Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarvitseeko ihan oikeasti käteistä kukaan muu kuin harmaan talouden harjoittajat, rikolliset, tukihuijarit yms. muut vastaavat?

Vierailija
09.02.2022 |

Miksi Suomessa tämä käteisestä kokonaan digitaaliseen rahaan siirtyminen tuntuu etenevän näin mahdottoman hitaasti?
Kuka kehitystä oikein jarruttaa?

Kommentit (105)

Vierailija
21/105 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle tsemppiä sinne Hybridikeskukseen! Kovaa duunia tuo mielipiteenmuokkaus.

Vierailija
22/105 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti tässä kieltämättä koetetaan vängätä sähköisten maksujärjestelmien etuja.

Asialliset perustelut käteisen varmuudesta ja käytettävyydestä ohitetaan huomiotta, ostosten salaus ja tietosuoja käteisen turvin leimataan heti harmaaksi taloudeksi. Rankkaa, kun on noin mustavalkoinen elämänkatsomus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/105 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joidenkin tilille ei voi laittaa rahaa. Pitää antaa käteistä. Mä nostan kerran viikossa summan minkä käytän viikon aikana.

Miksi ei voi laittaa rahaa? Mitä ihmettä oikein höpiset?

Perustoimeentulotukea saavalle. Kela laskee sen tuloksi.

Vierailija
24/105 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin kortteja tarvitaan? Pelkkää muoviroskaa ja sirut vielä. Käteinen on ympäristöystävällisempää.

Puhumattakaan siitä, mitä tapahtuu, kun linjat on poikki. Et saa edes lääkkeitäsi apteekista, jos ja kun yhteys on katkennut.

Ihmisistä tässä on kyse, ei ns. edistyksestä tai muutoksesta.

Vierailija
25/105 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joidenkin tilille ei voi laittaa rahaa. Pitää antaa käteistä. Mä nostan kerran viikossa summan minkä käytän viikon aikana.

Eli käteisellä kierretään sääntöjä = harmaata taloutta. 

Vierailija
26/105 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi alaston olo ilman toimintatonnia farkkujen taskussa.

Vierailija
27/105 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No perustoimeentulotukea saavahan toimii rikollisesti, jos jättää ilmoittamatta saamansa käteistulot.

Kyllä sinä voit siis ne tilille laittaa, ihan sama asia kuin käteinen jos noudatatte lakia.

Miksi sinä haluat hänelle antaa rahaa? Onko kyse palkasta vai lahjasta?

Juuri tätä se harmaa talous on, ja juuri tämän takia käteinen on pahasta

Vierailija
28/105 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Lapset.

On myös kätevä yksityisten välillä hoitaa kauppoja käteisellä.

On myös vanhuksia, jotka eivät käytä pankkikorttia.

Pankkikortit yleistyi 1980-luvulla. Nykyiset vanhukset, 80-90-vuotiaat, oli silloin 40-50-vuotiaita, heillä olisi ollut aika pitkä aika opetella pankkikorttia käyttämään. 

Entäs sitten ?Mitäs se sulle kuuluu?Kukin huolehtikoon omista asioistaan.

Vierailija
29/105 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mä maksan työttömälle velkani tai lainaan hänelle niin ei siinä mitään ole

Vierailija
30/105 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisen viiden vuoden aikana olisin tarvinnut kerran kolikoita. Olisi pitänyt maksaa parkkimaksu, mutta automaatin korttimaksu oli juntturassa ja android auto päätti kaataa puhelimen.

Vierailija
31/105 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kortin avulla on helppo ryöstää ihmiseltä vaikka elinaikaiset säästöt. Pahimmillaan tyyppi kellariin ja nostot tappiin ja sitten riippuu rikollisesta, mitä tekee lopuksi. On sekin aika lailla sääntöjen kiertämistä.

Vierailija
32/105 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ostaa auton seteleillä ja luulevat että kaikki dokumentit on sitten hoidettu.

Vierailija
33/105 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrin käyttämään vain käteistä, ja ilman yhtäkään bonus tai etukorttia. Miksi? Koska mä voin. Ahdistaa tämä yhteiskunta, missä ihmisten kaikki toiminta ja ostot, menemiset ja "sanomisetkin" menee johonkin arkistoihin.

Harkitsen lisäksi 2g puhelimeen siirtymistä. Nettiä käyttäisin sitten koneella kun on tarve. Ärsyttää tämä oma älypuhelinriippuvuus, missä tosiaankin kaikki "tekemiseni" ja liikkeeni tallentuu jollekulle talteen, jolle se ei kuulu pätkääkään.

Vierailija
34/105 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän mieluummin käteistä. Nostan tietyn summan joka kuukausi ja sen saan käyttää, loppu (pieni summa) jää säästöön. Tietysti tililtä menee sitten laskut myös. Pysyy talous tasapainossa, ei tule heräteostoksia, kun tietää paljonko rahaa on käytettävissä. Kun lähden ruokakauppaan, otan mukaan aina saman summan, jossa on vain hieman ylimääräistä, eli jos kaupassa huomaan, että unohdin listalta jotain tärkeää, voin sen kuitenkin ostaa. Mutta en mitään heräte-ihania kynttilöitä-lautasliinoja-kukkia-keksejä.

Elän muutenkin vähän vanhanaikaisesti, olen säästäväinen kaikessa. Teen kauppalistan, ostan punalaputettuja, leivon itse, en käy ulkona syömässä, en osta mitään turhaa, parsin sukat jne. Näin saan pienestä palkasta säästöön vuodessa mukavan summan. Ei ole sitten hätää, jos vaikka auto menee rikki.

Vierailija
35/105 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olinpa kerrattain prismassa, joulun alla, olisko ollut vuosi sitten. Pitkät jonot, kamalasti ostoksia ja naps, yhteydet poikki. Siitä sitten ihmiset lähti nostamaan automaatilta rahaa. Mulla oli seteleitä lompakossa, pääsin heti kassalle. Muiden puolesta harmitti, mutta omalta osalta oli tietysti hyvä mieli. Tuosta lähtien olen pitänyt aina pari sataa käteistä lompakossa ja on sitä monesti tarvittukin. Viimeksi joulumyyjäisissä. 

Vierailija
36/105 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No perustoimeentulotukea saavahan toimii rikollisesti, jos jättää ilmoittamatta saamansa käteistulot.

Kyllä sinä voit siis ne tilille laittaa, ihan sama asia kuin käteinen jos noudatatte lakia.

Miksi sinä haluat hänelle antaa rahaa? Onko kyse palkasta vai lahjasta?

Juuri tätä se harmaa talous on, ja juuri tämän takia käteinen on pahasta

Oletko jossain valtiontalouden tarkastusvirastossa töissä vai miksi tämä asia noin kovasti riipii?

Vierailija
37/105 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kengittäjä. Ei kanna mitään maksupäätesysteemiä mukanaan tai käytä MobilePay tai vastaavia, joten vaihtoehtoina tilisiirto tai käteinen. Ihan kuitilla tekee hommia ja osaa asiansa niin hyvin, että jaksan nähdä sen vaivan, että nostan häntä varten käteistä.

Myös lapsille käteinen on ihan ok vaihtoehto ja opettaa paremmin ymmärtämään rahan merkitystä kun se määrä on fyysisesti siinä näkyvillä.

Vierailija
38/105 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vikaa siinä on, että välillä ajattelee enemmän läheistensä etua eikä vain mahdollisuutta maksaa taas lisää veroja riistävälle Verohallinnolle?

Voisin siirtyä sähköisiin järjestelmiin jos Verohallinto ei puuttuisi omavaltaisesti ja vielä raskaalla kädellä siihen, miten ihmiset käyttävät elämänsä aikana moneen kertaan jo verotettua säästynyttä varallisuuttaan. Mutta koska meillä on mielettömät lahja- ja perintöverot, jakelen setelin silloin toisen tällöin mm. kummilapsille ja aikanaan omille varttuneille muksuille.

Näihin hyvän tahdon eleisiin ja taloudelliseen kannustukseen ei tarvitse Veroviraston sormiaan sotkea. Nuorilla kasvavilla ihmisillä on muutenkin kohoava eläkeiän kynnys ja ostovoiman heikennystalkoot meneillään

Saat tehdä noin ihan laillisestikin. Lahjavero iskee vasta kun ylittää 5000e/3 vuotta. Lapsia voi tämän lisäksi avustaa ilman lahjaveroja jos rahat menevät esim. elatukseen, kasvatukseen tai koulutukseen.

Vierailija
39/105 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan noita korttihäiriöitä ollut...silloin käteinen on ollut ihan tarpeen. Entäpä itsemyynti-kirppikset? Ei kaikilla ole mobilepayta, vaikka kortti olisi.

Vierailija
40/105 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikallisbusseista ei pysty ostamaan lippua kuin käteisellä tai jollain v*****n appilla. Pankkikortti ei kelpaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi