Mikä maa oli pettymys?
Miksi oli ja mitä odotit? Kerro myös mistä maasta pidit ja miksi.
Kommentit (130)
Mauritius.
-Ylihinnoiteltu
- mautonta ruokaa
- paikalliset epäaitoja, rahan perään
Lontoo ei saanut syttymään ei yhtään tippaa, en matkusta sinne uudelleen (ja joo joo, kävin musikaalissa ja vaikka missä, kun ei napannut niin ei napannut....)
Kaunas, Liettua. Syyskuussa autiota, ränsistynyttä.
Mistään en haluaisi sanoa, että on ollut pettymys, mutta Lanzarote oli aika tylsä. Samoin Malta, tosin siellä olimme parhaan kesäkauden ulkopuolella.
Olen tykännyt Italiasta ja Islannista.
Kroatiaa voin suositella jos haluaa upeita maisemia, nähtävää ja rantalomaa. Toisin kuin monessa muussa turismimaassa, paikalliset kaupustelijat eivät nyki hihasta ja tule iholle, melkeinpä päinvastoin,ovat varautuneita mutta ystävällisiä.
Pettymys Italia yleisesti, vaikka sielläkin kauniita pieniä paikkoja. Napoli, Rooma, Milano pettymyksiä ja ihmiset tympeitä.
Kanada yllätti positiivisesti vain Jenkkilässä käyneen. Ihmiset aivan huippuja ja kaikki toimi!
Pahin pettymys on varmasti ollut kotimaassa: kallista ja kiukkuista. Toisaalta en voi väittää matkustelleeni paljon muutoin kuin työn takia ja hotellit näyttävät aika samoilta jokaisessa maassa, kun sitten illalla on se vartti omaa aikaa niin sen voi käyttää tuliaisten ostamiseen aika lailla jokaisesta maasta löytyvästä kauppakeskuksesta.
Mikään maa tai paikka ei ole ollut pettymys. Maat ja paikat ovat sellaisia kuin ovat, ja jos ennakkokäsitykseni ja todellisuus ei kohtaa, todellisuus on oikeassa. Missään ei ole ryöstetty tai huijattu niin etten ole sitä jo huijaushetkellä tajunnut vaikka syystä tai soisesta huijatuksi suostuin. Joskus on pelottanut, yleensä ei ole, ja omalla järkevällä ja kohteliaalla käytöksellä olen aina saanut tarvittaessa paikallisten tai toisten matkailijoiden apua ja sellaista itsekin antanut. Yleensä kaikkialla on mielenkiintoista nähtävää ja koettavaa, mutta joissain paikoissa joutuu näkemään enemmän vaivaa sen äärelle pääsemiseksi.
Ainoat paikat, missä olen kohdannut avoimen vihamielistä asennetta olivat Jerusalemin arabiosissa ja yhdessä marokkolaisessa sisämaakaupungissa, näin siitäkin huolimatta että olin hihallisessa pitkässä löysässä mekossa.
Meksiko. Mentiin ihan täyteen tuupattuun, jenkkien täyttämään turistirysään. Joka puolella oli tooosi kallista, hinnat käytännössä Suomen tasolla. Ja kun olin laskenut käyttörahan vähän toisella tavalla, niin ei ollut kiva sitten kituutella siellä. Lähistöllä ei ollut edes paikallisten käyttämiä keskuksia, josta olisi saanut halvemmalla. Meksikolaiselle myytiin automaattisesti meksikolaiseen hintaan, kuin turistille. Aion vielä kyllä joskus matkustaa kyseiseen maahan, mutta en todellakaan mihinkään turistihelvettiin.
Pariisi oli mukava yllätys, vaikka se kaupunki ei ole siistiä nähnytkään (kun Pariisin siisteyttä kehutaan aina).
Taskuvarkaita joka paikas. Espanja, Saksa, Unkari ja Puola kivoja. Emme ole turistirysissä vaan liikumme matkailuautol näkee Paljon enemmän. Viro Latvia ja Liettua muuten ok mut erittäin töykeitä ihmisiä
Ei niin mieleenpainuvia kokemuksia on esim. Kreeta, ei tehnyt vaikutusta. Mielestäni Turkki taas erittäin positiivinen kokemus ainakin lasten kanssa. Ylitse muiden on Italia, Venetsia on turistirysä, mutta olen käynyt jo monta kertaa ja on edelleen kaunein paikka minkä olen nähnyt. Posiitivinen yllättäjä on muös Budapest. Thaimaan turistimestat ei säväyttänyt yhtään.
Tanska. Peltoa, peltoa, peltoa...
Kroatia. Odotukset muiden hehkutusten perusteella suuria, mutta minusta maalta puuttui oma leimansa. Kaikki kovin neutraalia.
Ykkössuosikki Meksiko, kakkonen Rooma.
En osaa kokonaista maata mainita, mutta ehkäpä Viro ja moni muu entinen neuvostoblokin maa palveluasenteen vuoksi.
Kaupungeista:
Praha - hyvää on olut ja makkara, muuten ylimainostettu.
Dublin - muualla Irlannissa on hieno luonto ja naapurisaarelta löytyy lukuisia Dublinia paljon kivempia ja kauniimpia kaupunkeja.
Ranska ja lähinnä pariisi olivat pettymyksiä. Kaikkialla likaista, kadut täynnä kerjäläisiä ja huijjareita.
.
Lempikohteita ovat taas olleet Kroatia, Hollanti ja Belgia.
Kööpenhamina, erittäin korkea hintataso ja tylsän oloinen.
Yksikään kokonainen maa tai edes alue ei ole ollut pettymys, mutta muutamat kohteet ovat päässeet yllättämään negatiivisesti siitäkin huolimatta, että yleensä teen "taustatyöni" ennen matkaa. Päällimmäisiä pettymyksiä ovat olleet:
- Pompeji. Olen historiafriikki, ja täällä vierailu oli ollut haaveeni 10-vuotiaasta. Kun vihdoin pääsin tänne, olin jo myös kiertänyt paljon arkeologisia alueita ja museoita Italiassa, joten tiesin, kuinka huonosti näyttelyt on yleensä siellä järjestetty. Silti, täällä opasteiden ja oheismateriaalin puute oli aivan omalla tasollaan. Tulin lähinnä vihaiseksi.
- Miami. Tiesin, että South Beachilla on lähinnä turistirysäravintolaa turistirysäravintolan perään, mutta siihen, miten kalsea kaupunki oli monilta osin, en ollut oikein varautunut. Muuten tykkäsin kyllä sitten Etelä-Floridasta paljon, pienemmät merenrantakaupungit ovat yllättävän viihtyisiä, tokikin nekin tehty autoilijoiden ehdoilla, mutta monissa oli ns. "oikea" keskusta, joissa pystyi kävelemään, ja liikuntamahdollisuudet olivat muutenkin hyvät.
- Interlaken Sveitsissä. Maailman upeimpien maisemien keskelle oli sitten rakennettu tällainen Tikkurila, joka oli vielä täynnä tax free -shoppaavia itäaasialaisia.
- Cannes. Tuntuu, että tässä paikassa glamour tarkoittaa elokuvafestivaaliviikon ulkopuolella ylidisainattua kahvilaa vilkkaan maantien, joka siis Le Croisette käytännössä on, varressa, jossa huono espresso maksaa 10 euroa kuppi.
- Montmartre Pariisissa. Boheemit taiteilijatunnelmat ovat tältä alueelta aika kaukana ainakin kauniina kesäsunnuntaina. Olen kiertänyt paljon ns. turistirysiä, mutta oli pahin sellainen ikinä. Pitänee yrittää käyntiä tuolla uudelleen joskus keskellä viikkoa marraskuussa.
Ja siis nämä osuivat kaikki matkoille, joille osui myös todellisia huippukokemuksia. Amalfin rannikko on upeaa, ja Positano on jopa lempipaikkojani Italiassa, Pariisi on kuitenkin yleisesti lempisuurkaupunkini, Etelä-Florida yllätti yleisesti todella positiivisesti, samoin Sveitsi.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 16:16"]
Pariisi oli mukava yllätys, vaikka se kaupunki ei ole siistiä nähnytkään (kun Pariisin siisteyttä kehutaan aina).
[/quote]
Kuka ja missä on muka kehunut Pariisin siisteyttä? Päin vastoin, aina jaksetaan olla hirveän järkyttyneitä, että miljoonakaupungissa on koirankikkareita ja muita roskia, kun ei niissä Pariisia esittävien Hollywood-leffojen pahvikulisseissakaan ollut roskia. Kukaan ei edellytä esim. Lontoolta tai New Yorkilta samanlaista ruusunpunaista puhtautta.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 17:29"]
[/quote]
Kuka ja missä on muka kehunut Pariisin siisteyttä? Päin vastoin, aina jaksetaan olla hirveän järkyttyneitä, että miljoonakaupungissa on koirankikkareita ja muita roskia, kun ei niissä Pariisia esittävien Hollywood-leffojen pahvikulisseissakaan ollut roskia. Kukaan ei edellytä esim. Lontoolta tai New Yorkilta samanlaista ruusunpunaista puhtautta.
[/quote]
No esim. Täällä olen lukenut ja muutamat ystävät ihan livenä kehuneet. Ovat vissiin käyneet vain turisteille tarkoitetuilla kaduilla, joita siivotaan 24/7. Itse asiassa nämä ystäväni, joille kerroin herkullisen näköisistä yleisvessoista olivat ihan järkyttyneitä, että miten niin voi olla :D
Ja usein olen huomannut, että matkakohteen mukavuus riippuu tosi paljon myös seurasta, jossa on. Porukkaan ei tarvita kuin yksi valittaja, niin pian koko ryhmä näkee vain huonoa joka puolella.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 17:44"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 17:29"]
[/quote]
[/quote]
No esim. Täällä olen lukenut ja muutamat ystävät ihan livenä kehuneet. Ovat vissiin käyneet vain turisteille tarkoitetuilla kaduilla, joita siivotaan 24/7. Itse asiassa nämä ystäväni, joille kerroin herkullisen näköisistä yleisvessoista olivat ihan järkyttyneitä, että miten niin voi olla :D
Ja usein olen huomannut, että matkakohteen mukavuus riippuu tosi paljon myös seurasta, jossa on. Porukkaan ei tarvita kuin yksi valittaja, niin pian koko ryhmä näkee vain huonoa joka puolella.
[/quote]
Kyllä Pariisin katuja putsataan muuallakin kuin turistialueilla harvinaisen kiivaasti. Siellähän on valjastettu vanha vesijohtoverkosto pelkästään katujen pesuun (sen vuoksi kadut joskus näyttävät lainehtivan).
t: Pariisin laidalla asuva
Olen jo vastannut ja uppista