Miksi toisten isot häät aiheuttavat ihmisissä katkeruutta?
Kertokaahan. Olen huomannut ilmiön ihan oikeassakin elämässä, en vain av:lla.
Kommentit (30)
Olen huomannut saman ja usein vieläpä tunnutaan ajattelevan, että mitä pienemmät häät, sitä parempi avioliitto. Lähes jokaisessa av:n hääaiheisessa keskustelussa on joku viesti "meidät vihittiin ruokatunnilla maistraatissa kahden kesken ja rakkautta riittää vielä 30 vuoden jälkeen, kun taas kaikki prinsessahörselöhäät viettäneet tuttumme ovat eronneet parin vuoden sisällä häistä".
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:30"]
Kyllä sitä makaroni jos toinenkin menee nenään, kun saa keskikesän hehkeimmät hetket viettää häissä.
[/quote]
Niinpä. Onneksi tuo aika on jo ohi. Joskus ahdisti, kun kesän joka viikonlopulle oli typeriä polttareita ja häitä. Siis häät ei olleet typeriä, mutta ei jaksanut innostua siitä samalla kaavalla järjestetystä juhlasta monena kesänä ja monena viikonloppuna peräkkäin.
Ollaan jo sen ikäisiä, että kun nyt tutut menee naimisiin, ovat jo toisella kierroksella ja haluavat pienet häät tai menevät kahdestaan naimisiin. Ei polttareita, eikä seurojentalohäitä. Ihanaa.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 17:28"]
Olen huomannut saman ja usein vieläpä tunnutaan ajattelevan, että mitä pienemmät häät, sitä parempi avioliitto. Lähes jokaisessa av:n hääaiheisessa keskustelussa on joku viesti "meidät vihittiin ruokatunnilla maistraatissa kahden kesken ja rakkautta riittää vielä 30 vuoden jälkeen, kun taas kaikki prinsessahörselöhäät viettäneet tuttumme ovat eronneet parin vuoden sisällä häistä".
[/quote]
Kummasti tämä enniste tuntuu toteutuvan. Joillekin ne häät ovat tärkeämpiä, kuin parisuhde ja avioliitto
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 17:37"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 17:28"]
[/quote]
Kummasti tämä enniste tuntuu toteutuvan. Joillekin ne häät ovat tärkeämpiä, kuin parisuhde ja avioliitto
[/quote]
Nämä henkilöt tuntuvat eroavan niin suurten kuin pienten häiden jälkeen.
Aiheuttaako? Enpä ole koskaan huomannut. Jos näin on niin syytä en tiedä.
Täällä on myös yleinen käsitys vallallaan, että tosiaan a) isojen häiden pitäjät eroavat heti b) rahaa lahjaksi pyytävät maksattavat häänsä vierailla c) kaikki on morsiamen vika
Miten se häiden koko vaikuttaa siihen parisuhteeseen? Tiedän maistraatissa käyneitä pariskuntia, jotka ovat eronneet jo vuoden päästä ja sitten perinteisiä häitä juhlineita, jotka ovat edelleen yhdessä. Joten voitaisiinko lopettaa tämä katkeruus siitä, että toiset nyt vaan haluaa juhlia isommin ja toiset ei. Molemmat ovat yhtä hienoja tapoja ja jokainen hoitaa tämän tärkeän asian itselleen sopivalla tavalla.
Rahalahja. Voi jeesus mikä punainen vaate se täällä on. Tuleeko kenellekään sitä kritisoivalle mieleen, että ensinnäkin suurinosa häistä on maksettu jo siihen mennessä, kun se rahalahja annetaan. Toisekseen en tiedä yhtään ketään, joka olisi häärahalla kustantanut kokonaisuudessaan yhtään mitään isompaa. Ja mitä sitten, jos hääpari käyttää lahjarahansa häidensä loppukustannuksiin? Mitä se haittaa, että se 20 euroa meni höytykäyttöön kun taasen se 20 euron maljakko ei?
Toisekseen tiedän, että moni nykyään on helpottunut kun ei tarvitse etsiä ja pohtia lahjaa hääparille. Meille ainakin ilmoitettiin heti, kun häistä kerrottiin lähipiirille, että toivottavasti pyydämme rahaa lahjaksi. Ihan siksi, että kukaan ei jaksa lähteä rynnimään kaupoissa tai tilaamaan netistä. Varsinkin kun lähipiiri tietää ettemme me välitä suuremmin tavaroista emmekä arvosta vain pakon vuoksi ostettua lahjaa. Me pyydämme tukea häämatkaa varten, joka on meille iso juttu. Ja tiedämme että todellakaan lahjarahoilla ei koko matkaa kustanneta. Eikä tarvitsekaan. Kyllä meillä rahat siihen on. Lahjan ideana onkin tukea ja osoittaa toiselle, että hän on niin tärkeä että haluaa tukea toisen toivetta.
Ja kai nyt häissä sulhanenkin on?! Meillä ainakin sulho on aktiivisesti mukana suunnittelussa ja haluaa päättää asioista. Ensinnäkin meillä se sulho halusi kunnon perinteiset sukuhäät. Toisekseen meillä sulho halusi rahaa häälahjaksi. Itse olisin juhlinut ilmankin mitään lahjatoiveita. Jotenkin todella vanhanaikaista ja typerää ajattelua, että ainoastaan morsian päättää kaiken häistä ja että isommat häät ovat morsiamen itkupotkuraivareiden takia järjestetty.
Joten kuten apkin kysyi: mistä kumpuaa tämä av-palstan ja tosielämässä joidenkin suunnaton katkeruus ja kiukku häitä juhlivia kohtaan? Hääkutsua ei ole mikään pakkoangaistus. Niihin juhliin ei ole pakko mennä.
Niin ja yksi asia jaksaa aina kummastuttaa täällä. Aina laskeskellaan millaisia kustannuksia toisten häät aiheuttaa muille. Ja AINA sinne on laskettu se juhlamekko. Ja samaan syssyyn todetaan, että kun juhlia on paljon ja AINA pitää ostaa se hemmetin juhlamekko jokaiseen juhlaan. Ihan oikeastiko juhlavaatteet on täällä kertakäyttötavaraa? Itselläni ainakin on kolme hieman erityylistä juhlavaatetta, joita käytän juhlissa. Meillä on ainakin häitä ja muita juhlallisuuksia sen verran harvoin ja niin eri piireissä että kukaan ei huomaa eikä välitä onko siisti juhlamekkoni nyt käytetty vai ei. Kukaan aaveelainen ei ole niin korkeasukuinen etteikö nyt voisi rikkoa etikettiä tässä ja käyttää niitä vanhoja juhlavaatteita niissä pirun sadannissa häissä, joihin on nyt tänä kesänä pakko mennä.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:13"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:11"]
Mä en ollut kateellinen kaverin suureellisista häistä. Hämmästelin vain, että miksi. Ottivat 10000€ lainaa häitä varten. Se on minusta outoa.
[/quote]
Miksi sitten vastaat kyselyyn jossa kysytään hääkatkeruudesta? Käyttäydyitkö tai sanoitko jotain, mistä ihmiset päättelivät sinun olevan kateellinen?
[/quote]
En ole tuo edellinen. Mutta olen hänen kanssaan samaa mieltä. Eli ei ole kateutta
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:55"]
Kovin on pienisieluisia ihmisiä jos jonkun häät aiheuttaa katkeruutta. Tai sitten on pienisieluista kuvittelua että justiin mun häät on aiheuttaneet kenellekään katkeruutta, oli ne pienet tai isot. Ehkä ne sun häät ei hei ollukkaan maailmankaikkeudessa niin kaikkein merkittävin juttu?
[/quote]
Taattua av-tasoa, ilkeilyä ilman että edes vaivaudutaan lukemaan ketjua. Olen jo kirjoittanut etten ole saanut omista häistäni negatiivista palautetta, eivätkä ne olleet isot.
En sitten tiedä mitä se on jos ei katkeruutta, kun selän takana haukutaan kihlautuneita siitä että säästävät rahaa isoja häitä varten. Tai tuhahdellaan sukulaismiehen morsiamesta että varmaan haluaa sekin akka isot prinsessahäät, hyi sentään.
Ja juu, seuraavaksi minä olen tietty wt-piireistä eli syy löytyy taas omasta huonoudesta.
Kysymys kuuluu: miksi toisten pienet häät aiheuttavat sukulaisissa katkeruutta?
Ihan sama, mistä meille hääkutsu tulee, iloisin mielin lähdetään miehen kanssa. 100 e rahana kauniin kortin väliin ja jos vielä sopiva lahja löytyy, se mukaan. Vaatteet otetaan kaapista mitä mahtuu päälle. Häissä mennään häiden mukaan, osataan käyttäytyä. Ihmiset on erilaisia, häät ovat erilaisia, jos sitä ei ymmärrä niin parempi olla hiljaa ja pysyä poissa häistä. Ei ole hääparin ongelma. Itse voi katsoa peiliin, jos on ongelmia suhtautua toisten onneen katkerin mielin.