Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elän suomalaisten kadehtimaa amerikkalaista unelmaa, kysyttävää?

Vierailija
21.06.2015 |

Otsikko sen jo kertookin. Elän siis sitä tälläkin palstalla ja nuortenkin tulevaisuuden haaveissa kuulutettua amerikkalaista unelmaa, jossa on rahaa, iso talo hyvällä alueella, kauniit ja fiksut lapset ja upeat urat. Nyt ollaan kesälomalla Suomessa nauttimassa vähän erilaisesta mökkeilystä ja järvimaisemastakin. Haluatko kysyä jotain?

Kommentit (117)

Vierailija
61/117 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:13"]

Miten päädyit sinne? Missäpäin asut?

[/quote]

Olin yliopistovaihdossa, kun tapasin mieheni ja vuosien päästä päädyttiin vihdoin asumaan samaan maahan. Asutaan länsirannikkolla.

Vierailija
62/117 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:15"]

Itse olen kyllä aina ajatellut Yhdysvaltoja unelmapaikkana lomailla tai viettää aikaa x verran, mutta muuttoa sinne kyllä joutuisin punnitsemaan todella huolella, tuskinpa muuttaisin.

Ystäviäni sinne onkin muuttanut ja täytyy sanoa että siihen unelmaan asti pääsemiseen joutuu kyllä kulkemaan todella pitkän ja kivisen tien. Ja kaikkihan eivät siihen asti koskaan pääse, mutta eihän niistä olekaan niin tapana puhua.

[/quote]

Kulttuurieroja löytyy kyllä ja ne ei lomalla niin haittaa. Mutta samalla tavalla itse en tunne enää kuuluvani Suomeen mutta lomilla se ei niin haittaa. Takaisin muuttoa saisin kyllä miettiä pitkään.

Ja kyllä töitä saa tehdä, mutta kova työ palkitaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/117 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:59"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:37"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:35"] Kuinka monta tuntia päivässä/viikossa teet töitä, sinä ja puolisosi? Mihin aikaan olet iltaisin kotona? Kuinka monta viikkoa teillä on lomaa vuodessa? [/quote]   Minä teen normaali 8-9 tunnin päivää. Mies tekee vähän pidempää ja joskus öitä ja viikonloppuja, kun työ sitä vaatii. Eli minä olen illalla kotona viimeistään kuuden aikaan. Kesällä ollaan 4 viikkoa lomalla, talvella ehkä viikko jos hyvin menee joulun pyhät. [/quote] Ei usassa ole 5 viikon lomia 2 vk vuodessa...

[/quote] USAssa voi neuvotella itselleen vaikka minkalaiset lomaedut kun on hyva ja haluttu tyontekija. Ei ole mitaan standardipalkkaa tekijoille ja navankaivajille.

Mina elan myos amerikkalaista unelmaa mihin en olisi Suomessa yltanyt kun hyvaa tyota ei palkita. Taalla tulee heti bonusta, palkankorotusta ja spiffia.

Vierailija
64/117 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon aloituksen perusteella siis amerikkalaista unelmaa on iso talo hyvällä alueella, paljon rahaa, perhe ja upea ura. En tiedä, miksi tuo olisi juuri amerikkalaista unelmaa. Moni unelmoi urasta ja perheestä. Käytännössä kylläkin se upea ura on suoraan pois perheeltä. Kuulostaa hienolta, kun joku on saanut molemmat mutta käytännön tasolla se upea ura (jokin muu kuin 8-16-työ) vaatii paljon henkisiä resursseja ja myös aikaa. Se aika taas on pois perheeltä.

Se, mikä tekee tuosta kaikesta amerikkalaisen, on tietynlainen suureellisuus. Sen talon pitää olla jättimäinen, jokaiselle tulevalle lapsenlapselle oma huone ja päälle vielä vierashuone, autoja pitää olla jokaiselle perheenjäsenelle oma ja mitä suurempi ja epäkäytännöllisempi auto, sen parempi. Kilpavarustelua käydään naapureiden kanssa, ei vain klassisesti jouluvaloista vaan ihan kaikesta. Amerikkalaisessa lähiössä ei ole mitään ekologista.

En siis kadehdi amerikkalaista unelmaa vaan tyydyn ihan suomalaiseen unelmaan. Täällä se unelma koostuu vähän järkevämmistä neliöistä, kohtuullisesti kuluttavasta autosta, vähemmästä kulutushysteriasta ja enemmänkin luontoon liittyvistä asioista. Useimmat ystäväperheemme sienestävät ja marjastavat ja opettavat lapsilleen luonnossa liikkumista. Käsityötaidot ovat muodissa, vanhasta materiaalista tehdään uutta. Elämänarvot ovat aivan muualla kuin materiassa. Ja samalla se ura ei ole huippuhieno vaan sellainen turvallinen, joka takaa toimeentulon mutta ei vie kohtuutonta aikaa pois perheeltä. Ainoa, mitä voisin kadehtia amerikkalaisesta unelmasta, on se, että kylpyhuoneet ja makuuhuoneet tehdään tilaviksi eikä pieniksi kopeiksi niin kuin täällä Suomessa.

Vierailija
65/117 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:16"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:08"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:03"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:37"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:35"] Kuinka monta tuntia päivässä/viikossa teet töitä, sinä ja puolisosi? Mihin aikaan olet iltaisin kotona? Kuinka monta viikkoa teillä on lomaa vuodessa? [/quote]   Minä teen normaali 8-9 tunnin päivää. Mies tekee vähän pidempää ja joskus öitä ja viikonloppuja, kun työ sitä vaatii. Eli minä olen illalla kotona viimeistään kuuden aikaan. Kesällä ollaan 4 viikkoa lomalla, talvella ehkä viikko jos hyvin menee joulun pyhät. [/quote] Montako tuntia päivässänäet lapsiasi? Minä itse olen erittäin kiitollinen siitä, että olen suomalainen. Olen saanut opiskella haluamaani alaa, synnyttää lapsia laadukkaan terveydenhuollon asiakkaana, olla vanhempainvapailla sen aikaa kuin itse halusin ja senkin jälkeen vielä tehdä lyhyempää työviikkoa ihan lakisääteisesti. Lapseni ovat olleet lähes ilmaisessa päivähoidossa (todellisiin kustannuksiin verrattuna), saavat ilmaisen perusopetuksen. Lomaa pidän vuodessa yleensä 8-10 viikkoa. Mieheni tekee töitä 40 tuntia viikossa ja perheelle jää mukavasti yhteistä aikaa joka päivä. Emme tienaa satoja tuhansia vuodessa mutta keskiansioihin pääsemme. Se riittää täällä Suomessa ihan perusmukavaan elämään. Vaihtaisinko osia sinun kanssasi ap? En missään nimessä.

[/quote]

Hyvä että olet tyytyväinen! Näen lapsiani aamulla kun vien heidät kouluun, ja illalla noin kuudesta nukkumaan menoon saakka. Lisäksi lauantaisin ja sunnuntaisin vietämme paljon aikaa yhdessä. Olin itse kotona muutaman vuoden lasten ollessa pieniä, koska pienten lastenhoito ei toiminut ihan kuin Suomessa. En silti vaihtaisi mistään hinnasta sitä, että sain mennä takaisin töihin tekemään työtä jota rakastan ja jossa olen hyvä. Jokainen valitsee itse mitä tekee.

[/quote]

Mitä työtä teet? 

Musta sä olet vastaillut asiallisia vastauksia ja saat silti alapeukkuja... Ei ihmisellä ole tarvetta ilkeä, jos itsellään kaikki ok. 

[/quote]

Olen mainosalalla. No onhan tämä palsta nähty, täällä ollaan niin vihamielisiä ja juurikin tuo, että väitetään ettei kateutta ole mutta silti hampaankolossa on jotain kaikkia vastaan ketkä elävät elämäänsä eri tavalla kuin itse. Jos on niin tyytyväinen omaan elämäänsä kuin antaa ymmärtää niin miksei voi antaa muiden myös olla onnellisia omiin valintoihinsa? Itse olen onnellinen siitä että en asu Suomessa, mutta olen iloinen niiden puolesta ketkä tuntevat kuuluvansa Suomeen.

[/quote]

No mutta, tiedäthän sinä itsekin suomalaisena että omalla elämällä kehuskelu ja pröystäily nyt ei sovi suomalaisen mieleen hyväksyttävänä, sitten vasta kehuskellaan kun kysytään. :) 

Eikä kyllä sekään että oletetaan kaikkien sinne haluavan, suomalaiset kuitenkin melko koulutettua väkeä ja sivistynyttä sekä oikeudenmukaista, jolloin sen "amerikkalaisen unelman" pimeäkin puoli tiedostetaan melko hyvin. Siksi ehkä voi ärsyttää että yleistetään kaikkien sitä Amerikkaa palvovan.

Vierailija
66/117 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:19"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:37"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:35"] Kuinka monta tuntia päivässä/viikossa teet töitä, sinä ja puolisosi? Mihin aikaan olet iltaisin kotona? Kuinka monta viikkoa teillä on lomaa vuodessa? [/quote]   Minä teen normaali 8-9 tunnin päivää. Mies tekee vähän pidempää ja joskus öitä ja viikonloppuja, kun työ sitä vaatii. Eli minä olen illalla kotona viimeistään kuuden aikaan. Kesällä ollaan 4 viikkoa lomalla, talvella ehkä viikko jos hyvin menee joulun pyhät. [/quote] Ei usassa ole 5 viikon lomia 2 vk vuodessa...

[/quote] USAssa voi neuvotella itselleen vaikka minkalaiset lomaedut kun on hyva ja haluttu tyontekija. Ei ole mitaan standardipalkkaa tekijoille ja navankaivajille.

Mina elan myos amerikkalaista unelmaa mihin en olisi Suomessa yltanyt kun hyvaa tyota ei palkita. Taalla tulee heti bonusta, palkankorotusta ja spiffia.

[/quote]

Hyvää työntekijää ja ahkeruutta arvostetaan ihan eri tavalla kuin Suomessa.

Vierailija
67/117 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten vaikkapa 500 neliöisen pahvitalon... oon kade =d

Mieluummin oma 500 nelion 'pahvitalo' (sita ei ole viela keksitty muualla kuin Japanissa) kuin 25 nelion kerrostalo kanankoppi joka ei ole edes pahvista tehty kun kun naapurin pissimisen aanet kuuluvat seinan lapi.

Enpa rehvastelisi suomalaisella rakentamisen tasolla.

Vierailija
68/117 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Otsikko kertoi jo kaiken oleellisen.

Vierailija
69/117 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:21"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:16"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:08"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:37"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:35"] Kuinka monta tuntia päivässä/viikossa teet töitä, sinä ja puolisosi? Mihin aikaan olet iltaisin kotona? Kuinka monta viikkoa teillä on lomaa vuodessa? [/quote]   Minä teen normaali 8-9 tunnin päivää. Mies tekee vähän pidempää ja joskus öitä ja viikonloppuja, kun työ sitä vaatii. Eli minä olen illalla kotona viimeistään kuuden aikaan. Kesällä ollaan 4 viikkoa lomalla, talvella ehkä viikko jos hyvin menee joulun pyhät. [/quote] Montako tuntia päivässänäet lapsiasi? Minä itse olen erittäin kiitollinen siitä, että olen suomalainen. Olen saanut opiskella haluamaani alaa, synnyttää lapsia laadukkaan terveydenhuollon asiakkaana, olla vanhempainvapailla sen aikaa kuin itse halusin ja senkin jälkeen vielä tehdä lyhyempää työviikkoa ihan lakisääteisesti. Lapseni ovat olleet lähes ilmaisessa päivähoidossa (todellisiin kustannuksiin verrattuna), saavat ilmaisen perusopetuksen. Lomaa pidän vuodessa yleensä 8-10 viikkoa. Mieheni tekee töitä 40 tuntia viikossa ja perheelle jää mukavasti yhteistä aikaa joka päivä. Emme tienaa satoja tuhansia vuodessa mutta keskiansioihin pääsemme. Se riittää täällä Suomessa ihan perusmukavaan elämään. Vaihtaisinko osia sinun kanssasi ap? En missään nimessä.

[/quote]

Hyvä että olet tyytyväinen! Näen lapsiani aamulla kun vien heidät kouluun, ja illalla noin kuudesta nukkumaan menoon saakka. Lisäksi lauantaisin ja sunnuntaisin vietämme paljon aikaa yhdessä. Olin itse kotona muutaman vuoden lasten ollessa pieniä, koska pienten lastenhoito ei toiminut ihan kuin Suomessa. En silti vaihtaisi mistään hinnasta sitä, että sain mennä takaisin töihin tekemään työtä jota rakastan ja jossa olen hyvä. Jokainen valitsee itse mitä tekee.

[/quote]

Mitä työtä teet? 

Musta sä olet vastaillut asiallisia vastauksia ja saat silti alapeukkuja... Ei ihmisellä ole tarvetta ilkeä, jos itsellään kaikki ok. 

[/quote]

Olen mainosalalla. No onhan tämä palsta nähty, täällä ollaan niin vihamielisiä ja juurikin tuo, että väitetään ettei kateutta ole mutta silti hampaankolossa on jotain kaikkia vastaan ketkä elävät elämäänsä eri tavalla kuin itse. Jos on niin tyytyväinen omaan elämäänsä kuin antaa ymmärtää niin miksei voi antaa muiden myös olla onnellisia omiin valintoihinsa? Itse olen onnellinen siitä että en asu Suomessa, mutta olen iloinen niiden puolesta ketkä tuntevat kuuluvansa Suomeen.

[/quote]

No mutta, tiedäthän sinä itsekin suomalaisena että omalla elämällä kehuskelu ja pröystäily nyt ei sovi suomalaisen mieleen hyväksyttävänä, sitten vasta kehuskellaan kun kysytään. :) 

Eikä kyllä sekään että oletetaan kaikkien sinne haluavan, suomalaiset kuitenkin melko koulutettua väkeä ja sivistynyttä sekä oikeudenmukaista, jolloin sen "amerikkalaisen unelman" pimeäkin puoli tiedostetaan melko hyvin. Siksi ehkä voi ärsyttää että yleistetään kaikkien sitä Amerikkaa palvovan.

[/quote]

Silloinkin kyllä vähätellään omia saavutuksia. Mistään ei saa olla ylpeä.

Vierailija
70/117 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:23"]

Kuten vaikkapa 500 neliöisen pahvitalon... oon kade =d

Mieluummin oma 500 nelion 'pahvitalo' (sita ei ole viela keksitty muualla kuin Japanissa) kuin 25 nelion kerrostalo kanankoppi joka ei ole edes pahvista tehty kun kun naapurin pissimisen aanet kuuluvat seinan lapi.

Enpa rehvastelisi suomalaisella rakentamisen tasolla.

[/quote]

Kyllä olen ylpeä 500 neliön talosta uima-altaalla ja omalla pihalla kun toinen vaihtoehto olisi kerrostaloasunto Helsingissä tai oma tontti Sipoossa. Juu en vaihtaisi.

Vierailija
71/117 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:51"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:37"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:35"]

Kuinka monta tuntia päivässä/viikossa teet töitä, sinä ja puolisosi? Mihin aikaan olet iltaisin kotona? Kuinka monta viikkoa teillä on lomaa vuodessa?

[/quote]

Minä teen normaali 8-9 tunnin päivää. Mies tekee vähän pidempää ja joskus öitä ja viikonloppuja, kun työ sitä vaatii. Eli minä olen illalla kotona viimeistään kuuden aikaan. Kesällä ollaan 4 viikkoa lomalla, talvella ehkä viikko jos hyvin menee joulun pyhät.

[/quote]

No nyt alkaa jo haiskahtaa kakalta. Miten teistä MOLEMMAT ovat saaneet työviisumin? Yleensä siis toinen avioparista saa työluvan ja toinen sitten on vain maassa siinä sivussa. Ja se maassa "muuten vain" oleva osapuolihan ei saa etsiä töitä joutilaana ollessaan.

Vastaapas nyt ihan virallisilla viisumikoodeilla, että minkälaiset viisumit teillä on... Muuten GTFO!

[/quote]

On moniakin viisumeja, joilla puoliso saa työluvan. H1B:lla sitä ei saa, mutta esim. L1A:n (firman sisäinen siirto) puoliso saa L2:n, jonka kautta tulee EAD (employment authorisazation). Myös investor visa EB1 antaa puolisolle työluvan. Ja mistäs päättelet, että viisumi tulee aina miehen kautta? Voihan ap olla itsekin perheen ensimmäinen viisuminsaaja. Tosin oletan, että perheellä on tässä vaiheessa green cardit.

Selvä trollihan tämä on, enkä tajua miten jaksatte raivostua moisesta. Joku sanoi, että Yhdysvalloissa on mahtavaa asua jos on rahaa ja ystäviä. Tämä on niin totta. Maa on niin kahtiajakautunut, että suomalaisen lienee sitä vaikea ymmärtää.

Kuulun itse niiden joukkoon joilla menee hyvin, mutta eipä täällä voi olla näkemättä sitä kansanosaa jolla ei mene. Sen vuoksi suhtaudun amerikkalaisen unelman käsitteeseen vähintäänkin skeptisesti. Toisilla käy unelmat toteen, toisilla vain painajaiset.

Vierailija
72/117 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän amerikkalaista unelmaa jauhamalla tyhjänpäiväisiä keskustelupalstalla. Onhan se omanlainen unelmansa sekin.

Vierailija
73/117 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luetunymmärtäminen kohdillaan xD Täällä jankataan viisumeista vaikka ap:n mies on amerikkalainen

Vierailija
74/117 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:42"]

Luetunymmärtäminen kohdillaan xD Täällä jankataan viisumeista vaikka ap:n mies on amerikkalainen

[/quote]

Ja sehän taas ilmeni vasta myöhemmin keskustelussa.

Vierailija
75/117 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdysvalloissa korkeintaan sihteeri vastaa puheluun, eikä viesti välity ikinä eteenpäin. Ja olet väärässä, moniakin poliitikkoja ainakin Suomessa kiinnostaa kansan näkemykset. Yhdysvalloissa tosin poliitikot elävät niin erillään kansasta, ettei heillä ole mitään kiinnostusta tavallisten ihmisten asioihin. Eikä kansa siellä luota viranomaisiin tai poliitikkoihin, sillä USA:ssa yhteiskunta ei toimi niin hyvin kuin Suomessa.

Milloin Suomessa on jokin asia muuttunut kansanaanestyksella? Onko vaaleissa ollut mahdollisuus aanestaa pakkoruotsin puolesta/vastaan?

USA on yksi maailman vanhimmista moderneista demokratioista, itsenaistyi 1776 kun heitti vieraan vallan ja kuninkaat pois. Suomesta tuli Suomi vasta v.1917, Suomessa on pitkaan pokkuroitu joko itaan tai lanteen ja sama mentaliteetti jatkuu.

Vierailija
76/117 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:16"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:08"]

[/quote]

[/quote]

Mitä työtä teet? 

[/quote]

[/quote]

Juurikin näin! Tää palsta (vai jopa suomalaisten peruspiirre) on kateellisia ämmiä täynnä

Vierailija
77/117 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, miksi kateus otetaan aina esiin? Ap itse mainostaa elävänsä suomalaisen unelmaelämää, kuvitellen ilmeisesti miten muut haluavat elämäänsä elää.
Jos ja kun nyt moni on tuonut ilmi että ei amerikkalaista unelmaa itselleen toivo, se tulkitaan kateudeksi? Miksi näin?

Vierailija
78/117 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko tienaat vuodessa? Entäs miehesi..

Vierailija
79/117 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:18"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:15"]Kadehtiiko joku oikeasti tuollaista elämää? [/quote]

Nettipalstojen perusteella kovin monikin. Ja miksihän niin moni ulkomaalainen haluaa muuttaa Amerikkaan?

[/quote]

Vierailija
80/117 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 20:39"]

Hei, miksi kateus otetaan aina esiin? Ap itse mainostaa elävänsä suomalaisen unelmaelämää, kuvitellen ilmeisesti miten muut haluavat elämäänsä elää. Jos ja kun nyt moni on tuonut ilmi että ei amerikkalaista unelmaa itselleen toivo, se tulkitaan kateudeksi? Miksi näin?

[/quote]

Koska jos ei ole kateellinen, miksi ei voi vain sanoa että olen tyytyväinen omaan elämääni se on juuri sitä mihin tähtäsinkin. Miksi aletaan vihamielisiksi? Miksi aletaan vihamielisesti hyökkäämään vastaan? Omaan elämäänsä tyytyväinen ihminen ei käyttäytyisi noin.