Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähihoitajan lääketentti

Vierailija
10.02.2022 |

Saako lähihoitaja opiskelija käyttää laskinta lääketentissä?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei

Vierailija
2/27 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on niin yksinkertaiset,että peruskoulun selvinnyt pääsee heittäen läpi. Mukautetun koulun käynyt siskonikin pääsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako ne laskea?

Ei. Jos osaisivat, olisivat sh amk:ssa.

Vierailija
4/27 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaako ne laskea?

Voi luoja tätä lapsellista trollaamista. Mä olen käynyt lukion ja olen lähihoitaja. Nyt opiskelen sairaanhoitajaksi. Lähihoitaja-opintoja ei pääse läpi jos ei selviydy lääkelaskuista eikä pääse edes harjoitteluihin. 

Vierailija
5/27 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja tätä lapsellista trollaamista. Mä olen käynyt lukion ja olen lähihoitaja. Nyt opiskelen sairaanhoitajaksi. Lähihoitaja-opintoja ei pääse läpi jos ei selviydy lääkelaskuista eikä pääse edes harjoitteluihin. 

Olet ajanhaaskaaja. Miksi kävit lähihoitajaksi etkä mennyt suoraan amk:hon? Olen katsellut vanhoja lääkelaskukokeita kun ystävän lapsi valmistautui kokeeseen. Jos ei pää toimi desimaaleissa, perinteisessä jakolaskussa ja prosenteissa, aika turha edes yrittää.

Vierailija
6/27 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ajanhaaskaaja. Miksi kävit lähihoitajaksi etkä mennyt suoraan amk:hon? Olen katsellut vanhoja lääkelaskukokeita kun ystävän lapsi valmistautui kokeeseen. Jos ei pää toimi desimaaleissa, perinteisessä jakolaskussa ja prosenteissa, aika turha edes yrittää.

Sulla ei ole mitään oikeutta sanoa mua ajanhaaskaajaksi. Sä et tiedä musta mitään. Mä en lukion jälkeen hakeutunut hoitoalalle vaan opiskelin ihan toista alaa ja tein valmistumisen jälkeen muutaman vuoden niitä töitä. Lähihoitaja-opinnot aloitin yli 30-vuotiaana kun en päässyt sairaanhoitajan koulutukseen. Tein lähihoitajan töitä muutaman vuoden ja viime syksynä päätin hakea uudestaan sairaanhoitajan opintoihin ja pääsin. Opinnot aloitin nyt tammikuussa.

En todellakaan ole haaskannut mitään vaan opiskellut ja tehnyt töitä. Mun valintoja eikä pitäisi häiritä muita. 

Vierailija
7/27 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

SAA KÄYTTÄÄ. 

Vierailija
8/27 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallista saa, puhelimen laskinta ei saa.

Vierailija
9/27 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaako ne laskea?

Kyllä ne lähäreiden laskut on vielä simppelimpiä kuin sairaanhoitajien.

Vierailija
10/27 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

SAA :D se tässä naurettavaa onkin, ja silti porukkaa menee uusintaan. Mutta tietäisitte vaan millaista porukkaa siellä on. Ikävä todeta että kaikki stereotypiat pitää paikkansa.

Vierailija
11/27 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa tavallista, ei puhelimen laskinta.

Minulla oli peruskoulussa mukautettu matematiikka, ja olinkin skeptinen sen suhteen miten tulisin pärjäämään lähärinä. Motivaatio oli korkealla, pänttäsin kesälomalla laskea lääkelaskuja ja heittämällä meni sitten koe sekä lääkeluvat läpi.

Ihan perinteistä matematiikkaa.

Vierailija
12/27 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni sai. Myös sh- ja kätilöopintojen lääkelaskuissa sai kaikissa muissa paitsi ihan ensimmäisessä kokeessa joka oli joku peruslaskukoe.

Kyllä ne aina jännitti, mutta kertaakaan en minkään opintojen lääkelaskuissa joutunut uusintaan. Tosin matematiikka olikin yksi lempiaineitani niin yläasteella kuin lukiossakin ja yhtään ysiä ei taida missään todistuksissa olla matematiikan kursseista, eli kymppejä kaikki. Kävin kyllä lukiossa vain lyhyen matematiikan tosin, mutta se oli aivan järjettömän helppo, kävin kaikki kurssit ensimmäisen vuoden aikana.

Silti ne lääkelaskut oli kaikissa hoitoalan opinnoissa aina jännittäviä.

Vierailija
13/27 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AMK:n olisi ehkä se oikea taivutusmuoto?

Aikaa harvemmin haaskataan. Ihmiset tekevät sen, mihin on milloinkin valmis. En koe itse haaskanneeni aikaa kun valmistuin DI:ksi 31-vuotiaana. Työelämässä olen ollut kuitenkin 16 vuotiaasta ja ensimmäisen AMK-tutkinnon sain valmiiksi kun olin 23. Piti vain tehdä kaikkea välissä. Nyt 33 vuotiaana asun ulkomailla ja olen entisen elämäni avustuksella saavuttanut täällä vaikka ja mitä. En vain ollut valmis vielä 20 vuotiaana yliopisto-opintoihin.

Vierailija
14/27 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SAA :D se tässä naurettavaa onkin, ja silti porukkaa menee uusintaan. Mutta tietäisitte vaan millaista porukkaa siellä on. Ikävä todeta että kaikki stereotypiat pitää paikkansa.

Juuri tällaisten taatiaisten takia vaihdoin alaa. Miksi viitsisin uhrata illat, yöt, viikonloput ja pyhäpäivät yrittämällä kaikin mahdollisin keinoin auttaa ihmisiä ja helpottaa heidän oloaan kun heidän asenteensa on tämä. Teen mukavaa etätyötä kotona eikä tarvitse olla tekemisissä ruttunaamojen kanssa. Pärjäilkää.

Vierailija
15/27 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lääkelaskujen koe oli kaksiosainen, puolet päässälaskua ja puolet laskimella. Varsinaisessa LOVe-tentissä sai olla laskin.

Vierailija
16/27 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tällaisten taatiaisten takia vaihdoin alaa. Miksi viitsisin uhrata illat, yöt, viikonloput ja pyhäpäivät yrittämällä kaikin mahdollisin keinoin auttaa ihmisiä ja helpottaa heidän oloaan kun heidän asenteensa on tämä. Teen mukavaa etätyötä kotona eikä tarvitse olla tekemisissä ruttunaamojen kanssa. Pärjäilkää.

Tämä nimenomaan. Olisi hauska tietää, onko tämä taatiainen itse tehnyt päivääkään hoitoalan töitä, vai onko pelkän stereotypian varassa.

Ihmisiä me hoitajatkin ollaan ja mokia sattuu, myös niissä lääkelaskuissa. Jännitys, laskuvirhe tmv. Ymmärrän erittäin hyvin etenkin ensikertalaisia, jotka yrittävät lääkelupia, varsinkin jos olet vastavalmistunut ja hakenut lähihoitajaksi 16-vuotiaana.

SIKSI kaikki kaksoistarkastetaan. Myös ne jaetut lääkkeet, vaikka osaisit potilaan lääkelistan ulkoa etkä olisi tehnyt niissä yhtäkään virhettä kertaakaan.

Vierailija
17/27 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sai käyttää koulun laskinta lääkelaskutentissä - ja varsinaisessa LOVe-tentissäkin laskin olisi ollut ok. Itsellä vain ei viimeksi mainitussa sellaisia laskuja tullut, että olisi tarvinnut muuta, kuin paperin kulmaan laskea kynällä.

Ei niistä kannata stressiä ottaa - jos ekalla kerralla ei mene läpi niin myöhemmin sitten.

Vierailija
18/27 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa lähihoitajaksi opiskelu on hyvinkin järkevä valinta. Lukion käynyt suoriutuu lähäriopinnoista nopeasti. Lisäksi töitä saa helposti jo opiskeluaikana.

Monessa yksikössä lähärit ja sairaanhoitajat tekevät suurinpiirtein samoja töitä, eikä sairaanhoitajan käteen jäävä palkka ole paljon lähärin palkkaa parempi.

Vierailija
19/27 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aikanaan (siis parisenkymmentä vuotta sitten), opettanut lähihoitajille lääkelaskuja. Päädyin hommaan, kun opetin farmakokinetiikkaa muuntokoulutettaville farmaseuteille (eli koulutettiin farmaseutteja lähi- ja sairaanhoitajista) ja joku koulutuksessa olleista lähihoitajista oli sitten vissiin vinkannut, että olisin tyyppi, joka osaisin lääkelaskut ehkä selkeästi selittää ja opettaa lähihoitajakoulutksessa. No, kyllähän minä osalle lähihoitajaopiskeljoista osasinkin, joista varmaan nuo muuntokoulutettavatkin koostuivat, mutta kyllä meinasi nuorelle proviisorinplantulle itku tulla niiden pahimpien tahvanoiden kanssa, kun ihan jokainen perusjuttukin oli hepreaa, eikä mikään rautalangasta vääntäminen auttanut. Ihan samoin kuin aikanaan lääketieteellisen jatko-opiskelijoiden kanssa yhteistä väikkäritutkimusta tehdessä tuli tunne, etten enää ikinä halua lääkäriin, jos porukka on perusasioistakin näin pihalla lääkiksestä valmituttuuaan, tuli noita lähihoitajia opetettua sellainen olo, etten ikinä halua joutua tilanteeseen, jossa joku lähihoitaja on vastuussa lääkityksestäni. Ja siis tiedän kokemuksesta, että siellä on fiksua ja pätevääkin porukkaa, mutta se ihan kujalla olevien määrä oli pelottavan suuri.

Vierailija
20/27 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AMK:n olisi ehkä se oikea taivutusmuoto?

Aikaa harvemmin haaskataan. Ihmiset tekevät sen, mihin on milloinkin valmis. En koe itse haaskanneeni aikaa kun valmistuin DI:ksi 31-vuotiaana. Työelämässä olen ollut kuitenkin 16 vuotiaasta ja ensimmäisen AMK-tutkinnon sain valmiiksi kun olin 23. Piti vain tehdä kaikkea välissä. Nyt 33 vuotiaana asun ulkomailla ja olen entisen elämäni avustuksella saavuttanut täällä vaikka ja mitä. En vain ollut valmis vielä 20 vuotiaana yliopisto-opintoihin.

Ei ole. Se on genetiivimuoto, esim. "AMK:n opettaja".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan