Tarvitseeko ihan oikeasti käteistä kukaan muu kuin harmaan talouden harjoittajat, rikolliset, tukihuijarit yms. muut vastaavat?
Miksi Suomessa tämä käteisestä kokonaan digitaaliseen rahaan siirtyminen tuntuu etenevän näin mahdottoman hitaasti?
Kuka kehitystä oikein jarruttaa?
Kommentit (105)
Käteistä rahaa on paljon kivempi hypistellä. Isoja tuuheita setelinippuja ja suuriin röykkiöihin pinottuja kolikkoja!
Tätä nautintoa ei muovikortti korvaa ikinä.
Ap kuten sulle lienee kerrottu niin käteistä käyttävät ihan tavikset.
Musta on ihan ok ostaa kaupasta leipää ihan anona. Ei sen kauppiaan tartte tietää kaikkia mun ostoksia.
Yksityisyyden suoja on ihan hyvä syy käyttää käteistä vaikka korttipellet käykin täällä ruikuttamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin tilille ei voi laittaa rahaa. Pitää antaa käteistä. Mä nostan kerran viikossa summan minkä käytän viikon aikana.
Miksi ei voi laittaa rahaa? Mitä ihmettä oikein höpiset?
Perustoimeentulotukea saavalle. Kela laskee sen tuloksi.
No perustoimeentulotukea saavahan toimii rikollisesti, jos jättää ilmoittamatta saamansa käteistulot.
Kyllä sinä voit siis ne tilille laittaa, ihan sama asia kuin käteinen jos noudatatte lakia.Miksi sinä haluat hänelle antaa rahaa? Onko kyse palkasta vai lahjasta?
Juuri tätä se harmaa talous on, ja juuri tämän takia käteinen on pahasta
Voihan sen tilille laittaa tietenkin, mutta silloin toimeentulotuen saaja ei hyödy lahjastaan. Sen nappaa kela itselleen, eli siis vähentää lahjan arvon seuraavasta erästä. Ei ole mitään järkeä laittaa tilille. Siitä hyötyy vain valtio.
Minä olisin varmaan jo ulosotossa ja ehkä jopa jo kuollut jos käteistä ei olisi koska olen saanut lääkärimaksuihin ja lääkemaksuihin rahaa läheiseltäni käteisellä ilman verottajaa siinä välissä koska kummallakaan ei ole rahaa maksaa mitään lahjaveroja. Minulla ei todellakaan olisi ollut eikä ole edelleenkään rahaa maksaa pelkästä eläkkeestäni lääkäreitä tai lääkkeitä.
Lapsilleni minä annan viikkorahan käteisenä. Esikoisella on oma pankkikortti, mutta nuoremmalla ei. Samoin nostan rahaa esimerkiksi hää- ja syntymäpäivämuistamisia varten ja esimerkiksi markkinoille ja myyjäisiin. Ei ole tullut mieleenikään, että tällaiset voisi hoitaa jollain muulla tavalla.
Jos ostaa käytettynä yksityiseltä ja jommalla kummalla ei ole esim mobilepaytä.
Pari kuukautta sitten oli viimeksi joku häikkä ja kaupoissa oli kortinlukijat pois käytöstä, noin 5-6 tuntiin ei saanut ruokaakaan ostettua millään kortilla.
Käteistä tarvitsen lapsen jalkapallo peleissä. Ostan joukkuetta tukeakseni aina joko kahvin tai teen. Käteinen on ainut joka käy! Pidän myös noin 10€ lompakossa juuri niitä tilanteita varten jos kortit eivät toimi ja tarvitsen maito tms.
Käteisen kanssa ei näin toiminimiyrittäjänä ole kuin ongelmia. Talletus maksaa, yli tonnia ei voi kuukaudessa automaateilla tallentaa eikä pankkiin jouda kesken työpäivien menemään. Kuitenkin kaikki laskut sieltä tililtä sähköisenä lähtee.
Yksi kunnon aurinkomyrsky ja kaikki pankkipalvelut on nurin. Ollaan ihan liian luottavaisia tietotekniikan pysyvyyden suhteen.
Kortilla maksettaessa maksuvälittäjä ottaa tilitysprovision. Kauppias ei siis saa sitä euromäärää mikä kuitissa on vaan n. 0.5% vähemmän. Siirretään hintoihin, ja kyllä provikatkin kasvavat. Provisiolla vähennetty summa tulee kauppiaan tilille muutaman päivän viiveellä, maksupäätteistä peritään myös kk-maksuja.
Vierailija kirjoitti:
En tarvitsisi käteistä, mutta pidän siitä maksuvälineenä paljon enemmän kuin kortista, joten jatkan käteisen käyttämistä niin kauan kun se vain on suinkin mahdollista. Pidän sen antamasta yksityisyydestä.
Vaikka ei ostokset mitenkään epämääräisiä ole, niin ei pankin silti tarvitse tietää minkä merkkistä kahvia juon.
Samaa mieltä. Vain digitaalisia palveluja käyttävät ojentavat yksityisyytensä kultalautasella, ilmaiseksi.
En ole käyttänyt Suomessa käteistä varmaan kymmeneen vuoteen, ainoastaan lomamatkoilla pienissä ravintoloissa tai toreilla käytän. Hotellit, ruokakaupat ja illallisravintolat maksan jo kortilla matkoillakin. Maksan lisäksi kaiken luottokortilla, jolloin saan valintani mukaan lentopisteitä tai cashback perustuen luoton käyttöön. Maksan kaiken luoton pois joka kuukausi ja kortti on maksuton, joten pelkkää rahallista hyötyä mulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarvitsisi käteistä, mutta pidän siitä maksuvälineenä paljon enemmän kuin kortista, joten jatkan käteisen käyttämistä niin kauan kun se vain on suinkin mahdollista. Pidän sen antamasta yksityisyydestä.
Vaikka ei ostokset mitenkään epämääräisiä ole, niin ei pankin silti tarvitse tietää minkä merkkistä kahvia juon.
Samaa mieltä. Vain digitaalisia palveluja käyttävät ojentavat yksityisyytensä kultalautasella, ilmaiseksi.
Tässäkin jakautuu kansa kahtia. Toisia, kuten minua, ei voisi vähempää kiinnostaa mitä mun kulutustottumuksista tiedetään, ei mitään salattavaa. Jos joku haluaa nostaa esiin, että ostan punaisella hintalapulla merkittyjä tai Pirkka-tuotteita, niin by all means. Menen aina hyödyllisyys ja käytettävyys edellä. En halua nostella rahaa automaateista, en kantaa lompakkoa ollenkaan ja mielummin katson mediasta minulle kohdistettuja mainoksia kun niitä tulee kuitenkin sieltä. Kunpa pian saisi sen sirun ranteeseen, että pääsisi näistä luotto- , henkilö- ja kanta-asiakaskorteista eroon kokonaan.
Harrastuksissa, sekä oman että lapsen. Kuoron ja orkesterin konserttiliput maksetaan käteisellä, ostettiin ne sitten etukäteen esiintyjiltä tai konserttipaikan ovelta. Samoin kahvit väliajalla. Ja myös urheiluseurojen pelien/turnausten/kilpailujen buffeteissa käy pelkästään käteinen.
Bussissa ei käynyt kortti, vain käteinen.
Toivottavasti yhä suurempi osa tajuaa käteisen arvon ja palaa käyttämään sitä. Tällaista tuli mieleen kun kassat eivät toimineet ja ihmiset kiukuttelivat, onneksi käteikassa toimi. Luuletko tosiaan harmaan talouden käyttävän käteistä? Suurin osa toimii juuri digmaailmassa.
Yh saa äidiltään muutaman satasen kriittisessä tilanteessa käteisenä. Kukaan ei saa tietää. Jos kela saisi tietää mitä tapahtuisi. katso tukiin. Tukien uudelleen hakeminen. Hirveen sähellys. Pahimmassa tapauksessa tapahtuu jotain kuluekstraa ja homma kulminoituu katastrofiksi. Yh:n äiti teki palveluksen paitsi tyttärensä perheelle myös koko yhteiskunnalle.
Jos jätetään huume- yms rikollisuus väliin niin harmaata taloutta on koska näkyvä talous ei toimi kunnolla. Tietyssä määrin sitä on jopa siedettävä koska epäkohtiin ei haluta puuttua. Suomessa ei ole korruptiota eikä Pohjois-Koreassa homoja sic.
Vierailija kirjoitti:
Käteisen kanssa ei näin toiminimiyrittäjänä ole kuin ongelmia. Talletus maksaa, yli tonnia ei voi kuukaudessa automaateilla tallentaa eikä pankkiin jouda kesken työpäivien menemään. Kuitenkin kaikki laskut sieltä tililtä sähköisenä lähtee.
Miten niin tonnia enempää kuukaudessa ei voi tallettaa? Kyllä voi, kertatalletuksen raja on 5000€ tai 200 seteliä eikä talletuskertojen määrää ole rajoitettu.
Kyllä minä käytän käteistä, enkä kannata harmaata taloutta tai rikollisuutta. Samoin lapseni käyttävät.