oletko joutunut olemaan nälässä kyläpaikassa?
Esimerkiksi silloin kun olet yöpynyt kyläpaikassa?
Kommentit (2544)
Haha, mieheni on aina ollut juuri sellainen mamman poika, joka syö ajattelematta kaapit tyhjiksi ja jotenkin ne kaapit aina taianomaisesti täytyy ruoasta uudestaan. Hän muutti suoraan äitinsä luota minun luokseni ja pari viikonloppua sitä oikeasti ihmeteltiin, kun yli parikymppinen mies ei yhtään osannut arvioida ruoan tarvetta. Siinä sitä sitten ihmeteltiin molemmat, että mihin kaikki ruoat häivisi ja miksi jääkaapissa on vain valo. :-D Sittemmin ei ole moista sattunut, kun minä aloin vastata ruokaostoksista ja ruoanlaitosta. Nykyäänkin jos olen joskus vaikka viikonlopun pois, täytyy minun laputtaa tuolle raukalle ruoat ja kertoa, mikä on lauantain lounaaksi, mikä päivälliseksi ja mikä sunnuntaiksi ja mitkä on aamupala ja iltapalatavaroita jne.
Vierailija kirjoitti:
Haha, mieheni on aina ollut juuri sellainen mamman poika, joka syö ajattelematta kaapit tyhjiksi ja jotenkin ne kaapit aina taianomaisesti täytyy ruoasta uudestaan. Hän muutti suoraan äitinsä luota minun luokseni ja pari viikonloppua sitä oikeasti ihmeteltiin, kun yli parikymppinen mies ei yhtään osannut arvioida ruoan tarvetta. Siinä sitä sitten ihmeteltiin molemmat, että mihin kaikki ruoat häivisi ja miksi jääkaapissa on vain valo. :-D Sittemmin ei ole moista sattunut, kun minä aloin vastata ruokaostoksista ja ruoanlaitosta. Nykyäänkin jos olen joskus vaikka viikonlopun pois, täytyy minun laputtaa tuolle raukalle ruoat ja kertoa, mikä on lauantain lounaaksi, mikä päivälliseksi ja mikä sunnuntaiksi ja mitkä on aamupala ja iltapalatavaroita jne.
Onneksi olkoon! Olet ryhtynyt miehellesi äidiksi. Miehesi saa olla lapsi koko elämänsä ja sinä saat toteuttaa hoivaviettiäsi
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän miehesi tilanteen oikein hyvin siitä näkökulmasta, että niin monta kertaa kuin minulle on selitetty mikä on paitsio, en sitä yhtään tajua. - Ei auta siinä asiassa loistavat leipomis- ja ruuanlaittotaitoni.
Kaikilla meillä on juttumme ja varmasti miehesi on voittamaton jossain omassa aiheessaan, siksihän hänen kanssaan olet ja jaksat laputtaa annokset - omassa miehessäni on hieman vastaavanlaisia ominaisuuksia, mitä keittiöhommiin tulee. :)
No, eihän sitä kylään nyt syömään mennä.
Kylässä ei ole kyllä ruoka loppunut muistaakseni koskaan kesken mutta juoma on kyllä päässyt loppumaan. Se voi toki johtua siitä, että olen yleensä se, joka kukkuu viimeisenä ja vasta kello 04 pistetään kaasu pohjaan ja useimmiten ruvetaan nukkumaan vasta aamuTVn jälkeen ja herätys on joskus iltapäivällä. Tällaisessa järkyttävässä tilanteessa yleensä kunto kuitenkin pettää eli väsymys voittaa ennen lähikaupan myynnin aloittamista kello 09 tai sitten kunto on jo sellainen ettei pokeri kestä mennä naureskelemään aamujurrissa Alepaan.
Vierailija kirjoitti:
Omana kouluaikana yritettiin tarjoilla joskus verilettuja. Niin harva suostui syömään, että pidettiin suosiolla pinaattilettulinja sen jälkeen. Maksalaatikko ja silakkapihvitkin jäivät pois, koska ei vaan maistunut. Roskiin meni.
Puhutko siis edelleen vierastarjoiluista?
Tässä olisi Kalevauvalle uusi biisinaihe.
Paljon mahtuu tähänkin maahan huonotapaisia ihmisiä. Meillä äiti ainakin tarjoaa vieraille aina syötävää ja varmistaa onko kellään nälkä vaikka kyse ei olisi pitkänmatkan vieraista. Eli kaikki kyläilijät tulevat läheltä ja viipyvät maks. pari tuntia.
Nykyään äiti asuu kauempana ja aina kun käydää siellä, niin ruoka on jo pöydässä kun kurvataan autolla pihaan.
Veljen vaimo on taas aivan eri maata... Siellä ei tarjota edes kahvia eikä heillä ole mitään selkeetä ruokarytmiä. Närppivät vuorollaan keittiöstä ruokaa eivätkä istu edes ruokapöydän ääreen syömään vaan syövät keittiössä seisaaltaan. Vieraat on nälässä ellei itse tajua lähteä kauppaan ja alkaa kokkamaan.
Ja täällä moni sanoo selitykseksi että ehkä ei ole varaa kestitä. Tuskin kukaan gourmee ruokaa odottaakaan. Monen kilon kaalilaatikko maksaa ehkä 5€ ja siitä syö isompikin porukka.
Vierailija kirjoitti:
Paljon mahtuu tähänkin maahan huonotapaisia ihmisiä. Meillä äiti ainakin tarjoaa vieraille aina syötävää ja varmistaa onko kellään nälkä vaikka kyse ei olisi pitkänmatkan vieraista. Eli kaikki kyläilijät tulevat läheltä ja viipyvät maks. pari tuntia.
Nykyään äiti asuu kauempana ja aina kun käydää siellä, niin ruoka on jo pöydässä kun kurvataan autolla pihaan.
Veljen vaimo on taas aivan eri maata... Siellä ei tarjota edes kahvia eikä heillä ole mitään selkeetä ruokarytmiä. Närppivät vuorollaan keittiöstä ruokaa eivätkä istu edes ruokapöydän ääreen syömään vaan syövät keittiössä seisaaltaan. Vieraat on nälässä ellei itse tajua lähteä kauppaan ja alkaa kokkamaan.
Ja täällä moni sanoo selitykseksi että ehkä ei ole varaa kestitä. Tuskin kukaan gourmee ruokaa odottaakaan. Monen kilon kaalilaatikko maksaa ehkä 5€ ja siitä syö isompikin porukka.
Hauskoja nää "veljen vaimo" -jutut 😀. Eiköhän sillä veljelläkin ole jotain tekemistä asian kanssa...
Paras oli lapsena, kun oltiin lastenvahtiperheen luona. Perheen lähes aikuinen teini söi meidän eväitä.
Mikä pakko se on ruokapöydän ääreen tulla yllätysvieraiden kanssa syömään, jos omat tavat on syödä seisaaltaan esimerkiksi? Jokainen talous elää omalla tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten n.klo 17 - 18 päivällinen, joka on vieraiden vuoksi tavanomaista hiukan juhlavampi, vaikka. uunilohta
:D
hih, muakin nauratti tuo
mut onhan uunilohi kuitenkin sellainen "hiukan parempi arkiruoka", siis verrattuna johonkin makaronilaatikkoon tai nakkisoppaan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset eivät oikeasti osaa pyytää syötävää tai edes kahvia. Olen pari kertaa elämäni aikana saanut kuulla jälkikäteen minun pitäneen vieraitani nälässä. Yhden kuulin haukkuneen minua tästä yhteiselle ystävällemme ja tämä kertoi minulle. Toinen tuli seuraavalla kerralla kylään omien eväidensä ja murukahvin kanssa, koska koki, ettei minun luona saanut syötävää ja kahvia!
Oikeasti tilanne siis on se, että minä en juo kahvia tai teetä ja syön vain kaksi kertaa päivässä. Useimmiten siis olen syönyt aamupalan ennen vieraiden tuloa ja seuraavan kerran syön aika tukevan aterian noin klo. 20. Minulla on kuitenkin ihan vieraita varten hankittu kahvinkeitin ja siihen tykötarpeet. Olen kaikille vierailleni aina sanonut monta kertaa, että senkus vaan pyytävät, milloin tahtovat kahvia tai nälättää. Minä kun en itse syö usein, niin en osaa edes ajatella, että milloin vierailleni maistuisi kahvi tai syötävä. Lisäksi moni tuntee kiusalliseksi syödä tai juoda kahvia, kun minä en emäntänä syö enkä juo. Tämä on harmillista ja nykyään koko vieraiden saaminen tämän takia tuntuu vaivaannuttavalta. Mitä ratkaisuksi?
Ensinnäkin voit sovittaa syömisiäsi vieraiden aikatauluun, jos sellaisia on tulossa.
Toisekseen, tuo 2x päivässä ruokailu on epäterveellistä! Energiaa tulisi saada 3 tunnin välein, jotta energiataso pysyy tasaisena, eikä keho mene säästöliekille. Laihana varmasti pysyt tuolla tyylillä...Tuolla ruokailutyylillä pysyy myös lihavana jos sellainen on. Monet lihavat yrittävät laihduttaa niin etteivät syö ja sitten ahmivat ison kasan ruokaa. Kun elimistö on säästöliekillä ei energiaa kulu. Vaikka luullaan että lihavat mössöttävät jatkuvasti niin ei se aina ole niin. Tiedän myös erään nuoruudenystävän, joka oli hyvin siro ja hoikka n. 160/45kg. Hän sairastui ja joutui kortisonikuurille. Parissa kuukaudessa hän paisui 20kg ja myös kasvot pyöristyivät. Sitten sai kuulla v*ttuilua mässäämisestä. Näinkin voi käydä.
Aika paljon on meillä populaa kortisonikuureilla....
Vierailija kirjoitti:
Mikä pakko se on ruokapöydän ääreen tulla yllätysvieraiden kanssa syömään, jos omat tavat on syödä seisaaltaan esimerkiksi? Jokainen talous elää omalla tyylillään.
Siinä olet oikeassa ettei kannattaisi tehdä yllätysvierailuita koska kaikilla ei ole kotona tarpeeksi tarjottavaa. Paljon on kiinni siitä minkälaisen kulttuurin kasvatti on. Esim. Venäjällä harrastetaan yllätysvierailuita mutta siellä ei odoteta mitään hienoja tarjoiluja. Riittää kun tarjoaa vaikka teetä, hunajaa ja halpoja keksejä yllätysvieraille.
Venäläiset pitävät muuten juomista ilman kunnon zakuskaa eli alkupaloja alkoholismin merkkinä. Paatuneimmankin juopot voivat ostaa kaksi desiä vodkaa, leipää ja juustoa leivän päälle kun juovat. Suomalainen tapa tarjota vain alkoholia on heistä selvä alkoholismin ja rappion merkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset eivät oikeasti osaa pyytää syötävää tai edes kahvia. Olen pari kertaa elämäni aikana saanut kuulla jälkikäteen minun pitäneen vieraitani nälässä. Yhden kuulin haukkuneen minua tästä yhteiselle ystävällemme ja tämä kertoi minulle. Toinen tuli seuraavalla kerralla kylään omien eväidensä ja murukahvin kanssa, koska koki, ettei minun luona saanut syötävää ja kahvia!
Oikeasti tilanne siis on se, että minä en juo kahvia tai teetä ja syön vain kaksi kertaa päivässä. Useimmiten siis olen syönyt aamupalan ennen vieraiden tuloa ja seuraavan kerran syön aika tukevan aterian noin klo. 20. Minulla on kuitenkin ihan vieraita varten hankittu kahvinkeitin ja siihen tykötarpeet. Olen kaikille vierailleni aina sanonut monta kertaa, että senkus vaan pyytävät, milloin tahtovat kahvia tai nälättää. Minä kun en itse syö usein, niin en osaa edes ajatella, että milloin vierailleni maistuisi kahvi tai syötävä. Lisäksi moni tuntee kiusalliseksi syödä tai juoda kahvia, kun minä en emäntänä syö enkä juo. Tämä on harmillista ja nykyään koko vieraiden saaminen tämän takia tuntuu vaivaannuttavalta. Mitä ratkaisuksi?
Ensinnäkin voit sovittaa syömisiäsi vieraiden aikatauluun, jos sellaisia on tulossa.
Toisekseen, tuo 2x päivässä ruokailu on epäterveellistä! Energiaa tulisi saada 3 tunnin välein, jotta energiataso pysyy tasaisena, eikä keho mene säästöliekille. Laihana varmasti pysyt tuolla tyylillä...Tuolla ruokailutyylillä pysyy myös lihavana jos sellainen on. Monet lihavat yrittävät laihduttaa niin etteivät syö ja sitten ahmivat ison kasan ruokaa. Kun elimistö on säästöliekillä ei energiaa kulu. Vaikka luullaan että lihavat mössöttävät jatkuvasti niin ei se aina ole niin. Tiedän myös erään nuoruudenystävän, joka oli hyvin siro ja hoikka n. 160/45kg. Hän sairastui ja joutui kortisonikuurille. Parissa kuukaudessa hän paisui 20kg ja myös kasvot pyöristyivät. Sitten sai kuulla v*ttuilua mässäämisestä. Näinkin voi käydä.
Aika paljon on meillä populaa kortisonikuureilla....
Lääkärit määräävät kortisonia aika moneen vaivaan. Itse olen parastaikaa kortisonikuurilla pahentuneen astman ja keuhkoputkentulehduksen vuoksi ja näen aamulla peilistä turvonneen naamani kun käyn vessassa. Sormetkin muuttuvat paksummiksi jo viikon kestävällä kuurilla. Ärsyttävintä on se, että kuunaama on ja pysyy.
Mulla oli yhdessä kyläpaikassa niin nälkä, että oli pakko mennä yöllä syömään, ei siinä mitään, mutta huomasin herätessä, että jalkoihin oli kiinnitetty naruja, joiden päässä oli kaksi pientä koiraa. Tämä siksi, etteivät pissaa kun pienelle alueelle. Ei siinä mitään, mentiin rekkujen kanssa jääkaapille yhdessä ja syötiin, ja sen jälkeen yöpisuille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja täällä moni sanoo selitykseksi että ehkä ei ole varaa kestitä. Tuskin kukaan gourmee ruokaa odottaakaan. Monen kilon kaalilaatikko maksaa ehkä 5€ ja siitä syö isompikin porukka.Hauskoja nää "veljen vaimo" -jutut 😀. Eiköhän sillä veljelläkin ole jotain tekemistä asian kanssa...
Oot ihan oikeassa. Yleensä kestitseminen on vain ollut naisten hommaa ja tulee naisilta luonnostaan. Ns. 'emännöinti'.
Entinen kaveri. Kun hän söi ei tarjonnut muille. Piti ottaa omat eväät mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja täällä moni sanoo selitykseksi että ehkä ei ole varaa kestitä. Tuskin kukaan gourmee ruokaa odottaakaan. Monen kilon kaalilaatikko maksaa ehkä 5€ ja siitä syö isompikin porukka.Hauskoja nää "veljen vaimo" -jutut 😀. Eiköhän sillä veljelläkin ole jotain tekemistä asian kanssa...
Meinasin juuri laittaa samaa. Aina se on muka naisen vika...
Mitä hittoa jotkut ihmiset kutsuu kylään eivätkä sitten edes ruoki vieraitaan :o En ole koskaan aiemmin kuullut moisesta