Iltavirkkuus, joka jatkunut koko aikuisiän = en välitä enää toisten mielipiteistä!
Olen yli 30 teknistä asti ollut iltavirkku ja yökyöpeli.
Yhteiskunta, perhe, ystävät, tutut, sukulaiset, opiskelu ja työkaverit AINA kuittailleet tästä.
Nyt opiskelen loppusuoralla alaa, jossa paljon ilta - ja yötöitä, en JAKSA enää tapella omaa luonnollista rytmiäni vastaan.
Vertaistukea muilta iltavirkuilta/yökyöpeiltä ketjua mietin..
Ja aamuvirkut, mikä ihmeen ongelma teillä on jos joku nukkuu eri aikaan kuin te???
Kommentit (324)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää onki jännä miten ne aamun tunnit on paljon arvokkaampia kun illan. Aamuvirkut on ahkeria ja iltavirkut laiskoja, noin jotenkin yleensä ajatellen. Per siästä
Ainakaan mun tuntemat iltavirkut eivät ole ahkeria milloinkaan. Illat ja yöt tuijottavat elokuvia ja sarjoja. Päivät maleksivat töissä. Työpäivän jälkeen nukkuvat että jaksavat taas valvoa yön ruutuja tuijotellen.
Niinpä. Laiskuus/ahkeruus ei mitenkään liity aamu- tai iltavirkkuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YönKuningatar2 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yön kuningatar2 kirjoitti:
Kaikki siivouksesta seksiin ja tienaamisesta pihatöihin sujuu parhaiten iltapäivästä eteenpäin! Onneks työt alkaa klo 10 niin saa edes elää vähä sinnepäin kun luontaisessa rytmissä. Mun "aikakäsitys" on seuraava:
Klo 00-01 alkuyö
Klo 01-06 yö (klo 03-05 keskiyö)
Klo 06-07 v**un aikanen aamu
Klo 07-09 aikanen aamu
Klo 09-10 aamu
Klo 10-12 aamupäivä
Klo 12-15 päivä
Klo 15-18 iltapäivä
Klo 18-22 ilta
Klo 22-00 myöhäinen iltaParasta on jos voi mennä nukkumaan noin klo 05.00 ja herätä n. klo 12.
Ja aamuvirkkujen turha huudella tekemättömistä töistä ja laiskuudesta: ihan saman verran on sekunteja, eli aikaa touhata, klo 18-02 kuin klo 06-14.
Sinulla varmaan ei ole (koluikäisiä) lapsia.
Ei oo. Ja ihan omasta halustani näin.
Kuinka monella tässä ketjussa kirjoittaneella iltavirkulla, joka noudattaa omaa rytmiään on kouluikäisiä lapsia ja kuinka homma toimii?
Ohis, mulla ei ole lapsia, mutta tuli tästä mieleen lapsuudenystävieni perhe. Kaksi siskosta ja iltavirkut vanhemmat. Homma pelitti niin, ettei vanhempia saanut herättää kuin aikaisintaan kymmeneltä ja silloinkin vain jonkinlaisessa hätätilanteessa. Lapset siis heräilivät omia aikojaan, söivät jääkaappiin valmiiksi tehdyt aamupalaleivät ja pelailivat lautapelejä, katsoivat lastenohjelmia yms hiljaisempaa puuhastelua.
Kävin viime kesänä toisen siskoksen kanssa heidän äitinsä luona (isä edesmennyt), ja siellä äiti oli syömässä aamupalaa puolenpäivän jälkeen.
Muistan että oli mielestäni jo lapsena mahtavaa nähdä 50-luvulla syntyneitä ihmisiä, jotka eivät ottaneet paineita muiden mielipiteistä uniasioissaan.
Toki pikkulapsiaikana oman rytmin noudattaminen ei onnistu kun lapsi vaatii jatkuvaa vahtimista, mutta ei kukaan ole taapero aikaansa kauempaa.
Kyllä sitä voisi edes lastensa mielipidettä kuunnella. Kyllä meidän lapset usein valittavat miksi isi vaan nukkuu tai miksi isi ei ole koskaan kotona ja auta vaikka läksyissä tai tee jotain kivaa.
Okei, enpä tiennytkään että näitä asioita voi tehdä vain klo 7-12. Jos näin, niin ettehän te aamuvirkutkaan paljoa ehdi lastenne kanssa tekemään ennenkuin lähtevät kouluun. Kerran koulupäivän jälkeinen aika on jo hukattua aikaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää onki jännä miten ne aamun tunnit on paljon arvokkaampia kun illan. Aamuvirkut on ahkeria ja iltavirkut laiskoja, noin jotenkin yleensä ajatellen. Per siästä
Ainakaan mun tuntemat iltavirkut eivät ole ahkeria milloinkaan. Illat ja yöt tuijottavat elokuvia ja sarjoja. Päivät maleksivat töissä. Työpäivän jälkeen nukkuvat että jaksavat taas valvoa yön ruutuja tuijotellen.
Ai että työpäivän jälkeen nukkuvat? Silloin kun olin päivätöissä en todellakaan voinut nukkua työpäivän jälkeen. Kenenkään iltavirkun ei muutenkaan tarvitse nukkua että "jaksaa" yöllä valvoa. Ainoastaan aamuvirkut ei pysy yöllä itsestään hereillä.
Kuulostaa muutenkin siltä että tunnet masentuneita tai loppuunpalaneita ihmisiä. Oletko yrittänyt auttaa vai liihotteletko vain tyypillisenä parempana ihmisenä oikein onnessasi siitä että on muita joita pääsee haukkumaan?
Minä kyllä vahvasti iltavirkkuna ja kolmen vahvasti iltavirkun lapsen äitinä sanon, että kyllä tämä kronotyyppi on melkoinen kirous. Lapset alisuoriutuvat koulussa aamupäivän tunteina, enkä voi auttaa. Ominaisuus näkyy tilastoissa elinikää lyhentävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että työpäivän jälkeen nukkuvat? Silloin kun olin päivätöissä en todellakaan voinut nukkua työpäivän jälkeen. Kenenkään iltavirkun ei muutenkaan tarvitse nukkua että "jaksaa" yöllä valvoa. Ainoastaan aamuvirkut ei pysy yöllä itsestään hereillä.
Kuulostaa muutenkin siltä että tunnet masentuneita tai loppuunpalaneita ihmisiä. Oletko yrittänyt auttaa vai liihotteletko vain tyypillisenä parempana ihmisenä oikein onnessasi siitä että on muita joita pääsee haukkumaan?
Minä heräsin eilen liian lyhyiden yöunien jälkeen klo 5 enkä mennyt päiväunille työpäivän jälkeen, siltikin nukahdin yöunille vasta klo 23 jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki siivouksesta seksiin ja tienaamisesta pihatöihin sujuu parhaiten iltapäivästä eteenpäin! Onneks työt alkaa klo 10 niin saa edes elää vähä sinnepäin kun luontaisessa rytmissä. Mun "aikakäsitys" on seuraava:
Klo 00-01 alkuyö
Klo 07-09 aikanen aamu
Klo 09-10 aamu
Klo 10-12 aamupäivä
Klo 12-15 päivä
Klo 15-18 iltapäivä
Klo 18-22 ilta
Klo 22-00 myöhäinen iltaParasta on jos voi mennä nukkumaan noin klo 05.00 ja herätä n. klo 12.
Ja aamuvirkkujen turha huudella tekemättömistä töistä ja laiskuudesta: ihan saman verran on sekunteja, eli aikaa touhata, klo 18-02 kuin klo 06-14.
Kuinka monella tässä ketjussa kirjoittaneella iltavirkulla, joka noudattaa omaa rytmiään on kouluikäisiä lapsia ja kuinka homma toimii?
Toimiihan se, meillä kouluikäiset lapset osaavat lähteä kouluun ihan itsekin ja viikonloppuna sitten rytmi on kaikilla ns. normaali eli nukutaan pitkään, lapset pidempään kuin aikuiset.
Mun työajat on 9:30-17 välissä, joten tämä on paras mihin työelämä minun osaltani taipuu. Meillä vietetään perheenä paljon aikaa yhdessä. Sitä jopa jää enemmän kun ei tarvi klo 20 olla nukkumassa. Meillä koko perhe iltavirkkuja, mutta taivumme kyllä aikaisiin aamuherätyksiin silloin kun on pakko, mutta normia se ei ole kenellekään.
Lapsia ei ole tähän opetettu, pienempänä heräsivät aikaisemmin ja silloin jompikumpi vanhemmista nousi vuorollaan heidän kanssaan. Viikossa oli yksi aamu kun sai nukkua rauhassa. Jossain vaiheessa vaan huomattiin että me aikuiset herätäänkin ennen lapsia joskus 10-11 aikoihin viikonloppuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä just yks päivä puhuttiin radiossa 😃 aamuvirkut menevät aikaisin nukkumaan, jotta ehtivät olla höyhensaarilla ainakin sen 9tuntia. Iltavirkut menevät myöhään väkisin maaten ja silti heräävät töihin tms siinä 7-8ikaan, jolloin ovat ehtineet nukkua max. 7 tuntia. SILTI aamuvirkkuja pidetään reippaampina, siis mikä logiikka 😃😃😃
Aamuvirkkujen tyrannislla ei ole olemassakaan mitään logiikkaa. Mutta auta armias, jos heillä on edes yö tai kaksi noilla 7 tunnin yöunilla, se valituksen määrä...
Samaan aikaan suurinnosa iltavirkuists elää jatkuvassa univajeessa. Haukuttuina vielä kaiken lisäksi, vaikka siihen ei aihetta olekaan.
Joku aamuvirkku osaa ehkä vastata miksi näin on, järkevin argumentin perusteltuna vielä lisäksi jos saan vaan pyytää?
Et tule saamaan tähän aikaan palstalla yhdeltäkään aamuvirkulta mitään järkevää vastausta, ne kun nukkuvat jo. Ja aamuvirkut, jos sitä omaa rytmiä voi helposti muutella, niin miksette paina koskaan yötöitä? Siis edes tiukassa rahatilanteessa tms en ole kuullut aamukukkujan menneen koskaan yötöihin? Helppohan se rytmi olisi muuttaa ja saisitte yölisät??? Vai eikö onnistu aamuvirkuilta? Miksi ei kun rytmihän on muka niin helppoa muuttaa?
Ei kaikissa töissä ole mahdollista tehdä yötöitä (tai yleensäkään vuorotöitä, ylemmillä toimihenkilöillä ei tunneta edes ylitöitä). Itse olen muuttanut rytmiäni elämäntilanteen mukaan. Nuorena sinkkuna oli yökukkuja, mutta perheen myötä aloin mennä aikaisemmin nukkumaan, jotta jaksoin herätä lasten kanssa. Nyt lapset on jo isompia, mutta jätin itselleni tämän aikaisemman rytmin, koska näin saan enemmän aikaiseksi. Iltavalvomiset kului lähinnä telkkarin ääressä, kun taas nyt voin hvyin lähteä vaikka lenkille ennen kuin muut herää (nykyään jaksan juosta maratonin, iltavirkkuaikoina en ehtinyt harrastaa mitään liikuntaa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä just yks päivä puhuttiin radiossa 😃 aamuvirkut menevät aikaisin nukkumaan, jotta ehtivät olla höyhensaarilla ainakin sen 9tuntia. Iltavirkut menevät myöhään väkisin maaten ja silti heräävät töihin tms siinä 7-8ikaan, jolloin ovat ehtineet nukkua max. 7 tuntia. SILTI aamuvirkkuja pidetään reippaampina, siis mikä logiikka 😃😃😃
Aamuvirkkujen tyrannislla ei ole olemassakaan mitään logiikkaa. Mutta auta armias, jos heillä on edes yö tai kaksi noilla 7 tunnin yöunilla, se valituksen määrä...
Samaan aikaan suurinnosa iltavirkuists elää jatkuvassa univajeessa. Haukuttuina vielä kaiken lisäksi, vaikka siihen ei aihetta olekaan.
Joku aamuvirkku osaa ehkä vastata miksi näin on, järkevin argumentin perusteltuna vielä lisäksi jos saan vaan pyytää?
Et tule saamaan tähän aikaan palstalla yhdeltäkään aamuvirkulta mitään järkevää vastausta, ne kun nukkuvat jo. Ja aamuvirkut, jos sitä omaa rytmiä voi helposti muutella, niin miksette paina koskaan yötöitä? Siis edes tiukassa rahatilanteessa tms en ole kuullut aamukukkujan menneen koskaan yötöihin? Helppohan se rytmi olisi muuttaa ja saisitte yölisät??? Vai eikö onnistu aamuvirkuilta? Miksi ei kun rytmihän on muka niin helppoa muuttaa?
Ei kaikissa töissä ole mahdollista tehdä yötöitä (tai yleensäkään vuorotöitä, ylemmillä toimihenkilöillä ei tunneta edes ylitöitä). Itse olen muuttanut rytmiäni elämäntilanteen mukaan. Nuorena sinkkuna oli yökukkuja, mutta perheen myötä aloin mennä aikaisemmin nukkumaan, jotta jaksoin herätä lasten kanssa. Nyt lapset on jo isompia, mutta jätin itselleni tämän aikaisemman rytmin, koska näin saan enemmän aikaiseksi. Iltavalvomiset kului lähinnä telkkarin ääressä, kun taas nyt voin hvyin lähteä vaikka lenkille ennen kuin muut herää (nykyään jaksan juosta maratonin, iltavirkkuaikoina en ehtinyt harrastaa mitään liikuntaa).
”Itse olen muuttanut rytmiäni elämäntilanteen mukaan”, huoh taas yksi joka ei edes ole mikään irtavirkku vaan ihan sujuva flexaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klo 00-01 alkuyö
Klo 07-09 aikanen aamu
Klo 09-10 aamu
Klo 10-12 aamupäivä
Klo 12-15 päivä
Klo 15-18 iltapäivä
Klo 18-22 ilta
Ohis, mulla ei ole lapsia, mutta tuli tästä mieleen lapsuudenystävieni perhe. Kaksi siskosta ja iltavirkut vanhemmat. Homma pelitti niin, ettei vanhempia saanut herättää kuin aikaisintaan kymmeneltä ja silloinkin vain jonkinlaisessa hätätilanteessa. Lapset siis heräilivät omia aikojaan, söivät jääkaappiin valmiiksi tehdyt aamupalaleivät ja pelailivat lautapelejä, katsoivat lastenohjelmia yms hiljaisempaa puuhastelua.
Kävin viime kesänä toisen siskoksen kanssa heidän äitinsä luona (isä edesmennyt), ja siellä äiti oli syömässä aamupalaa puolenpäivän jälkeen.
Muistan että oli mielestäni jo lapsena mahtavaa nähdä 50-luvulla syntyneitä ihmisiä, jotka eivät ottaneet paineita muiden mielipiteistä uniasioissaan.
Toki pikkulapsiaikana oman rytmin noudattaminen ei onnistu kun lapsi vaatii jatkuvaa vahtimista, mutta ei kukaan ole taapero aikaansa kauempaa.
Kyllä sitä voisi edes lastensa mielipidettä kuunnella. Kyllä meidän lapset usein valittavat miksi isi vaan nukkuu tai miksi isi ei ole koskaan kotona ja auta vaikka läksyissä tai tee jotain kivaa.
Niin. Iltavirkkuushan siis korreloi suoraan sen kanssa, ettei vanhempi vietä aikaa tai tee mitään kivaa lastensa kanssa? :D
Lasketaanko klo 11 jälkeen yhdessä vietettyä aikaa ollenkaan?
Lasketaan, mutta vain lasten hereilläoloaika. Eli isä herää, kun lapset ovat koulussa ja tulee kotiin kun lapset ovat käymässä nukkumaan. Olisi myös mukavaa syödä joskus yhdessä. Se ei meillä tapahdu.
Miten sinun miehesi paskat työajat ja surkea vanhemmuus liittyy aamu- ja iltavirkkuihin?
Tämä! Mun miehellä iltavirkulle sopivasti vaihtelevat työajat, välillä alkaa iltapäivästä ja välillä tekee kellon ympäri. Kyse on työstä, sen luonteesta eikä siitä että hän on iltavirkku, jolle tosin tuollainen homma sopii.
Me syödään yhdessä vapaapäivinä ja aina kun mahdollista. Aikaa jää tehdä asioita yhdessä, mies auttaa läksyissä joskus jopa puhelimen välityksellä jos muu ei mahdollista. On hyvä isä. Ollaan läsnä lapsille paljon, vaikka ei ollakaan sitä 5-7 aikaan aamulla. Lapsetkin tykkää lähteä kouluun omassa rauhassa. Oikeastaan aamu olisi kaaos, jos olisimme kaikki yhtä aikaa hereillä ja lähdössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klo 00-01 alkuyö
Klo 07-09 aikanen aamu
Klo 09-10 aamu
Klo 10-12 aamupäivä
Klo 12-15 päivä
Klo 15-18 iltapäivä
Klo 18-22 ilta
Okei, enpä tiennytkään että näitä asioita voi tehdä vain klo 7-12. Jos näin, niin ettehän te aamuvirkutkaan paljoa ehdi lastenne kanssa tekemään ennenkuin lähtevät kouluun. Kerran koulupäivän jälkeinen aika on jo hukattua aikaa...
Mistä sä ton 7-12 repäisit? Miten se aamun nukkuva ja illan töissäoleva on lastena kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä vahvasti iltavirkkuna ja kolmen vahvasti iltavirkun lapsen äitinä sanon, että kyllä tämä kronotyyppi on melkoinen kirous. Lapset alisuoriutuvat koulussa aamupäivän tunteina, enkä voi auttaa. Ominaisuus näkyy tilastoissa elinikää lyhentävästi.
Jep, näkyisi se tosin tilastoissa toisinkin päin jos aamuvirkkujakin samoin valvotettaisiin öisin vasten tahtoaan. Tällaiset ketjut on iltavirkkujen kertomuksia pullollaan fyysisistä ja henkisistä oireista mitä tämä yhteiskunta ja työelämän vaatimukset heräämisineen aiheuttaa, niin eihän se voi pitkässä juoksussa kenellekään hyvää tehdä. Huonosti nukkuneet aamuvirkutkaan eivät ole sen enempää mitään varsinaisia päivänpaisteita, mutta heillä se sentään on useammin vain satunnaista koska maailma pyörii heidän rytmissään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klo 00-01 alkuyö
Klo 07-09 aikanen aamu
Klo 09-10 aamu
Klo 10-12 aamupäivä
Klo 12-15 päivä
Klo 15-18 iltapäivä
Klo 18-22 ilta
Toimiihan se, meillä kouluikäiset lapset osaavat lähteä kouluun ihan itsekin ja viikonloppuna sitten rytmi on kaikilla ns. normaali eli nukutaan pitkään, lapset pidempään kuin aikuiset.
Mun työajat on 9:30-17 välissä, joten tämä on paras mihin työelämä minun osaltani taipuu. Meillä vietetään perheenä paljon aikaa yhdessä. Sitä jopa jää enemmän kun ei tarvi klo 20 olla nukkumassa. Meillä koko perhe iltavirkkuja, mutta taivumme kyllä aikaisiin aamuherätyksiin silloin kun on pakko, mutta normia se ei ole kenellekään.
Lapsia ei ole tähän opetettu, pienempänä heräsivät aikaisemmin ja silloin jompikumpi vanhemmista nousi vuorollaan heidän kanssaan. Viikossa oli yksi aamu kun sai nukkua rauhassa. Jossain vaiheessa vaan huomattiin että me aikuiset herätäänkin ennen lapsia joskus 10-11 aikoihin viikonloppuna.
Eli sinulla on normaali liukuma ja tavallinen päivätyö. Olet selvästi jo hereillä näin aamulla, eli et noudata luonnollista rytmiäsi tai et ole aamutorkku. Onko puolisosi se perheen aamutorkku? Mikä hänen työaikansa on? Miten se sopii perhe-elämään?
Itse olen jotain aamu- ja iltavirkun välistä. Mieheni ja lapseni ovat 100% iltavirkkuja ja aamutorkkuja. Me olemme omalla porukalla sopeutuneet elämään niin, että kaikki saavat nukkua. Toki normaaleja elämän ääniä saa kuulua. Esim. kahvinkeitto, hiljaista juttelua ja vessassa käynti yms., mutta kukaan ei metelöi, jos toinen nukkuu.
Äitini taas on toista maata. Herää kuudelta ja alkaa kolistelemaan, imuroimaan ja kailottamaan isälleni, joka ei haluaisi olla vielä hereillä. Enää tämä ei vaivaa, kun en asu kotona ja asumme perheenä niin lähellä, ettei koskaan tarvitse vierailla siellä yötä. Äidilläni ei kuitenkaan ole yhtään ymmärrystä toisten rytmeille. Jos jonnekin lähdetään yhdessä, pitäisi lähtö hänen mielestään olla viimeistään yhdeksältä aamulla ja hän on jo 11 aikaan valmis lounaalle. Itse en ymmärrä, että miksi emme voisi tehdä kompromissia, jossa kaikki joustaa ja tullaan keskellä vastaan. Miksi pitää aina olla liikkeellä niin hirveän aikaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, parin tunnin tirsat työpäivän päälle tuntuu olevan vakio. Ihan itse he näitä juttuja kertovat. Ja joo, "jaksavat valvoa" ei nyt ollut ihan kirjaimellisesti tarkoitettu. Nukkuvat työpäivän päälle, koska ovat väsyneitä vajaista yöunista.
Masentuneita ja loppuun palaneita eivät ole. Enkä liihottele yhtään mistään syystä! Ja miten voisin auttaa? Kerropa sinä se. 😄 Laadinko näille aikuisille ihmisille päivärytmin, jota vaadin noudattamaan? Menenkö iltayhdeksältä kylään, että no niin, nyt ruudut kiinni, iltapesulle, pisulle ja nukkumaan, että jaksatte aamulla herätä? 😄
Kyllähän se nyt pikkuisen ottaa päähän, jos nämä ei saa töissä silmiään auki ennen puoltapäivää = työt jää muille. Sitten pieni piristyminen, kunnes iltapäivän väsy iskee ja odottavat kotiin ja päiväunille pääsyä ja taas tehdään puolivillaisesti hommia.
Maailma on pullollaan yö- ja iltatöitä. Miksi hakeutua aamulla ja päivällä tehtävään työhön, jos se on täysin omaa rytmiä vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Aira Samulin paljasti olevansa yökyöpeli. Herää vasta 12 aikoihin. Veitolan ohjelmassa ollessaan. Hän ei siis ainakaan enää 90 vuotiaana peittele asiaa muilta.
90 -vuotiaana saa nukkua kun kaikki luulee "ei se tosta enää herää".
Kerrostaloissa asuessa ärsyttää, kun aina joku duunari lähtee aamuviiden tai -kuuden aikaan töihin ja on siitä niin kiukkuinen, että paiskoo ovia täysillä että muutkin asukkaat heräisivät. Vaikka siitähän sille maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klo 00-01 alkuyö
Klo 07-09 aikanen aamu
Klo 09-10 aamu
Klo 10-12 aamupäivä
Klo 12-15 päivä
Klo 15-18 iltapäivä
Klo 18-22 ilta
Mistä sä ton 7-12 repäisit? Miten se aamun nukkuva ja illan töissäoleva on lastena kanssa?
Jos sun mies on huono isä, sillä ei ole mitään tekemistä iltavirkkuuden kanssa. Tekosyy se voi miehelle olla ja sinä hyväksyt...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klo 00-01 alkuyö
Klo 07-09 aikanen aamu
Klo 09-10 aamu
Klo 10-12 aamupäivä
Klo 12-15 päivä
Klo 15-18 iltapäivä
Klo 18-22 ilta
Niin. Iltavirkkuushan siis korreloi suoraan sen kanssa, ettei vanhempi vietä aikaa tai tee mitään kivaa lastensa kanssa? :D
Lasketaan, mutta vain lasten hereilläoloaika. Eli isä herää, kun lapset ovat koulussa ja tulee kotiin kun lapset ovat käymässä nukkumaan. Olisi myös mukavaa syödä joskus yhdessä. Se ei meillä tapahdu.
Miten sinun miehesi paskat työajat ja surkea vanhemmuus liittyy aamu- ja iltavirkkuihin?
No täysin, koska tekee tuota työaikaa, koska haluaa aamu-unisuutensa vuoksi. Voisi siis mennä töihin vailla klo 7-9, kuten lähes kaikki muut firmassa, mutta ei halua herätä aikaisin ja on virkeimmillään illalla. Siksi siis itse valitsee tuon työajan, koska normityöaika on hänelle kuulemma kidutusta.
Niin. Miehesi valinta ei kuitenkaan liity siihen, että iltavirkkuus ei korreloi paskan vanhemmuuden kanssa.
Tiesitkö miehesi työvuoropreferenssistä ennen kuin lisäännyit hänen kanssaan? Miksi teit lapsia miehelle joka ei ole koskaan kotona? Onko tullut mieleen, että miestäsi ei kiinnosta perhe-elämä tipan vertaa, ja työt on hyvä tekosyy välttää kotonaoloa?
No miten ei-paska iltavirkku tuon vanhmmuuden voisi hoitaa? Kun juuri on kerrottu, että on biologisesti mahdotonta herätä aamulla ja olla tuottava töissä aamupäivällä. Jos siellä töissä kuitenkin pitää käydä n. 8 t/arkipäivä. Eikä rytmiltään ole kuitenkaan yötyöläinen, eikä työkään siihen sovellu.
En tiennyt, että tuollainen työaika olisi mahdollinen, kun lapset olivat pieniä (koihoidossa). Silloin mies meni kahdeksaksi töihin. Heräsi vapaapäivinäkin yleensä jo 10 aikoihin.
Mies on kotona ihan normaalin määrän. Ei ole siis tavallista enemmän poissa. Samat tunnithan sitä on kaikkina vuorokaudenaikoina. Lapsista vaan tuntuu, että isä ei ole kotona, koska on poissa heidän kotona hereilläoloaikansa.
No sillä tavalla että olisi kotona myös lasten hereilläoloaikana. Iltavirkkuus ei pakota ketään työaikaan jona on koko tuon ajan poissa kotoa. Olen itse täysin iltavirkku, mutta teen vaihtelevasti aamuvuoroa ja kolmivuoroa. Ei tulisi mieleenkään lisääntyä, jos voisin tehdä pelkästään iltavuoroja. Miehesi on tehnyt valinnan, älä syytä siitä iltavirkkuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klo 00-01 alkuyö
Klo 07-09 aikanen aamu
Klo 09-10 aamu
Klo 10-12 aamupäivä
Klo 12-15 päivä
Klo 15-18 iltapäivä
Klo 18-22 ilta
No täysin, koska tekee tuota työaikaa, koska haluaa aamu-unisuutensa vuoksi. Voisi siis mennä töihin vailla klo 7-9, kuten lähes kaikki muut firmassa, mutta ei halua herätä aikaisin ja on virkeimmillään illalla. Siksi siis itse valitsee tuon työajan, koska normityöaika on hänelle kuulemma kidutusta.
Niin. Miehesi valinta ei kuitenkaan liity siihen, että iltavirkkuus ei korreloi paskan vanhemmuuden kanssa.
Tiesitkö miehesi työvuoropreferenssistä ennen kuin lisäännyit hänen kanssaan? Miksi teit lapsia miehelle joka ei ole koskaan kotona? Onko tullut mieleen, että miestäsi ei kiinnosta perhe-elämä tipan vertaa, ja työt on hyvä tekosyy välttää kotonaoloa?
No miten ei-paska iltavirkku tuon vanhmmuuden voisi hoitaa? Kun juuri on kerrottu, että on biologisesti mahdotonta herätä aamulla ja olla tuottava töissä aamupäivällä. Jos siellä töissä kuitenkin pitää käydä n. 8 t/arkipäivä. Eikä rytmiltään ole kuitenkaan yötyöläinen, eikä työkään siihen sovellu.
En tiennyt, että tuollainen työaika olisi mahdollinen, kun lapset olivat pieniä (koihoidossa). Silloin mies meni kahdeksaksi töihin. Heräsi vapaapäivinäkin yleensä jo 10 aikoihin.
Mies on kotona ihan normaalin määrän. Ei ole siis tavallista enemmän poissa. Samat tunnithan sitä on kaikkina vuorokaudenaikoina. Lapsista vaan tuntuu, että isä ei ole kotona, koska on poissa heidän kotona hereilläoloaikansa.
No sillä tavalla että olisi kotona myös lasten hereilläoloaikana. Iltavirkkuus ei pakota ketään työaikaan jona on koko tuon ajan poissa kotoa. Olen itse täysin iltavirkku, mutta teen vaihtelevasti aamuvuoroa ja kolmivuoroa. Ei tulisi mieleenkään lisääntyä, jos voisin tehdä pelkästään iltavuoroja. Miehesi on tehnyt valinnan, älä syytä siitä iltavirkkuutta.
Iltavirkun vinkki työn ja perheen yhdistämiseen: tee aamuvuoroa!
Hyvä idea! Miten en tuota itse keksinytkään?
Mun faijalle ei meinaa mitenkää uppoo tää yövirkkuus asia, yrittää puskea mua kokoajan hakeen töitä yrityksiin mitkä on vaa arkipäivisin auki ja mine en sellasta rytmiä kykene suorittaan, ehkä yhden kuukauden pystysin vääntään, mutta kyllä se sitte aina jossain vaiheessa muodustuu ongelmaksi.
Täällähän on sata kertaa nimenomaan todettu että se aamutyö ei sovi iltavirkuille niin mitä vielä ihmettelet että ”maleksivat” sitten siellä töissä! Toisekseen aamutorpedo tuskin itsekään haluaisi että iltavirkut tamppaa mattoja ja juoksevat rapuissa ym öisin kun hiljaisuuskin on aamuvirkkujen mukaan ajoitettu, joten ihan luonnollista katsella vaikka sitten sitä televisiota. Töitten jälkeen on monen otettava ettoneet jos jatkuvasti joutuu elämään väärässä rytmissä, eli kroonisessa univelassa. Tuommoset pätijät pitäs käydä nykimässä pehkuista vaikka 01 yöllä töihin, niin tulisi vähän perspekstiiviä mistä tässä puhutaan.