Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lahjatoiveet on nykyään tällaisia?

Vierailija
10.02.2022 |

Lahjatoiveiden suhteen on mennyt jotenkin aivan älyttömäksi:

Lahjatoiveista on tullut ihan kohtuuttomia, eikä vanhemmat sensuroi pyyntöjä ollenkaan. Teini saattaa toivoa kummilta synttärilahjaksi 150 e merkkipaitaa tai joululahjaksi uutta kännykkää. Lapsi saattaa toivoa itselleen joulun hittilahjaa, hinta 100 e. Omassa lapsuudessani kummeille, sukulaisille ja muille annettiin vain kohtuullisia lahjatoiveita, jotka olivat n. 15-20 euron luokkaa. Miksi halvempia lahjatoiveita ei enää nykyään tunnu olevan? Ja jos toiveissa on joku kallis lahja, niin miksi toive ei voi olla luokkaa "Veeti haluaisi uuden kännykän. Jos haluatte osallistua lahjaan, niin 10-20 e olisi apu. Ostamme kännykän synttärilahjarahoilla ja me vanhemmat maksamme loput."

Aikuisilla lahjatoiveena on usein raha, esimerkiksi häiden suhteen. "Kuoreen voit kahisevan setelin laittaa, niin pääsemme murun kanssa häämatkaa taittaa." Sitten kun olet joku kaukaisempi serkku tai työkaveri, niin ei viitsisi laittaa kuoreen mitään kahdenkympin seteliä, kun oletus nykyään on, että annetaan vähintään 50 euroa. Viisikymppiä on toki ok hyvin läheisen ihmisen kohdalla häälahjaksi, mutta kun on etäinen vieras, niin summa tuntuu isolta.

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En anna lahjaa muodollisuudesta. -Lahjaantoon ryhtyessäni pyrin antamaan sellaista, jota muut eivät anna.

Joskun painan saatavani villaisella tai lyhennän.

Vierailija
42/67 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se jotenkin ihan karmean noloa kun oikein kerjätään lahjaa.

Eikös vain olekin mukavinta kun lahjan antaja antaa jotakin sydämestään ja vapaaehtoisesti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa suvussa ja lähipiirissä annetaan lapsille juuri jotain parinkympin lahjoja. Kummipojalle ostin tietokoneen, koska vanhempansa eivät ymmärrä näiden juttujen päälle ja lapsi oli pitkään toivonut pelikonetta. Toki tuo oli niin iso lahja, että se oli sekä synttäri- että joululahja. Häissä olen laittanut ihan hyvällä omallatunnolla sen parikymppisen kuoreen, minulle on se ja sama, mitä jokin pikkuserkku ajattelee minun pihiydestäni.

Vierailija
44/67 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sellaisia lahjoja kuin huvittaa. Voihan sitä pyytää vaikka kuinka kallista tilpehööriä, mutta ei sellaista ole pakko ostaa.

Vierailija
45/67 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas se alkaa. Eikö aikuiset ihmiset voi maksaa lomamatkansa ihan itse, kerjäämättä muilta "osallistumista" sillä verukkeella, että pitävät jotkin kämäset kemut. Sit erotaan parin vuoden päästä kuitenkin.

Onneksi nykyään uskallan ihan reippaasti sanoa, etten voi osallistua. En selitä sen enempää.

Vierailija
46/67 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin, että sukulaisnuoreni seurakunta ei enää säästösyistä nykyisin anna konfirmoiduille nuorille Raamattua.

Niinpä hän saa minulta lahjaksi Raamatun. Enkä laita sen väliin mitään rahakuorta. Kukaan ei voi sanoa että Raamattu olisi sopimaton rippilahja.

Vierailija
47/67 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumminkin tarjoilut kelpaa, kunhan niistä ei tarvitse antaa mitään vastinetta (paitsi onnittelu)

48/67 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjan arvo riippuu mielestäni siitä, kuinka läheinen sukulainen on kyseessä. Esim. Sisarusten lapsille voi hankkia arvokkaamamlahksn ja serkun lapselle edullisemman.

49/67 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen siskonlikka pääsee ylioppilaaksi. Emme mene juhliin koska sinä viikonloppuna on muuta ohjelmaa. Tiedän että oletus on että 50-100e saa meidän perheeltä. No ei tule saamaan. Maksakoot kemunsa ja Marimekon räsymattokippansa palkastaan mutta me emme niitä maksa.

Omien lastemme lahjatoiveet laitamme jouluna ja synttärit alla pyydettäessä isovanhemmille. Toiveet osoitetaan seuraavasti

Pokemon on nyt Väinölle se iso juttu.

Joku lasten hygieniasetti olisi taas hyödyllistä tai pyjama

Venlalle duplot on nyt se isojuttu.

Joku lasten hygienia pakkaus olisi hyödyllistä tai vaikka sukat koossa xx-öö

Näin hintahaitari on aika laaja ja jokainen saa valita maksukykynsä mukaan.

Tytär sain 3v lahjaksi shampoon, kylpyvaahdon, duploja ja trikoopipon. Kaikesta olemme kiitollisia. Kaikki lahjat tulee käyttöön ja kenenkään ei tarvinnut miettiä että mitä syö loppukuun jotta voi toteuttaa lapsemme toiveen.

Vierailija
50/67 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainahan sitä voi toivoa vaikka kuuta taivaalta. Se ei tarkoita että se toive automaattisesti toteutuu.

Vierailija
51/67 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 3 kummilasta. Lisänä siskon lapset ja jänen uusperheensä bonuslapset jotka tietty kuuluvat qukuun. Miehelläni on kaksi teiniä.

Lopetin lahjojen ostamisen, kun 60 euron lahjakortti vaatekauppaan oli kuulemma huono ja liian vähän. Selvä 🙂 Yksi kummipoika sentään pitää yhteyttä ja hänelle olen antanut rippilahjaksi rahaa.

Mutta nämä muut. Voi herra varjele.

Nyt on kyllä ihan hyvät fiilikset kun ei tarvitse enää stressata lahjoista, seteleistä, lahjakorteista tai tilisiirroista.

52/67 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienituloinen vela kirjoitti:

Lopetin lahjojen ostamisen, kun 60 euron lahjakortti vaatekauppaan oli kuulemma huono ja liian vähän.

Valittiko asiasta lahjan saaja vai hänen vanhempansa?

Ostatko siskosi bonuslapsille yhtä arvokkaat lahjat kuin siskosi omille lapsille?

Vierailija
53/67 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Materialismi, konsumerismi, ahneus.

Vierailija
54/67 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidit käyttää sukulaisia ja tuttavia hyväkseen ja ostattaa heillä kalliita asioita kun omat rahat ei riitä siihen mitä oma lapsi haluaa mutta lapsen on saatava mitä lapsi haluaa

Vierailija
55/67 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän häissä pyysimme (joulukuussa ja kotona) lahjaksi jouluisia kukkia, ei muuta. Ja niitä myös saimme ja jopa niin paljon että vein muutamia mummolle vanhainkotiin ilahduttamaan sekä häntä että muitakin asukkaita. Lisäksi saimme lahjaksi isäni maalaamaan taulun ja mummolta villasukat.

Vierailija
56/67 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmastonmuutos, nyt! Sitähän nuoret hokee. Miksi se unohtuu silloin, kun vaaditaan kalliita lahjoja?

Nuori haluaa kalliita lahjoja: polkupyörän, kestäviä laadukkaita kotimaisia vaatteita, skeittilaudan...

Juu ostakaa vaan halpaa krääsää ja tokmannilta riepuja jotka hajoaa heti, ja uutta roinaa sitten tilalle, niin se maailma pelastuu.

Vierailija
57/67 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa tuttavapiirissä vissiin on sitten harvinaisen järkevää porukkaa mitä tulee lahjoihin. Sisarusten lapset joita haluan muistaa ovat vaikuttaneet tyytyväisiltä lahjoihinsa ja tosiaan jos heillä on ollut joku kalliimpi lahjatoive, ovat vanhemmat toivoneet siihen osallistumista haluamallaan summalla ja vanhemnat itse maksaneet sitten loput.

Kavereiden lahjoihin ollaan monesti kerätty isommalla porukalla rahaa niin että jokainen osallistuu sellaisella summalla millä haluaa ja miten talous antaa myöten ja sillä summalla mikä kasaan saadaan, hommataan lahja. On toiminut omassa kaveripiirissä hyvin kun porukalla on erilaisia rahatilanteita. (Yleensä yhden tilille kerätään rahat ja tilinhaltija kertoo sitten aikanaan paljonko on saatu kokoon).

Ymmärrän hyvin että esim. 150e ja huomattavasti pienempikin summa lahjaan on monelle ylitsepääsemätön raha. Yksinasuvalla tuo on helposti monen viikon ruokarahat. Jos miettisin omalle kohdalle niin että olisin lahjansaaja ja toinen joutuisi valitsemaan syökö pari viikkoa kaurapuuroa tai jättääkö jonkun tärkeän asian ostamatta että saisi minulle lahjan niin eipä kyllä tuntuisi mukavalta.

Vierailija
58/67 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInusta häämatka pitäis kyllä kustantaa itse. Sen tajuan, ettei haluta kymmentä leivänpaahdinta ja kattilaa, mitä on annettu ennen häälahjoiksi. Useimmat asuvat jo yhdessä ennen avioitumista ja kaikki mieleiset keittiövehkeet ja lakanat/pyyhkeet on ostettu jo itse. 

Sinänsä hyväksyn rahalahjan ajatuksen, mutta minusta 20 e saisi riittää, jos on köyhä ja/tai ei tunne pariskuntaa kovin hyvin. Häämatkat suunnitellaan itse ja kustannetaan omista varoista, tai korkeintaan vanhemmat maksavat osan. 

Ei kai kukaan halua sellaista tilannetta, että matkaa ei voikaan tehdä kun ei saatu juuri sitä tonnia kokoon?  

Vierailija
59/67 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin lapsettomana kummina olen näitä lahjojen ruinaamisia huvittuneina seurannut, milloin pitäisi osallistua uuden kännykän ostoon (tietenkään kymppi tai pari ei kelpaa, enemmän saisi olla), milloin hankkia koruja tai lahjoittaa rahaa kaikkina mahdollisina juhlapyhinä. Mua ei tietenkään tarvitse muistaa muuten, kuin ehkä tekstarilla syntymäpäivänä, jos muistaa.

Vierailija
60/67 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

50e on kyllä aika vähän häistä, siellä kuitenkin saa yleensä syödä ja juoda jossain kivassa miljöössä. Tuskin 50eurolla saisi edes vastaavaa ateriaa ravintolassa. (Pääruoka, jälkiruoka, naposteltavaa ja pari lasia viiniä). Tiloista, bändeistä yms on maksettu paljon joten ihan mielelläni annan kunnon häälahjan. Nuo lasten synttärilahjat on eri juttu eikä niistä saa saa rahalle vastineeksi kunnon kekkereitä.