Elän suomalaisten kadehtimaa amerikkalaista unelmaa, kysyttävää?
Otsikko sen jo kertookin. Elän siis sitä tälläkin palstalla ja nuortenkin tulevaisuuden haaveissa kuulutettua amerikkalaista unelmaa, jossa on rahaa, iso talo hyvällä alueella, kauniit ja fiksut lapset ja upeat urat. Nyt ollaan kesälomalla Suomessa nauttimassa vähän erilaisesta mökkeilystä ja järvimaisemastakin. Haluatko kysyä jotain?
Kommentit (117)
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:37"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:30"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:27"]Eikö se amerikkalainen unelma ole amerikkalaisten unelma, eikä suomalaisten? Katsoin juuri tuota Suomalaistytöt NY:ssä -ohjelmaa ja mietin itsekseni, että mikä ihme tuossa elämäntyylissä on niin ihmeellistä, että jotkut sitä lähtevät tavoittelemaan. Samalla tavalla siellä käydään kaupassa, kuljetaan liikenneruuhkissa ja etsitään töitä, kuin Suomessakin. [/quote] No tietenkin arki on arkea kaikkialla. Kyllä välillä on oksennustautia tai vesirokkoa tai liikenneruuhkia mutta niin sitä on kaikkialla. Taitaa tuo tv sarja olla kyllä täyttä käsikirjoitusta että en tiedä kuinka totena sen ottaisin. Eikö siinä muutenkin ihan teinit lähde "maailmalle"?
[/quote]
En ole montaa jaksoa katsonut, mutta pointtini oli nyt se, että noilla tytöillä (ja joillakin muillakin) se unelma tuntuu olevan vain muuttaa rapakon taakse tehdäkseen sitä ihan samaa kuin täälläkin monet tekevät. Eli en tajua, missä se "unelma" on.
Ja ihmettelin myös sitä, miksi tässä oletetaan, että se american dream liittyisi suomalaisiin. Sehän on ihan eri asia. Suomessahan on oma "punainen tupa ja perunamaa".
[/quote]
Omasta mielestäni jenkkeihin lähdetään juuri menestymään niin kuin Suomessa ei ole mahdollista. Esim. jos me muuttaisimme Suomeen, tuskin löytäisin nykyistä työtäni vastaavaa työpaikkaa ja mieheni ei pääsisi toteuttamaan omaa unelmaansa ja tekemään sitä mitä nyt tekee. Kyllä olemme menestyneitä mutta olemme saaneet myös upeita mahdollisuuksia toteuttaa unelmiamme eikä se olisi ollut Suomessa mahdollista. Tietenkin jos haluaisimme vain 8-16 työn ja pienen mökin järven rannalta niin olisimme jo muuttaneet Suomeen. Haluamme myös antaa mahdollisuuden lapsillemme opiskella parhaissa kouluissa ja tehdä aivan tasan mitä itse haluavat tehdä. Emme halua että heitä rajoittaa negatiivisuus, ennakkoluulot tai se että he kasvavat ympäristössä jossa on tuhansia sääntöjä ja lakeja jotka kieltävät heitä tekemästä mitään erilailla (ja en nyt käyttäkää maalaisjärkeä ennen kuin tahallaan ymmärrätte tämän väärin) tai jos he edes yrittävät niin heidän ideansa lytätään maahan samoin tein.
Uskallatko antaa lasten kulkea yksin ulkona, esim. mennä yksin kouluun? Pidätkö ekologisuutta tärkeänä arvona?
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:42"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:25"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:37"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:35"]
Kuinka monta tuntia päivässä/viikossa teet töitä, sinä ja puolisosi? Mihin aikaan olet iltaisin kotona? Kuinka monta viikkoa teillä on lomaa vuodessa?
[/quote]
Minä teen normaali 8-9 tunnin päivää. Mies tekee vähän pidempää ja joskus öitä ja viikonloppuja, kun työ sitä vaatii. Eli minä olen illalla kotona viimeistään kuuden aikaan. Kesällä ollaan 4 viikkoa lomalla, talvella ehkä viikko jos hyvin menee joulun pyhät.
[/quote]
Nyt narraat. Ei jenkeissö ole noin pitkiä kesälomia, eikä niin paljon joulunpyhiä! Siellä vain 25.12 on pyhäpv.
[/quote][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:37"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:35"]
Kuinka monta tuntia päivässä/viikossa teet töitä, sinä ja puolisosi? Mihin aikaan olet iltaisin kotona? Kuinka monta viikkoa teillä on lomaa vuodessa?
[/quote]
Minä teen normaali 8-9 tunnin päivää. Mies tekee vähän pidempää ja joskus öitä ja viikonloppuja, kun työ sitä vaatii. Eli minä olen illalla kotona viimeistään kuuden aikaan. Kesällä ollaan 4 viikkoa lomalla, talvella ehkä viikko jos hyvin menee joulun pyhät.
[/quote]
Nyt narraat. Ei jenkeissö ole noin pitkiä kesälomia, eikä niin paljon joulunpyhiä! Siellä vain 25.12 on pyhäpv.
[/quote]
Jouluna 25. ja 26. on pyhiä. Myös 1.1. Hyvin osuneella viikonlopulla ja parilla vapaapäivällä saa melkein viikon.
[/quote][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:25"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:37"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:35"]
[/quote]
[/quote]
[/quote][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:37"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:35"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jouluna 25. ja 26. on pyhiä. Myös 1.1. Hyvin osuneella viikonlopulla ja parilla vapaapäivällä saa melkein viikon.
[/quote]
Väittäisinpä ettei 26.12. ole pyhäpäivä jenkeilä.
[/quote]
26.12. On useimmissa osavaltioissa "State holiday" eli vapaapäivä :)
Mitä siellä maksaa terveellinen ruoka?
Esimerkiksi: Luomu salaatti, tomaatti ja kurkku? Luomu naudanliha ja broilerinliha? Lohi?
Mitä nämä maksaisivat esim. sinun vakiokaupassasi? Voit kertoa myös muitakin terveellisen ruuan hintaesimerkkejä. :)
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:46"]Uskallatko antaa lasten kulkea yksin ulkona, esim. mennä yksin kouluun? Pidätkö ekologisuutta tärkeänä arvona?
[/quote]
Uskallan antaa leikkiä yksin ulkona. Asumme alueella missä pihalla voi leikkiä turvallisesti. Leikkipuistoon ei voi kävellä yksin, kävelemme kyllä yhdessä. Kouluun menemme autolla.
Pidän ekologisuutta tärkeänä arvona ja ulkoilemme paljon ja käymme kävelemässä ja pyöräilemässä ja nautimme luonnosta. Emme aja joka paikkaan ellei ole pakko, usein on. Suosimme autoja jotka eivät kuluta tuhottomasti polttoainetta. Itse ajan hybrid autoa.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:46"]
Uskallatko antaa lasten kulkea yksin ulkona, esim. mennä yksin kouluun? Pidätkö ekologisuutta tärkeänä arvona?
[/quote] USAssa paikalliskoulukin on usein kilometrien paassa ja sellaisten teitten takana etta et sinakaan antaisi lapsesi menna yksin. Koulubussi on turvallisin kulkuneuvo. Monet ihan koulun lahella asuvat sitten kavelevat ja teiden risteyksessa on 'crossing guard'-tati valvomassa ylityksia.
En tieda mika oma ekoloogisuusarvosi on, meilla lajitellaan ja kierratysauto kay joka perjantaiaamu hakemassa lasit ja paperit ajotien vieresta.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:45"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:37"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:30"] [quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:27"]Eikö se amerikkalainen unelma ole amerikkalaisten unelma, eikä suomalaisten? Katsoin juuri tuota Suomalaistytöt NY:ssä -ohjelmaa ja mietin itsekseni, että mikä ihme tuossa elämäntyylissä on niin ihmeellistä, että jotkut sitä lähtevät tavoittelemaan. Samalla tavalla siellä käydään kaupassa, kuljetaan liikenneruuhkissa ja etsitään töitä, kuin Suomessakin. [/quote] No tietenkin arki on arkea kaikkialla. Kyllä välillä on oksennustautia tai vesirokkoa tai liikenneruuhkia mutta niin sitä on kaikkialla. Taitaa tuo tv sarja olla kyllä täyttä käsikirjoitusta että en tiedä kuinka totena sen ottaisin. Eikö siinä muutenkin ihan teinit lähde "maailmalle"? [/quote] En ole montaa jaksoa katsonut, mutta pointtini oli nyt se, että noilla tytöillä (ja joillakin muillakin) se unelma tuntuu olevan vain muuttaa rapakon taakse tehdäkseen sitä ihan samaa kuin täälläkin monet tekevät. Eli en tajua, missä se "unelma" on. Ja ihmettelin myös sitä, miksi tässä oletetaan, että se american dream liittyisi suomalaisiin. Sehän on ihan eri asia. Suomessahan on oma "punainen tupa ja perunamaa". [/quote] Omasta mielestäni jenkkeihin lähdetään juuri menestymään niin kuin Suomessa ei ole mahdollista. Esim. jos me muuttaisimme Suomeen, tuskin löytäisin nykyistä työtäni vastaavaa työpaikkaa ja mieheni ei pääsisi toteuttamaan omaa unelmaansa ja tekemään sitä mitä nyt tekee. Kyllä olemme menestyneitä mutta olemme saaneet myös upeita mahdollisuuksia toteuttaa unelmiamme eikä se olisi ollut Suomessa mahdollista. Tietenkin jos haluaisimme vain 8-16 työn ja pienen mökin järven rannalta niin olisimme jo muuttaneet Suomeen. Haluamme myös antaa mahdollisuuden lapsillemme opiskella parhaissa kouluissa ja tehdä aivan tasan mitä itse haluavat tehdä. Emme halua että heitä rajoittaa negatiivisuus, ennakkoluulot tai se että he kasvavat ympäristössä jossa on tuhansia sääntöjä ja lakeja jotka kieltävät heitä tekemästä mitään erilailla (ja en nyt käyttäkää maalaisjärkeä ennen kuin tahallaan ymmärrätte tämän väärin) tai jos he edes yrittävät niin heidän ideansa lytätään maahan samoin tein.
[/quote]
No joo, ehkä minun on vaikeaa ymmärtää, mitä ne unelmat sitten ovat, mitä siellä amerikassa voi toteuttaa, mitä suomessa ei voi. Tuossa sarjassa on yksi laulaja ja yksi näyttelijä, eivätkä he ole urallaan tuollakaan kovin pitkälle näköjään päässeet. Eräitä jenkkiunelmoija olivat muistaakseni Sofia ja Niko Nousiainen enkä oikein ole käsittänyt mitkä heidänkään suunnitelmansa olivat (fitness ja hunks-tanssi). Muunlaisia unelmia en ole edes kuullut. Tuntuu vain, että joidenkin mielestä on hienompaa sanoa olevansa tanssija/näyttelijä/laulaja jenkeissä, kuin Suomessa, vaikka mitään konkreettista etua ei olisikaan. Se varsinainen unelmahan ei toteudu vielä sillä, että lentää meren yli, vaikka jotkut näin tuntuvat olettavan.
Siis miksi lapsia ei voi jenkeissä jättää yksin pihalle leikkimään?
T. Tietämätön peräseinäjoelta
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:58"]
Siis miksi lapsia ei voi jenkeissä jättää yksin pihalle leikkimään? T. Tietämätön peräseinäjoelta
[/quote] Suomessa kehitelty teoria etta amerikassa on niin vaarallista etta lapset eivat voi leikkia pihallaan. Tietenkin totta jossain ghetossa mutta tanne kirjoittelevat aidit eivat missaan miljoonakaupungin ghetossa asukaan.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 23:04"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:58"]
Siis miksi lapsia ei voi jenkeissä jättää yksin pihalle leikkimään? T. Tietämätön peräseinäjoelta
[/quote] Suomessa kehitelty teoria etta amerikassa on niin vaarallista etta lapset eivat voi leikkia pihallaan. Tietenkin totta jossain ghetossa mutta tanne kirjoittelevat aidit eivat missaan miljoonakaupungin ghetossa asukaan.
[/quote]
Asuttiin ennen lapsia Nycissä Manhattanilla. En siellä kyllä antaisi lasten liikkua yksin missään nimessä ja asuttiin sielläkin parhaimmilla alueilla. Nyt turvallisella esikaupunkialueella on hieman eri tilanne. Kaupungeissa aivan eri vaikka ghetossa ei asuisikaan.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:59"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:37"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:35"]
[/quote]
[/quote]
Ei usassa ole 5 viikon lomia
2 vk vuodessa...
[/quote]
Aijaa, (jenkki)miehelläni on lomaa 8vk vuodessa eikä tuo ole mitenkään harvinaista.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 23:06"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 23:04"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:58"] Siis miksi lapsia ei voi jenkeissä jättää yksin pihalle leikkimään? T. Tietämätön peräseinäjoelta [/quote] Suomessa kehitelty teoria etta amerikassa on niin vaarallista etta lapset eivat voi leikkia pihallaan. Tietenkin totta jossain ghetossa mutta tanne kirjoittelevat aidit eivat missaan miljoonakaupungin ghetossa asukaan. [/quote] Asuttiin ennen lapsia Nycissä Manhattanilla. En siellä kyllä antaisi lasten liikkua yksin missään nimessä ja asuttiin sielläkin parhaimmilla alueilla. Nyt turvallisella esikaupunkialueella on hieman eri tilanne. Kaupungeissa aivan eri vaikka ghetossa ei asuisikaan.
[/quote] My bad ;), en myoskaan ottanut huomioon Los Angelesia ymparoivilla vuorilla asuvia miljonaareja joiden talot ovat niin korkean vuoren huipulla etta pieni lapsi ei jaksa kiiveta. Varmasti muitakin mahdollisuuksia on, ihan vapaasti voi listata puutokseni.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 23:12"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 23:06"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 23:04"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:58"] Siis miksi lapsia ei voi jenkeissä jättää yksin pihalle leikkimään? T. Tietämätön peräseinäjoelta [/quote] Suomessa kehitelty teoria etta amerikassa on niin vaarallista etta lapset eivat voi leikkia pihallaan. Tietenkin totta jossain ghetossa mutta tanne kirjoittelevat aidit eivat missaan miljoonakaupungin ghetossa asukaan. [/quote] Asuttiin ennen lapsia Nycissä Manhattanilla. En siellä kyllä antaisi lasten liikkua yksin missään nimessä ja asuttiin sielläkin parhaimmilla alueilla. Nyt turvallisella esikaupunkialueella on hieman eri tilanne. Kaupungeissa aivan eri vaikka ghetossa ei asuisikaan.
[/quote] My bad ;), en myoskaan ottanut huomioon Los Angelesia ymparoivilla vuorilla asuvia miljonaareja joiden talot ovat niin korkean vuoren huipulla etta pieni lapsi ei jaksa kiiveta. Varmasti muitakin mahdollisuuksia on, ihan vapaasti voi listata puutokseni.
[/quote]
Paljon on alueita missä en antaisi lasten olla yksin ulkona. Paljon on myös alueita missä antaisin. En tarkoittanut pahalla :D
Mun unelmiin ei kuulu vauva.fi päivitteleminen.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 23:15"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 23:12"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 23:06"] [quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 23:04"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:58"] Siis miksi lapsia ei voi jenkeissä jättää yksin pihalle leikkimään? T. Tietämätön peräseinäjoelta [/quote] Suomessa kehitelty teoria etta amerikassa on niin vaarallista etta lapset eivat voi leikkia pihallaan. Tietenkin totta jossain ghetossa mutta tanne kirjoittelevat aidit eivat missaan miljoonakaupungin ghetossa asukaan. [/quote] Asuttiin ennen lapsia Nycissä Manhattanilla. En siellä kyllä antaisi lasten liikkua yksin missään nimessä ja asuttiin sielläkin parhaimmilla alueilla. Nyt turvallisella esikaupunkialueella on hieman eri tilanne. Kaupungeissa aivan eri vaikka ghetossa ei asuisikaan. [/quote] My bad ;), en myoskaan ottanut huomioon Los Angelesia ymparoivilla vuorilla asuvia miljonaareja joiden talot ovat niin korkean vuoren huipulla etta pieni lapsi ei jaksa kiiveta. Varmasti muitakin mahdollisuuksia on, ihan vapaasti voi listata puutokseni. [/quote] Paljon on alueita missä en antaisi lasten olla yksin ulkona. Paljon on myös alueita missä antaisin. En tarkoittanut pahalla :D
[/quote] En minakaan mutta naurattaa tama suomalainen suoraviivainen 'amerikka sita ja tata' ja yleensa viela tyhmimman kautta. Monikohan mamma antaisi pilttinsa leikkia yksin miamilaisella takapihalla missa viereisesta kanaalista voi nousta alligaattori nappaamaan lounaansa.
Kaikki kun ei naas ole Disneyworldia ja Sawgrass Mills outlettia. :D :D
En näe mitään syytä kadehtia elämäntapaanne.
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä oleva mummo, jonka lapset perheineen asuvat lähellä. Minulla on tilaisuus olla mukana lasteni ja heidän perheidensä elämässä tiiviisti. Opin tuntemaan lapsenlapseni hyvin ja olen heille se luotettava mummo, jolle voi kertoa kaiken. Saan monta kertaa viikossa lastenlasten kädet kaulalleni ja korvaani ihanan kuiskutuksen: "mä rakastan sua". Enpä tiedä suurempaa onnea. Rahalla tätä ei saa.
Me ihmiset tavoittelemme elämässä erilaisia asioita. Joillekin materia on tärkeää, toisille se taas on toisarvoista, kunhan elämän perusedellytykset ovat kunnossa.
Suomalaisten työmoraali on korkea. Ei meillä lusmuilla, eikä siihen ole mahdollisuuttakaan. Se, että meillä tehdään lyhyempää päivää kuin USA:ssa, tarkoittaa myös aivojen lepäämistä. Ilman sitä ihmisten luovuus ja kehityskyky hyytyy. Suomessa pelkkä työ ja asema ei määritä ihmistä ja hänen arvoaan. Työn tuottavuus on Suomessa ollut korkea, vaikkakin globaalin talouslaman myötä ja varsinkin teollisuuden rakennemuutosten myötä se on meillä hieman heikentynyt. Samoja ongelmia olette tekin kohdanneet USA:ssa.
Tosin kovasti meillekin nykyään koitetaan ujuttaa amerikkalaista kulttuuria, niiin työelämään kuin muutenkin. Toivon kovasti, että siinä ei nykyistä enempää onnistuta. Amerikkalainen kulttuuri perustuu kulutukseen ja kertakäyttöisyyteen, myös ihmisten. Meillä onneksi vielä arvot ovat toisenlaiset.
Nuori polvi ei enää välttämättä haikaile amerikkalaisen unelman perään. Kiitos nettiaikakauden, käsitys Amerikasta perustuu todelliseen tietoon tv-sarjojen sijaan. Täällä tiedostetaan Amerikan mittavat ongelmat erittäin hyvin.
Varsinkin nuoret tuntuvat haluavan elämältä muutakin kuin työtä. He eivät ole valmiita myymään itseään työlle kokonaan. Tätä kuvastaa se muutos, joka on nähtävissä sekä Suomessa, että koko Euroopassa; ammattikoulutuksen suosio on noussut huimasti. Suomessa peruskoulunsa päättäneistä nuorista 45% hakeutuu nykyään ammattikouluun, kasvua on tapahtunut vuodesta 2005 lähtien. Muualla Euroopassa luvut ovat vielä suuremmat. Ollaan siis halukkaita elättämään itsensä ja tuleva perhe, mutta työ, joka vie suurimman osan päivästä, ei enää kiinnosta yhtä paljon, vaikka se olisi rahakkaampaa.
Meillä on edelleenkin hyvinvointivaltio, hieman ontuva tosin. Kuitenkin heikoimmista pyritään pitämään huolta, mikä onkin todellisen sivistysvaltion merkki. Tässä asiassa USA on täysin lapsenkengissä, eikä muutosta ilmeisesti edes haluta.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:23"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:37"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:35"] Kuinka monta tuntia päivässä/viikossa teet töitä, sinä ja puolisosi? Mihin aikaan olet iltaisin kotona? Kuinka monta viikkoa teillä on lomaa vuodessa? [/quote] Minä teen normaali 8-9 tunnin päivää. Mies tekee vähän pidempää ja joskus öitä ja viikonloppuja, kun työ sitä vaatii. Eli minä olen illalla kotona viimeistään kuuden aikaan. Kesällä ollaan 4 viikkoa lomalla, talvella ehkä viikko jos hyvin menee joulun pyhät. [/quote] Nyt narraat. Ei jenkeissö ole noin pitkiä kesälomia, eikä niin paljon joulunpyhiä! Siellä vain 25.12 on pyhäpv.
[/quote] Ja sinulta jai lukematta se vastaus missa selitettiin miten USAssa voi NEUVOTELLA palkkansa ja lomansa. Mita parempi tyontekija, sita paremmat edut.