kirkkoon takaisin liittyminen, tarvitseeko käydä rippikoulu uudestaan?
Elikkä pyysin lapseni kummiksi kaveriani, joka on kerran käynyt rippikoulun mutta eronnut muutama vuosi sitten kirkosta. Nyt ystäväni täytyy siis liittyä takaisin kirkkoon jotta pääsee kummiksi. Täytyykö rippikoulut sun muut käydä nyt uudestaan vai riittääkö pelkkä lomakkeen täyttö?
Kommentit (66)
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 00:09"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 00:07"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 00:04"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 00:01"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:57"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 21:24"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 12:58"]
Ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin liittyä hetkeksi ja sitten vähän ajan päästä erota taas uudelleen. Kirkollisveroa joutuu maksamaan jokin aikaa.
Ja tiedoksi: rippikoulu ei ole pakollinen edes kirkon jäsenille. Eli voi olla kirkossa eikä ikinä käydä rippikoulua. Ripille pääsy on pakollinen edellytys vain ehtoollisella käymiselle (tosin tätä ei kukaan koskaan tarkista), kirkollisellle vihkimiselle ja kristillisenä kummina toimimiselle.
Aikuiset ei edes käy mitään rippikoulua: käytännössä muutama tapaaminen papin kanssa riittää + konfirmaatio, jossa pitää muistaakseni olla papin lisäksi yksi todistaja.
[/quote]
Aikuisen kirkkoon liittyvän täytyy kyllä käydä rippikoulu, ellei ole sitä aiemmin käynyt.
[/quote]
Ei pidä.
[/quote]
Kyllä pitää. Rippikoulun jälkeen sitten konfirmaatio ja kaste. Muuten ei voi kirkkoon liittyä.
[/quote]
Mä kuuluin nuorena kirkkoon enkä mennyt rippikouluun. Kukaan ei koskaan kysellyt perään. Erosin sitten kokonaan parikymppisenä.
[/quote]
Eihän lapsena kirkkoon liitetyn tarvitse rippikoulua käydä. Mutta aikuisen kirkkoon liittyvän täytyy.
[/quote]
Mikäköhän logiikka tässäkin on?
[/quote]
Kai siinä on ajatus, että varmistetaan aikuisen tietävän mitä on tekemässä ja varmistetaan, että on tietoa kristiuskosta ja kaikesta siihen liittyvästä. Lapsenhan oletetaan saavan automaattisesti kristillen kasvatus, kun kerran on seurakuntaan liitetty.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 13:16"]Eikö kummiksi enää pääse kirkkoon kuulumaton? Joskus luin, että riittää kun osa kummeista kuuluu kirkkoon. Kaikkien ei siis tarvitse.
[/quote]
Ei kummiksi ole koskaan päässyt kirkkoon kuulumaton.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 00:31"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 13:16"]Eikö kummiksi enää pääse kirkkoon kuulumaton? Joskus luin, että riittää kun osa kummeista kuuluu kirkkoon. Kaikkien ei siis tarvitse. [/quote] Ei kummiksi ole koskaan päässyt kirkkoon kuulumaton.
[/quote]
Osalle riittää johonkin muuhun kristilliseen kirkkoon kuuluminen, kuin ev.lutiin.
Te voitte poistattaa Raamatun lauseet tältä palstalta, mutta Jumalan tuomiopäivää ette pakoon pääse, fakta. Tehkää parannus, ennen kuin on liian myöhäistä! Kääntykää synnin tieltä Jumalan puoleen ja rukoilkaa Jeesusta. Uskokaa evankeliumi, Jeesus on tulossa pian takaisin.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 14:04"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 13:12"][quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 13:07"] [quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 13:03"] [quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 12:55"][quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 12:48"] Elikkä pyysin lapseni kummiksi kaveriani, joka on kerran käynyt rippikoulun mutta eronnut muutama vuosi sitten kirkosta. Nyt ystäväni täytyy siis liittyä takaisin kirkkoon jotta pääsee kummiksi. Täytyykö rippikoulut sun muut käydä nyt uudestaan vai riittääkö pelkkä lomakkeen täyttö?
sinullakin on hyvin nämä uskonasiat hallussa! Pitäisköhän sun käydä rippikoulu uudestaan :-) Joo eipä ole uskonasiat hallussa kun en mikään uskovainen ole tai muutenkaan kyseisistä asioista kiinnostunut. :) Ap Ja kuitenkin haluat kastaa lapsesi? Miksi? Siksi kun käsittämättömän monella suomalaisella on pakkomielle tehdä asiat "perinteen mukaan" ettei suku vaan hermostu. Uskonto ei merkitse mitään, mutta silti pitää saada kirkkohäät ja lapsi kastaa. Aika kornia oikeastaan. Minä kuulun vielä kirkkoon kun siitä syttyy aivan hirveä sota jos mummi kuulee minun siitä eronneen. Vanhoillislestadiolainen 80-vuotias nainen jolle usko on koko elämä.
Älä kerro. Mistä se sun kirkkoon kuulumattomuudesta saa tietää vai otsaasiko meinasit kirjoittaa? Tämä on juurikin sitä vanhemman sukupolven kiusaamista uskon varjolla.
Voi voi tätä nykyajan jumalattomuutta. Totta KAI jokainen vanhempi haluaa lapsensa kuuluvan kirkkoon, koska kirkkoon kuulumattomat ovat pakanoita. Ja pakanat joutuvat Helvetin ikuiseen kärsimykseen. Ja eihän sitä KUKAAN vahempi rakkaalle lapselleen halua. Minä olin nuori ja tyhmä ja erosin kirkosta. Isäni oli hyvin järkyttynyt ja äitikin meni itkemään papille. Nyt olen tullut vahvaan synnintuntoon ja liityin uudestaan kirkkoon ja aion mennä rippikouluunkin, vaikak olen jo 38-39 vuotias. Hallelujaa! Jeesus on tie, totuus ja elämä. Ainut keino pelastua. Rukoilen syntisten pakanoiden puolesta.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 12:51"]
On vain yksi kaste. Eli kasteella ei pidäkään käydä kuin kerran.
[/quote]
Ja senhän me kaikki muistamme.