oletko joutunut olemaan nälässä kyläpaikassa?
Esimerkiksi silloin kun olet yöpynyt kyläpaikassa?
Kommentit (2544)
Olin kerran kyläpaikassa, jossa emäntä - silloin vielä hyvä ystäväni - kehui ummet ja lammet heidän uutta kapselikahvinkeitintään. Sillä tulee kuulemma niin hyvä crema ja mitä kaikkea. Minulle keitettiin kuitenkin kahvi tavallisella keittimellä, sillä "ei he voi kaikille uudella koneella keittää".
Olin myös tämän saman ystävän häissä. Jo kauan etukäteen tarjottavia oli markkinoitu ylisanoilla ja odotin saavani jotain erityislaatuista, sillä tämä ystävä oli myös jonkinlainen ruokainfluensseri. Pettymys oli suuri, kun ruokaa, joka sinänsä oli ehkäpä ihan hyvää, ei riittänyt enää viimeiselle pöydälliselle, johon minut oli istutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nälkä kylässä, juu ei koskaan. Kotona on toisin ja nälkä on oikeastaan jatkuva vieras. 16 e viikkobudjetilla ei paljo mässäillä. Onneksi asun ja elän yksin, ei kenenkään muun tarvitse nälkää täällä nähdä ja siitä syystä en pyydä kylään myöskään ketään, koska en ole asiasta kellee valittanut eivätkä tiedä muutenkaan mun tilannetta. Kaverit luulee mussa olevan joku sairaus, kun paino laskee jatkuvasti. Lekuriin ovat hoputtaneet, mutta eihän siitä mitään hyötyä olisi, ei sieltä lekurilta ruokaa saa. No vähän kun syö niin kyllähän se paino putoaa.
Oletko opiskelija joka ei ole hakenut toimeentulotukea? Hae nyt ihmeessä jos olet.
En tiedä miten tänä päivänä mutta ensijaisesti opiskelija ei saa toimeentulotukea niiden pitää nostaa opintolainaa ja kela laskee sen mukaan tuloihin vaikkei edes hakisi sitä! Näin vuonna 2012, nykyään opiskelija saa normi asumistuen joka parempi kuin entinen opiskelijan asumistuki.
Vierailija kirjoitti:
Miehen kaverilla kyläillessä oli aina sama juttu, vietettiin iltaa ja kaveri vaimoneen tarjoili Tuc-keksejä ja jonkun Bonjour-levitteen. Jännättiin mikähän maku oli valittu illan kulinaristiseksi elämykseksi. Kun he vierailevat meillä niin leivon aina suolaista ja makeaa. En viitsinyt heidän illanviettoonsa leipoa, niin oltiin joka vierailulla sitten nälissämme kunnes kehdattiin lähteä kotiin.
Yksi vierailu heillä ja minulla petti hermo. Tilasin lähimmästä pizzeriasta minulle ja miehelleni pizzat. Istuin olohuoneen sohvalla ja sanoin, että on nälkä ja tilaan pizzat. Kysyin minkä pizzan mieheni ottaa ja tilasin kaksi pizzaa. Sitten sanoin miehen kaverille, että tilatkaa tekin jos pizza kiinnostaa. He vain toljottivat minua silmät pyöreinä ja sanoivat ettei ole erityisemmin nälkä, he olivat syöneet ruuan ennen meidän tuloa.
Kun pizzat tulivat niin ihana valkosipuli tuoksui ja kävimme pizzoihin käsiksi mieheni kanssa. Kaveri vaimoineen kysyi voisiko pizzat jakaa niin sanoin että tilatkaa omat, ei siinä kauaa kestä. Me emme ehtineet syödä mitään ennen tänne tuloa niin syödään nälkäämme ja jos jää siivu niin sitten voidaan jakaa. Mieheni söi vaivatta oman pizzansa kokonaan ja minä väkisin viimeisen palankin. Kai siitä joku kupru ystävyyteen jäi mutta minä en elä hölmöille.
Miksi ihmeessä ette syöneet ennen lähtöä jos hyvin tiesitte että heillä ei ole tapana tarjota ruokaa illanvietoissaan?
Omassa tuttavapiirissä kutsutaan erikseen syömään jos on lämmin ruoka tarjolla, jos kutsutaan myöhäiseen illanvietoon niin oletan että tarjolla on vain snacksia ja syön ruoan ennen lähtöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen kaverilla kyläillessä oli aina sama juttu, vietettiin iltaa ja kaveri vaimoneen tarjoili Tuc-keksejä ja jonkun Bonjour-levitteen. Jännättiin mikähän maku oli valittu illan kulinaristiseksi elämykseksi. Kun he vierailevat meillä niin leivon aina suolaista ja makeaa. En viitsinyt heidän illanviettoonsa leipoa, niin oltiin joka vierailulla sitten nälissämme kunnes kehdattiin lähteä kotiin.
Yksi vierailu heillä ja minulla petti hermo. Tilasin lähimmästä pizzeriasta minulle ja miehelleni pizzat. Istuin olohuoneen sohvalla ja sanoin, että on nälkä ja tilaan pizzat. Kysyin minkä pizzan mieheni ottaa ja tilasin kaksi pizzaa. Sitten sanoin miehen kaverille, että tilatkaa tekin jos pizza kiinnostaa. He vain toljottivat minua silmät pyöreinä ja sanoivat ettei ole erityisemmin nälkä, he olivat syöneet ruuan ennen meidän tuloa.
Kun pizzat tulivat niin ihana valkosipuli tuoksui ja kävimme pizzoihin käsiksi mieheni kanssa. Kaveri vaimoineen kysyi voisiko pizzat jakaa niin sanoin että tilatkaa omat, ei siinä kauaa kestä. Me emme ehtineet syödä mitään ennen tänne tuloa niin syödään nälkäämme ja jos jää siivu niin sitten voidaan jakaa. Mieheni söi vaivatta oman pizzansa kokonaan ja minä väkisin viimeisen palankin. Kai siitä joku kupru ystävyyteen jäi mutta minä en elä hölmöille.Miksi ihmeessä ette syöneet ennen lähtöä jos hyvin tiesitte että heillä ei ole tapana tarjota ruokaa illanvietoissaan?
Omassa tuttavapiirissä kutsutaan erikseen syömään jos on lämmin ruoka tarjolla, jos kutsutaan myöhäiseen illanvietoon niin oletan että tarjolla on vain snacksia ja syön ruoan ennen lähtöä.
Nimenomaan. Tuli oikein inhottava tunne kun tän luin. Yhdessä naureskelleet miehensä kanssa et haha mitäs levitettä ne nyt niihin typeriin suolakekseihin laittavat ja silti menneet uudestaan ja uudestaan täysin syömättä mutta tuc keksit kelvanneet, ja sitten vielä tilanneet pizzat näiden ystävien naaman edessä ja toinen syönyt väkisin viimeisimmän palan ettei varmasti jää näille ystäville, eikä mieskään jättänyt palaa. Ja sitten teksti vielä loppuu "en hölmöile" . Ja melkein sata yläpeukuttaa. Itse en koskaan olisi kehdannut tai halunnut tehdä noin, todella moukkamaista ja inhottavaa käytöstä.
En ole ollut kylässä nälässä. Jos olisi kova nälkä eikä ruokaa tuntuisi tulevan, saattaisin lähteä muualle syömään. Epäkohteliasta vai ei? En tiedä mutta toisinaan nälkä ajaa tekemään asioita.
Taannoin vierailin monesti samaa harrastusta harrastavan pariskunnan luona joiden elämänrytmi kaikkinensa oli aivan toista kun omani.
He heräsivät aamulla vasta 9-10 välillä, minä n 8 aikoihin. He joivat aamulla yleensä pelkkää kahvia, minua varten oli laitettu leipää ja leikkeleitä, se oli ok. Mutta sitten ei koko päivänä mitään muuta kun kahvia jota itse juon tosi vähän. Jos käytiin jossain missä mentiin kahvilaan niin ostin itse sämpylän tms koska olin tottunut syömään lounaan töissä.
He laittoivat ruokaa vasta illalla joskus klo 19-20 maissa. Ja sekin joskus venyi koska he kittasivat kaljaa niin paljon että ruoan laitto usein viivästyi.
Muutamasta kerrasta oppineena otin aina kassiin kotoa esim banaania ja suklaapatukan tms jota söin salaa kun kävin huoneessa jossa majoituin.
Kerran minut kutsuttiin lähtemään pikaisesti johonki hippi-miitinkiin. Sanoin vain syöväni ennen lähtöä.
"Ei tarvitse! Siellä on ruokaa tarjolla," vakuutettiin. Näin oli emäntä heille kertonut.
Eihän siellä sitä ruokaa sitten ollut tarjolla. Nälkä kurnien kuitenkin yritin osallistua sosiaalisesti ja kestää.
Varmaan parin tunnin kuluttua emäntä pisti vieraat laittamaan ruokaa! Vihanneskeittoa suuresta määrästä juureksia (paljon porukkaa paikalla), joiden kuorimiseen ja pilkkomiseen meni tuhottomasti aikaa, samoin keiton valmistumisen odottamiseen.
Emäntä puolestaan itse keskittyi huomion keskipisteenä paistattelemiseen rämpyttämällä kitaraa ja laulelemalla itse keksimiään lauluja, kuningattarena pitämään hovia.
Mielestäni oli kyllä TODELLA törkeää! Tottakai olisi pitänyt emännän olla valmistanut keitto vieraille valmiiksi, kun niin kerran oli luvannutkin! Mutta kaipa ylimielisyys ja ego tuli vastaan: laittakaa itse ruokanne, ei sovi minun arvolleni. Meni kyllä maku koko tyypistä.
Toinen: Yksi ystävä kävi tämän tästä luonani vieraana ilmaiseksi yöpymässä työkeikoilla, kun asui itse paljon pohjoisemmassa. Minulle oli kunnia-asia tarjota aina ruoat ja jälkkäriäkin tein, vaikka olin työtön ja elin työttömyyskorvauksilla.
Kerran menin sitten hänen luokseen kylään yhdeksi yöksi. Sanoi, että minun pitää itse ostaa omat ruokani, "kun hän on opiskelija." Olen minäkin opiskelija ollut, ja kyllä nyt olisi opiskelijabudjetillakin jotain halpaa, kuten riisiä tai makaroonia/nuudelia, näkkäriä tms. ollut varaa tarjota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun pizzat tulivat niin ihana valkosipuli tuoksui ja kävimme pizzoihin käsiksi mieheni kanssa. Kaveri vaimoineen kysyi voisiko pizzat jakaa niin sanoin että tilatkaa omat, ei siinä kauaa kestä. Me emme ehtineet syödä mitään ennen tänne tuloa niin syödään nälkäämme ja jos jää siivu niin sitten voidaan jakaa. Mieheni söi vaivatta oman pizzansa kokonaan ja minä väkisin viimeisen palankin. Kai siitä joku kupru ystävyyteen jäi mutta minä en elä hölmöille.Miksi ihmeessä ette syöneet ennen lähtöä jos hyvin tiesitte että heillä ei ole tapana tarjota ruokaa illanvietoissaan?
olen eri, mut kyllä se osoittaa jotakin järjen köyhyttää jos tarjoiltavaksi löytyy pelkkää tuc-keksiä levitteen kera..ei ole niin järjetön ponnistus( fyysinen eikä rahallinen) laittaa siihen viereen vaikka patonkia, minitomaatteja ja miniporkkanoita tms, jotakin uunissa lämmitettäviä pasteijoita, kulut iltaa kohtaan eivät ole mahdottomia mutta kukaan ei lähde ns. nälissään. Tässä eniten nauratti se että halusivat pitsasta kuitenkin osingolle :) Näitä pihejä on nähty jotka työpaikan kahvipöydässäkin vetävät posket täyteen joka sorttia mutta eivät missään nimessä tuo itse sinne ikinä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa tuttavapiirissä kutsutaan erikseen syömään jos on lämmin ruoka tarjolla, jos kutsutaan myöhäiseen illanvietoon niin oletan että tarjolla on vain snacksia ja syön ruoan ennen lähtöä.olen eri, mut kyllä se osoittaa jotakin järjen köyhyttää jos tarjoiltavaksi löytyy pelkkää tuc-keksiä levitteen kera..ei ole niin järjetön ponnistus( fyysinen eikä rahallinen) laittaa siihen viereen vaikka patonkia, minitomaatteja ja miniporkkanoita tms, jotakin uunissa lämmitettäviä pasteijoita, kulut iltaa kohtaan eivät ole mahdottomia mutta kukaan ei lähde ns. nälissään. Tässä eniten nauratti se että halusivat pitsasta kuitenkin osingolle :) Näitä pihejä on nähty jotka työpaikan kahvipöydässäkin vetävät posket täyteen joka sorttia mutta eivät missään nimessä tuo itse sinne ikinä mitään.
Uskon että tarjoili viiniä jonka kanssa ei mikään ihme ettei ollut raskasta syötävää. Tämän tuo jätti kertomatta. Ja ehkä luulivat että tuo pakonomainen leipuri toisi jotain..
Juhliin lähtiessä pitää syödä ja jos on pitempi matka niin eväät mukaan tai varautua käymään syömässä ennen juhlapaikkaan menoa, koska seremoniat voi olla pitkiäkin, häät.. hautajaiset.. rippijuhlat ym.. Sekin havainto että tosiaan jotkut nykyajan ihmiset syövät ihan "kunnolla" juhlissa, ajattelematta aina riittääkö tarjottavat vielä jäljellä oleville 30 vieraalle.. 😯
Anopin pihajuhliin tuli kutsu, tarjottavaa löytyy esim salaattia ja kaikkee... Puoliso vaan ei ollut ymmärtänyt kutsusta että tuokaa grillattavat tullessanne. No siellä sitten ilmeni että porukat grillasivat omiaan ja ilmoittivat että grilli vapaa seuraaville... me katseltiin vierestä ja joku tarjosikin makkaraa mutta sanottiin että ei kiitos, sen verran nolotti... nautittiin salaatista ja seurusteltiin sujuvasti. Sen jälkeen olenkin jos jonnekin kutsu tulee niin tivannut mieheltäni ketä kutsu koskee, pitääkö viedä jotain ym asioita ...
Olen. Pieni kanapihvi per henki ei ollutkaan tarpeeksi.
Joo. Oltiin n. 6 h kylässä. Tarjolla pelkkiä todella makeita tarjottavia, lukuunottamatta leipää. Jokaiselle paikallaolijalle oli varattu kuitenkin vain puolikas paahtoleipä ja sekin kuivaa ja kovaa!! Mun mielestä pelkkää v*******a tuollainen eikä oltu edes yllätyskyläilemässä, jolloin olisi ymmärrettävämpää. Silloin kun ovat olleet mun luona, olen kysynyt ruokatoiveita ja välillä käynyt ravintolasta hakemassa meille ruuat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa tuttavapiirissä kutsutaan erikseen syömään jos on lämmin ruoka tarjolla, jos kutsutaan myöhäiseen illanvietoon niin oletan että tarjolla on vain snacksia ja syön ruoan ennen lähtöä.olen eri, mut kyllä se osoittaa jotakin järjen köyhyttää jos tarjoiltavaksi löytyy pelkkää tuc-keksiä levitteen kera..ei ole niin järjetön ponnistus( fyysinen eikä rahallinen) laittaa siihen viereen vaikka patonkia, minitomaatteja ja miniporkkanoita tms, jotakin uunissa lämmitettäviä pasteijoita, kulut iltaa kohtaan eivät ole mahdottomia mutta kukaan ei lähde ns. nälissään. Tässä eniten nauratti se että halusivat pitsasta kuitenkin osingolle :) Näitä pihejä on nähty jotka työpaikan kahvipöydässäkin vetävät posket täyteen joka sorttia mutta eivät missään nimessä tuo itse sinne ikinä mitään.
Paremmat tarjoilut voisi toki olla, mutta jos on etukäteen tiedossa että tarjolla on vain suolakeksiä levitteellä niin miksi ihmeessä jättää syömättä kotona ja mennä kiusaamaan itseään nälissään? Kun voisi syödä ennen lähtöä tai vaikka hankkia seuraa jonka tavat toimivat paremmin yhteen omien kriteerien kanssa.
Uusin tutkimustulokseni, luettuani muutamia viestejä: Suomalaiset maailman vittumaisin kansa!
Vierailija kirjoitti:
Aivan uskomatonta että ihmiset vastaa ketjuun joka on vuodelta 2015!!
Onko aihe mielestäsi jotenkin sidoksissa vuoteen 2015? Tai oletatko, että aihe ei kiinnosta muita kuin ketjun aloittajaa?
Suklaalevy on muuten aika hyvä vinkki joskus.
Anopilla aika useasti on jäänyt nälkä, kun siellä on käyty. Anopin mielestä on vaan hyvä, ettei jää mitään. Yleensä se tarkoittaa kyllä sitä, että joku jäi nälkäiseksi. Kerran oli minulle, miehelleni ja anoppi ja appi plus miehen veljen toinen poika paikalla, niin lohta ruokana, niin pieni pala, että hyvä kun riittää kahdelle, saatikka viidelle ihmiselle. Aika monta kertaa menty mäkkärin tai vastaavan kautta kotiin. Ja kerran mentiin mäkkärin kautta kylään, kun tietää, että ruokaa on niin naftisti.
Oletko opiskelija joka ei ole hakenut toimeentulotukea? Hae nyt ihmeessä jos olet.