Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

oletko joutunut olemaan nälässä kyläpaikassa?

Vierailija
20.06.2015 |

Esimerkiksi silloin kun olet yöpynyt kyläpaikassa?

Kommentit (2544)

Vierailija
461/2544 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon mahtuu tähänkin maahan huonotapaisia ihmisiä. Meillä äiti ainakin tarjoaa vieraille aina syötävää ja varmistaa onko kellään nälkä vaikka kyse ei olisi pitkänmatkan vieraista. Eli kaikki kyläilijät tulevat läheltä ja viipyvät maks. pari tuntia.

Nykyään äiti asuu kauempana ja aina kun käydää siellä, niin ruoka on jo pöydässä kun kurvataan autolla pihaan.

Veljen vaimo on taas aivan eri maata... Siellä ei tarjota edes kahvia eikä heillä ole mitään selkeetä ruokarytmiä. Närppivät vuorollaan keittiöstä ruokaa eivätkä istu edes ruokapöydän ääreen syömään vaan syövät keittiössä seisaaltaan. Vieraat on nälässä ellei itse tajua lähteä kauppaan ja alkaa kokkamaan.

Ja täällä moni sanoo selitykseksi että ehkä ei ole varaa kestitä. Tuskin kukaan gourmee ruokaa odottaakaan. Monen kilon kaalilaatikko maksaa ehkä 5€ ja siitä syö isompikin porukka.

Hauskoja nää "veljen vaimo" -jutut 😀. Eiköhän sillä veljelläkin ole jotain tekemistä asian kanssa...

Oot ihan oikeassa. Yleensä kestitseminen on vain ollut naisten hommaa ja tulee naisilta luonnostaan. Ns. 'emännöinti'.

Vai niin... Kyllä meillä ainakin mieskin osallistuu ruoan tarjoamiseen ja välillä enemmän, kuin minä. Tiedän myös monia muita samanlaisia perheitä.

Vierailija
462/2544 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon mahtuu tähänkin maahan huonotapaisia ihmisiä. Meillä äiti ainakin tarjoaa vieraille aina syötävää ja varmistaa onko kellään nälkä vaikka kyse ei olisi pitkänmatkan vieraista. Eli kaikki kyläilijät tulevat läheltä ja viipyvät maks. pari tuntia.

Nykyään äiti asuu kauempana ja aina kun käydää siellä, niin ruoka on jo pöydässä kun kurvataan autolla pihaan.

Veljen vaimo on taas aivan eri maata... Siellä ei tarjota edes kahvia eikä heillä ole mitään selkeetä ruokarytmiä. Närppivät vuorollaan keittiöstä ruokaa eivätkä istu edes ruokapöydän ääreen syömään vaan syövät keittiössä seisaaltaan. Vieraat on nälässä ellei itse tajua lähteä kauppaan ja alkaa kokkamaan.

Ja täällä moni sanoo selitykseksi että ehkä ei ole varaa kestitä. Tuskin kukaan gourmee ruokaa odottaakaan. Monen kilon kaalilaatikko maksaa ehkä 5€ ja siitä syö isompikin porukka.

Hauskoja nää "veljen vaimo" -jutut 😀. Eiköhän sillä veljelläkin ole jotain tekemistä asian kanssa...

Meinasin juuri laittaa samaa. Aina se on muka naisen vika...

Jos jossain perheessä ruoanlaitto kuuluu naisen vastuualueeseen, niin kyllä se silloin vähän niin kuin on naisen vika. Toisaalta on kyllä outoa, jos mieskään ei ymmärrä, että (kutsutuilla) vierailla voisi olla nälkä, miehillä kun usein tulee nälkä helpommin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/2544 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätyin kyllä vähän erään perheen moukkamaisuudesta, kun eivät tarjonneet mitään kun pyysivät minua avuksi ja kävin hoitamassa ongelman. Rahaa ei kuulemma ollut palkaksi antaa ja minun piti itse vääntää lähes rautalangasta, että no kyllä ne kahvitkin kelpaa palkaksi, kun ei oma-aloitteisuutta löytynyt.

Vierailija
464/2544 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli yhdessä kyläpaikassa niin nälkä, että oli pakko mennä yöllä syömään, ei siinä mitään, mutta huomasin herätessä, että jalkoihin oli kiinnitetty naruja, joiden päässä oli kaksi pientä koiraa. Tämä siksi, etteivät pissaa kun pienelle alueelle. Ei siinä mitään, mentiin rekkujen kanssa jääkaapille yhdessä ja syötiin, ja sen jälkeen yöpisuille.

Siis mitä helvettiä? Koirien omistajat sitoo kyselemättä koiransa VIERAASEEN kiinni??

Vierailija
465/2544 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Tarjoomuksia on ollut runsain mitoin ja jos ei ole ollut, olen saanut ihan suuni auki: "minulla on nälkä, voinko tehdä voileivän?"

En ole suuriruokainen, joten yleensä ongelma on päinvastainen, eli ruokaa on tarjolla vähän turhankin usein ja runsaasti

Mutta joskus voi käydä niin, että tulee pidemmän matkan jälkeen kylään, jossa ateria on vasta tekeillä. Silloin voi pyytää syötävää.

Aika vaikea kuvitella, että joku kutsuisi yövieraita, joille ei pyydettäessä antaisi syötävää.

Sen sijaan av:lla törmää jatkuvasti kirjoittajiin, jotka eivät osaa/kehtaa/viitsi avata suutaan ja olettavat muiden lukevan ajatuksia ja pitävän näemmä vieraita nälässä silkkaa vittu..isuttaan....

Vierailija
466/2544 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei voileipä kelpaa iltapalaksi niin en ala passaamaan.

Vierailija
467/2544 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Koska yökylään mennessä tietenkin vien ruokaa tms tarjottavaa. Kuuluu käytöstapoihin.  Tietämättömille vinkiksi, voi kysyä, että mitä hyvää kokataan, mä tuon tullessani. Yksinkertaista.

Vierailija
468/2544 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden eri miehen luona oon ollu nälissäni! Toisen luona olin vaan yhden yön (oli tarkotus olla viikonloppu) , mies lähti aamulla yksin kauppaan ja osti itselleen aamupalaa. Siinä sitten mussutti niitä ja kysyi että enks minä meinaan syödä mitään? Alakerrassa on kauppa. Jäin vähän suu auki, ihme törppö. Lähdinkin siitä tekosyyn varjolla melkein samantien kotiin.

Toisen luona olin kokonaisen viikonlopun ja ukko kokkasin itselleen mutta ei tarjonnut mulle. Tilasin sinne sitten pizzan mistä säästin seuraavaksikin päiväksi.

Molemmat asu mulle etukäteen oudoissa kaupungeissa eli en tuntenu aluetta et olis voinu lähtee kauppaan. Jos kutsun jonkun mun luokse viikonlopuksi niin todellakin tarjoan ruokaa. Tai jos en jostain ihmeen syystä pystyisi esim. ei olis rahaa niin pahoittelisin asiaa etukäteen et vieras osais varautua, tai sit siirtäisin vierailua.

Vierailija
469/2544 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen. tuttavani ei ollut rahapulassa. seuraavalla kerralla en enää mennyt iltaa viettämään.

Vierailija
470/2544 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen veljelläni. Heidän perheen aikuisilla on aika kummallinen tapa ruokailla, eli ruokaa on harvoin ja vähän kerrallaan, vaikkei siellä kaiketi mitenkään erityisesti diettailla. Ruokaa ei koskaan ole extraa vieraalle, vaan ruokaa on kolmannesta henkilöstä huolimatta vain kahdelle aikuiselle - siitä sitten syödään kolmeen pekkaan ja nälkähän sitä aina jää. Lapsille on kyllä aina ruoat kunnolla.

Ja jos joku nyt nillittää, että menen syömään veljeni pöytään ilmaista ruokaa ja odotan jotain erityiskohtelua, niin minä maksan aina matkat (useamman kymmenen euroa yhteensä) ja istun bussissa monta tuntia suuntaansa ja usein päädyn siellä muutenkin lapsenlikaksi, joten ehkä sitä voi odottaa edes yhden kunnon kotiruoan - hinta tuskin on montaa euroa kohdallani :D 

Vierailija
471/2544 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

en loisi kirjoitti:

En. Koska yökylään mennessä tietenkin vien ruokaa tms tarjottavaa. Kuuluu käytöstapoihin.  Tietämättömille vinkiksi, voi kysyä, että mitä hyvää kokataan, mä tuon tullessani. Yksinkertaista.

Heh, ei kyllä kuulu. Käytöstapohin kuuluu tarjota vieraalle ruokaa, jos on kerta jonkun kylään kutsunut. Jos ei halua kestittää vieraita, niin ei kutsu kylään - yksikertaista. Eri asia on yhteiset mökkireissut tms. Sinä tietenkin pyhänä ihmisenä otat omat vessapaperit ja kylpyvedetkin mukaasi, kun menet kyläilemään? 

Vierailija
472/2544 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mua naisena ja perheenäitinä ärsyttää se, että aina se on naisen vika, jos ei ole tarpeeksi tarjottavaa, sitä sun tätä. Ja jos ei ole siivottu tarpeeksi niin sekin on naisen vika. Miehet kutsuvat usein sukulaisiaan ja kavereitaan kylään. Eikä heillä ole velvollisuutta vastata omista vieraistaan tai kodin siisteydestä/tarjoiluista? Nainenko on aina se piika ja palvelija, vaikka hän ei olisi yhtään mikään ruoanlaitosta kiinnostunut emäntä-ihminen?? Mun täytyy sanoa, että todella epätasa-arvoista ja tätähän se on yleensä ollutkin. Ehkä nuoremmat ymmärtää, että nykyajan suomalaiset naiset eivät enää ole automaattisesti mitään jauhopeukaloita, mutta vanhemmat naiset kyllä laskevat nämä raskaat vaatimukset yhä vieläkin naisten päälle. Tässä on tosiaan yksi epäkohta.

Minä pyydän usein mieheni kokkaamaan/tekemään makeaa tarjottavaa jos hän kutsuu meille vieraita. Kodin siisteydestä vastaan kuitenkin minä (valitettavasti miehen siivousstardarit eivät kyläilytilanteissa täyty). Toisinaan kiellän miestäni jos hän on kutsumassa sukulaisiaan moneksi päiväksi meille tai ainakin selkeytän vierailuiden ajankohtaa. Miehellä on iso suku ja tänne on puskemassa usein porukkaa ties mihin aikaan. Maaseudulta tulevat isovanhemmat/sukulaiset kuvittelevat, että minä laitan innolla kaikki päivän buffetit. Minulla on se periaate, että pitkänmatkalaisille tarjotaan aina ruoka (kysytään toki jo ennen saapumista, että syövätkö matkalla ja juodaanko meillä vaan kahvit). Ruokarajoitteet huomioidaan. Pidän äärimmäisen paljon siitä, että tarjoiluista/kyläilyistä on sovittu ennakolta. En pidä siitä, että miehen sukulaiset osuvat kylään ties mihin aikaan (mies kun vaan aiemmin sanoi, että hänen vanhempansa tulevat jonain tiettynä päivänä kylään), nykyään lypsän mieheltä tiedon MIHIN AIKAAN ja TULEVATKO SYÖMÄÄN. Meillä mies on ollut niin tajuamaton, että hän ei aiemmin osannut ajatella yhtään asioita pidemmälle eli siis sopia näistä ajankohdista tarkemmin. Nyt on onneksi mennyt sekin vähän perille. Silti voin sanoa, että stressaa ja ärsyttää isojen porukoiden koko päivän catering. Huh huh. Onneksi mies osallistuu, mutta muistakaa, että aina ei voi syyttää naisia kaikesta. Mutta sen vielä haluan todeta, että kutsutut vieraat saavat meillä aina tarjoilua. Kutsumattomat ehkä kahvia ja keksiä. Kutsumattomat voivat itse tuoda tullessaan syötävää.

Vierailija
473/2544 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväperhe kutsui meidät mökillensä. Halusivat, että ehdottomasti tulemme mahdollisimman aikaisin, mieluiten heti aamupalan jälkeen, kun on niin paljon ”ohjelmaa”. Olimme sitten aamupäivällä heidän mökillään ruokakassien, viinipullojen ja tuliaislahjan kanssa. Shampanjapullomme laitettiin jääkaappiin, sitä ei sen koommin näkynyt, ei myöskään viinipulloja. Ruokakassit katosivat myös kaappeihin. Sitten alkoikin pitkä rumba: ensin pyörittiin lähimetsässä luontoa ihmettelemässä, sitten hakattiin saunapuut, saunottiin, uitiin. Mitään juotavaa ei annettu, joimme suoraan hanasta sitten vettä. Sitten isäntäpari piti tuntikausien monologia kuulumisistaan. Illansuussa alettiin valmistamaan ruokaa, se kesti tuntikausia ja välissä taas saunottiin ja uitiin. Olimme jo aivan pökräämässä nälästä, ja otimme jääkaapista tuomiamme ruokia pahimpaan nälkään. Emäntä kovin närkästyneenä toppuutteli, ettei nyt kannata ruokahalua pilata. Söimme kuitenkin vähän. Onneksi, koska ruoka valmistui klo 21 ja sitä oli vähän. Viinejämme emme nähneet, pöydälle nostettiin viinilaatikko, josta tarjottiin yhdet lasilliset. Aamulla startattiin klo 8 kotimatkalle mökkiemännän raivoisasta vastustelusta huolimatta.

Vierailija
474/2544 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa häissä, jossa ruoka loppui kesken 😎

Vierailija
475/2544 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teininä yövyin poikaystävän luona. Hän ei tarjonnut mulle juuri ollenkaan ruokaa. Nälän olisin varmaan kestänyt, mutta kaiken huippu oli kapea sänky, jossa oli haiseva, tunkkainen tyyny ja lasten peitto ilman pussilakanaa. He asuivat vanhassa talossa ja muistan kuinka olin aivan jäässä koko yön. Aamulla oli kamala olo ja väsyneenä ja nälkäisenä hipsin kotiin.

Herään aamulla usein aikaisin ja nälkäisenä. Siksi otan kyläpaikkaan mukaan välipalapatukoita, banaanin ja vauvanruokaosastolta pillismoohieita, ne kun säilyy huoneenlämmössä. Olisi inhottavaa ihmetellä kolme tuntia nälkäisenä että jokos sitä isäntäväki olisi hereillä.

Vierailija
476/2544 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Olin teininä ystävän mukana yhden isäviikonlopun. Ystäväni äiti oli antanut ystävälle rahaa mukaan, koska tiesivät ettei siellä isällä koskaan ole ruokaa. Minulle tästä ei mainittu. Kaverini osti omilla rahoilla ruokaa aina silloin kun oli nälkäinen, minä olin 2 vuorokautta syömättä. Toisena päivänä käytiin mäkkärissä; kaveri tilasi itselleen aterian, minä istuin nälkäisenä vieressä. Kun huomasin, että kaveri oli heittämässä loppuja ruokia roskiin, kysyin saisinko ottaa niistä. En saanut, hän kun ei muiden ruokia maksa.

Vierailija
477/2544 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole, vaan yleensä juurikin päinvastoin. Suuri suku ja kaveripiiri ja karjalasta lähtöisin, joten ihmekös tuo.

Mä tiedän tuon. Pohjois-Karjala ei säästele ruuassa kun on vieraita vaan pikemminkin mummon pöytä oli aina runsaudensarvi.

Synnyin kuitenkin stadiin ja täällä oli junantuomia ihan pohojanmaaltakin. Niiden häissäkin oli hirveät toivelistat vieraille mutta tarjottava ruoka oli niukkaa. Kateellista ja saitaa sakkia.

Vierailija
478/2544 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en loisi kirjoitti:

Heh, ei kyllä kuulu. Käytöstapohin kuuluu tarjota vieraalle ruokaa, jos on kerta jonkun kylään kutsunut. Jos ei halua kestittää vieraita, niin ei kutsu kylään - yksikertaista. Eri asia on yhteiset mökkireissut tms. Sinä tietenkin pyhänä ihmisenä otat omat vessapaperit ja kylpyvedetkin mukaasi, kun menet kyläilemään? 

Kasva hieman, niin ei tarvi ottaa niin itseensä :D Ja ei, jos sut kutsutaan kylään, niin et sä sinne voi vain persettäs levittämään mennä ja inisemään, että istuin tunnin bussissa :D Kyllä kakarat tekee joka asian vaikeaksi. Kyläilläkään osata!

Vierailija
479/2544 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en loisi kirjoitti:

Kasva hieman, niin ei tarvi ottaa niin itseensä :D Ja ei, jos sut kutsutaan kylään, niin et sä sinne voi vain persettäs levittämään mennä ja inisemään, että istuin tunnin bussissa :D Kyllä kakarat tekee joka asian vaikeaksi. Kyläilläkään osata!

Mitä teet menet kyläilemään? Siivoat, käyt kaupassa, peset pyykkiä, leikkaat ruohon tai luot lumet? Meillä vieraat tulevat viettämään minun ja perheeni kanssa aikaa, tehdään yhdessä kaikkea mukavaa. Ei kävisi mielessäkään laittaa _vieraita_ töihin. Ja jos laittaisinkin, niin sitten varmaan pitäisi maksaa palkkaa?

Vierailija
480/2544 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu, joka kerta silloin kun kävin yhdellä ystävällä ja hänen lapsensa asuivat vielä kotona. Ruokaa oli niin hirveän vähän, että säälitti lapset, annoin heidän ottaa ensin, ja sitten ei enää jäänytkään mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme