Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rajattomat lapset, äh en jaksa!

Vierailija
09.02.2022 |

Pian alkaa taas työpäiväni varhaiskasvatuksessa. Olen jo valmiiksi uupunut kun mietin miten raskas se tulee olemaan. Ja syy: rajattomat lapset. Lapset joille ei ole kotona opetettu mikä on oikein ja mikä väärin. Lapset, jotka tuodaan päiväkotiin kasvatettavaksi, vaikka vanhempi olisi kotona. Ongelmana on vaan se, että he eivät kunnioita aikuista auktoriteettina.
Ja tarkoitan muuten normaalisti kehittyneitä lapsia, joskin jo tuon ikäisenä täysin kieroon kasvaneita. Miksi vanhemmat haluatte, että lapsenne kasvaa kieroon? Voisiko joku tällainen vanhempi vastata tai kommentoida. Näitä on niin paljon.

Kommentit (727)

Vierailija
21/727 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tämä tällainen lapatossuvanhemmuus johtuu?

Ei uskalleta olla tiukkoja, koska pelätään lastensuojelua.

Höpö höpö, mennään helpolla, kännykkä aikuisen käteen kiinni kasvaneena.

22/727 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda alaa, nykyinen ei selvästikään sovi sinulle.

Ei se sovi kellekään.

Sopii sopii! Mäkin tästä kohta lähden päiväkotiin! 😃

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/727 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa.

Vierailija
24/727 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastaminen on mennyt myös ihan mahdottomuuksiin. Oma poikani valmentaa 7-10-vuotiaita lapsia ja meinininki on aivan älytöntä. Lapset ovat kurittomia eikä lapset kunnioita aikuisia samalla lailla mitä vaikka itse piti lapsena itsestään selvyytenä. Kukaan ei jaksa keskittyä ja suurin osa ajasta menee kaitsemiseen, että lopulta päästäisiin tekemään lajille ominaisia juttuja. Pahinta on se, että jos joku lapsi tekee jotain oikeasti ilkeää, satuttaa muita tms. ja häntä koittaa ojentaa esim. viidellä punnerruksella (tyyliin sääntö: jos kiroilet, punnerrat), saat seuraavissa treeneissä VANHEMMAT kimppuusi. Kun heidän lastaan ei saa eriarvoistaa, eikä hänellä saa teettää mitään muuta kuin mitä muutkin tekevät. Ja kun selität, että no kun se teidän lapsi on tällä kertaa ollut ainoa, joka haistattaa veetä ja potkii muita lapsia. Hänelle ei ole huudettu, eikä vihassa komennettu vaan rauhallisesti on selitetty, että näin ei voi toimia ja seuraus on tämä. Siihen vanhemmat jatkaa rääkymistä, että ei meidän Iita-Seppoa voi rangaista, vaan hänet tulee positiivisen kautta kannustamalla ja kehumalla houkutella pois pahanteosta :(

"Hienoa Iita-Seppo, olet todella taitava käyttämään v-sanaa, huippua! Ja noin hienosti osaat kampata kaverin kovalle lattialle, tosi hyvä! Tulepas, mennään katsomaan mitä nuo muut lapset on saaneet sillä välin keksittyä, kun minä olen täällä sinua viimeiset 10min maanitellut tulemaan puolapuiden huipulta alas."

Vierailija
25/727 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsille voi pitää rajoja ilman väkivaltaakin. Miksi aina nämä väkivaltajankkaajat ilmestyvät näihin keskusteluihin? Se, että sinulla ei ole sellaiseen taitoja, ei tarkoita sitä etteikö muilla olisi.

Väkivaltaa lapsia kohtaan ei ole koskaan hyväksytty. Kyse on vaan siitä, että väkivallan käsitettä on koko ajan laajennettu, eli aina vaan enemmän kurinpitokeinoja on päätynyt kieltolistalle. Nykyisin sallittuja sellaisia ei ole juurikaan enää jäljellä. Jollekin yliopistossa kasvatustieteitä opiskelleelle mestarikasvattajalle tämä ei ehkä ole ongelma, mutta aivan tavalliselle maija ja matti meikäläiselle se on ongelma ja iso sellainen onkin. Tavan ihminen harvemmin hallitsee mitään edistyneitä vippaskonsteja millä lapsen voi saada kuriin.

Vierailija
26/727 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä vaivaa sekä perheellinen ja yhteiskunnallinen isättömyys. Perheitä, joissa nainen on ainoa huoltaja on paljon, päiväkodin henkilökunta on naisia ja peruskoulussa tilanne on kutakuinkin sama. Pienet lapset viettävät suurimman osan valveilla olo ajastaan naisten kanssa ja heiltä puuttuu auktoriteetti, jota kunnioittaa. Tämä on sitä itse keksinämme ideologiaa eli sitä saa mitä tilaa. Perhe ei ole enää siunaus vaan pikahuoltamista jaksamisen äärirajoilla. Tämä kansakuntamme lippulaiva, jossa sinäkin olet töissä on se joka sai lasten häiriökäyttäytymisen ja pahoinvoinnin lähtemään kasvuun, kun naisia alettiin arvostamaan samoilla mittareilla kuin miehiäkin arvostetaan. Et sinäkään varmaan halua kuulla, että lapset tulisi hoitaa kotona?

Minun kokemuksen mukaan pahimmat tapaukset on ydinperheiden lapsia. Eikä mies ole mikään = auktoriteetti. Ja, että nainen ei olisi. Tuo kertoo enemmän sinusta ihmisenä  kuin mistään muusta.

Vierailija
27/727 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harrastaminen on mennyt myös ihan mahdottomuuksiin. Oma poikani valmentaa 7-10-vuotiaita lapsia ja meinininki on aivan älytöntä. Lapset ovat kurittomia eikä lapset kunnioita aikuisia samalla lailla mitä vaikka itse piti lapsena itsestään selvyytenä. Kukaan ei jaksa keskittyä ja suurin osa ajasta menee kaitsemiseen, että lopulta päästäisiin tekemään lajille ominaisia juttuja. Pahinta on se, että jos joku lapsi tekee jotain oikeasti ilkeää, satuttaa muita tms. ja häntä koittaa ojentaa esim. viidellä punnerruksella (tyyliin sääntö: jos kiroilet, punnerrat), saat seuraavissa treeneissä VANHEMMAT kimppuusi. Kun heidän lastaan ei saa eriarvoistaa, eikä hänellä saa teettää mitään muuta kuin mitä muutkin tekevät. Ja kun selität, että no kun se teidän lapsi on tällä kertaa ollut ainoa, joka haistattaa veetä ja potkii muita lapsia. Hänelle ei ole huudettu, eikä vihassa komennettu vaan rauhallisesti on selitetty, että näin ei voi toimia ja seuraus on tämä. Siihen vanhemmat jatkaa rääkymistä, että ei meidän Iita-Seppoa voi rangaista, vaan hänet tulee positiivisen kautta kannustamalla ja kehumalla houkutella pois pahanteosta :(

"Hienoa Iita-Seppo, olet todella taitava käyttämään v-sanaa, huippua! Ja noin hienosti osaat kampata kaverin kovalle lattialle, tosi hyvä! Tulepas, mennään katsomaan mitä nuo muut lapset on saaneet sillä välin keksittyä, kun minä olen täällä sinua viimeiset 10min maanitellut tulemaan puolapuiden huipulta alas."

Kuulostaa kamalalta, mutta tätä se oli jo melkein 20v sitten, kun itse teininä vedin treenejä tuon ikäisille. Sain kerran kunnon huudot päin naamaa, kun sanoin tuollaiselle perseilijälle, että jos ei kiinnosta, voi istua katsomassa. Tämän äiti tuli seuraavalla kerralla riehumaan, että he maksavat tästä, joten lapsella pitää olla oikeus osallistua. Olihan sillä, mutta ei halunnut. Ei ollut edes mikään kallis laji kyseessä ja perheen vanhemmat lääkäreitä, niin pikkuisen huvitti tämä avautuminen.

Oman lapsen harrastus on kallis, siinä on pienet ryhmät ja käytöksen suhteen tiukat valmentajat(hyvä käytös kuuluu lajikulttuuriin). Ei ole koskaan ollut mitään ongelmia käytöksen suhteen. Yksi treeni maksaa noin 12€ kerralta, joten ei sekin saattaa vaikuttaa. Rajattomien lasten vanhemmat laittaa varmaan lapsensa halvempiin harrastuksiin pelleilemään.

Vierailija
28/727 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä vaivaa sekä perheellinen ja yhteiskunnallinen isättömyys. Perheitä, joissa nainen on ainoa huoltaja on paljon, päiväkodin henkilökunta on naisia ja peruskoulussa tilanne on kutakuinkin sama. Pienet lapset viettävät suurimman osan valveilla olo ajastaan naisten kanssa ja heiltä puuttuu auktoriteetti, jota kunnioittaa. Tämä on sitä itse keksinämme ideologiaa eli sitä saa mitä tilaa. Perhe ei ole enää siunaus vaan pikahuoltamista jaksamisen äärirajoilla. Tämä kansakuntamme lippulaiva, jossa sinäkin olet töissä on se joka sai lasten häiriökäyttäytymisen ja pahoinvoinnin lähtemään kasvuun, kun naisia alettiin arvostamaan samoilla mittareilla kuin miehiäkin arvostetaan. Et sinäkään varmaan halua kuulla, että lapset tulisi hoitaa kotona?

Minun kokemuksen mukaan pahimmat tapaukset on ydinperheiden lapsia. Eikä mies ole mikään = auktoriteetti. Ja, että nainen ei olisi. Tuo kertoo enemmän sinusta ihmisenä  kuin mistään muusta.

Sinusta ei ole ongelma ettei esim päiväkodissa työskentele miehiä vaan ainostaan näitä loppuun palaneita naisia, jotka on vielä kotonakin nyrkin ja hellan välissä kotiarestissa rajoittavassa vankilassa, jota miehen sorto, alistaminen ja epätasa-arvo aitaa?

Vierailija
29/727 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi puhua kurittomuudesta eikä rajattomuudesta. "Rajattomuus" on vain yritys silotella asiaa ja se johtaa harhaan, kun vanhemmat alkavat ajatella, että pelkkä sääntöjen olemassaolo riittää eikä niiden sääntöjen noudattamista tarvitse varmistaa.

Vierailija
30/727 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luitko sinä yhtään mitä aiemmin sanottiin? Lapset oppii esimerkistä ja kun sitä miehen esimerkkiä ei ole ollut lopputulos on tämä. Vaimo jaksaa siitä mihin äiti jäi, kun on saanut sen mallin omalta äidiltään.

Vierailija
31/727 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämä (vuorotyö varsinkin) vie enimmät mehut, ei riitä lapsille tarpeeksi energiaa.

Alapeukuttajille ja vastaaville tiedoksi: tiedän jo, olisi voinut myös jättää lapset hankkimatta.

Mutta se valinta on nyt myö-häis-tä tehdä.

Myöskään työstä poisjäänti ei ole ratkaisu.

Vierailija
32/727 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työelämä (vuorotyö varsinkin) vie enimmät mehut, ei riitä lapsille tarpeeksi energiaa.

Alapeukuttajille ja vastaaville tiedoksi: tiedän jo, olisi voinut myös jättää lapset hankkimatta.

Enemmän energiaa se kuriton lapsi imee sinulta kuin tottelevainen.

Vierailija
33/727 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei uskalleta edes kovempaa äänensävyä käyttää ettei lapsi vaan saa traumoja tai koe jotain negatiivisia tunteita, niin eihän se ole mikään ihme ettei lapset opi mikä on oikein tai väärin. Voi luoja että mä en jaksa näitä vanhempia jotka VAAN JA AINOASTAAN lässyttävät lapsilleen, riippumatta täysin siitä mitä lapsi on tehnyt. 

Ei se lapsi mene rikki jos välillä käyttää ihan oikeasti jyrkempää ääntä ja näyttää että on tosissaan. Ja sitten elää normaalia perhe-elämää, jossa rakastetaan ja näytetään että rakastetaan, pidetään huolta, tehdään asioita yhdessä ja ollaan lasten turvana.

Näin olen itse menetellyt omien lasteni kanssa ja outoa kyllä ei tässä mitään suurempia ongelmia ole. Kaksi alakouluikäistä poikaa kyseessä.

Vierailija
34/727 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me oltiin molemmat miehen kanssa vuorotöissä ennen lapsia ja oli selvää ettei niin voi jatkua ja opiskelin itselleni uuden ammatin.

Vierailija
35/727 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ei uskalleta edes kovempaa äänensävyä käyttää ettei lapsi vaan saa traumoja tai koe jotain negatiivisia tunteita, niin eihän se ole mikään ihme ettei lapset opi mikä on oikein tai väärin. Voi luoja että mä en jaksa näitä vanhempia jotka VAAN JA AINOASTAAN lässyttävät lapsilleen, riippumatta täysin siitä mitä lapsi on tehnyt. 

Ei se lapsi mene rikki jos välillä käyttää ihan oikeasti jyrkempää ääntä ja näyttää että on tosissaan. Ja sitten elää normaalia perhe-elämää, jossa rakastetaan ja näytetään että rakastetaan, pidetään huolta, tehdään asioita yhdessä ja ollaan lasten turvana.

Näin olen itse menetellyt omien lasteni kanssa ja outoa kyllä ei tässä mitään suurempia ongelmia ole. Kaksi alakouluikäistä poikaa kyseessä.

Siinä kohtaa kun joutuu ääntään korottamaan ollaan menty jo pahasti metsään ja lapsen kunnioitus menetetty.

Vierailija
36/727 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on varmasti ainakin osasyy. Minun tietämäni rajattomat lapset ovat uraihmisten/vaativissa töissä olevien ihmisten lapsia tai perheistä, joissa on paljon sosiaalisia ongelmia.

Vierailija
37/727 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko, että nuo vanhemmat tunnistaa edes mikä heillä on ongelmana saati että myöntäisivät sen täällä? Tuskin kukaan tahallaan kasvattaa huonosti käyttäytyviä lapsia, eiköhän se ole ihan kyvyttömyyttä ja kädettömyyttä. Ennen kyvytön vanhempi on kasvattanut selkäsaunalla ja sen pelolla, nyt se ei ole enää vaihtoehto joten ilmeisesti osa päätyy jättämään kasvattamatta. Jos on ollut aivan surkeat omat vanhemmat ja olemattomat tunnetaidot niin eihän se lapsen kasvatus helppoa ole. Jos ei ole mitään mallia siitä mikä olisi oikein ja normaalia, sitten jotkut vetää tähän ääripäähän...

Vierailija
38/727 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä kohtaa kun joutuu ääntään korottamaan ollaan menty jo pahasti metsään ja lapsen kunnioitus menetetty.

Missä vaiheessa puhuin äänen korottamisesta? En missään. Tarkoitan äänensävyä. 

Ei ihmekään ettei lapset kuuntele jos ette edes osaa erottaa näitä asioita toisistaan.

Vierailija
39/727 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, että nuo vanhemmat tunnistaa edes mikä heillä on ongelmana saati että myöntäisivät sen täällä? Tuskin kukaan tahallaan kasvattaa huonosti käyttäytyviä lapsia, eiköhän se ole ihan kyvyttömyyttä ja kädettömyyttä. Ennen kyvytön vanhempi on kasvattanut selkäsaunalla ja sen pelolla, nyt se ei ole enää vaihtoehto joten ilmeisesti osa päätyy jättämään kasvattamatta. Jos on ollut aivan surkeat omat vanhemmat ja olemattomat tunnetaidot niin eihän se lapsen kasvatus helppoa ole. Jos ei ole mitään mallia siitä mikä olisi oikein ja normaalia, sitten jotkut vetää tähän ääripäähän...

99% vanhemmista ja opettajista kasvatti selkäsaunalla. Nykyään, kun pitäisi vaan kehittää tunnetaitoja niin ei se helppoa ole, ja useimmilta se jää tekemättä.

Vierailija
40/727 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tämä tällainen lapatossuvanhemmuus johtuu?

Ei uskalleta olla tiukkoja, koska pelätään lastensuojelua.

Eihän tuo nyt pidä paikkaansa. Ei VIITSITÄ pitää rajoja. Ei JAKSETA olla aikuisia. Halutaan jollain tietyllä hetkellä päästä helpolla (lapsi huutaa karkkipussia kaupassa, niin annetaan se sille), mutta ei nähdä että pitkässä juoksussa elämästä tulee paaaaaljon vaikeampaa.

Tai ei vaan osata. Ei tajuta mitä siitä seuraa jos annat periksi. Sitten kun on jo alusta asti menty metsään niin sitten se vasta hankalaksi menee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä