät vahtia öisin. Petoeläimet, heimosodat jne uhkien varalta.
Eli ei se niin mene, että opetellaan asmuvirkuksi viikossa. Itse olen aikuinen ja yli 20 aikuisvuoden aikana ei rytmi muutu. En aio minäkään opetella asmuvirkuksi enää, ikinä.
Aamuvirkkujen kannattaa lukea ylläoleva ja tajuta, ettei meistä kaikista tule aamuvirkkuja ikinä.
En usko, että on geeneissä. On jo vauvana "opittu" tietty nukkumarytmi esimerkiksi sen mukaan miten kotona on toimittu.
No, ei todellakaan ole vauvana opittu tiettyä nukkumisrytmiä ainakaan aamuherätysten suhteen.
Minä ja mies molemmat iltavirkkuja. Kyllä meillä vauvat heräsi alkuun ihan omatoimisesti klo 6. Näissä aamuherätyksissä mentiin ns vauvantahtisesti. Jossain vaiheessa yöunien pidentyessä herääminen siirtyi 8-9. Ei meillä tosiaankaan vauvoja opetettu nukkumaan pidempään tai heräämään aikaisemmin. Mentiin aamut heidän rytmillä ja kasvaessaan sitten rytmi muuttui.
Tottakai pienet taaperoikäiset lapset usein herää 5-7 jos ne on laitettu nukkumaan klo 19.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää onki jännä miten ne aamun tunnit on paljon arvokkaampia kun illan. Aamuvirkut on ahkeria ja iltavirkut laiskoja, noin jotenkin yleensä ajatellen. Per siästä
Näinhän se menee. Aamuvirkku on saanut tehtyä jo vaikka ja mitä siinä vaiheessa, kun aamuntorkku vasta heräilee. Kyllä niihin aamuherätyksiinkin tottuu, kun vaan opettelee! Valtaosassa työpaikkoja työt aloitetaan aikaisin aamulla, joten kannattaa vaan totutella.
Kun laiska aamuvirkku nukkuu puolen yön aikaan niin ahkera iltavirkku saa edelleen tehtyä asioita. Huomaat varmasti nyt kuinka järjetön logiikkasi on.
Ihmisillä on "sisäinen kello" ja sitä ei juurikaan voi muuttaa vaikka yrittäisi. Aamu- ja iltavirkkuja tarvitaan nykymaailmassa.
Naurattaa aina kun joku aamuvirkku selittää että kun herää aikaisin, saa paljon aikaan samalla kun iltavirkut vielä nukkuvat. Tosiaan, kuten täälläkin on jo sanottu, iltavirkut saavat illalla aikaan kun aamuvirkut jo tuhisevat sikeästi sängyissään.
Olen kirjoittanut tämän esimerkin aamuvirkun ajatusmaailmasta tänne ennenkin, mutta minusta se on osuva ja avasi silmäni sille miten osa aamuihmisistä ajattelee. Oltiin sovittu ystävän kanssa että tehdään eräänä lauantaina yhdessä jotain. Siis mennään vaikka syömään, museoon, leffaan, drinksuille yms. Heräsin aamulla klo 11, ja näin että kaverilta oli tullut viestejä koskamennään koskamennään koskamennään. Soitin hänelle ja kävimme seuraavan keskustelun:
Minä: Heräsin juuri, olen tunnin päästä valmis lähtöön.
Kaveri: Miten sulla voi riittää unta? Ois ihanaa nukkua noin paljon kun on vapaata. Mutta ei auta, herään väkisinkin seitsemältä. Oon kateellinen sun unenlahjoista.
Minä: Niin, en mä tiedä nukuinko mitenkään älyttömän kauan. Monelta menit nukkumaan?
Kaveri: Salkkareitten jälkeen eli kasilta.
Minä: Niin. Ja heräsit seiskalta eli nukuit 11 h. Mä menin nukkumaan neljältä ja heräsin 11 eli nukuin 7 h.
Kaveri: Jaa niin joo. No niin, aivan.
Siinä vaiheessa kun kaverini pesee hampaitaan unimyssy päässä ja valmistautuu höyhensaarille, minä suunnittelen kauppareissua ja päivän toista lämmintä ateriaa.
Aamuvirkun on ok sanoa iltavirkulle että mene aikaisemmin nukkumaan ja herää aiemmin. En tiedä tuleeko iltavirkuille varsinaisesti edes mieleen sanoa aamuvirkuille, että sinnittelet nyt vaan hereillä jotta voit nukkua pidempään.
Se on vielä lisättävä, että oman kokemukseni mukaan aamuvirkut ovat usein paljon fiksoituneempia unirutiineihinsa kuin iltavirkut. Tämä on tietysti yleistys, mutta vastaa tosiaan omia kokemuksiani. Kun yksi tyttöjen reissulla on aamuvirkku, nukkumaanmenoa stressataan jo etukäteen. Että eihän sitten ainakaan kovin myöhään valvota? Mihin aikaan esitys loppuu, ollaanko kympiltä hotellilla? Aamuvirkun täytyy nukkua klo 22-07 tai "seuraava päivä on pilalla kun väsyttää". Iltavirkut taas heräävät kansallispuistoreissulle tunnollisesti klo 7, mutta joustavat nukkumaanmenoajan suhteen illalla.
Aamuvirkut eivät ymmärrä, mitä se on kun koko yhteiskunta pyörii yhä heidän ehdoillaan. Kai se on jotenkin ok kasvaa ajattelemaan olevansa ns normaali, kun koko ikänsä saanut yhteiskunnan tukea omaan rytmiinsä? Mutta voi iltavirkkua lasta, siinä on pitkä kärsimys unirytmin takia edessä:(
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 50+ iässä kai keskivertoa, ja energiataso korkeimmillaan n. klo 9-13. Ennen 7 en pysty heräämään ilman että päivällä väsyttäisi.
Nuorena olin iltavirkku ja oli hirveää mennä töihin 6-7 aikaan, muutaman tunnin unien jälkeen. Rytmi ei kääntynyt vaikka tein kuukausia 7-15 työvuoroa. Jatkuva univelka, kun en saanut väsyneenäkään unta ennen 24. Ja tarvitsen yli 8t unta.
Yövuoroa en pysty tekemään, koska en saa nukuttua sen jälkeen. Huonolaatuista unta klo 9-12, ja sen jälkeen pahoinvoivana zombiena.
En yhtään arvostele iltavirkkuja, vaikka en enää iän mittaan sellainen ole itse. Kaikenlaisia ihmisiä tarvitaan, ja aamupainotteinen yhteiskunta on todellakin perua agraariyhteiskunnasta. Jopa monet unitutkijat ja neurologit ovat sanoneet, että nuorten pitäisi aloittaa koulu vasta klo 10. Ja ihmisen pakottaminen hänen oman biologisen kellonsa vastaiseen rytmiin on haitallista. Yhteiskunnan ja työelämän pitäisi huomioida paremmin työajan joustoissa erilaisten ihmisten tarpeet. Tuottavuus kasvaa, kun hyödynnetään työntekijöiden optomaalinen vireystila.
Viisas kirjoitus, kiitos!
Muistan myös törmänneeni teoriaan, jossa alkukantainen ihmisheimo tarvitsi eri aikaan virkkuja ihmisiä vahtimaan leiriä ja tulta.
Nykyään kun etätyöt lisääntyvät, on onneksi helpompi jokaisen tehdä töitä omassa rytmissään. Itse olen huomannut, että kykenen sopeutumaan 9-17 työaikaan, vaikka ideaali olisi 11-19. Kesätöissä aikoinaan oli kamalaa herätä ennen viittä siivoamaan toimistoja ja rakennusmaita. Olin myös ns. zombi, unohtelin tyhjentää jätepaperiastioita jotka eivät olleet normaalissa paikassa yms. myös työturvallisuus kärsi. Vaikka kesällä on helpompi herätä aikaisin lisääntyneen valon ansiosta
Iltavirkkuna toivon, että kellojen siirto loppuisi pian, vihdoin ja viimein, ja normaaliaika eli nk. talviaika jäisi käyttöön.
Tää yhteiskunta onkyllä ihan sairas, ja näin seon että aamuvirkut eiosaa laskea tehtyjä työtunteja, onvaan tärkeä päästä päivittään facebuukkiin monelta heränny.
Olin vuosia taksihommissa, jolloinka tunnistin itseni yövirkuksi, ja jatkuvasti aamuvirkut pilkkaa laiskaksi kun heräilen klo15, vaikka tod näkösesti painan pidempiä työvuoroja kuin toimistolaiset.
Yövirkut on usein erakkoja yksineläjiä, kun ei muuten saa elää valitsemallaan tavalla, tuntuu aamuvirkkujen tekosyynä olevan lapset... noh itse olet päättäny hankkia!
Yksittäiset virastoissa käynnit pitää ajottaa sillai että herätys klo12, yleensä auki klo17 asti, ja samalla sit vaikka kauppareissu ja postipaketin nouto, tykkään sit tehä kaikki tollaset samalla väännöllä, jotta voi loppuviikon rauhottua.
Vierailija kirjoitti:
Kandee olla aamuvirkku. Meet konttorille keittää kaffeet 2h ennen muita ja pläräät nettiä kupposen kanssa pari tuntia. Varsinaiset työt alotat vasta sitten kun muut tulee paikalle
Lopettelet hommat sitten siinä kahden jälkeen niin saat kerrytettyä tuntisaldot kohdilleen
Siinäpä syy. Aamuvirkkuus yhdistettynä feikkitehokkuuteen. Ovelaa. Ilmankos kaikki aamuvirkut aina niin toitottaa sitä tehokkuuttaan. Iltavirkut ovat luovi ja fiksumpia. Todennäköisesti myös vastuuntuntoisempia.
Jokainen aamuvirkku voisi hetken ajan koittaa miettiä, miltä tuntuisi elää iltavirkkujen rytmissä.... Vieläkö aamuvirkkujen toimesta oltaisiin yhtä tehokkaita ja ahkeria, kun oisi jatkuva univaje? Niinpä....
Tämä on kuitenkin iltavirkkujen todellisuus, jota aamuvirkut eivät ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Aamulla aikaisin nouseminen on jäänne ajalta, kun noustiin sianpieremän aikaan lypsylle. (
Ei, se on perintöä teollisuusyhteiskunnasta, mikä oli Kekkosen aikaan vielä enemmistön todellisuus. Se on tehtaan rytmi, työväenluokkainen. Mistä syystä siitä taidetaa yrittää eroonkin. Eihän akateeminen nyt voi nousta samaan aikaan kuin prolet. Lisäksi se lienee joillekin täysin luonnollinen rytmi. Kuten itselleni.
Aamuvirkkuus tulee teollisuusyhteiskunnasta, sen vaatimuksista. Siksi sitä nykyään arvostellaan, halutaan elää toisin kuin prolet.
Itse onnistuin tammikuussa muutamana aamuna nukkumaan yhdeksään! Huippusuoritus minulta.
Nyt helmikuussa ollaan jo palattu seiskan kieppeille. Kesällä nousen kuudelta ilman kelloa.
Koomisinta on kun sossutädit itkevät aamuvirkuille työttömille jostain vuorokausirytmistä.
Aamuvirkku on aamuvirkku työttömänäkin.
Maz kirjoitti:
Tää yhteiskunta onkyllä ihan sairas, ja näin seon että aamuvirkut eiosaa laskea tehtyjä työtunteja, onvaan tärkeä päästä päivittään facebuukkiin monelta heränny.
Olin vuosia taksihommissa, jolloinka tunnistin itseni yövirkuksi, ja jatkuvasti aamuvirkut pilkkaa laiskaksi kun heräilen klo15, vaikka tod näkösesti painan pidempiä työvuoroja kuin toimistolaiset.
Yövirkut on usein erakkoja yksineläjiä, kun ei muuten saa elää valitsemallaan tavalla, tuntuu aamuvirkkujen tekosyynä olevan lapset... noh itse olet päättäny hankkia!
Yksittäiset virastoissa käynnit pitää ajottaa sillai että herätys klo12, yleensä auki klo17 asti, ja samalla sit vaikka kauppareissu ja postipaketin nouto, tykkään sit tehä kaikki tollaset samalla väännöllä, jotta voi loppuviikon rauhottua.
Tunnistan ton pointin että ollaan monesti niitä yksineläjiä! Niin paljon tulee arvostelua ym vihjailuja laiskuudesta jne etteipä paljon kiinnostakaan sosialisoida aamuvirkkujen kanssa enempää kuin on pakko. Yksikin sanoi että mitähän hämärää se öisin oikein tekee kun ”päivät menee maatessa”, siis miten yksinkertainen päätelmä! Ehkä teen niitä ihan samoja asioita kun aamuvirkutkin eri aikaan tekee, yöllä mm. siivoan, teen ruokaa, katson ohjelmia… oo TOSI HÄMÄRÄÄ ja epäilyttävää on kyllä! Ps: yksinasuminen on ihanaa kun saa puuhailla ja elää varomatta jonkun aamuvirkun unirauhaa
Joku laittoikin linkin uutiseen, jossa kerrottiin iltavirkkuuden olevan niissä geeneissämme.
Mutta tajuatko miten älytön tuo väite sinulta on?
Että ihan vauvana jo opittu joku rytmi, ja siitä se iltavirkkuus lähtee muka?
Voi luoja, vastasyntyneisyys kaudella vauva nukkuu suurimman osan vuorokaudesta, hereillä ollaan koko vuorokauden aikana noin pari h.
Tämän aikaa vauva syö, vaihdetaan vaipat jne sillä vastasyntynyt nukkuu oikeasti todella paljon.
Ja tämänkin jälkeen kestää todella pitkään, että vauva oppii jonkin rytmin - ja se rytmi ei ole loppuelämää määrittävä tekijä.
Hohhoijaa mikä aivopieru joltain aamuvirkulta....