Paras kirja minkä olet koskaan lukenut?
Kertokaa kirjavinkkejä! Mikä kirja muutti elämäsi? Mikä kirja on pakko lukea ainakin kerran elämässä?
Kommentit (181)
Tiina kirjat. Olin noin 10 kun luin ensimäisen; Tiinakin ratsastaa. Olin heppatyttö ja se oli ylipäätänsä eka kirja koskaan minkä luin. Siitä alkoi lukuinto.
Toinen on Mistä ei tiedä. Sain sen lapsena tädiltäni lahjaksi. En erityisesti välittänyt kirjasta silloin, mutta näin aikuisena olen ymmärtänyt kirjaa paremmin.
Agatha Christien kirjat on suosikkeja. Olen lukenut kaikki moneen kertaan!
Tsingiz Aitmatovin teokset. Esim. Äidin pelto, hyvästi Gulsary jne.
Mieleen jääneitä syvällisiä kirjoja joiden ei toivoisi loppuvan
W. G. Sebald: Austerlitz
Pascal Mercier: Yöjuna Lissaboniin
Arundhati Roy: Joutavuuksien jumala
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:07"]
Mieleen on jäänyt ainakin ranskalaisen toimittajan omaelämäkerta "perhonen lasikuvussa".
[/quote]
Tämä kirja on muuten oikeasti helmi. En tiedä, kuinka paljon sen kieltä on editoitu, mutta teos on sekä kerronnaltaan että kieleltään loistava. Arvostelut kuitenkin ovat usein keskittyneet vain traagiseen aiheeseen.
En lue kirjoja. Sana- ja tietosanakirjatkin on netissä.
Muutamia, ei ehkä parhaita, mutta mieleen jääneitä:
Poikani Kevin (Lionel Shiver)
Jumalat juhlivat öisin (Donna Tartt)
Herrasmiehiä ja huijareita (Joanne Harris)
Ja joku ehtikin juuri mainitsemaan Joutavuuksien jumalan (Arundhati Roy)
Dekkareista parhaita ovat Lars Keplerin ja Karin Fossumin kirjat.
Taru sormusten herrasta ja Hobitti, yleensäkin kaikki Tolkienin kirjoittamat kirjat.
Luen paljon, mutta yksi kirja joka on jäänyt erityisesti mieleen on Coelhon Veronica päättää kuolla. Kuulostaa pahalta, mutta on elämänmakuinen kirja.
Sieppari Ruispellossa, Amerikan Ihmemaa ja Seitsemännen Portaan Enkeli. Kaikki nämä kirjoitettu mulle mieleisellä tavalla joka menee jonnekin sielun syövereihin ja muuttaa omaa ajattelutapaa.
Jane Austen- Ylpeys ja ennakkoluulo
J.R.R Tolkien- Hobitti
Lisäksi tykkään hirveästi Mari Jungstedtin dekkareista. Ei mitään maailmaa mullistavia teoksia, mutta loistavaa ajankulua.
Nalle Puh on mielestäni nerokas.
Lorna Byrne - Enkeleitä hiuksissani
Raija Orasen Maan aamu, Huviretki, Pitkät hiukset. Trilogia Suomen itsenäisyyden ensi ajoista erään perheen tarinaan kiedottuna.
Dyer Wayne W,: Uskalla rikkoa rajasi.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 23:46"]Raija Orasen Maan aamu, Huviretki, Pitkät hiukset. Trilogia Suomen itsenäisyyden ensi ajoista erään perheen tarinaan kiedottuna.
[/quote]nää on kyllä hyviä.
L.M Montgomeryn Anna-sarjaa luen taas kerran uudelleen
Aina niistä löytyy jotain uutta.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:05"]
Kärpästen herra. Jos nykydekkareista pitää Jo Nesbo:n dekkarit.
[/quote]Nesbosta tykkään kamalasti, Kärpästen Herra oli (vaikka vasta aikuisena sen luinkin) oli minulle liian raaka ja julma.