Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jaatte menot parisuhteessa

Vierailija
09.02.2022 |

Jos asut yhdessä jonkun kanssa parisuhteessa, niin onko välillänne tuloeroa ja millaiseen ratkaisuun olette päätyneet sen suhteen miten menot jaetaan ? Ja jos tuloeroa ei nykyisellään merkittävästi ole, niin muuttuisiko tilanne jotenkin, jos toisen tulot joko nousisivat tai laskisivat huomattavasti.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuloero on suuri mutta elämme kommunismissa ts. rahat käytännössä yhteisiä vaikkakin omilla tileillä.

Vierailija
2/27 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuloeroa ei juuri nyt ole. Ennen oli, olin opiskelija mieheni jälkeen. Jos miehen tulot pienenisi niin ei haittaa, pärjätään kyllä. Meillä on kaikki rahat yhteisiä. Olemme samanlaisia rahan käyttäjiä ja olemme ns. Perheyksikkö niin ei kiinnosta alkaa erittelemään mun ja sun rahojam

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan merkittävästi miestäni enemmän, en kuitenkaan niin paljon että voisin olla piittaamatta rahasta kokonaan. Maksetaan yhteiset menot tulojen suhteessa. Minä maksan 70 ja mies 30 prosenttia. Selkeästi omat menot molemmat hoitaa omillaan.

Vierailija
4/27 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki menee samalle tilille ja omaisuutta pidämme yhteisenä. Mies tienaa minua enemmän, hyvin kuitenkin molemmat. Minulla oli omaisuutta ennestään kun menimme naimisiin, miehellä ei juurikaan. 

Vierailija
5/27 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdään yhteinen budjetti ja pankkitili. Rahoitus tulee tyyliin x% palkkatuloista. Esim. 60% palkkatuloista. Pikkasen se elää että mitä maksetaan omista ja mitä yhteisestä kassasta, mutta se ei ole haitannut koska riitoja ei asiasta ole tullut.

Vierailija
6/27 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitossa homma on simppeli = yhteinen talous

Vierailija
7/27 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tienaa enemmän kuin minä. Hän maksaa 50 pros asumismenoista, sähkön ja vakuutukset ja auton joka on hänen. Ja myöskin joskus isomman osan ruoasta, vaikkakin pääosin ruoka maksetaan puoliksi. Kumpikin maksaa omat ruoat ja juomat jotka ei ole tarkoitettu yhteisiksi, esim. alkoholi tai vaikkapa herkut. Tai elokuvalippunsa tai ravintolaskunsa. Itse maksan 50 pros asumismenoista.

Vierailija
8/27 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on selvä jako: mies tienaa ja minä käytän.

Vierailija
9/27 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä tienaan enää 1/3 perheemme tuloista mutta kaikki on samassa potissa ja sieltä maksetaan laskut ja ruoka. 

Vierailija
10/27 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

50:50. Tai siis niin, että talouden pakolliset kulut eli lainanlyhennys, sähkö- ja vakuutuslaskut jne menee yhteiseltä tililtä, johon kumpikin laittaa kuun alussa saman summan rahaa. Ylijäävä osuus säästetään nk. rempparahastona.

Minä olen kasvissyöjä, mies sekasyöjä, eli ruuat ostellaan pitkälti erikseen. Samoin henk. kohtaiset harrastus- ym. kulut maksetaan siitä palkasta itselle jäävästä osuudesta, erilliset tilit kuitenkin käyttötileinä. Avokki tienaa jonkin verran enemmän kun minä, mutta ero ei ole erityisen suuri. Näin ollaan nyt menty n. 15 vuotta ja meillä systeemi toimii.

Vierailija
11/27 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuloero ei ole suuri, palkka on molemmilla käytännössä sama. Alle 100€ brutossa eroa. Minulla on jonkin verran pääomatuloa, vuositasolla luokkaa 4000€.

Laitamme tasasumman taloustilille, josta maksellaan kaikki asumiskustannukset, lainanlyhennykset, päivähoitomaksut, autojen kiinteät kustannukset (vakuutukset, huollot, verot), isommat hankinnat talouteen tai lapsille (kalliimmat vaatepaketit), joululahjat, matkat, ja muut yhteiset isommat hankinnat, tyyliin yli 100€. Sinne yleensä menevät myös lapsilisät.

Meille jää molemmille vajaa tonni kuussa omalle tilille. Siitä maksetaan: omat puhelinlaskut, päivittäistavarat (ostellaan vuorotellen), autojen polttoaineet, pienet hankinnat lapsille ja talouteen (tyyliin keittiövälineet, kirppisvaatteet lapsille), sekä omat vaate ym. hankinnat.

Itse olen käyttänyt pääomatuloni käytännössä kokonaan asuntolainan ylimääräisiin lyhennyksiin. Muutamalla satasella vuodessa ostan ehkä jotakin kivaa, vaikkapa lahjoja tai vaatteita itselleni.

Hyvä ja toimiva systeemi.

Vierailija
12/27 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla omat rahat, yhteiset kulut maksetaan 50/50. Tienaan 50% enemmän kuin puoliso. Ostelen kaikkea yhteistä kivaa välillä omaan piikkiin, kuten puolisokin. Kaikki lähtee vapaaehtoisuudesta ja hyvästä tahdosta.

Vierailija
13/27 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksan omat kulut (oman auton kulut, harrastukset, vaatteet, kosmetiikka), mies maksaa kaiken muun. Mies tienaa moninkertaisesti ja hänellä on merkittävä omaisuus.

Vierailija
14/27 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen elää yhtä nuukasti kuin toinen köyhästi, eli eri tulotasoista huolimatta kuitenkin elintaso sama :D Jokainen maksaa omat laskunsa ja harrastuksensa ja puolet yhteisistä menoista, mutta ruokakaupassa käy se kuka ennättää eikä silloin kuitteja ja omien rahojen perään kysellä. 

Vierailija
15/27 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiset menot laitetaan tietysti tasan tulotasoista riippumatta. 

Vierailija
16/27 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallakin omat rahansa, yhteiset menot jaetaan puoliksi ja omat menot maksaa kumpikin itse. Mulla on ollut aina näin , myös aiemmissa suhteissa.

Tuloero vaihdellut suuntaan aikojen saatossa. 

Ruuat ostetaan suunnilleen puoliksi. Ei ole yhteisiä lapsia

Vierailija
17/27 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat laittaa palkasta 70% yhteiselle taloustilille

Vierailija
18/27 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallakin omat rahansa, yhteiset menot jaetaan puoliksi ja omat menot maksaa kumpikin itse. Mulla on ollut aina näin , myös aiemmissa suhteissa.

Tuloero vaihdellut suuntaan aikojen saatossa. 

Ruuat ostetaan suunnilleen puoliksi. Ei ole yhteisiä lapsia

Vaihdellut siis tuloero. Sain joskus suunnilleen 1500 enemmän käteen kuussa reissutyön päivärahojen ja matkatuntien vuoksi vaikka peruspalkka oli tasan sama. Nykyisin miehelle  jonkin verran parempi palkka kuin mulla

Vierailija
19/27 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiset menot maksetaan yhdessä.

Juuri nyt asumme vuokralla ja kumpikin maksaa puolet vuokrasta.

Asumme avoliitossa, ja kummallakin on tietenkin omat pankkitilinsä.

Vesi kuuluu vuokraan, mutta sähkölaskut maksamme puoliksi.

Pakollisten maksujen lisäksi ei muita yhteisä menoja ole.

Ruokaostokset jaamme myös, samoin vieraiden kestityksen.

Mitään juttuja ei lasketa jonkun euron tarkkuudella, vaan ainoastaan noin suurinpiirtein.

Hyvin on meillä tää systeemi toiminut.  Voi johtua siitäkin, että molemmilla on vakituinen työ ja suhteellisen hyvät tulot.

Kummankaan hlökohtaisiin menoihoin ei puututa, kuten vaate-meikki- ulkonasyömisiin, auton uusimiseen tai sen kuluhin eikä mihinkään muuhunkaan.

Sillä molemmat maksavat nuo täysin omista tuloistaan, säästöistään  ja palkoistaan.

Vierailija
20/27 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä on selvästi suuremmat tulot kuin mulla, aika lailla suhteessa tuloihin maksetaan yhteiset menot. Henkilökohtaiset jutut molemmat maksaa itse, mutta on mies joskus ostanut mulle esim. harrastuvälineitä, jotka on mun tuloille liian kalliita, jos haluaa harrastaa mun kanssa yhdessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi