Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

oletko joutunut olemaan nälässä kyläpaikassa?

Vierailija
20.06.2015 |

Esimerkiksi silloin kun olet yöpynyt kyläpaikassa?

Kommentit (2544)

Vierailija
1841/2544 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yksi kaveri, joka on pari kertaa käyttäytynyt kummallisesti ruokaan ja juomaan liittyvissä asioissa. En tiedä mitä aivopieruja nämä häneltä olivat.

Käytiin tämän kaverin kanssa kirpparikierroksella ja mentiin sen jälkeen hänen kotiinsa, kun lähistöllä asui. Kämpällä kaveri käveli suoraa päätä keittiöön ja kaatoi itselleen jääkaapista ison lasin mehua ja sanoi, että mennään terassille istumaan. No, olisihan tuota itsekin voinut lasillisen juoda, kun hieman jano oli kirpparilla pyörimisen jälkeen. Itselle ei olisi tullut mieleenkään olla tarjoamatta toisellekin.

Toisella kerralla kaveri oli tulossa luokseni istumaan iltaa. Hän laittoi viestiä, että hakee noutoruokaa ja tulee sitten. Kohta hän ilmestyy paikalle take away-annoksen kanssa ja alkaa mättää ruokaa naamaansa keittiön pöydän ääressä. Itse vähän ihmeissäni katselen tilannetta sohvalta. Ei kai siinä mitään jos ihmisellä on nälkä, mutta eikö sitä annosta olisi voinut syödä kotona ja lähteä vasta sen jälkeen kylään.

Vierailija
1842/2544 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut polttareissa, joissa ruokaa on ollut niukasti. Kyseessä koko päivän kestävät polttarit, joissa päivällä syötiin kevyesti piknik-tyyliin eväitä helteisessä puistossa. Seuraavan kerran syötävää sai vasta illalla. Kaaso oli tilannut pitopalvelusta joitain salaatteja, jotka olivat kyllä ruokaisia, mutta niitä oli ihan liian vähän parillekymmenelle koko päivän liikkeessä olleelle naiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1843/2544 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on yksi kaveri, joka on pari kertaa käyttäytynyt kummallisesti ruokaan ja juomaan liittyvissä asioissa. En tiedä mitä aivopieruja nämä häneltä olivat.

Käytiin tämän kaverin kanssa kirpparikierroksella ja mentiin sen jälkeen hänen kotiinsa, kun lähistöllä asui. Kämpällä kaveri käveli suoraa päätä keittiöön ja kaatoi itselleen jääkaapista ison lasin mehua ja sanoi, että mennään terassille istumaan. No, olisihan tuota itsekin voinut lasillisen juoda, kun hieman jano oli kirpparilla pyörimisen jälkeen. Itselle ei olisi tullut mieleenkään olla tarjoamatta toisellekin.

Toisella kerralla kaveri oli tulossa luokseni istumaan iltaa. Hän laittoi viestiä, että hakee noutoruokaa ja tulee sitten. Kohta hän ilmestyy paikalle take away-annoksen kanssa ja alkaa mättää ruokaa naamaansa keittiön pöydän ääressä. Itse vähän ihmeissäni katselen tilannetta sohvalta. Ei kai siinä mitään jos ihmisellä on nälkä, mutta eikö sitä annosta olisi voinut syödä kotona ja lähteä vasta sen jälkeen kylään.

Eihän tuossa jälkimmäisessä ole mitään erikoista? Aika paljon nopeampaa kulkea A-B-C kun A-B-A-C. Varsinkin, jos asuu jossain missä ei ole lähellä noutoruokapaikkoja. Useasti on näin tapahtunut puolin ja toisin. Itse yleensä kysyn kyllä tuonko tullessani muillekin, mutta en koe epäkohteliaaksi jos minulta ei kysytä silloin kun minun luokseni ollaan tulossa. Ja lasin vettäkin voi sentään aina pyytää aika matalalla kynnyksellä, vaikka toki olisi kohteliasta ollut tarjota. 

Vierailija
1844/2544 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa jälkimmäisessä ole mitään erikoista? Aika paljon nopeampaa kulkea A-B-C kun A-B-A-C. Varsinkin, jos asuu jossain missä ei ole lähellä noutoruokapaikkoja. Useasti on näin tapahtunut puolin ja toisin. Itse yleensä kysyn kyllä tuonko tullessani muillekin, mutta en koe epäkohteliaaksi jos minulta ei kysytä silloin kun minun luokseni ollaan tulossa. Ja lasin vettäkin voi sentään aina pyytää aika matalalla kynnyksellä, vaikka toki olisi kohteliasta ollut tarjota. 

Viestissä ei tullut mainittua, että kyllä niitä ruokapaikkoja on lähistöllä, eikä ole pitkiä välimatkoja paikkojen välillä. Ehkä ymmärrettävää jos ruokapaikka olisi puolimatkassa, mutta näin ei ole.

Minun lähipiirissäni ei harrasteta sellaista, että mennään kaverin luo vetämään yksin noutoruokaa. Ei ainakaan kysymättä tuodaanko kaverillekin.

Ja tiedän kyllä, että olisin voinut ottaa vettä, mutta kyse ei ollutkaan siitä. Kyse oli kaverin epäkohteliaasta käytöksestä juoda mehua yksin tarjoamatta toiselle.

Vierailija
1845/2544 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viestissä ei tullut mainittua, että kyllä niitä ruokapaikkoja on lähistöllä, eikä ole pitkiä välimatkoja paikkojen välillä. Ehkä ymmärrettävää jos ruokapaikka olisi puolimatkassa, mutta näin ei ole.

Minun lähipiirissäni ei harrasteta sellaista, että mennään kaverin luo vetämään yksin noutoruokaa. Ei ainakaan kysymättä tuodaanko kaverillekin.

Ja tiedän kyllä, että olisin voinut ottaa vettä, mutta kyse ei ollutkaan siitä. Kyse oli kaverin epäkohteliaasta käytöksestä juoda mehua yksin tarjoamatta toiselle.

tässä ketjussa kyseltiin onko ollut vieraspaikassa nälässä. Ehkäpä kaverisi ajatteli että luonasi ei ole ruokatarjoilua,ja päätti ottaa varman päälle hakemalla omat eväät, niinkuin moni tässä ketjussa on kertonut oppineensa toimimaan? Voi olla että tämä ei sinulla ole tapana, mutta omassa kokemuspiirissä tuo ei mitenkään tavatonta. 

Vierailija
1846/2544 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala-asteella menin sovitusti luokkakaverin luokse yökylään, papin tytär. Tytär söi välipalan, minulle ei tarjouttu. Lähdin 17 maissa kotiin. Äiti kyseli miksi tulin kotiin, en kehdannut sanoa että nälkä ajoi porsaan kotiin. Valittelin huonoa oloa, ruoka kyllä maittoi. Tästä opin vieraanvaraisuuden merkityksen.

Niiltä oli sitten loppunut myös pappilan hätävara.

Vierailija
1847/2544 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut polttareissa, joissa ruokaa on ollut niukasti. Kyseessä koko päivän kestävät polttarit, joissa päivällä syötiin kevyesti piknik-tyyliin eväitä helteisessä puistossa. Seuraavan kerran syötävää sai vasta illalla. Kaaso oli tilannut pitopalvelusta joitain salaatteja, jotka olivat kyllä ruokaisia, mutta niitä oli ihan liian vähän parillekymmenelle koko päivän liikkeessä olleelle naiselle.

Ruokaisa salaatti tarkoittanee, että salaatin sekaan on laitettu ruokaa?

Yleensähän salaatti tarkoittaa, että kohta varmaan saadaan sitten ruokaakin.

Vierailija
1848/2544 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokaisa salaatti tarkoittaa lisuke- tai alkusalaattia tuhdimpaa salaattia jossa on esimerkiksi lihaa tai kalaa mukana ja soveltuvat ainoaksi ruokalajiksi. Monet lounassalaatit ovat tällaisia. 

Vierailija
1849/2544 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erilaiset ruokarytmit on muutaman kerran aiheuttaneet tilanteen, jossa on ollut nälkä kyläreissuilla. Olen itse tottunut heräämään viikonloppunakin melko aikaisin, mutta kyläpaikassa talon väki uinuu melkein puoleen päivään. Näin ollen päivän ensimmäinen ateria on aamiainen lounasaikaan ja vastaavasti sitten päivän ainut lämmin ateria on myöhään illalla. Oma vatsani ei pidä raskaasta ateriasta ennen nukkumaanmenoa, joten syön silloin melko vähän ja sitten aamuseitsemän ja puolenpäivän välillä olen tosi nälkäinen. Mutta koska tiedän kuvion etukäteen, löytyy laukustani sinne ’unohtunut’ hedelmä tai muu pieni välipala, jonka hipihiljaa syön muiden nukkuessa ja hiivin keittiöön juomaan lasillisen vettä päälle. Mutta joka kerta kyllä mietin, että jos kutsuu vieraita niin olisiko mahdotonta sellaisina päivinä nousta ylös vaikka jo kymmeneltä...

Meillä on joskus ollut vieraita, jotka nousevat hyvin aikaisin vaikka illalla on valvottu pitkään. Itse tykkään nukkua pitempään, jos olen valvonut myöhään. Meillä vieraat ovat oma-aloitteisesti osanneet keittää kahvia ja syödä aamupalaa.

Vierailija
1850/2544 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua! Näin moni on ollut nälässä kylässä. Varmaan nälkiintyneet tarjoavat itse vierailleen hyvät pöperöt. Nykyään kyläillään harvemmin entisaikoihin verrattuna.

Mulla on käynyt kerran sellaisia vieraita etten osannut tarjota mitään. Oli erilaisia allergioita, keliakiaa, veriryhmädieettiä jne. Jäätelökään ei sopinut keliaakikolle vehnätärkkelyksen takia. Vesimeloni oli ainoa sopiva. Toisella kerralla ohikulkumatkalla samojen vieraiden lapset istuutuivat ruokapöytään kun olin tekemässä gluteenitonta pitsaa. Kehaisin siinä leipoessa perheen äidille tekeväni pohjan aina glut. Pirkkajauhoista. Hän nyökytteli tekevänsä näin myös. Oli varmaan unohtanut vehnätärkkelyksensä. Heillä ei ole siis koskaan ollut tarvetta luontaisesti gluteenittomaan ruokavalioon.

Vierailija
1851/2544 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokaisa salaatti tarkoittaa lisuke- tai alkusalaattia tuhdimpaa salaattia jossa on esimerkiksi lihaa tai kalaa mukana ja soveltuvat ainoaksi ruokalajiksi. Monet lounassalaatit ovat tällaisia. 

Niin just. Salaatista on saatu ruoka laittamalla ruokaa sekaan.

Vierailija
1852/2544 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En varsinaisesti nähnyt nälkää mutta outoa oli kun entinen naapuri kutsui kahville. No tarjolla oli pelkkää mustaa kahvia. Pahoitteli kun maitoa niin vähän ettei voi antaa. Ei siinä mitään, tämä vielä jotenkin oli okei, mutta sitten alkoi ihmetyttää kun talon isäntä tuli ruokatunnilla kotiin. Kaatoi tuopin täyteen maitoa. Teki itselleen kaakaota ja latasi lautaselle pullaa keksiä ja karkkia, itselleen. Ei edes yrittänyt tarjota. Siinä sitten join mustaa kahvia ja katsoin kun herra herkutteli vieressä

Ehkä niillä oli sun ruuat ja mun ruuat, joillakin kuulema on. Ite en kyl käsitä. Meillä on kaikki yhteistä, tulkoon sit naapuri tai naapurin lapset niin kyllä tarjoon vaikka viimeisistä eväistä muillekin

Vierailija
1853/2544 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menimme kutsuttuina vieraina miehen siskolle yli 500 km päähän tupaantuliaislahjamme kanssa. Sisko ei voinut keittää edes kahveja, kun ei ollut maitoa eikä mitään muutakaan jääkaapissa. Oli myös ihmeissään, kun haluttiin vielä syödä illalla. Käytiin sitten ostamassa pari pussia ruokaa. Aamulla lähdettiin ajelemaan kotiin heti aamupalan jälkeen, kun siskolla oli kuulemma suunnitelmissa lähtä kaverilleen.

Vierailija
1854/2544 |
19.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erilaiset ruokarytmit on muutaman kerran aiheuttaneet tilanteen, jossa on ollut nälkä kyläreissuilla. Olen itse tottunut heräämään viikonloppunakin melko aikaisin, mutta kyläpaikassa talon väki uinuu melkein puoleen päivään. Näin ollen päivän ensimmäinen ateria on aamiainen lounasaikaan ja vastaavasti sitten päivän ainut lämmin ateria on myöhään illalla. Oma vatsani ei pidä raskaasta ateriasta ennen nukkumaanmenoa, joten syön silloin melko vähän ja sitten aamuseitsemän ja puolenpäivän välillä olen tosi nälkäinen. Mutta koska tiedän kuvion etukäteen, löytyy laukustani sinne ’unohtunut’ hedelmä tai muu pieni välipala, jonka hipihiljaa syön muiden nukkuessa ja hiivin keittiöön juomaan lasillisen vettä päälle. Mutta joka kerta kyllä mietin, että jos kutsuu vieraita niin olisiko mahdotonta sellaisina päivinä nousta ylös vaikka jo kymmeneltä...

Meillä on joskus ollut vieraita, jotka nousevat hyvin aikaisin vaikka illalla on valvottu pitkään. Itse tykkään nukkua pitempään, jos olen valvonut myöhään. Meillä vieraat ovat oma-aloitteisesti osanneet keittää kahvia ja syödä aamupalaa.

Totta kai jokainen osaa itsekin aamiaisensa laittaa, ja varmaan niin tekevätkin, jos isäntäväki on kehottanut. Ilman lupaa aika harva kuitenkaan alkaa toisten kaapeista aamupalatarpeita tonkimaan...

Vierailija
1855/2544 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai jokainen osaa itsekin aamiaisensa laittaa, ja varmaan niin tekevätkin, jos isäntäväki on kehottanut. Ilman lupaa aika harva kuitenkaan alkaa toisten kaapeista aamupalatarpeita tonkimaan...

Kummallista, että se muuttuu tonkimiseksi, kun vieras ottaa ne aamupalatarpeet esille. Vai tongitko itsekin?

Vierailija
1856/2544 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin kerran vanhan ystävän luokse noin 5h tunnin päähän hänen syntymäpäiväjuhliin. Koska asuin niin kaukana sovittiin, että jään yöksi sinne. Lähdin aamulla aikaisin ajamaan ja ostin matkalla sellaisen valmissalaatin, koska tiesin, että juhlissa on tarjolla lähinnä sipsiä. Kyseessä oli enemmänkin ryypiskely juhlat, joten en muuta odottanutkaan.

No aamulla oli sitten hirveä nälkä, kun edellinen päivä meni lähinnä sillä salaatilla. Ystäväni sitten lämmitti parit lihapiirakat itselleen ja hänen miehelleen. Odotin, että hän sen jälkeen olisi sanonut, että minäkin voin ottaa, mutta ei. Tajusin vasta kun ystäväni lähti viilettämään toiseen huoneeseen piirakoiden kanssa ja sen jälkeen en kehdannut huudella perään, kun olin niin hämmentynyt tilanteesta. Kahvia kuitenkin ihan tarjottiin, joten tilanne ei ollut mikään pitäisi tajuta vain itse ottaa. En minä mitään brunssia odottanutkaan, mutta ajattelin, että jotain leipää olisi tarjottu aamulla.

Noh katselin vieressä, kun he söivät ja lähdin sitten mäkkärin kautta kotiin ajelemaan.

Vierailija
1857/2544 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auuutttsss! Minä olen se kylässä kaiken rohmuaja. :((  Kun valmistan itselleni vaikka nakkimunakkaan, syön sen nälkääni kun en muutakaan viitsi/ehdi. Mutta kun kylässä saan samanlaisen annoksen, se on parhautta! Mulle valmistettu, silmät täynnä välittämistä! Ruoassa parhain mauste on välittäminen ja rakkaus. Patikkaretkellä taskusta löytynyt näkkäri on jaettuna gourmeeta.

Vierailija
1858/2544 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran matkustin 200 kilometriä kummipojan ja perheen luo ja perille saavuttuani tietenkin vietin aikaa pojan kanssa ja juttelin emännän kanssa. Koska matka ja leikit olivat kestäneet yhteensä viisi tai kuusi tuntia, tuli minulle aivan järkyttävä nälkä vaikka olin syönyt samana päivänä lämpimän ruuan. Sitten emäntä kaivoi pakastimesta valmispasteijapussin ja sanoi, että laitan meille kohta jotain syötävää. Helpotuin ajatuksesta. No, siinä meni sitten yhteensä ainakin pari tuntia vielä ennen kuin tarjottavat olivat pöydässä ja hämmästykseni oli suuri, kun sen yhden pasteijapussin lisäksi ei ollut mitään muuta kuin kahvia. Olisiko siinä ollut noin kymmenen pasteijaa koko porukalle. Söin siitä kaksi, mutta nälkä jäi hieman ja kesti koko loppuillan. Nukkumaan mennessä pyysin saada voileipää, jotta saan nukuttua. Kyläpaikka siis n. 30 km päässä kylältä. No siitä voileivästä tehtiin lieviä häpeän tunteita aiheuttava numero, kun sen laittamiseen käytettiin niin paljon aikaa ja vaivaa. Yritin sanoa, että ei tarvitse mitään muuta kuin pari leipäpalaa ja margariinia ja vettä. Mutta alettiinkin keittelemään kananmunia ja viipaloimaan vihanneksia ja asettelemaan juustoja lautasille, astioita pöytään ja teetä ja kuppeja ja vaikka mitä. Tuosta koko vierailusta jäi jotenkin tosi ikävä muisto.

Vierailija
1859/2544 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen varmaankin sellainen huono emäntä, sillä meillä on kyllä aina tarjolla ruokaa vieraille ja sitä suorastaan tyrkytetään. Mutta valmiiksi laitettua ruokaa tarjoillaan vain silloin kuin isäntäväkikin syö. Muina aikoina oletan ja useaan kertaan myös vieraille kerron, että jääkaappi on vapaasti käytettävissä, näytän myös, missä leivät, pähkinät, sipsit yms löytyvät samoin kuin juomat. Olemme itse iltakukkujia ja kavereissa paljon aamuvirkkuja, mutta olen aina luullut, että hyvin on toiminut. Tätä threadiä lukiessa tuli sellainen olo, että ”apua, eikö ne olekaan uskaltaneet ottaa mitään!!” Toisaalta vähän samaa asiaa sivuten, jos meille tulee saunavieraita, meidän saippuat, samppoot yms ovat vapaasti käytettävissä, jos kelpaavat. Samaa oletan ja samoin käyttäydyn, kun kavereiden luona saunomme.

Vierailija
1860/2544 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin kerran vanhan ystävän luokse noin 5h tunnin päähän hänen syntymäpäiväjuhliin. Koska asuin niin kaukana sovittiin, että jään yöksi sinne. Lähdin aamulla aikaisin ajamaan ja ostin matkalla sellaisen valmissalaatin, koska tiesin, että juhlissa on tarjolla lähinnä sipsiä. Kyseessä oli enemmänkin ryypiskely juhlat, joten en muuta odottanutkaan.

No aamulla oli sitten hirveä nälkä, kun edellinen päivä meni lähinnä sillä salaatilla. Ystäväni sitten lämmitti parit lihapiirakat itselleen ja hänen miehelleen. Odotin, että hän sen jälkeen olisi sanonut, että minäkin voin ottaa, mutta ei. Tajusin vasta kun ystäväni lähti viilettämään toiseen huoneeseen piirakoiden kanssa ja sen jälkeen en kehdannut huudella perään, kun olin niin hämmentynyt tilanteesta. Kahvia kuitenkin ihan tarjottiin, joten tilanne ei ollut mikään pitäisi tajuta vain itse ottaa. En minä mitään brunssia odottanutkaan, mutta ajattelin, että jotain leipää olisi tarjottu aamulla.

Noh katselin vieressä, kun he söivät ja lähdin sitten mäkkärin kautta kotiin ajelemaan.

En tajua. On isäntäväki moukkamaista mutta kyllä on vieraskin saamaton. Olisi ihan paikallaan tilata pizza heti aamusta ja vain itselleen. Jos isäntäväki yrittää osingoille niin läppäisy sormille, tilatkaa oma. Tai sitten laatueväät mukaan ja siinä kun isäntäväki mussuttaa lihapiirakkaa niin itse voi syödä katkarapuleipää ja mansikkaleivoksen. Kahvin, ja moukkien kera.