Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkyvyttömyyseläkeelle burn outin takia?

Vierailija
21.04.2024 |

Onko joku teistä joutunut burn outin takia työkyvyttömyyseläkkeelle? Jos jouduit, niin mitä sitä ennen edelsi ja kauanko meni aikaa?

Olen taas kerran loppuunpalamisen kynnyksellä mutta eläkeikään on vielä 20 vuotta. Työtehtävät ovat vaativia asiantuntijatehtäviä. Romahdin taas viikonloppuna ja aloin vain itkemään kun en vain enää jaksa. Ensi viikolla ehkä pakko mennä lääkäriin, jos olo ei tästä enää parane. Melko varmaan lääkäriin menneessä näytän täysin normaalilta, vaikka olen sisältä täysin sirpaleina. Pelkään ettei sairaslomaa tipu. Ulospäin tämä alkaa näkyä vasta myöhemmin ja silloin tilanne on jo todella paha.

Edellisestä burn outista taisin olla sairaslomalla vajaat 2 kk ja sen päälle kesäloman. Se auttoi joksikin aikaa, mutta täysin ennalleen en palannut, eli lepoa olisi pitänyt olla vielä paljon pidempään. 

Olen julkisella puolella töissä ja vielä muutama vuosi sitten työkuorma oli ihan kohtuullinen, mutta jatkuvien uudistusten ja säästöjen takia minulla on nykyisin usean ihmisen työt, eli jatkuvasti on tullut vain enemmän työtä jotka ovat siirtyneet minulle muualta.

Kieltäydyin uusista töistä ja ilmoitin, etten ehdi enää kaikkea hoitamaan mutta ketään muita samaa työtä osaavia ei meillä ole. Uutta henkilöä ei ole myöskään varaa palkata. Työnantajan mukaan pitää vain priorisoida tärkeät työt ja jättää loput tekemättä tai tehdä ne joskus myöhemmin. Tämä ahdistaa minua ihan suunnattomasti. Hoidan aina kaikki työt, mutta nyt minulla on monia vähemmän tärkeitä työtehtäviä jotka ovat odottaneet jopa vuosia. Silti niiden perään aina kysellään, mutta joudun vain toteamaan, että vielä ei ehdi. Harkitsin myös työpaikan vaihtoa, mutta voimat eivät enää riitä. 

Kevan sivujen mukaan saisin mahdollisesti noin 3100€ työkyvyttömyyseläkettä eli se riittäisi varmasti kun asunto ja auto on maksettu.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teet työkses? 

Ei riitä burn outti ,lähellekkään,eka katotaan kaikki maholliset työtehtävien muutokset  yms.

Vierailija
2/43 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerro tarkemmin, vaativia asiantuntijatehtäviä, siistiä sisätyötä mutta vaatii henkisesti hyvin paljon. 

Ei hyvältä näytä kun kelan sivuilta katsoin:

https://www.kela.fi/kuntoutustuki-ja-tyokyvyttomyyselake#3-hae-kuntoutu…

Auli Viitala on taas ollut 15 vuotta psykiatrian asiakkaana ennenkuin sai työkyvyttömyyseläkkeen. Aivan karmean pitkä aika, jatkuvasti joutuisi hakemaan jatkoja ja arviomaan työkykyä.

https://www.apu.fi/artikkelit/tyokyvyttomyyselake-myonnettiin-vaikka-en…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kerro tarkemmin, vaativia asiantuntijatehtäviä, siistiä sisätyötä mutta vaatii henkisesti hyvin paljon. 

Ei hyvältä näytä kun kelan sivuilta katsoin:

https://www.kela.fi/kuntoutustuki-ja-tyokyvyttomyyselake#3-hae-kuntoutu…

Auli Viitala on taas ollut 15 vuotta psykiatrian asiakkaana ennenkuin sai työkyvyttömyyseläkkeen. Aivan karmean pitkä aika, jatkuvasti joutuisi hakemaan jatkoja ja arviomaan työkykyä.

https://www.apu.fi/artikkelit/tyokyvyttomyyselake-myonnettiin-vaikka-en…

Toki olisi heti päästävä tuolla syyllä.  Mutta jos jalat menee tai muuten fyysisesti työkyky niin aina voi uudelleen kouluttautua lähihoitajaksi.

Vierailija
4/43 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on luuseri.

Vierailija
5/43 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda työpaikkaa äläkä tule tänne vinkumaan. Kaikkea sitä näkeekin

Vierailija
6/43 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin kuntoutustuelle masennuksen perusteella, kun työ oli käynyt mahdottomaksi ja olin viettänyt pitkän ajan sairaalassa. Kuntoutustukea sitten uusittiin vuosi kerrallaan pitkän ajan.

Vierailija
7/43 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä äässyt työkyvyttömyyseläkkeelle, puolikkaan sain ja joka vuosi joutuu uudestaan hakemaan. Burnoutia edelsi ihan liikaa töitä /yrittäjä) ja sitten vajaa vuosi kun meni vielä unetkin niin siinä se sitten oli. Viisi vuotta olin kokonaan sivussa työelämästä ja senkin jälkeen tehnyt vain osa-aikahommia.

Vierailija
8/43 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hyvä säästökohde lopettaa työkyvyyttömyyseläkkeet sillä ihmiset ei kuole nälkään toimeentulotuellakaan?

Vierailija
9/43 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pääse tietenkään burn outin takia. Silloin saa ensin sairauslomaa ja sitten kuntoutetaan ja jos mikään ei auta niin lopulta ammatillisen kuntoutuksen kautta uuteen ammattiin. Burn out ei edes ole varsinainen sairaus, koska joskus työ voi sairastuttaa terveenkin ihmisen. 

Vierailija
10/43 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Burn out ei ole edes sairaus, joten ei mahdollista.

Vierailija
11/43 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi hyvä säästökohde lopettaa työkyvyyttömyyseläkkeet sillä ihmiset ei kuole nälkään toimeentulotuellakaan?

Työkyvyttömyyseläkkeellä on kunnon ihmisiä, jotka ovat vain sairastuneet. Ei heitä voi kohdella kuin toimeentulotuen nostelijoita.

Vierailija
12/43 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää menettää mielenterveys ja olla lähes vaaraksi muille ennen kuin eläke irtoaa. Lisäksi sinulla on hyvä ammatti ja koulutus joten sinua voi kouluttaa rajattomasti alaspäin.

Vierailija
13/43 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin että sairaat ei kärsi tarpeeksi?

Vierailija
14/43 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömyyseläkkeellä on kunnon ihmisiä, jotka ovat vain sairastuneet. Ei heitä voi kohdella kuin toimeentulotuen nostelijoita.

Mitä sitten? Niin on toimeentulotuen nostajissakin.

Vierailija
15/43 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei ole mahdollista pelkän burnoutin perusteella. Ensin on kuntoutuksen, uudelleen koulutukset, uusi työ jne. 

Vierailija
16/43 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulta voi lopettaa oikeudet sairaudenhoitoon ja eläkkeisiinkin.

Vierailija
17/43 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuen nostelijatko eivät voi olla kunnon ihmisiä? Itse asiassa monet työkyvyttömyyseläkkeelle nuorena jääneet, joille ei ole kertynyt työeläkettä, joutuvat nostamaan toimeentulotukea mm. korkeiden sairaudenhoitokustannusten vuoksi.

Vierailija
18/43 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkärille juttelemaan, ehkä saat saikkua. Jos olet KVTES:issä, saikkua voi saada jopa 5 kk, sen jälkeen vuosilomaa. Toivut ja katselet saikun aikana uuden työpaikan. Ellei sitten ihme tapahdu ja esimiehesi järjestele töitä uudelleen niin että pystyt palaamaan. 

Vierailija
19/43 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyvyttömyyseläkettä on todella vaikea saada, vaikka olisikin työkyvytön. Kannattaa oikeasti miettiä muita vaihtoehtoja, kuten ammatin vaihtoa.

Vierailija
20/43 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitää menettää mielenterveys ja olla lähes vaaraksi muille ennen kuin eläke irtoaa. Lisäksi sinulla on hyvä ammatti ja koulutus joten sinua voi kouluttaa rajattomasti alaspäin.

No ei nyt ihan pidä tämäkään paikkaansa.

Itse olen masennuksen takia työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta en todellakaan ole vaaraksi muille. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi