Miksi toisten isot häät aiheuttavat ihmisissä katkeruutta?
Kertokaahan. Olen huomannut ilmiön ihan oikeassakin elämässä, en vain av:lla.
Kommentit (30)
Oiskohan ihan se yleisin syy: Kateus.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:01"]
Kysymys kuuluu: miksi toisten pienet häät aiheuttavat sukulaisissa katkeruutta?
[/quote]
En ole kertaakaan törmännyt tällaiseen, ja meillä siis oli pienet häät. Päin vastoin, vieraat kehuivat jälkeenpäin mutkatonta ja intiimiä juhlaa.
Samoin kun käy ilmi että olen naimisissa, saattaa joku puolituttu aukoa päätään siitä miten idioottimaista on tuhlata rahaa kertakäyttöiseen iltapukuun ja hienoihin illallisiin. Kun sanon että meillä oli muuten näin-ja-näin, muuttuu ääni kellossa ja yhtäkkiä saankin kehuja häistä, koska ne olivat pienet ja koruttomat.
Siksi ihmettelen.
ap
Mä en ollut kateellinen kaverin suureellisista häistä. Hämmästelin vain, että miksi. Ottivat 10000€ lainaa häitä varten. Se on minusta outoa.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:11"]
Mä en ollut kateellinen kaverin suureellisista häistä. Hämmästelin vain, että miksi. Ottivat 10000€ lainaa häitä varten. Se on minusta outoa.
[/quote]
Miksi sitten vastaat kyselyyn jossa kysytään hääkatkeruudesta? Käyttäydyitkö tai sanoitko jotain, mistä ihmiset päättelivät sinun olevan kateellinen?
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:06"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:01"]
[/quote]
En ole kertaakaan törmännyt tällaiseen, ja meillä siis oli pienet häät. Päin vastoin, vieraat kehuivat jälkeenpäin mutkatonta ja intiimiä juhlaa.
Samoin kun käy ilmi että olen naimisissa, saattaa joku puolituttu aukoa päätään siitä miten idioottimaista on tuhlata rahaa kertakäyttöiseen iltapukuun ja hienoihin illallisiin. Kun sanon että meillä oli muuten näin-ja-näin, muuttuu ääni kellossa ja yhtäkkiä saankin kehuja häistä, koska ne olivat pienet ja koruttomat.
Siksi ihmettelen.
ap
[/quote]
Muutamat tädit jaksavat vielä 4v häistämme valittaa siitä, ettei heitä kutsuttu. Meillä oli siis vain vanhemmat, sisarukset, kaaso ja bestman häissä. Vanhemmatkin muistuttavat välillä, että olisivat voineet lainata rahaa. Kaverit haukkuivat tylsiksi kun ei sponssattu bileitä. En ole ikinä kuullut muualla kuin avlla, että joku loukkaantuisi hääkutsusta. Pienistä häistä olen kyllä saanut kommentteja ja haukkuja. Esim. miksi sinulla on noin hieno sormus vaikka menitte salaa naimisiin? Miksi sinulla oli hääpuku? Enkä edes ollut raskaana kuten kaikki luulivat.
Mä en ole huomannut tällaista. Ehkä se on sinun tuttavapiirisi juttu?
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:04"]
Oiskohan ihan se yleisin syy: Kateus.
[/quote]
Kuka kenenkään häistä on katkera.
Itse olen kerran inhonnut yksiä isoja häitä. Kyseessä oli työkaveri, joka nakitti kaikki mahdolliset tutut ilmaisiin töihin, kun ei ollut varaa oikein pitää niitä.
Tästä kai yleisesti ottaen jäi inho isoja häitä kohtaan. Hyväksikäyttöä, ilmaista työtä, hysteerinen morsian, kenen kanssa ei voi vuoteen puhua, kuin häät ja minun häät ja minun juhla ja minun hääsävyt ja ja....
Kysyn vielä kerran, miksi kukaan olisi kateellinen tuollaisesta
Enemmän oon huomannut sellaista, että pienet häät katkeroittavat. Ne suuttuvat ja ovat katkeria, ketä ei mahdu vieraslistalle.
En ole koskaan törmännyt siihen, että isot häät aiheuttaisivat katkeruutta, pienet häät tai vihkiminen kokonaan ilman vieraita (ja lahjatoiveita ym.) on monelle ollut vaikeasti hyväksyttävä asia.
Sen ymmärrän, että joku on katkera siitä, jos joutuu töihin toisten häihin. Isot häät on parempi jättää suoraan ammattilaisten, pitopalvelu tms. hoidettavaksi .
Missään en ole ennen tavannut niin pipejä tai katkeria kommentteja häistä, kun täällä. Voiko todellisuudessa häävieras näyttää itsekkyydensä av:n ulkopuolella, vaatimalla hääparilta mieluisaa ruokaa itselleen, vaatia että juodaanko häissä alkoholia vai ei, pitäisi olla tiettyä musikkia, mutta häälahjaa pitää oikein miettiä jotta olisi mahdollisimman halpa ja ei-toivottu, meidän einomarjatta saa huutaa kirkossa ja tuoda leikkikalunsa sinne jne. Tuskin. Taannoin oli aloitus, josssa morsian miettii, miten pukisi kaasot mahdollisimman rumasti.
Yksi asia yhdistää noita kaikkia, huono itsetunto ja empatiakyvyttömyys, taidottomuus suoda toiselle iloa ja onnea. Jos itse on kokenut joskus vääryyttä kohdalleen, sitä ei ole osannut tai pystynyt käsittelemään, niin sitten pitää kaikkien muidenkin kärsiä. Ja niinhän se ei mene, vaan kolahtaa katkeran ihmisen omaan nilkkaan. Alhainen koulutus- ja sivistystaso liittyy usein katkeraan kateellisuuteen.
Onneksi on ihmisiä, jotka suovat muille iloa ja onnea. Olen huomannut myös, että samat ihmiset usein välittävät muiden ihmisten murheista niin, että osaavat käsitellä niitä monipuolisesti ja puolueettominakin.
Mukavempi elää, kun viskaisee katkeruuden pois, pois kauas minusta.
Mä en ole katkera mut en ymmärrä isoja häitä. Kauhea rahanmeno.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:59"]
Missään en ole ennen tavannut niin pipejä tai katkeria kommentteja häistä, kun täällä. Voiko todellisuudessa häävieras näyttää itsekkyydensä av:n ulkopuolella, vaatimalla hääparilta mieluisaa ruokaa itselleen, vaatia että juodaanko häissä alkoholia vai ei, pitäisi olla tiettyä musikkia, mutta häälahjaa pitää oikein miettiä jotta olisi mahdollisimman halpa ja ei-toivottu, meidän einomarjatta saa huutaa kirkossa ja tuoda leikkikalunsa sinne jne. Tuskin. Taannoin oli aloitus, josssa morsian miettii, miten pukisi kaasot mahdollisimman rumasti.
Yksi asia yhdistää noita kaikkia, huono itsetunto ja empatiakyvyttömyys, taidottomuus suoda toiselle iloa ja onnea. Jos itse on kokenut joskus vääryyttä kohdalleen, sitä ei ole osannut tai pystynyt käsittelemään, niin sitten pitää kaikkien muidenkin kärsiä. Ja niinhän se ei mene, vaan kolahtaa katkeran ihmisen omaan nilkkaan. Alhainen koulutus- ja sivistystaso liittyy usein katkeraan kateellisuuteen.
Onneksi on ihmisiä, jotka suovat muille iloa ja onnea. Olen huomannut myös, että samat ihmiset usein välittävät muiden ihmisten murheista niin, että osaavat käsitellä niitä monipuolisesti ja puolueettominakin.
[/quote]
Olemme varmaan lukeneet ketjuja eri silmällä. Minusta ihmiset ovat kyllästyneet lahjoissa morsianten ahneuteen. Kun halutaan saada häistä voittoa ja lasketaan itku silmässä häiden jälkeen, kuinka tuokin mun köyhä ystävä laittoi avokkinsa kanssa vain 20 euroa ja silti söivät jälkiruokaakin.
Ihmiset ovat kyllästyneet siihen, että morsiamet marisee, kun bestis ei tule ja jätä 2 kuukauden ikäistä vauvaa viikonlopuksi hoitoon. Paskakaveri, kun ei tule nauttimaan lapsettomista häistä, kun kerrankin tarjoaisimme pariskunnille illan, ilman lapsia.
Ihmiset ovat kyllästyneet muihinkin vaatimuksiin. Vaaditaan vierailta iltapuvut ja kalliit lahjat ja silti juhla saattaa olla pelkkää odottamista ja jonottamista ja jossain sivuhuoneessa syödään kuivunutta possunfilettä ja ei näe koko hääparia, kun se kykkii omassa pöydässä ja bilettää omien kavereiden kanssa.
Lisäksi, kun parit ei meinaa jaksaa olla naimisissa edes siihen asti, että saavat häälainansa maksettua.
Jotenkin näihin suuriin häihin alkaa kyynistymään.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:06"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:01"]
[/quote]
Siksi ihmettelen.
ap
[/quote]
Pieni suku ja ystäväpiiri -> pienet häät -> ei harmistusta
Pieni suku ja ystäväpiiri -> suuret häät -> kutsutaan kummin-kaiman-tuttuja -> harmistus, kun vieras tuntee tulleensa rahastetuksi
Suuri suku ja ystäväpiiri -> pienet häät -> aina jokin tuntee jäänensä ulkopuolelle ja harmistuvat.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:59"]
[/quote]
Veikkaan, että suurin osa palstalaisista ei ole naimisissa.
Eikä tietenkään haluakaan olla, vaikka oikeasti haluaisi, kun on niitä lapsiakin jo, mutta mies ei halua/ymmärrä kosia.
Kyllä sitä makaroni jos toinenkin menee nenään, kun saa keskikesän hehkeimmät hetket viettää häissä.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:11"]Mä en ollut kateellinen kaverin suureellisista häistä. Hämmästelin vain, että miksi. Ottivat 10000€ lainaa häitä varten. Se on minusta outoa.
[/quote]
Ja tyhmää
No onhan se nyt ärsyttävää jos jollakulla on varaa pitää isot häät. No joo...tosi asiassa en ole huomannut tällaista ilmiötä.
Jostain syystä omassa tuttavapiirissä ne prameimpien ökyhäiden (ja en tarkoita nyt mitään tavallisia 100 hengen kesähäitä) pitäjät ovat olleet niitä pariskuntia, joista on jo etukäteen arvannut, että liitto ei kauaa kestä. Ja niin kävikin. No, saivatpahan ainakin isot pippalot. Ihan kivoja pirskeitä ovat olleet, ei meitä vieraita harmittanut. Mutta kieltämättä on mielessä käynyt, että ei varmaan kivaa maksaa häistä kymmenmiä tuhansia (myös lainalla), kun liittokin on kariutunut jo vuodessa..
Kovin on pienisieluisia ihmisiä jos jonkun häät aiheuttaa katkeruutta. Tai sitten on pienisieluista kuvittelua että justiin mun häät on aiheuttaneet kenellekään katkeruutta, oli ne pienet tai isot. Ehkä ne sun häät ei hei ollukkaan maailmankaikkeudessa niin kaikkein merkittävin juttu?
Mulla on ollut kahdet häät. Yhdet erittäin isot ja toiset erittäin pienet. Katkeruudeksi asti tuskin kenenkään tunteet yltyi kumpaistenkaan johdosta. Ehkä ensimmäisten kohdalla oma tunteeni oli jotain likipitäen sitä luokkaa? nimittäin olin ihan poikki ja väsynyt ja tuntui että kaikki oli tärkeämpää kuin mitä minä ja silloinen sulhanen koemme ja tunnemme... Onneksi ei se parisuhde siihen kaatunut, hääjuhlassa saatoimme humoristisesti todeta olevamme tämmöinen suku/ystävä/yhteisörituaalin kohde. Ja siitä selvittiin ja parikymmentä vuotta oltiin naimisissa ja niistä suurin osa rakastettiinkin niin pirusti. Mutta toiset häät oli sitten (vahingosta viisastuneena) hyvin pienet. Enpä ole kuullut niistäkään mitään murehduksia; paitsi veljeni vaimon äiti joka ehkä jotenkin mainitsi että kun veljen lapsia ei ollut kutsuttu. Veljeni ei päässyt ilman perhettään eikä kanssa; heillä oli kilpa-autoilevan poikansa kanssa kilpareissu samana viikonloppuna, joten asialle ei vain voinut mitään. Iäkkäät vanhempani olivat ihastuneita hääjuhlan pienuuteen ja intiimiyteen, ja halukkaille onnittelijoille sitten oli ilmoitettu mistä kapakasta meidät voi löytää jos tahtoo onnitella tuona iltana...
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 06:55"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:13"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:11"] Mä en ollut kateellinen kaverin suureellisista häistä. Hämmästelin vain, että miksi. Ottivat 10000€ lainaa häitä varten. Se on minusta outoa. [/quote] Miksi sitten vastaat kyselyyn jossa kysytään hääkatkeruudesta? Käyttäydyitkö tai sanoitko jotain, mistä ihmiset päättelivät sinun olevan kateellinen? [/quote] En ole tuo edellinen. Mutta olen hänen kanssaan samaa mieltä. Eli ei ole kateutta
[/quote]
Aa, sori. Sinulla ei ole tätä tunnetta, joten kenelläkään muullakaan ei ole. Ap ei varmaan tiennyt sinusta kun teki tämän keskustelun.