Elän suomalaisten kadehtimaa amerikkalaista unelmaa, kysyttävää?
Otsikko sen jo kertookin. Elän siis sitä tälläkin palstalla ja nuortenkin tulevaisuuden haaveissa kuulutettua amerikkalaista unelmaa, jossa on rahaa, iso talo hyvällä alueella, kauniit ja fiksut lapset ja upeat urat. Nyt ollaan kesälomalla Suomessa nauttimassa vähän erilaisesta mökkeilystä ja järvimaisemastakin. Haluatko kysyä jotain?
Kommentit (117)
Oliskos teillä joku mukava ja rikas tuttu joka haluais tutustua tällaseen yh äitiin :D Mä voisin muuttaa amerikkaan elämään sitä unelmaa
Etkö ikävöi sukua ja ystäviä? Kotiseutua?
Itse olen niin perhe- ja sukurakas, sekä meillä on mahtavia ystäviä (kuten lapsillakin) täällä, etten vaan osaa kuvitellakaan että jättäisin tämän kaiken (+meidän ihanan kodin) ja muuttaisin merien taakse. Ei minulle se maine ja mammona ole mitään, jos sitä ei voi jakaa heidän kanssaan jotka ovat minulle tärkeitä. Lisäksi vierastan jenkkiläistä kulttuuria, jossa kaikille muka ollaan ystävällisiä ja kiinnostuneita - mutta oikeasti välitetään vain omasta navasta.
Ei ole mun juttu. Mun unelma olisi ennemminkin joku pieni välimeren kylä, siellä voisin asua jos täältä olisi pakko lähteä. Täydellistä olisi, kun saisi koko suvun ja ystävät mukaan :)
Meillä ollaan useaankin otteeseen harkittu muuttoa yhden- jos toisenkinmaalaisen unelman perässä. Se, mikä aina tulee vastaan on että mies tulisi tekemään niin paljon töitä (insinööri), ettei voisi viettää lähellekään yhtä paljon aikaa lasten kanssa kuin täällä Suomessa, jossa töistä lähdetään klo 16 ja lasten kanssa ollaan kotona 16:30.
Paljon on ynnäilty tuloja ja menoja ja enemmän jäisi käteen monessakin paikassa, mutta se on se perheen yhteinen aika josta emme halua luopua. Se on miehelle tärkeämpää kuin suurempi tilipussi, siksi me jäädään Suomeen. Mies ei ole suomalainen, ja säälii ystäviään kotimaassaan missä töistä ollaan kotona klo 21 aikoihin. Siellä ei tulisi kuuloonkaan sanoa neljältä että mä lähden nyt, lapset pitää hakea päiväkodista. Meillä ei siis ole uima-allasta eikä ökyautoja, mutta meillä on aikaa perheelle.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:43"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:42"]
Luetunymmärtäminen kohdillaan xD Täällä jankataan viisumeista vaikka ap:n mies on amerikkalainen
[/quote]
Ja sehän taas ilmeni vasta myöhemmin keskustelussa.
[/quote] Ja siksipa oletetaan aina pahin mahdollinen skenaario ja hyokataan ja haukutaan sen mukaan kun ei muuta edes osata kuvitella.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:13"]Etkö ikävöi sukua ja ystäviä? Kotiseutua?
Itse olen niin perhe- ja sukurakas, sekä meillä on mahtavia ystäviä (kuten lapsillakin) täällä, etten vaan osaa kuvitellakaan että jättäisin tämän kaiken (+meidän ihanan kodin) ja muuttaisin merien taakse. Ei minulle se maine ja mammona ole mitään, jos sitä ei voi jakaa heidän kanssaan jotka ovat minulle tärkeitä. Lisäksi vierastan jenkkiläistä kulttuuria, jossa kaikille muka ollaan ystävällisiä ja kiinnostuneita - mutta oikeasti välitetään vain omasta navasta.
Ei ole mun juttu. Mun unelma olisi ennemminkin joku pieni välimeren kylä, siellä voisin asua jos täältä olisi pakko lähteä. Täydellistä olisi, kun saisi koko suvun ja ystävät mukaan :)
[/quote]
Ei ollut lapsia kun muutin tänne. Lasten elämä on Amerikassa. Minun vanhemmat käy meillä kerran vuodessa ja me Suomessa kerran vuodessa. Kohta alkaa lapset olla niin isoja että voi alkaa viettämään pidemmänkin aikaa Suomessa serkuilla ja isovanhemmilla mutta ystävät ja toinen puoli suvusta on siellä missä asumme. Tietenkin ikävöin omaa perhettäni mutta kyllä yhteydenpito on nykyään netin välityksellä yllättävän helppoa.
Ja mitä tuohon small talk ja oma napa kulttuuriin tulee niin kyllä pinnallisia ystävyyksiä on helppo tehdä mutta kyllä niitä syvällisempiäkin saa. Minusta on kiva että on paljon tuttuja mutta kaikkien kanssa ei tarvitse puhua kaikesta. Lasten koulussa vanhempien kesken on yhteisöllisyyttä ja töissä on hyviä työkavereita. Vapaa aikaa vietämme perheen ja läheisten ystävien kesken.
Miten on hermot kestäneet tyhjiä puheita? Onko ollut vaikeaa saada oikeita ystäviä? Miten kestät katsoa kodittomia ja yhteiskunnan jakautuneisuutta? Amerikkalaiseen unelmaan kuuluu myös rikastuminen, joten miten olet päässyt alasi huipulle?
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:11"]Oliskos teillä joku mukava ja rikas tuttu joka haluais tutustua tällaseen yh äitiin :D Mä voisin muuttaa amerikkaan elämään sitä unelmaa
[/quote]
No miehen työkavereissa on paljonkin naimattomia! Taitavat olla aika vakiintuneita poikamiehiä kyllä jo
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:37"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:35"]
Kuinka monta tuntia päivässä/viikossa teet töitä, sinä ja puolisosi? Mihin aikaan olet iltaisin kotona? Kuinka monta viikkoa teillä on lomaa vuodessa?
[/quote]
Minä teen normaali 8-9 tunnin päivää. Mies tekee vähän pidempää ja joskus öitä ja viikonloppuja, kun työ sitä vaatii. Eli minä olen illalla kotona viimeistään kuuden aikaan. Kesällä ollaan 4 viikkoa lomalla, talvella ehkä viikko jos hyvin menee joulun pyhät.
[/quote]
Nyt narraat. Ei jenkeissö ole noin pitkiä kesälomia, eikä niin paljon joulunpyhiä! Siellä vain 25.12 on pyhäpv.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:21"]Miten on hermot kestäneet tyhjiä puheita? Onko ollut vaikeaa saada oikeita ystäviä? Miten kestät katsoa kodittomia ja yhteiskunnan jakautuneisuutta? Amerikkalaiseen unelmaan kuuluu myös rikastuminen, joten miten olet päässyt alasi huipulle?
[/quote]
Tyhjiin puheisiin tottuu. Oppii ottamaan ne tyhjinä puheina eikä odota liikoja. Mutta kyllä sieltä välillä helmiäkin löytyy. Kodittomien tilanne on hirveä mutta on myös hirveä sanoa että siihen ja yhteiskunnan jakautuneisuuteen turtuu. Sitä oppii olemaan ajattelematta, pois silmistä pois mielestä.
En ole alani huipulla koska molemmat vanhemmat eivät voi tehdä 12 tunnin työpäiviä. Saan tehdä työtä jota rakastan mutta en ole edennyt niin pitkälle kun ilman lapsia olisi mahdollista. Toisen vanhemman täytyy tulla kotiin ennen nukkumaanmenoaikaa.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:37"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:35"]
Kuinka monta tuntia päivässä/viikossa teet töitä, sinä ja puolisosi? Mihin aikaan olet iltaisin kotona? Kuinka monta viikkoa teillä on lomaa vuodessa?
[/quote]
Minä teen normaali 8-9 tunnin päivää. Mies tekee vähän pidempää ja joskus öitä ja viikonloppuja, kun työ sitä vaatii. Eli minä olen illalla kotona viimeistään kuuden aikaan. Kesällä ollaan 4 viikkoa lomalla, talvella ehkä viikko jos hyvin menee joulun pyhät.
[/quote]
Nyt narraat. Ei jenkeissö ole noin pitkiä kesälomia, eikä niin paljon joulunpyhiä! Siellä vain 25.12 on pyhäpv.
[/quote][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:37"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:35"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jouluna 25. ja 26. on pyhiä. Myös 1.1. Hyvin osuneella viikonlopulla ja parilla vapaapäivällä saa melkein viikon.
Lähinnä amerikkalaista unelmaasi kadehtivat lähinnä yhdysvaltojen köyhemmät kansanosat, ei suomalaiset. Itse olen köyhä opiskelija, mutta en kadehdi sinua ollenkaan. Mulle onni muodostuu muusta kuin materiastaja suomessa on ihana asua, jenkkeihin lähtisin vain turistiksi.
Eikö se amerikkalainen unelma ole amerikkalaisten unelma, eikä suomalaisten?
Katsoin juuri tuota Suomalaistytöt NY:ssä -ohjelmaa ja mietin itsekseni, että mikä ihme tuossa elämäntyylissä on niin ihmeellistä, että jotkut sitä lähtevät tavoittelemaan. Samalla tavalla siellä käydään kaupassa, kuljetaan liikenneruuhkissa ja etsitään töitä, kuin Suomessakin.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:16"]Meillä ollaan useaankin otteeseen harkittu muuttoa yhden- jos toisenkinmaalaisen unelman perässä. Se, mikä aina tulee vastaan on että mies tulisi tekemään niin paljon töitä (insinööri), ettei voisi viettää lähellekään yhtä paljon aikaa lasten kanssa kuin täällä Suomessa, jossa töistä lähdetään klo 16 ja lasten kanssa ollaan kotona 16:30.
Paljon on ynnäilty tuloja ja menoja ja enemmän jäisi käteen monessakin paikassa, mutta se on se perheen yhteinen aika josta emme halua luopua. Se on miehelle tärkeämpää kuin suurempi tilipussi, siksi me jäädään Suomeen. Mies ei ole suomalainen, ja säälii ystäviään kotimaassaan missä töistä ollaan kotona klo 21 aikoihin. Siellä ei tulisi kuuloonkaan sanoa neljältä että mä lähden nyt, lapset pitää hakea päiväkodista. Meillä ei siis ole uima-allasta eikä ökyautoja, mutta meillä on aikaa perheelle.
[/quote]
Hyvä että tiedätte mikä on teille oikein. Tietenkin työmoraali on vähän eri kuin Suomessa, suomi on todella ainutlaatuinen siinä että vanhemmat todella voivat olla kotona viideltä joka päivä. Tämä on kuitenkin kaikkien valinta ja kyllä mekin vietetään paljon laatuaikaa yhdessä. Kun ollaan yhdessä niin me vanhemmat ollaan sataprosenttisesti siinä lasten kanssa eikä puoliksi puhelimessa tai katsota telkkaria kun sitä aikaa tosiaan on välilä rajallisesti. Kyllä meidän lapset ihan onnellisia pn.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:26"]Lähinnä amerikkalaista unelmaasi kadehtivat lähinnä yhdysvaltojen köyhemmät kansanosat, ei suomalaiset. Itse olen köyhä opiskelija, mutta en kadehdi sinua ollenkaan. Mulle onni muodostuu muusta kuin materiastaja suomessa on ihana asua, jenkkeihin lähtisin vain turistiksi.
[/quote]
Varmasti kahdehtivat, en epäile ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:27"]Eikö se amerikkalainen unelma ole amerikkalaisten unelma, eikä suomalaisten?
Katsoin juuri tuota Suomalaistytöt NY:ssä -ohjelmaa ja mietin itsekseni, että mikä ihme tuossa elämäntyylissä on niin ihmeellistä, että jotkut sitä lähtevät tavoittelemaan. Samalla tavalla siellä käydään kaupassa, kuljetaan liikenneruuhkissa ja etsitään töitä, kuin Suomessakin.
[/quote]
No tietenkin arki on arkea kaikkialla. Kyllä välillä on oksennustautia tai vesirokkoa tai liikenneruuhkia mutta niin sitä on kaikkialla. Taitaa tuo tv sarja olla kyllä täyttä käsikirjoitusta että en tiedä kuinka totena sen ottaisin. Eikö siinä muutenkin ihan teinit lähde "maailmalle"?
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:44"]
Yhdysvalloissa korkeintaan sihteeri vastaa puheluun, eikä viesti välity ikinä eteenpäin. Ja olet väärässä, moniakin poliitikkoja ainakin Suomessa kiinnostaa kansan näkemykset. Yhdysvalloissa tosin poliitikot elävät niin erillään kansasta, ettei heillä ole mitään kiinnostusta tavallisten ihmisten asioihin. Eikä kansa siellä luota viranomaisiin tai poliitikkoihin, sillä USA:ssa yhteiskunta ei toimi niin hyvin kuin Suomessa.
Milloin Suomessa on jokin asia muuttunut kansanaanestyksella? Onko vaaleissa ollut mahdollisuus aanestaa pakkoruotsin puolesta/vastaan?
USA on yksi maailman vanhimmista moderneista demokratioista, itsenaistyi 1776 kun heitti vieraan vallan ja kuninkaat pois. Suomesta tuli Suomi vasta v.1917, Suomessa on pitkaan pokkuroitu joko itaan tai lanteen ja sama mentaliteetti jatkuu.
[/quote]
Viimeksi Suomessa oli kansanäänestys huhtikuussa 2015, eduskunnan kokoonpano muuttui. Suomessa kansan tahtoa edustaa valtiopäivillä eduskunta. Yhdysvalloissa kansanäänestyksille on enemmän tarvetta poliittisen järjestelmän heikkouksien vuoksi.
Yhdysvallat menestyy länsimaaksi suhteellisen huonosti liki kaikissa demokratiaan liittyvissä vertailuissa. Demokratian ikä sinänsä kertoo aika vähän, Suomessa kaikilla täysi-ikäisillä on ollut äänioikeus vuodesta 1906, paljon ennen Yhdysvaltoja. En pitäisi sellaista maata demokratiana, jossa puolet kansasta ei saa edes äänestää.
Suomen kaksikielisyyttä on kannattanut enemmistö aivan viimevuosiin saakka.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:30"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:27"]Eikö se amerikkalainen unelma ole amerikkalaisten unelma, eikä suomalaisten? Katsoin juuri tuota Suomalaistytöt NY:ssä -ohjelmaa ja mietin itsekseni, että mikä ihme tuossa elämäntyylissä on niin ihmeellistä, että jotkut sitä lähtevät tavoittelemaan. Samalla tavalla siellä käydään kaupassa, kuljetaan liikenneruuhkissa ja etsitään töitä, kuin Suomessakin. [/quote] No tietenkin arki on arkea kaikkialla. Kyllä välillä on oksennustautia tai vesirokkoa tai liikenneruuhkia mutta niin sitä on kaikkialla. Taitaa tuo tv sarja olla kyllä täyttä käsikirjoitusta että en tiedä kuinka totena sen ottaisin. Eikö siinä muutenkin ihan teinit lähde "maailmalle"?
[/quote]
En ole montaa jaksoa katsonut, mutta pointtini oli nyt se, että noilla tytöillä (ja joillakin muillakin) se unelma tuntuu olevan vain muuttaa rapakon taakse tehdäkseen sitä ihan samaa kuin täälläkin monet tekevät. Eli en tajua, missä se "unelma" on.
Ja ihmettelin myös sitä, miksi tässä oletetaan, että se american dream liittyisi suomalaisiin. Sehän on ihan eri asia. Suomessahan on oma "punainen tupa ja perunamaa".
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:25"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:37"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:35"]
[/quote]
[/quote]
[/quote][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:37"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:35"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jouluna 25. ja 26. on pyhiä. Myös 1.1. Hyvin osuneella viikonlopulla ja parilla vapaapäivällä saa melkein viikon.
[/quote][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:25"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:37"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:35"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Väittäisinpä ettei 26.12. ole pyhäpäivä jenkeilä.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 20:47"]
Paljonko tienaat vuodessa? Entäs miehesi..
[/quote]
Miehen vuositulot ovat noin kaksi miljoonaa dollaria, hän tuo meillä leivän pöytään. Omani ei yllä ihan sille tasolle..