Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lahjatoiveet on nykyään tällaisia?

Vierailija
10.02.2022 |

Lahjatoiveiden suhteen on mennyt jotenkin aivan älyttömäksi:

Lahjatoiveista on tullut ihan kohtuuttomia, eikä vanhemmat sensuroi pyyntöjä ollenkaan. Teini saattaa toivoa kummilta synttärilahjaksi 150 e merkkipaitaa tai joululahjaksi uutta kännykkää. Lapsi saattaa toivoa itselleen joulun hittilahjaa, hinta 100 e. Omassa lapsuudessani kummeille, sukulaisille ja muille annettiin vain kohtuullisia lahjatoiveita, jotka olivat n. 15-20 euron luokkaa. Miksi halvempia lahjatoiveita ei enää nykyään tunnu olevan? Ja jos toiveissa on joku kallis lahja, niin miksi toive ei voi olla luokkaa "Veeti haluaisi uuden kännykän. Jos haluatte osallistua lahjaan, niin 10-20 e olisi apu. Ostamme kännykän synttärilahjarahoilla ja me vanhemmat maksamme loput."

Aikuisilla lahjatoiveena on usein raha, esimerkiksi häiden suhteen. "Kuoreen voit kahisevan setelin laittaa, niin pääsemme murun kanssa häämatkaa taittaa." Sitten kun olet joku kaukaisempi serkku tai työkaveri, niin ei viitsisi laittaa kuoreen mitään kahdenkympin seteliä, kun oletus nykyään on, että annetaan vähintään 50 euroa. Viisikymppiä on toki ok hyvin läheisen ihmisen kohdalla häälahjaksi, mutta kun on etäinen vieras, niin summa tuntuu isolta.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asennekasvatusta vanhemmilta! Kodeista se muutos lähtee. Ja rohkeista aikuisista, jotka laittaa rajat lapsille ja teineille. Lahjarumba seis!

Vierailija
22/67 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikai kukaan anna mitään kämäistä 50€ häälahjaksi? Se on aivan minimi yhdeltä henkilöltä. Me annetaan aina 300€ pariskuntana etäisimmille pareille ja 500€ läheisimmille. Siskolle ja hänen miehelleen annoin 1000€ matkalahjakortin häälahjaksi. No, ehkä nää on persaukisten ongelmia.

Uu, voi hitsi kun me kaikki ollaan nyt kateellisia teille :D. Tosi paska provo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo alle kouluikäisten vanhemmat antaa ihan käsittämättömiä lahjatoiveita. Mulla meni ymmärryksen yli, kun kahden alle kouluikäisen lapsen äiti ilmoitti isovanhemmille, että molemmille samanlaiset Ratia-kylpytakit + lisänä kalliit Lego-paketit.  Isovanhemmilta meni näihin yhttensä yli 200€. No, muut lastenlapset (mukaanlukien meidän lapset) sai sit jäädä ilman lahjoja.

Ei ollu reilua isovanhemmilta. Olisi he voineet sanoa että ei ole varaa noin kalliisiin lahjoihin, sillä haluavat olla tasapuolisia ja antaa muillekin lapsenlapsille lahjoja.

Isovanhempien (tai kenenkään) ei toki tarvitse olla tasapuolinen. Sitä ei ole laissa säädetty. Rahansa saa käyttää ja jakaa siten kuin itse haluaa. Jos vaikka tykkää jostain lapsenlapsesta enemmän ja muista ei, niin ei sille mitään voi. Silloin vanhukset saavat paapoa tätä pilttiä jos huvittaa. Ymmärtänevät silloin myös, että muut saattavat vetää herneet nenään. Ohis.

Vierailija
24/67 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ajattelematonta ja tyhmää ajatuttaa ihmisiä jatkuvasti ympäri maata nimppari/synttäri/rippi/yo- juhlissa. Nekin juhlat voi digiloikan myötä pitää netin välityksellä. Se on nykyaikaa. Ympäristöteko!

Vierailija
25/67 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Itse lähtökohtaisesti kieltäydyn kaikista kummihyppelyistä jo, enkä laita muuta kuin onnittelun. Katkaiskoon välit jos haluaa, sekin yks hailee enää.

Häälahjaan voin osallistua läheisille ystäville tai sukulaisille mutta tosiaan summa on max 50€. Ei ole minun asiani kustantaa jonkun muun turhanpäiväisiä ja ylihintaisia pippaloitaan; jos ei itsellä ole varaa ihan kaikkeen mitä ne ”unelmahäät” maksaa, sitten hääpari karsii vaatimuksiaan. Vieraiden tehtävä ei ole niitä kustantaa.

Vanhemmat todella ahneita nykyään, kasvatuksestahan se lähtee.

Vierailija
26/67 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen niin röyhkeä, että kysyn toiveen kysyjältä, että minkä hintaluokan toiveita haluat kuulla, niitä löytyy muutamasta eurosta moneen tonniin väliltä. Eniten on harmittanut lasten puolesta, kun olen niitä kohtuu hintaisia ja lapsen kovasti toivomia lahjatoiveita kertoa, niin kysyjä antaakin jotain ihan muuta turhaa paljon kalliimpaa. Ehkä heidän mielestään meillä on vaan liikaa legoja, ettei niitä voi antaa. Toivottua sarjaa olisi oli saanut alle kympistä muutamaan sataseen, siitä olisi voinut ihan vapaasti valita itse sopivan hintaisen ja laisen pakkauksen ihan markettiostoksilla.

Vierailija
27/67 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häälahjaksi alle 50 euroa on kyllä vähän.

Häät on niin tarpeeton juhla, että meillä on niille kesäviikonlopuille ”valitettavasti” aina sovittuna muuta. Ja koska nykykäsityksen mukaan lahjan pitää kattaa tarjoilu emme anna lahjaa koska emme syö.

Idean voitte vapaasti ottaa käyttöön. Jää nekin satasen oman perheen käyttöön.

Vierailija
28/67 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vältetään turhia ostoksia. Lahjat on vanhanaikaista. Nettipäivitys riittää. Kuvat instaan. Onnittelut sinne. Säästyy rahat ja hermot ja ajaa ihan asiansa. Ajatus on tärkein.

Vierailija
29/67 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan anna sen paremmin kallista lahjaa kuin isoa rahasummaakaan, vaikka miten joku vihjailisi. Minuakaan ei muisteta tasavuosinakaan edes kortilla. Kukaan ei edes lähettänyt osanottoviestiä kun veljeni kuoli, vaikka itse olen aina pitänyt huolta semmoisesta täältä päin.

En ole sitä paitsi mikään taikaseinä niin kuin jotkut kuvittelevat, tuloni menevät aika tasan omiin menoihini, vaikka lapsia ei olekaan.

Vierailija
30/67 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan sitä voi pyytää, mutta itse annan kukkia, kirjoja, kahvia, suklaata, viinipullon tai vastaavaa.

Vierailija
31/67 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aikuiset ei opasta, lapset/nuoret luulee, et saa toivoa kuuta taivaalta ja se toteutetaan. Hölmö se, joka moiseen peliin mukaan lähtee.

Vierailija
32/67 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo alle kouluikäisten vanhemmat antaa ihan käsittämättömiä lahjatoiveita. Mulla meni ymmärryksen yli, kun kahden alle kouluikäisen lapsen äiti ilmoitti isovanhemmille, että molemmille samanlaiset Ratia-kylpytakit + lisänä kalliit Lego-paketit.  Isovanhemmilta meni näihin yhttensä yli 200€. No, muut lastenlapset (mukaanlukien meidän lapset) sai sit jäädä ilman lahjoja.

Ei ollu reilua isovanhemmilta. Olisi he voineet sanoa että ei ole varaa noin kalliisiin lahjoihin, sillä haluavat olla tasapuolisia ja antaa muillekin lapsenlapsille lahjoja.

Isovanhempien (tai kenenkään) ei toki tarvitse olla tasapuolinen. Sitä ei ole laissa säädetty. Rahansa saa käyttää ja jakaa siten kuin itse haluaa. Jos vaikka tykkää jostain lapsenlapsesta enemmän ja muista ei, niin ei sille mitään voi. Silloin vanhukset saavat paapoa tätä pilttiä jos huvittaa. Ymmärtänevät silloin myös, että muut saattavat vetää herneet nenään. Ohis.

No ei toki tarvitsekaan,mutta kuulostaa silti aika kamalalta lasten takia että toiset jää ilman.Toki jos ne ilman jääneet ei käy koskaan ja nuo kalliin lahjan saaneet käy,muuttaa heti asetelmaa.

Vierailija
33/67 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuo nyt ollut ihan niiden isovanhempien oma valinta? 

Vierailija
34/67 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miniämme harrastaa tuota kerjäämistä, aina on uusi vaatimus mielessä. Olemme ottaneet etäisyttä. Hyvin maltillisena pidämme joulu- ja synttärilahjat, nimpparina riittää viesti, ja lahjat vain lapsille, itselleen pyytelee lahjaa myös. Koskaan ei miniä ole lasten nimissä meille ostanut ainuttakaan lahjaa, ei edes kukkaa jouluksi. Poikamme on kuollut, jos joku tulee rääsyämään, että miksi poikanne....

Tyttären porukka saa isommin, mutta he ovat aina muistaneet meitäkin pikkulahjalla.

Vierailija
35/67 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me viedään joku vähän kalliimpi kuohari/halvimmasta päästä oleva shampanja (noin 25-35€ pullo) aina kun hääpari toivoo rahaa.

Kaveripiirissä ollut lähivuosina 7 häät jossa kaikkien aikoa lahjatoive oli rahaa häämatkakassaan. Näistä vaan 1 pari kävi häämatkalla ja hekin olivat jo varannee sen ja rahat siihen etukäteen, lahjarahat oli sitten kaikkeen ekstraan siellä. Muut parit vaan rahoitti häät lahjarahoilla.

Vierailija
36/67 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin olla niin törkeä että annan vain 30 €

Vierailija
37/67 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? 

Olisiko suurempi summa taloudellinen ponnistus?

Nuukuuttasi?

Koska sinäkään et ole saanut lahjaa, et.....

Vierailija
38/67 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ajattelematonta ja tyhmää ajatuttaa ihmisiä jatkuvasti ympäri maata nimppari/synttäri/rippi/yo- juhlissa. Nekin juhlat voi digiloikan myötä pitää netin välityksellä. Se on nykyaikaa. Ympäristöteko!

Niinkin tuo taitaa olla. Ja joissakin paikoissa ollaan joku 1 1/2 tuntia 500 km ajon jälkeen ja ihan kun järjestäjät haluaisi hoidella nopeasti juhlat pois

Vierailija
39/67 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? 

Nuukuuttasi?

Oletpa järkky kerjääjä ja luulotautinen. Tuommosen takia en ainakaan säästelisi

Vierailija
40/67 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? 

Nuukuuttasi?

Oletpa järkky kerjääjä ja luulotautinen. Tuommosen takia en ainakaan säästelisi

Minä en juhli omia merkkipäiviäni, mutta siitä huolimatta muistan mielelläni muita. Ajattelin, että kun julistat olevasi 'törkeä' haluaisit myös perustella sen.