Iltavirkkuus, joka jatkunut koko aikuisiän = en välitä enää toisten mielipiteistä!
Olen yli 30 teknistä asti ollut iltavirkku ja yökyöpeli.
Yhteiskunta, perhe, ystävät, tutut, sukulaiset, opiskelu ja työkaverit AINA kuittailleet tästä.
Nyt opiskelen loppusuoralla alaa, jossa paljon ilta - ja yötöitä, en JAKSA enää tapella omaa luonnollista rytmiäni vastaan.
Vertaistukea muilta iltavirkuilta/yökyöpeiltä ketjua mietin..
Ja aamuvirkut, mikä ihmeen ongelma teillä on jos joku nukkuu eri aikaan kuin te???
Kommentit (324)
Olen lapsesta asti ollut iltavirkku ja aikaisin herääminen on AINA ollut todella hankalaa minulle. Olen myös koko ikäni kuullut pään aukomista asiasta läheisiltäni ja ei niin läheisiltä ihmisiltä. Veemäinen ex äitipuoleni jopa joskus teki minulle kiusaa sen takia jos kylässä ollessani satuin nukkumaan klo 11-12 aikaan. Hän laittoi huoneessa jossa nukuin radion sen verran kovalle, että varmasti herään ja siihen päälle tuli vielä kuittailua. Onneksi tämä kylmä kalkkuna on ex äitipuoli vaikkei koskaan mikään äitihahmo minulle ollutkaan.
Tänä päivänä yli kolmekyppisenä ei vois enää vähempää kiinnostaa mitä muut asiasta ajattelee. Nukun just niin pitkään kun nukuttaa ja valvon niin pitkään kun valvotuttaa. :) Ei se tee minusta tyhmää, laiskaa tai ilkeää ihmistä. Oon silti se sama hyvä tyyppi, unirytmi on vaan eripäin. :)
Vierailija kirjoitti:
Olen lapsesta asti ollut iltavirkku ja aikaisin herääminen on AINA ollut todella hankalaa minulle. Olen myös koko ikäni kuullut pään aukomista asiasta läheisiltäni ja ei niin läheisiltä ihmisiltä. Veemäinen ex äitipuoleni jopa joskus teki minulle kiusaa sen takia jos kylässä ollessani satuin nukkumaan klo 11-12 aikaan. Hän laittoi huoneessa jossa nukuin radion sen verran kovalle, että varmasti herään ja siihen päälle tuli vielä kuittailua. Onneksi tämä kylmä kalkkuna on ex äitipuoli vaikkei koskaan mikään äitihahmo minulle ollutkaan.
Tänä päivänä yli kolmekyppisenä ei vois enää vähempää kiinnostaa mitä muut asiasta ajattelee. Nukun just niin pitkään kun nukuttaa ja valvon niin pitkään kun valvotuttaa. :) Ei se tee minusta tyhmää, laiskaa tai ilkeää ihmistä. Oon silti se sama hyvä tyyppi, unirytmi on vaan eripäin. :)
Sama enkä usko että esim. vauvan saaminen muuttaisi minua yhtään aamuvirkummaksi. Pitää siis löytää mies, joka haluaa hoitaa vauvan aamulla. Haluan saada lapsia mutta tämä on ehtona sille.
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemukseni aamuihmistä on kanssa syvältä. Olen viime vuodet tehnyt pelkkää(!) yövuoroa, omasta toiveestani. Onneksi ala mahdollistaa sen. Uniongelmia takana niin monta vuotta, että päivä - tai edes iltatyö ei ole mahdollinen.
No, sukulaisten ja perheeni mielestä makaan vaan päivisin pe*se homeessa kotona. Näin on suoraan sanottu päin naamaa. Ei auta kauniisti sanominen, että minä teen öisin töitä. Ei auta takaisin sanominen, että kun minä teen töitä muu suku ja lapsuuden perheeni makaavat itse pe*seet homeessa kotona.
Äitini on paha herättelijä, saattaa siinä klo 10 aikoihin olla oven takana. Js ilman mitään kunnon syytä, ei ole siis sattunut mitään. Viime aikoina vähentänyt, kun olen esim antanut raikuvat huudot koko naapuruston kuullen, että miten voi olla niin vaikea ymmärtää. Mutta kun pitäisi kuulemma olla jo hereillä ettei koko päivää nukuta, huoh:(
Aamuvirkuille ei mene perille edes se, että joku tekee töitä öisin ja nukkuu siksi jopa päivisin.
Sama juttu minulla. Ei mennyt millään perheelle ja tutuille jakeluun, että minä tosiaan valvon koko yön ja teen töitä sekä hoidan muut asiat kuten koirien ulkoilutuksen ja kaupassa käymisen. Ihan niitä samoja arkisia asioita mitä he päivisin, mutta kun ei. Olen huono ja laiska kun nukun vaan kaiket päivät. Nykyisin on puhelin kiinni kun nukun.
Minusta on outoa, että on olevinaan täysin ymmärrettävää kun joku ei halua tehdä yövuoroja yhtään koska ei saa nukuttua, mutta jos joku ei samasta syystä halua tehdä aamuvuoroja on tämä vätys ja huono työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen unirytmi on ihan geeneihin kirjoitettua. Jonkin verran sitä voi ehkä (huom ehkä) muuttaa ihmisestä riippuen. Monella ei voi.
Ja miksikä unirytmimme on geeneissä? Miettimään ihmiskunnan alkuaikaa. Metsästäjä- keräilijöiden ryhmissä ei voinut koko ryhmä nukkua samaan aikaan. Olisimme kuolleet sukupuuttoon.
Kun osa metsästi ja etsi ruokaa päivisin oli oltava ihmisiä, jotka pitivät vahtia öisin. Petoeläimet, heimosodat jne uhkien varalta.
Eli ei se niin mene, että opetellaan asmuvirkuksi viikossa. Itse olen aikuinen ja yli 20 aikuisvuoden aikana ei rytmi muutu. En aio minäkään opetella asmuvirkuksi enää, ikinä.
Aamuvirkkujen kannattaa lukea ylläoleva ja tajuta, ettei meistä kaikista tule aamuvirkkuja ikinä.
En usko, että on geeneissä. On jo vauvana "opittu" tietty nukkumarytmi esimerkiksi sen mukaan miten kotona on toimittu.
Minut on laitettu jo vauvana hoitopaikkaan, johon lähdettiin klo 7. Siitä koko lapsuus päiväkodissa, herätykset viimeistään 6:30, ja sen jälkeen koulut. Että kyllä tässä olisi pitänyt oppia aamuvirkuksi jos se ei kerran geneettistä ole.
Pahinta oli kun lapsena voin aamuisin heräämisen vuoksi niin pahoin etten voinut syödä aamupalaa. Olepas pikkulapsena tuntitolkulla syömättä, sitten tee sama temppu kouluikäisestä teiniin, joka päivä. Ja koita istua oppitunteja puolikuolleena ja nälässä.
Aamupalaakin voi kuulemma "harjoitella syömään" kun se on "päivän tärkein ateria". 5 vuotta tein tuota päivätöissä ja sain mahtavan ruuansulatusvaivan. Tätä syömiseen pakottamista suositteli oikein lääkärit ja kaikki.
Juu ei tule kuuloonkaan syödä yhtään mitään jos joutuu väkisin heräämään liian aikaisin! Mulla alkaa olla nälkä vasta illalla ja päivällä vain ehkä jotain pientä. Ei näitä asioita voi ymmärtää jos on itse täysin eri rytmissä.
Lapsesta asti ollut luontainen rytmi: nukkumaan 01-03. Muutaman kerran vetänyt ihan piippuun ja unet kadonneet kokonaan. En ole eläessäni mennyt ennen klo 24 nukkumaan vaikka herätys on klo 6. Enkä osaa nukkua päikkäreitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en myöskään ole 34 ikävuoteen mennessä oppinut heräämään varhain, ja tuskin tulen sitä oppimaan. Nyt saan juuri ja juuri 7-7,5 tuntia unta arkipäivinä, vaikka todellinen tarpeeni olisi 8h45min. Näitä paikkailen iltavuoropäivinä. Ei ehkä ideaaliratkaisu, mutta riittävän toimiva. Toisinaan sitten arkena nukun yli 8 tuntia, mikäli oikein väsyttää.
Minä nukun arkisin nelisen tuntia yössä. Viikonloppuisin sitten 12-14 h / yö.
Terv. Iltavirkku aamuvuoroissa
Niinpä. Jos joku joutuu vasten tahtoaan valvomaan pitkän aikaa yömyöhään sitä kauhistellaan miten hänellä on varmasti tosi raskasta eikä ole ihme että väsyttää jonka takia saattaa sattua ties mitä. Mutta jos joku joutuu valvomaan aamuisin ja on sen takia täysin lopussa on se vain omaa tyhmyyttä ja pitäisi ottaa itseä niskasta kiinni ja elämä laittaa järjestykseen.
Vierailija kirjoitti:
Lapsesta asti ollut luontainen rytmi: nukkumaan 01-03. Muutaman kerran vetänyt ihan piippuun ja unet kadonneet kokonaan. En ole eläessäni mennyt ennen klo 24 nukkumaan vaikka herätys on klo 6. Enkä osaa nukkua päikkäreitä.
Tuo on muuten ihan kamalaa, kun unet katoaa kokonaan! Voi luoja mikä olo oli sen vuoden, kun tein pelkkiä aamuvuoroja. Ensin olin niin väsynyt, että nukahtelin mihin sattuu sitten hävisikin ruokahalu ja lopulta en saanut nukuttua enää ollenkaa. Olin kuin haudasta noussut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en myöskään ole 34 ikävuoteen mennessä oppinut heräämään varhain, ja tuskin tulen sitä oppimaan. Nyt saan juuri ja juuri 7-7,5 tuntia unta arkipäivinä, vaikka todellinen tarpeeni olisi 8h45min. Näitä paikkailen iltavuoropäivinä. Ei ehkä ideaaliratkaisu, mutta riittävän toimiva. Toisinaan sitten arkena nukun yli 8 tuntia, mikäli oikein väsyttää.
Minä nukun arkisin nelisen tuntia yössä. Viikonloppuisin sitten 12-14 h / yö.
Terv. Iltavirkku aamuvuoroissa
Niinpä. Jos joku joutuu vasten tahtoaan valvomaan pitkän aikaa yömyöhään sitä kauhistellaan miten hänellä on varmasti tosi raskasta eikä ole ihme että väsyttää jonka takia saattaa sattua ties mitä. Mutta jos joku joutuu valvomaan aamuisin ja on sen takia täysin lopussa on se vain omaa tyhmyyttä ja pitäisi ottaa itseä niskasta kiinni ja elämä laittaa järjestykseen.
TÄMÄ!
Aamuvirkuilta puuttuu ymmärrys siihen, että iltavirkkujen tulee yleinen tilanne vastaa sitä että joku aamuvirkku valvoisi joka yö.
Ja heräisi toki joka aamu aikaisin rytminsä mukaan, saamatta ikinä nukuttua.
Silloin kauhisteltaisiin aamuvirkkua patjaa, joka joutuu elämään niin väärässä rytmissä:(
Mutta iltavirkuille saa kuittailla ihan miten huvittaa.
Nuorempana valvoin usein neljään asti, kun elämäntilanne salli. Nyt työt pakottaneet petiin aikaisemmin monta vuotta. Muistan kuinka oli jotenkin eri tunnelma puolen yön jälkeen, vaikka olin vain kotona. Jotenkin vapautunut ja hiljaisen nautinnollinen olotila.
Usein saa lukea uutisia miten iltavirkuille on terveysongelmia jne enemmän. Mutta eipä niissä syytä mietitä, annetaan vain loistavia (luoja) neuvoja, miten muuttua aamuvirkuksi viikossa jne. Jos joutuu koko ikänsä taistelemaan omaa sisäistä kelloaan vastaan, se ei toimi.
Ei edes unilääkkeillä, niitä määrättiin lopulta avuksi (kyllä, se oli se apu eikä ihmisten eri rytmeistä puhuttu mitään) työterveyslääkäriltä. Vaihdoin lopulta alaa kokonaan, jotta pääsin yötöihin mikä suoraan sanottuna pelasti minut. Loppui vuosien piina meinaan.
Olen yli kolmekymmentäviisi, koko ikäni tapellut iltavirkkuutta vastaan ja vaikka yötöitä teen niin silti osa suvusta ja tutuista koittaa tehdä minusta aamuvirkkua. Välillä jopa huvittaa, välillä vieläkin ärsyttää. Kylään menoa aamuvirkut tutun luo illalla kannattaa kokeilla. Sain yhden sukulaisen lopettamaan aamukymmeneltä kyläilyt näin, kun itse änkesin kylään kello kymmenen illalla.
Nykyään myös okt, eli saa elää miten ja milloin haluaa. Siitäkään ei onneksi enää ole stressiä. Rivitalossa sai itse aktiivisimmillaan ollessaan varoa ettei häiriköi naapureita. Siis heitä, jotka kyllä saivat alkaa tampata mattoja kello seitsemän aamulla, kuten naapurin mummo usein teki.
Alanvaihtoa suosittelen jokaiselle iltavirkuille, jos mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää onki jännä miten ne aamun tunnit on paljon arvokkaampia kun illan. Aamuvirkut on ahkeria ja iltavirkut laiskoja, noin jotenkin yleensä ajatellen. Per siästä
Ainakaan mun tuntemat iltavirkut eivät ole ahkeria milloinkaan. Illat ja yöt tuijottavat elokuvia ja sarjoja. Päivät maleksivat töissä. Työpäivän jälkeen nukkuvat että jaksavat taas valvoa yön ruutuja tuijotellen.
Täällähän on sata kertaa nimenomaan todettu että se aamutyö ei sovi iltavirkuille niin mitä vielä ihmettelet että ”maleksivat” sitten siellä töissä! Toisekseen aamutorpedo tuskin itsekään haluaisi että iltavirkut tamppaa mattoja ja juoksevat rapuissa ym öisin kun hiljaisuuskin on aamuvirkkujen mukaan ajoitettu, joten ihan luonnollista katsella vaikka sitten sitä televisiota. Töitten jälkeen on monen otettava ettoneet jos jatkuvasti joutuu elämään väärässä rytmissä, eli kroonisessa univelassa. Tuommoset pätijät pitäs käydä nykimässä pehkuista vaikka 01 yöllä töihin, niin tulisi vähän perspekstiiviä mistä tässä puhutaan.
Eivät aamuvirkut kykene asettumaan eri rytmissä elävien asemaan. Saatika ymmärrä, että se on oikeasti geeneissä. Ja sekin vielä, että hiljaisuusajat ovat iltavirkuille tuskaa ei mene kaaliin. Ajatella, jos taloyhtiössä olisi hiljaisuusaika kello 07-22, miten paljon aamuvirkku saisi töiden jälkeen tehtyä enää, kun hiljaisuus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää onki jännä miten ne aamun tunnit on paljon arvokkaampia kun illan. Aamuvirkut on ahkeria ja iltavirkut laiskoja, noin jotenkin yleensä ajatellen. Per siästä
Ainakaan mun tuntemat iltavirkut eivät ole ahkeria milloinkaan. Illat ja yöt tuijottavat elokuvia ja sarjoja. Päivät maleksivat töissä. Työpäivän jälkeen nukkuvat että jaksavat taas valvoa yön ruutuja tuijotellen.
Ai että työpäivän jälkeen nukkuvat? Silloin kun olin päivätöissä en todellakaan voinut nukkua työpäivän jälkeen. Kenenkään iltavirkun ei muutenkaan tarvitse nukkua että "jaksaa" yöllä valvoa. Ainoastaan aamuvirkut ei pysy yöllä itsestään hereillä.
Kuulostaa muutenkin siltä että tunnet masentuneita tai loppuunpalaneita ihmisiä. Oletko yrittänyt auttaa vai liihotteletko vain tyypillisenä parempana ihmisenä oikein onnessasi siitä että on muita joita pääsee haukkumaan?
Minä heräsin eilen liian lyhyiden yöunien jälkeen klo 5 enkä mennyt päiväunille työpäivän jälkeen, siltikin nukahdin yöunille vasta klo 23 jälkeen.
Mulle ihan normia. Herään klo 5 vaikka menen nukkumaan klo 23. Ei vaan nukuta enemmän.
Minusta aamuvirkkuja mollataan, mutta harvemmin olen kuullut iltavirkkuja mollattavan. Tuntuu, että on ihan hirveä asia, jos on aamuvirkku.
Minä en enää tiedä onko se ymmärtämättömyyttä vai silkkaa tyhmyyttä kun puoliso jatkuvasti mollaa siitä, että valvon myöhään ja nukun aamut. Tänäänkin pakkoheräsin kuudelta, mutta tuotteliain hetki alkoi kello 12. Tasan. Silloin oli hyvä flow (etätyöt..). Itse asiassa vielä tässä iltasella jatkoin töitä ja oikeastaan jatkaisin vieläkin mutta otin kaljan, koska puoliso kuittaili siitä, että teen näin myöhään vielä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta aamuvirkkuja mollataan, mutta harvemmin olen kuullut iltavirkkuja mollattavan. Tuntuu, että on ihan hirveä asia, jos on aamuvirkku.
Että mitä?? Googlaa vaikka "iltavirkku uutiset" jne. Tule sen jälkeen kertomaan, olivatko käyttämäsi uutiset ja artikkelit iltavirkuists positiivisia ja ihailevia.
Voin kertoa, että eivät sitten ole. Mutta tämä on se todellisuus, miten iltavirkuista uutisoidaan
Täällä yksi iloinen iltavirkku. Olen ollut iltavirkku ihan pienestä saakka. Nooh- koulu/opiskeluaikana sekä oltuani 45 v työelämässä , piti herätä 7/8 aikoihin aamulla, mutta silloinkin lomilla nukuin aina klo 10-11 saakka aina kun mahdollista.
Ja nyt on upeaa, kun on 74v - saa valvoa just niin pitkään ,kun haluaa ja nukkua aamulla tooosi pitkään.
Onneksi on i padit sun muut härpäkkeet ja liikunta ym kuntoilu on hauskaa.
Odit /mökit ym ovat siistejä ja järjestyksessä. Olen energinen ja järjestelmällinen hoitamaan hommat ja silloin jää paljon aikaa lekotella.
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi iloinen iltavirkku. Olen ollut iltavirkku ihan pienestä saakka. Nooh- koulu/opiskeluaikana sekä oltuani 45 v työelämässä , piti herätä 7/8 aikoihin aamulla, mutta silloinkin lomilla nukuin aina klo 10-11 saakka aina kun mahdollista.
Ja nyt on upeaa, kun on 74v - saa valvoa just niin pitkään ,kun haluaa ja nukkua aamulla tooosi pitkään.
Onneksi on i padit sun muut härpäkkeet ja liikunta ym kuntoilu on hauskaa.Odit /mökit ym ovat siistejä ja järjestyksessä. Olen energinen ja järjestelmällinen hoitamaan hommat ja silloin jää paljon aikaa lekotella.
Kuinka myöhään tai aikaseen valvot yleensä?
Voi, valvon hyvin,hyvin myöhään . Netti on täynnä supermielenkiintoisia asioita. Kaikki kuvalehdet voi ilmaiseksi lukea sieltä, e-kirjoja ruhtinaallisen paljon , äänikirjat .ym ym ym. Aivan loistavaa nousta aina valoisaan aamuun.
Puhelin on aamuisin äänettömällä ja jos jonnekkin jätän soittopyynnön , mainitsen aina , ettei saa soittaa ennenkuin klo 11.00 jälkeen. Jos käyn joskus lääkärissä .niin varaan ip ajan ja labroihin menen aina 11-12 välillä. Ei se haitta ,kun se on mun elämänrytmi.
Nukun vuorokaudessa 7.5-9 tuntia . Jos joskus alle ,niin sit seur yönä enempi.
Vierailija kirjoitti:
Ihana asenne sinulla onneksi nykyään! Itse olen kunnon yököyoeli, en välitä enää muiden ajatuksista. Mutta noin puolet ihmisistä on aamuvirkkuja. Eli minusta voidaankin kysyä onko sinun ja minun rytmit muka eripäin? Jos puolet on ultavirkkuja, ehkä aamuvirkkujen rytmi onkin se väärä, yhteiskunta ei vaan myönnä sitä koska vanhat asenteet?
Niin, miehesikin keksi muttei halua/viitsi.
Pointtina mulla nyt tässä se, että kun vastasit kommenttiini jossa kerroin ystävieni aamu-unisista vanhemmista, sanoit että lapsilta pitäisi kysyä tykkäävätkö he kun heidän kanssaan ei vietetä aikaa. Vanhemmat tekivät normaalia virka-aikaa arkisin ja viikonloppuisin nukkuivat univelkaa pois. Ja viettivät lasten kanssa aikaa puolesta päivästä eteenpäin.
Iltavirkku vanhempi voi priorisoida joko rytmiinsä sopivan työajan tai ajan lastensa kanssa. Sinun miehesi priorisoi työn lasten edelle.