Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltavirkkuus, joka jatkunut koko aikuisiän = en välitä enää toisten mielipiteistä!

Vierailija
10.02.2022 |

Olen yli 30 teknistä asti ollut iltavirkku ja yökyöpeli.

Yhteiskunta, perhe, ystävät, tutut, sukulaiset, opiskelu ja työkaverit AINA kuittailleet tästä.

Nyt opiskelen loppusuoralla alaa, jossa paljon ilta - ja yötöitä, en JAKSA enää tapella omaa luonnollista rytmiäni vastaan.

Vertaistukea muilta iltavirkuilta/yökyöpeiltä ketjua mietin..

Ja aamuvirkut, mikä ihmeen ongelma teillä on jos joku nukkuu eri aikaan kuin te???

Kommentit (324)

Vierailija
201/324 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää onki jännä miten ne aamun tunnit on paljon arvokkaampia kun illan. Aamuvirkut on ahkeria ja iltavirkut laiskoja, noin jotenkin yleensä ajatellen. Per siästä

Ainakaan mun tuntemat iltavirkut eivät ole ahkeria milloinkaan. Illat ja yöt tuijottavat elokuvia ja sarjoja. Päivät maleksivat töissä. Työpäivän jälkeen nukkuvat että jaksavat taas valvoa yön ruutuja tuijotellen.

Täällähän on sata kertaa nimenomaan todettu että se aamutyö ei sovi iltavirkuille niin mitä vielä ihmettelet että ”maleksivat” sitten siellä töissä! Toisekseen aamutorpedo tuskin itsekään haluaisi että iltavirkut tamppaa mattoja ja juoksevat rapuissa ym öisin kun hiljaisuuskin on aamuvirkkujen mukaan ajoitettu, joten ihan luonnollista katsella vaikka sitten sitä televisiota. Töitten jälkeen on monen otettava ettoneet jos jatkuvasti joutuu elämään väärässä rytmissä, eli kroonisessa univelassa. Tuommoset pätijät pitäs käydä nykimässä pehkuista vaikka 01 yöllä töihin, niin tulisi vähän perspekstiiviä mistä tässä puhutaan.

Eivät aamuvirkut kykene asettumaan eri rytmissä elävien asemaan. Saatika ymmärrä, että se on oikeasti geeneissä. Ja sekin vielä, että hiljaisuusajat ovat iltavirkuille tuskaa ei mene kaaliin. Ajatella, jos taloyhtiössä olisi hiljaisuusaika kello 07-22, miten paljon aamuvirkku saisi töiden jälkeen tehtyä enää, kun hiljaisuus?

Jos missä tahansa kerros - tai rivitalossa olisi hiljaisuusaika klo 07-22 SAATTAISIN harkita vanhempana (jos ei oikeasti jaksaisi kunnolla okt:n töitä) muuttoa pois omakotitalosta.

Ihan vain siksi, että aamuvirkkujen tyranniaan en halua enää koskaan joutua siitä on liikaakin kokemusta.

Aamuvirkku ja noissa taloissa kun tuskin olisi ensimmäistäkään, korkeintaan ylen toimittaja tekisi joskus juttuja niistä:)

Ja olisihan se ajatuksena mahtavaa antaa vanhana lapsille ja suvulle päiviteltävää, mihin pahuuden pesään se mummo on muuttanut:)

Vierailija
202/324 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en enää tiedä onko se ymmärtämättömyyttä vai silkkaa tyhmyyttä kun puoliso jatkuvasti mollaa siitä, että valvon myöhään ja nukun aamut. Tänäänkin pakkoheräsin kuudelta, mutta tuotteliain hetki alkoi kello 12. Tasan. Silloin oli hyvä flow (etätyöt..).  Itse asiassa vielä tässä iltasella jatkoin töitä ja oikeastaan jatkaisin vieläkin mutta otin kaljan, koska puoliso kuittaili siitä, että teen näin myöhään vielä töitä.

Tuttu tunne, ei vain suostuta ymmärtämään että joku piristyy oikeasti illalla. Huoh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/324 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä jos löytyy ala, jossa ei tarvitse tehdä aamua.

Minä olen sosionomi amk ja kun 2000-luvun alkupuolella aloittelin työntekoa, kaikkialla työt alkoi joko klo 7 tai 8. Vaihdoin jossain vaiheessa kehitysvammaisten asuntolaan, koska siellä luvattiin olevan iltatyötä. Pomo vaihtui ja hän alkoi vaatia, että teen myös aamuvuoroa. Mikä siinäkin sitten oli syynä, koska meillä oli monta pienten koululaisten äitiä töissä, jotka olisivat nimenomaan halunneet paljon aamuja ja vähän iltavuoroa. Olin kuoleman väsynyt, jos piti herätä klo 5.30 ja jaksaa ajaa seiskaksi töihin.

Nykyisin olen onneksi päässyt työhön, jossa on liukuva toimistotyöaika. Tosin piti suorittaa myös yamk, että avautui tähän mahdollisuus. Työpäivät aloitan usein vasta klo 10 (eli liukuman rajalta). Onhan se jännä, että kollega taas aloittaa yleensä klo 7 ja pitää ruokatauon suunnilleen silloin kun minä aloittelemassa työpäivääni. Keskimäärin lopetan työt klo 17.30-18 välillä. Meillä on yksi lapsi, joka on jo iso koululainen. En koe niin, että näkisin häntä liian vähän. Teen 2-3 pv viikossa etätöitä, jolloin usein pidän ruokatauon, kun koululainen tulee koulusta. Nukkumaan menen yleensä noin klo 01.30-02. Viikonloppuisin saatan valvoa pidempäänkin, katsoa vaikka yksin leffaa tai neulon villasukkia.

Vierailija
204/324 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on kanssa lapsesta lähtien kiitetty opettaa aamuvirkuksi. Ei toiminut silloin, eikä ikinä. Iltavirkku olen yhä, vanhemmat eivät yli 25 vuoden jälkeen ymmärrä asiaa. Itse heräävät ennen aamukuutta.

Vierailija
205/324 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin virkkaan. Nyt on menossa pipo. Illalla on kiva virkata, rauhoittavaa.

Vierailija
206/324 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pihapiirissä kytätään oikeasti sitä, moneltako ihmisillä sammuvat valot. Me ollaan miehen kanssa jotain kummajaisia naapureille, kun valot sammuvat siinä 3-5 aikaan aamuyöllä.

Siis ihan ollaan kuultu itsekin näitä päivittelyjä pihalla, kyseessä ei ole edes mitään kovin vanhaa naapurustoa.. Huvittaa välillä, päin naamaa ei ole kukaan uskaltanut mitään sanoa eikä ole valitettu. Eli siitä ei ole kyse, että häiriköitäisiin.

Eletään öisin hiljaa, mutta jostain syystä valvomisemme tuntuu ärsyttävän naapureita. Asia, jota en jaksa käsittää. "Siis niillä paloi valot vielä kello 3 yöllä, kuka siihen aikaan valvoo" jne ihmettelyjä pihalla. Mitäs se naapureille kuuluu?

Kummallakin meistä on työt jotka pystyy tekemään etänä, kellonajalla ei niin ole väliä. Piruuttaan tekisi mieli melkein pitää kämpässä valot palamassa aina, ehkä se sähkölasku ei niin nousisi?

Oisipahan naapureilla tekemistä, kun joka yö aloittavat vessa tms reissuilla kurkistella valojen perusteella, eikö me vieläkään nukuta:)

Vierailija
207/324 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti sanoen ihmettelen, mitä ihmettä ne aamuvirkut tekevät ennen töihin tuloa jos heräävät viideltä ja työt alkavat vasta kahdeksalta. Minulla kun kestää tolkkuihin tukemisessa tunti ja työmatkoihin vähän alle tunti.

Vierailija
208/324 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemukseni aamuihmistä on kanssa syvältä. Olen viime vuodet tehnyt pelkkää(!) yövuoroa, omasta toiveestani. Onneksi ala mahdollistaa sen. Uniongelmia takana niin monta vuotta, että päivä - tai edes iltatyö ei ole mahdollinen.

No, sukulaisten ja perheeni mielestä makaan vaan päivisin pe*se homeessa kotona. Näin on suoraan sanottu päin naamaa. Ei auta kauniisti sanominen, että minä teen öisin töitä. Ei auta takaisin sanominen, että kun minä teen töitä muu suku ja lapsuuden perheeni makaavat itse pe*seet homeessa kotona.

Äitini on paha herättelijä, saattaa siinä klo 10 aikoihin olla oven takana. Js ilman mitään kunnon syytä, ei ole siis sattunut mitään. Viime aikoina vähentänyt, kun olen esim antanut raikuvat huudot koko naapuruston kuullen, että miten voi olla niin vaikea ymmärtää. Mutta kun pitäisi kuulemma olla jo hereillä ettei koko päivää nukuta, huoh:(

Aamuvirkuille ei mene perille edes se, että joku tekee töitä öisin ja nukkuu siksi jopa päivisin.

Sama juttu minulla. Ei mennyt millään perheelle ja tutuille jakeluun, että minä tosiaan valvon koko yön ja teen töitä sekä hoidan muut asiat kuten koirien ulkoilutuksen ja kaupassa käymisen. Ihan niitä samoja arkisia asioita mitä he päivisin, mutta kun ei. Olen huono ja laiska kun nukun vaan kaiket päivät. Nykyisin on puhelin kiinni kun nukun.

Minusta on outoa, että on olevinaan täysin ymmärrettävää kun joku ei halua tehdä yövuoroja yhtään koska ei saa nukuttua, mutta jos joku ei samasta syystä halua tehdä aamuvuoroja on tämä vätys ja huono työntekijä.

Jokaiselle vannoutuneelle aamuvirkuille, joka väittää rytmin muutoksen olevan helppoa ja mahdollista pitäisi määrätä pakollinen koeaika yötöissä. Esim vuoden jälkeen voitaisiin näiltä aamuvirkuilta kysyä, miten meni ja onko se rytmin muutos helppoa. Toki mitään saikkua ei määrättäisi yötyön vuoksi, eiväthän iltavirkutkaan saa sitä päivä töiden takia.

Voisi olla mielenkiintoinen ja ehkä aamuvirkkujen silmiä avaava koe?

Vierailija
209/324 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun puolestani jokainen saa nukkua niinkuin itse haluaa.

Mutta oi hel*etti niitä aamuvirkkuja, jotka koittavat jakaa neuvojaan jotta minustakin tulisi aamuvirkku!

On koputeltu aikaisin aamulla ovella, kun tullaan kylään ja soiteltu = vailla mitään tärkeää asiaa. Nyt yötyö, silti nuo ääliötapaukset eivät tajua että nukun päivällä.

Puhelimessa heidän numeronsa äänettömällä soittoäänellä, ovikello irrotettu ja nykyään jos erehtyvät ovelle ennen kuin heräilen kysyn pokkana kuka on kuollut? Jos kyse ei ole mistään sellaisesta, saavat huudot peräänsä ja painua sinne mistä tulivatkin.

On vähentynyt aamuvirkkujen turha herättely noin muutamaan kertaan per vuosi, takanapäin ehkä jauhavat miten kehtaan yövuoron jälkeen nukkua päivisin. Minua ei voisi vähempää kiinnostaa, kunhan jättävät unirytmini rauhaan.

Vierailija
210/324 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras nukkumaanmenoaikani 2.30 heräilen puoliltapäivin. Sitä ennen ei kannata puhua mitään järkevää minulle. Joku aamukymmenen lääkärikäynti on aivan tuskaa.

Aamut on niin hitaita ja en tahdo saada pestyä, syötyä ym.

Nyt olen eläkkeellä, mutta sitä ennen sain tehdä YÖVUOROJA!

Jotkut työkaverit torkkuivat, nukahtivatkin. Minä en milloinkaan.

Kyllä meillä yökyöpeleillä on kysyntää myös työelämässä.

Vierailija
211/324 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuvirkut eivät tosiaan tunnu pitävän yötöitä muuten samassa arvossa, kuin päivätöitä. Tai ainakin yötyötä inhotaan aamuvirkkujen toimesta, pidetään kauheana asiana tms? Ilta - ja yököypelit tekevät aamuvuoroja, mutta jos osat vaihtuvat eli aamuvirkku joutuu kokemaan saman tuskan yötöissä väärässä unirytmissä, niin mahdottomaksi se menee....

En itse kykene muuten ikinä ymmärtämään sitä, miksi aamuvirkuille on jokin käsittämätön tapa ja halu muuttaa iltavirkut aamuvirkuiksi? Miksi, miksi ihmeessä? Joku aamuvirkku voisi rehellisesti koittaa vastata, mistä tämä iltavirkkujen kiusaaminen johtuu???

Vierailija
212/324 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rehellisesti sanoen ihmettelen, mitä ihmettä ne aamuvirkut tekevät ennen töihin tuloa jos heräävät viideltä ja työt alkavat vasta kahdeksalta. Minulla kun kestää tolkkuihin tukemisessa tunti ja työmatkoihin vähän alle tunti.

Olen itse pahimman luokan iltavirkku, mutta tuttu vanhempi pariskunta kunnon aamuvirkkuja. Nainen kehuu miten heillä on ainakin vapaapäivinä ennen kello 10 aamulla siivottu koko asunto. Sen jälkeen lähdetäänkin lenkille reippailemaan.

Ovat siis jo osa-aikaeläkeläisiä. Päivisin kun siivottu tai tehty työt autetaan vanhempia. Jos ja kun heille menee kylään aletaan kello kahdeksan aikaan katsella kelloa. Yhdeksältä haukotellaan täysin silmät ristissä. Se on aika kun pitää viimeistään tajuta lähteä, jotta he voivat mennä nukkumaan.

Ovat juuri näitä reippaita aamuvirkkuja, jotka ovat aamulla vapaapäivinään änkeämässä sitten joskus yhdeksän aikaan kylään. Kauhistellen sitä miten minä iltavirkku tukka pystyssä avaan oven ja olinko vielä nukkumassa. Huoh.

Vierailija
213/324 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltavirkkuus ON niissä geeneissämme, tämän kun aamulla pirteät ihmisetkin myöntäisivät! Mutta ei, ei riitä että koko yhteiskunta pyörii aamuihmisten ehdoilla, edes geenien vaikutusta illanpirteyteen ei myönnetä. Pitäähän se voida haukkua iltaisin piristyvät ihmiset vielä maanrakoon, kun itse päässyt ensin kaikessa vähemmällä:(

Vierailija
214/324 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää onki jännä miten ne aamun tunnit on paljon arvokkaampia kun illan. Aamuvirkut on ahkeria ja iltavirkut laiskoja, noin jotenkin yleensä ajatellen. Per siästä

Näinhän se menee. Aamuvirkku on saanut tehtyä jo vaikka ja mitä siinä vaiheessa, kun aamuntorkku vasta heräilee. Kyllä niihin aamuherätyksiinkin tottuu, kun vaan opettelee! Valtaosassa työpaikkoja työt aloitetaan aikaisin aamulla, joten kannattaa vaan totutella.

Oon kyllä samaa mieltä,että menee vaan aikasemmin nukkumaan,niin jaksaa aamulla herätä,kyllä se rytmi sieltä tulee....itselläkin monesti tekis mieli jäädä nettiä selailemaan tai elokuvaa kattomaan just illasta,mut aamulla aikainen herätys,niin pakko vaan käydä untenmaille...

Etkä salli sitä, että joku haluaa unten maille vasta esim yhdeltä yöllä. Minä ainakin nukun, kun väsyttää, enkä kysele muilta. Onneksi elämäntilanteeni sallii sen. Ja mukava sekin, kun kumppanini on armoton aamuvirkku eikä silti häiritse minua, keittelee aamukahvit ja yrittää olla kolistelematta, samoin teen minä iltasella, olen hiljakseen ja teen 'paperitöitä', on hiljaista,

rauhallista ja saan paljon aikaiseksi.

Vierailija
215/324 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän pihapiirissä kytätään oikeasti sitä, moneltako ihmisillä sammuvat valot. Me ollaan miehen kanssa jotain kummajaisia naapureille, kun valot sammuvat siinä 3-5 aikaan aamuyöllä.

Siis ihan ollaan kuultu itsekin näitä päivittelyjä pihalla, kyseessä ei ole edes mitään kovin vanhaa naapurustoa.. Huvittaa välillä, päin naamaa ei ole kukaan uskaltanut mitään sanoa eikä ole valitettu. Eli siitä ei ole kyse, että häiriköitäisiin.

Eletään öisin hiljaa, mutta jostain syystä valvomisemme tuntuu ärsyttävän naapureita. Asia, jota en jaksa käsittää. "Siis niillä paloi valot vielä kello 3 yöllä, kuka siihen aikaan valvoo" jne ihmettelyjä pihalla. Mitäs se naapureille kuuluu?

Kummallakin meistä on työt jotka pystyy tekemään etänä, kellonajalla ei niin ole väliä. Piruuttaan tekisi mieli melkein pitää kämpässä valot palamassa aina, ehkä se sähkölasku ei niin nousisi?

Oisipahan naapureilla tekemistä, kun joka yö aloittavat vessa tms reissuilla kurkistella valojen perusteella, eikö me vieläkään nukuta:)

Minullekin käynyt joskus näin, naapuri, oikein useampaan kertaan päivitteli, että sinullahan paloivat valot neljältä aamuyöllä, no luin kirjaa, vastasin. Ei ymmärtänyt!

Vierailija
216/324 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemukseni aamuihmistä on kanssa syvältä. Olen viime vuodet tehnyt pelkkää(!) yövuoroa, omasta toiveestani. Onneksi ala mahdollistaa sen. Uniongelmia takana niin monta vuotta, että päivä - tai edes iltatyö ei ole mahdollinen.

No, sukulaisten ja perheeni mielestä makaan vaan päivisin pe*se homeessa kotona. Näin on suoraan sanottu päin naamaa. Ei auta kauniisti sanominen, että minä teen öisin töitä. Ei auta takaisin sanominen, että kun minä teen töitä muu suku ja lapsuuden perheeni makaavat itse pe*seet homeessa kotona.

Äitini on paha herättelijä, saattaa siinä klo 10 aikoihin olla oven takana. Js ilman mitään kunnon syytä, ei ole siis sattunut mitään. Viime aikoina vähentänyt, kun olen esim antanut raikuvat huudot koko naapuruston kuullen, että miten voi olla niin vaikea ymmärtää. Mutta kun pitäisi kuulemma olla jo hereillä ettei koko päivää nukuta, huoh:(

Aamuvirkuille ei mene perille edes se, että joku tekee töitä öisin ja nukkuu siksi jopa päivisin.

Sama juttu minulla. Ei mennyt millään perheelle ja tutuille jakeluun, että minä tosiaan valvon koko yön ja teen töitä sekä hoidan muut asiat kuten koirien ulkoilutuksen ja kaupassa käymisen. Ihan niitä samoja arkisia asioita mitä he päivisin, mutta kun ei. Olen huono ja laiska kun nukun vaan kaiket päivät. Nykyisin on puhelin kiinni kun nukun.

Minusta on outoa, että on olevinaan täysin ymmärrettävää kun joku ei halua tehdä yövuoroja yhtään koska ei saa nukuttua, mutta jos joku ei samasta syystä halua tehdä aamuvuoroja on tämä vätys ja huono työntekijä.

Jokaiselle vannoutuneelle aamuvirkuille, joka väittää rytmin muutoksen olevan helppoa ja mahdollista pitäisi määrätä pakollinen koeaika yötöissä. Esim vuoden jälkeen voitaisiin näiltä aamuvirkuilta kysyä, miten meni ja onko se rytmin muutos helppoa. Toki mitään saikkua ei määrättäisi yötyön vuoksi, eiväthän iltavirkutkaan saa sitä päivä töiden takia.

Voisi olla mielenkiintoinen ja ehkä aamuvirkkujen silmiä avaava koe?

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/psykologi-jaakko-28-kokeili-kuukaud…

Siinä yksi ilmeisesti koko elämänsä aamuvuoroja painanut ihminen kokeili kolmivuorotyötä ja alkoi arvostaa erityisesti pelkkää yövuoroa tekeviä ihmisiä.

Harvinainen uutinen, näitä tarvittaisiin lisää "puhdistamaan" iltavirkkujen ja yötyön mainetta.

Vierailija
217/324 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuvirkut haukkuvat usein iltavirkkuja vielä laiskoiksi, ei se näin ole. Mutta ja nyt tullaan siihen isoon ongelmaan, yhteiskunta suosii aamuvirkkuja urakalla tässäkin.

Esim, jos iltavirkku (saati kunnon yökyöpeli) ei asu omakotitalossa, on hänen otettava huomioon taloyhtiön hiljaisuusajat. Hiljaisuus alkaa viimeistään klo 23 joka taloyhtiössä.

Silloin ei hirveän lujaa enää siivota, vaikka virtaa riittäisi pestä pyykkiä, imuroida huonekalujen alta jne. Yöllä joutuu tekemään hiljaisia asioita, jos ei ole onnekas ja asu omakotitalossa.

Sitten mietitään harrastustoimintaa. Okei, esim lenkkeily ei katso kellonaikaan, mutta esim punttisalit ja uimahallit katsovat. Samoin lähes kaikki muu harrastustoiminta. Lenkin jälkeen suihkukin myöhään aiheuttaa monesti naapureista närää, jos asut taloyhtiössä.

Lista on pitkä ja loputon. Se on myönnettävä, että yöllä saa onneksi tehtyä paljon luovaa toimintaa. Mutta aamuvirkut ja heidän rytmiinsä sopivat aikataulut tuhoavat iltavirkkuja sisältäpäin. Jokainen aamuvirkku voisi miettiä hetken aikaa sitäkin puolta asiasta.

Vierailija
218/324 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 am nukkumaan, 11 am ylös.

Vierailija
219/324 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamuvirkut haukkuvat usein iltavirkkuja vielä laiskoiksi, ei se näin ole. Mutta ja nyt tullaan siihen isoon ongelmaan, yhteiskunta suosii aamuvirkkuja urakalla tässäkin.

Esim, jos iltavirkku (saati kunnon yökyöpeli) ei asu omakotitalossa, on hänen otettava huomioon taloyhtiön hiljaisuusajat. Hiljaisuus alkaa viimeistään klo 23 joka taloyhtiössä.

Silloin ei hirveän lujaa enää siivota, vaikka virtaa riittäisi pestä pyykkiä, imuroida huonekalujen alta jne. Yöllä joutuu tekemään hiljaisia asioita, jos ei ole onnekas ja asu omakotitalossa.

Sitten mietitään harrastustoimintaa. Okei, esim lenkkeily ei katso kellonaikaan, mutta esim punttisalit ja uimahallit katsovat. Samoin lähes kaikki muu harrastustoiminta. Lenkin jälkeen suihkukin myöhään aiheuttaa monesti naapureista närää, jos asut taloyhtiössä.

Lista on pitkä ja loputon. Se on myönnettävä, että yöllä saa onneksi tehtyä paljon luovaa toimintaa. Mutta aamuvirkut ja heidän rytmiinsä sopivat aikataulut tuhoavat iltavirkkuja sisältäpäin. Jokainen aamuvirkku voisi miettiä hetken aikaa sitäkin puolta asiasta.

Yksi asia mikä on kyllä iltavirkkujen puolella, on että esim. hoitoalalla yöllä pystyy käsittääkseni tienata 40 prosenttia enemmän kuin aamuvuoroissa. Ja iltakin on rahakkaampi.

Kuntosaleista jotkut on kyllä öisin auki, esim fitness 24/7. Ja ruokakauppojakin alkaa olla myöhään auki.

Vierailija
220/324 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, että lapsena nukkumaan käyminen oli aina kamalaa. Siis kun piti vain mennä sänkyyn hiljaa makaamaan, koska kyllä se uni sieltä tulee. No tulihan se, joskus tuntienkin pyörimisen jälkeen. Ja aina aamulla väsytti eikä aamupala ole IKINÄ maistunut. Viikonloppuisin sai nukkua pidempään, nousin aikaisintaan klo 10 ja yleensä sitäkin myöhemmin.

Olen asunut myös ulkomailla, ja jet lagin jälkeen vuorokausirytmi asettui ihan samanlaiseksi kuin täällä Suomessakin. Alkaa väsyttää aikaisintaan klo 1 yöllä, yleensä nukahtaminen kuitenkin venyy 2-3 paikkeille. Pystyn ennemmin valvomaan klo 5-6 asti kuin nousemaan siihen aikaan ylös.

Tein valmistumisen jälkeen kolme vuotta töitä toimistoaikaan 8-16, nousta piti siis klo 7 aikaan. En tottunut siihen missään vaiheessa, aina aamuisin väsytti. Yritin olla nukkumatta päikkäreitä, mutta en siltikään nukahtanut yhtään aikaisemmin. Työpäivän jälkeen olin aina tajuttoman väsynyt.

Nyt olen työtön ja menen nukkumaan siinä 3-4 aikoihin aamuyöllä, nousen 12-13 aikoihin. Kerrankin saan elää omassa rytmissäni! Tekisin mielelläni samankaltaisia töitä kuin ennenkin, mm. opintoneuvontaa ja vastaavanlaista. Opiskelijatkin varmaan tykkäisivät, kun joku olisi tavoitettavissa vaikka klo 12-20? Mutta ei, näissä töissä on aina se tautinen 8-16 työaika!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi