Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joka kolmas suomalainen on ylipainoinen ja joka neljäs liikalihava

Vierailija
18.06.2015 |

Suomalaiset aliarvioivat painoaan – Tutkija: Ylipainoisia pidetään jo normaalipainoisina
PHOTOGRAPHER: GEORGE DOLGIKH

KOTIMAA | 19.5.2015 | 18:23 | PÄIVITETTY 18:2714

STT

Vain viisi prosenttia suomalaisista kontrolloi painoaan ruokavalion avulla. Muualla Euroopassa keskimäärin joka viides toimii näin, selviää Euroopan laajuisesta kyselytutkimuksesta.

Suomessa lihavuus nähdään ihmisten omana elämäntapavalintana sen sijaan, että asioiden pitäisi muuttua yhteiskunnan tai yksilön tasolla, sanoo Suomen Lihavuustutkijat ry:n puheenjohtaja, dosentti Kirsi Virtanen. Tutkimuksen mukaan suurin osa suomalaisista pitää huonoa ruokavaliota suurimpana syynä ylipainoon. Harva tunnistaa perinnöllisyyden, hormonitoiminnan häiriöt ja mielenterveyssyyt.

- Painonhallinnan sijaan pitäisi puhua elämänhallinnasta ja hyvinvoinnista. Jos keskitytään painoon, se on kosmeettista. Mutta jos katsotaan terveysnäkökulmaa, tilanne on toinen, Virtanen sanoo.

Ravitsemusasiantuntija Patrik Borg toteaa, että moni suomalainen tietää, että painoon vaikuttavat myös riittävä uni, stressi ja ihmissuhteet.

Suomalaisista yli puolet tiesi, että liikalihavuus lyhentää elinikää noin kymmenen vuotta.

Suomalainen ei hahmota painoaan

Tutkimuksen mukaan joka kolmas suomalainen on ylipainoinen ja joka neljäs liikalihava. Suomalaisilla on vaikeuksia hahmottaa omaa ylipainoaan. Hieman yli puolet suomalaisvastaajista piti itseään normaalipainoisena, vaikka olikin ylipainoinen eli painoindeksi on yli 25. Ylipainoiseksi itsensä mieltäneistä suomalaisista lähes puolet oli todellisuudessa liikalihavia eli heidän painoindeksinsä oli yli 30. Virtasen mukaan tämä kertoo siitä, että ylipainoiset aletaan käsittää jo normaalipainoisiksi.

Tutkimus osoitti, että suomalaiset eivät ole tässä yksin. Monet eurooppalaiset aliarvioivat omaa painoaan. Kolmasosa kaikista ylipainoisina itseään pitävistä oli todellisuudessa liikalihavia.

Euroopan maissa ylipaino ja liikalihavuus lisääntyvät eri tavoin. Jo yhdeksän kymmenestä irlantilaisesta ennustetaan olevan vuonna 2030 ylipainoisia, kun belgialaisista ylipainoisia olisi tuolloin reilusti alle puolet.

Eurooppalaisten lihavuuskäsityksiä selvittävässä kyselytutkimuksessa oli mukana seitsemän maata. Suomesta vastaajia oli noin 2 000.

Suomen Lihavuustutkijat ry on tieteellinen yhdistys, joka aloitti toimintansa vuonna 1998. Yhdistyksen tarkoituksena on edistää lihavuuteen liittyvää tutkimusta Suomessa.

Tutkimuksen teetti Lihavuustutkijat ry ja sen eurooppalainen kattojärjestö European Assosiation for the Study of Obesity.
Aamulehti.fi
Kyllästyttää tämä pullamössö av-mammojen iän ikuinen kaunistelu omasta painosta. "Oon ihan normaalipainoinen, vaikka käytän L-kokoa"

Kommentit (123)

Vierailija
1/123 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 12:10"]

En voi ymmärtää tätä läskivihaa. 

[/quote]

Se kuviteltu läskivihasi on puhtaasti sitä että loogisesti ajattelevia yksiöitä nyt sattuu rassaamaan kun useimmat ylipainoiset hokevat samoja idioottimaisuuksia vuodesta toiseen. Milloin hormonit, milloin lääkkeet, milloin geenit, jne...

Tupakoitsijat ja alkoholistit harvoin puolustelevat polttamistaan tai juomistaan. Ei ainakaan enään. Lihavuuden (syömishäiriön) kohdalla yhteiskunta on vielä yliymmärrys vaiheessa ja ongelma ei vähene ennenkuin siihen aletaan puuttumaan samanlaisella otteella kuin alkoholismiin ja tupakointiinkin.

Puolustelijat ja selittelijät ovat osa ongelmaa sillä he antavat syömishäiriöisille ongelmakäyttäytymistä tukevaa viestiä. Ratkaisu on harvinaisen yksinkertainen (älä syö roskaa ja syö vähemmän kuin nyt) mutta ihmiset ovat sokaistuneita kaikkien ihmedieettien ja laihdutusoppaiden tarjoamien monimutkaisten ratkaisujen valossa.

Sokeri ja liikakalorit on vaarallisempi yhdistelmä kuin tupakka. Jos otetaan kaksi verrokkiryhmää joista toinen alkaa tästä päivästä eteenpäin polttamaan 10 röökiä päivässä ja toinen syömään 10 Arnolds Original Kinuski munkkeja päivässä niin voin taata että munkkiryhmä elää lyhyemmän ja sairaamman elämän kuin 10 röökiä päivässä polttavien ryhmä.

10 donitsia = 4150kcal. Siihen muut syömiset päälle. Jokaisen tulisi ymmärtää että jo yksikin munkki päivässä on liikaa ja laskee erityisesti terveitä elinvuosia jopa kymmenellä.   

Vierailija
2/123 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

104: Me lähestytään tätä asiaa ihan eri kulmasta. Sinä jotenkin ehkä aggressiivisesti tai syyllistävästi, tai se kuulostaa siltä. Jokainen tupakoitsijakaan ei ole valmis sillä hetkellä lopettamaan. Jokainen lihava ei ole sillä hetkellä valmis menemään mentaalivalmennukseen, jossa ratkaistaan hänen perimmäinen syynsä sille, miksi hän on valmis olemaan lihava, vaikka joutuu siitä syystä paarialuokkaan. Harvalla on mahdollisuus heittäytyä 'suurinpudottaja'-tyyliin puoleksi vuodeksi irti omasta elämästään. On pakko odottaa oikeaa hetkeä tai odottaa, että edes herää halu sen oikean hetken löytämiselle. 

[/quote]

Minun perheeni, sukulaiseni ja ystäväni loukkaantuisivat suunnattomasti jos heidän tarjoamansa ruoka ei kelpaisi laadullisesti tai määrällisesti. Olisi paljon helpompaa kadota vapaaehtoisesti laihduttamaan vaikka jonnekin korpeen. Kaiken huippu on vielä se, että minulla onn vielä lapsia jotka pitävät ruoanlaitosta ja en henno olla syömättä heidän laittamiansa juttuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/123 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 17:43"]

[/quote]

Se kuviteltu läskivihasi on puhtaasti sitä että loogisesti ajattelevia yksiöitä nyt sattuu rassaamaan kun useimmat ylipainoiset hokevat samoja idioottimaisuuksia vuodesta toiseen. Milloin hormonit, milloin lääkkeet, milloin geenit, jne...

Tupakoitsijat ja alkoholistit harvoin puolustelevat polttamistaan tai juomistaan. Ei ainakaan enään. Lihavuuden (syömishäiriön) kohdalla yhteiskunta on vielä yliymmärrys vaiheessa ja ongelma ei vähene ennenkuin siihen aletaan puuttumaan samanlaisella otteella kuin alkoholismiin ja tupakointiinkin.

Puolustelijat ja selittelijät ovat osa ongelmaa sillä he antavat syömishäiriöisille ongelmakäyttäytymistä tukevaa viestiä. Ratkaisu on harvinaisen yksinkertainen (älä syö roskaa ja syö vähemmän kuin nyt) mutta ihmiset ovat sokaistuneita kaikkien ihmedieettien ja laihdutusoppaiden tarjoamien monimutkaisten ratkaisujen valossa.

Sokeri ja liikakalorit on vaarallisempi yhdistelmä kuin tupakka. Jos otetaan kaksi verrokkiryhmää joista toinen alkaa tästä päivästä eteenpäin polttamaan 10 röökiä päivässä ja toinen syömään 10 Arnolds Original Kinuski munkkeja päivässä niin voin taata että munkkiryhmä elää lyhyemmän ja sairaamman elämän kuin 10 röökiä päivässä polttavien ryhmä.

10 donitsia = 4150kcal. Siihen muut syömiset päälle. Jokaisen tulisi ymmärtää että jo yksikin munkki päivässä on liikaa ja laskee erityisesti terveitä elinvuosia jopa kymmenellä.   

[/quote]

Kukaan ei pysty syömään tuollaista munkkiläjää.

Vierailija
4/123 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 17:58"]

Kukaan ei pysty syömään tuollaista munkkiläjää.

[/quote]

Tuntuisiko helpommalta ymmärtää jos laitetaan 2 tupakkia / päivä vs. 2 donitsia / päivä?

Edelleenkin 2 donitsia / päivä ryhmä elää lyhyemmän ja sairaamman elämän kuin 2 tupakkia / päivä ryhmä.

Vierailija
5/123 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkkinä tuore artikkeli suomeenkin pikkuhiljaa pesiytyvästä HAES (Health At Every Size) syövästä:

Lihavuus ei ole mulle ongelma. Mun kehon ainoa ongelma on sitä ympäröivä yhteiskunta ja ihmisten asenteet, Pyry napauttaa keittiönpöytänsä ääressä.

http://www.menaiset.fi/artikkeli/ajankohtaista/nuori_nainen_ja_yli_100_kiloa_ongelmani_ei_ole_lihavuus_vaan_muiden_asenteet

En minä jutun naista vihaa. Vihaan sitä taustaorganisaatiota ja ideologista rakennelmaa joka pilaa nuoren naisen terveyden ja elämän. Pyryssä ei omien sanojensa mukaan ole kerrassaan minkäänlaista vikaa: ruokavalio on hyvä, hän harrastaa liikuntaa ja on terve kuin pukki. Mitään ylipainosta johtuvia ongelmiakaan ei ole tulevaisuudessa luvassa sillä 160cm yli 100 kiloinen tyttö on terveyden perikuva. Hyvässä kunnossakin vielä.

Koko juttu esitetään totena vaikka kyseessä on selvästi mielenterveyspotilaan totaalisen vääristynyt minäkuva. Sen sijaan että Pyry korjaisi syömishäiriönsä koko muun yhteiskunnan tulisi sopeutua hänen erikoistarpeisiinsa.

Jep. En vihaa, mutta vaikea keksiä mikä olisi sopiva termi kuvaamaan ko. juttua.

Vierailija
6/123 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 09:23"]

Miksi täällä on ihan asiallisiin vastauksiin laitettu alapeukkuja? Se nyt on surkea tosiasia, että ihmisen paino nousee, jos saa liikaa kilokaloreita päivän kulutukseen nähden. Kuka voi käsi sydämellä sanoa, että punnitsee jokaisen ruoka-annoksen eri komponetit, ja pitää todellista kirjaa päivän kaloreista? Tästä esimerkkinä on ystäväni, joka söi terveellisesti, mutta annoskoot olivat tietämättään hukassa. Punnitsi ottamansa lohen, joka näytti hänelle silmämääräisesti kohtuulliselta annokselta, ja vaaka näytti 300g. Siinä on puolet liikaa. Kourallinen pähkinöitä voi olla 20g tai 40g, ja pähkinöiden sisältämän runsaan kilokalorimäärän vuoksi tuo 20 gramman ero pitkässä juoksussa tekee paljon. Tohdin todellakin epäillä ihmisten "hiirenannoksia", kun olen sen niin monesti nähnyt menevän täydellisesti metsään. Punnitkaa jokainen suuhunmenevä raakapainona ja kirjatkaa kaikki ylös, ja tulkaa sitten sanomaan syövänne 1600kcal. Se on jokaisen oma valinta, mitä painaa, mutta syyn vierittäminen pois omilta harteilta on asia, mikä ärsyttää muita ihmisiä, eikä varsinaisesti se ylipaino.

[/quote]

Naulan kantaan!

Vierailija
7/123 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimäärin 76kg miehellä on 14kg rasvaa.
itse olen keskimittainen ja painan 82 ja rasvaa 12kg, mutta silti bmi mukaan ylipainoinen:)

Inbody mittauksen mukaan 1kg päässä ihannepainostani.
työkaverini on samanmittainen mutta 20kg painavampi hänen ihanne painonsa oli kevyempi kuin minulla johtuen pienemmästä lihasmassasta.
ei se bmi tosiaan kerro kaikkea

Vierailija
8/123 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 08:34"]

Liian isot annoskoot ja sokeri ovat lähipiirini lihavien lihomisen ja lihavana pysymisen pääsyyt. Vituttaa katsoa sitä mässäilyä ja mahan täyteen syömistä. Silloin on syönyt jo liikaa jos syödään maha täyteen! Vuodesta toiseen samaa mahan täyteen ahtamista ja sitten voivotellaan kun on tuota painoa päässyt kertymään. Voi vittu! Keho varastoi rasvan ja sokerin siitä valtavasta ruokamäärästä talteen ja muuttuu läskiksi. Pienemmät annokset ja sokerin käyttö minimiin niin ei kerry ylipainoa. Ei se ole sen vaikeampaa.

[/quote]

Olen vakuuttunut siitä, että tämä on pääsyy myös minun lihomiseeni. Nyt kun kaksikymppisestä kolmikymppiseksi siirtyessä on aineenvaihdunta alkanut hiukan hidastua, ei kroppa enää kestäkään sitä, että ottaa sitä tavallista ruokaa lisää lautasellisen verran. Hyvästä ruuasta nauttiminen on ihanaa, mutta pitää näköjään minunkin alkaa tyytyä vain siihen yhteen (ja vähän pienennettyyn) annokseen. Sanoohan sen jo järkikin, että silloin lihominen lakkaa, kun saadusta energiasta poistuu yhden päivällisannoksen sisältämä määrä.

Vierailija
9/123 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo munkkivertaus on ihan naurettava. Tai sitten jollakin ei ole mitään tajua siitä, mitä ihmiset syövät. Se voisi olla 1 munkki per pv ja puoli askia röökiä per pv, jotka ehkä jotenkin korreloisivat keskenään. Kukaan ei pysty syömään 70 munkkia viikossa viikosta toiseen, ja harva edes haluaa. Ja ne jotka syövät, oksentavat ne pois. Harva pystyy syömään edes kahta munkkia säännöllisesti joka päivä. Niitä yhden syöjiä ehkä jo sitten löytyykin. 

Vierailija
10/123 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 23:15"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 11:50"]

Ei ihmisten tarvitse olla mitään fitness malleja, mutta kyllä välillä ihmettelen kuinka tietyt ihannoi ja puolustelevat ylipainoisia. Hypetetään xxxl malleja. Liikalihavuus kostautuu jossain vaiheessa elämää. Jos ei muuten, niin tuki- ja liikuntaelinsairauksina. On äärimmäisen harvinaista, että lihavuus on jonkun sairauden syy, eikä sille voi mitään. On vain äärettömän paljon tekosyitä.

[/quote]

Hopkins kirjoitti olevansa kyllästynyt lihavuuden ylistämiseen sekä kookkaiden naisten itsekehuun ja otsikoi tekstinsä hyvin rajulla tavalla: "Ylpeät pullukat eivät ole rantakunnossa, mutta valmiita ruumispussiin".

Kuvan malli on kyllä kaunis, ei siinä mitään.. Mutta en itsekään usko, että tämä neitonen elää kovin pitkää elämää noilla kiloilla, ikävä kyllä. Sydän pettää ennemmin tai myöhemmin. Sydänkohtaus taitaa olla yleisin kuolinsyy ylipainoisilla?

[/quote]

Kaunis on kyllä.. Mutta paljonkohan tuo painaa, kolmen-neljän tavallisen mallin verran? Miksi selluliitit on tasoitettu pois reisistä? Muuten ihan jees, mutta tuo "olkavarsiläski" häiritsee tuossa yhdessä mustavalkoisessa sivukuvassa.

Vierailija
11/123 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää tää yleinen asenne ylipainoa kohtaan. Ylipainoisia haukutaan minkä ehditään (mä näen harvoin laihoihin kohdistuvaa haukkuja, mutta se on aivan yhtä väärin ennen kuin joku tulee siitä huomauttamaan) ja syytetään jatkuvasti ylipainoisia. Väkisinhän siinä masentuu ja menee into koko laihduttamisesta. En ylipäätään tajua, miksi jonkun toisen ylipaino häiritsee niin paljon. Onko se joillekin joku asia, jossa voi tuntea itsensä ylempiarvoiseksi? Että olen parempi ihminen kun olen hoikka ja tuo lihava?
Fakta on myös se, että toiset lihovat herkemmin kuin toiset. Tiedän muutamia ystäviäni, jotka syövät miten sattuu ja napostelevat minkä kerkeävät, eivätkä liho ja pysyvät tosi hoikkina. Mun ei tarvitse kuin vähä aikaa olla tarkkailematta syömisiäni, niin johan näkyy kropassa. Mun suvun naisissa on ylipaino ollut ongelmana ja se, ettei geeneillä ole asian kanssa mitään tekemistä, on paskapuhetta. Toki ruokavaliolla ja liikunnan avulla voi laihduttaa, mutta toiset eivät vaan liho millään. Sekö tekee toisesta jotenkin paremman ihmisen?
Jos ihmiset keskittyisivät sen sijaan enemmän OIKEASTI terveellisiin elämäntapoihin ja syyttelyn sekä haukkumisen sijaan toisten tsemppaamiseen, monen ei tarvitsisi tuntea itseään riittämättömäksi kroppansa takia. Ei keskityttäisi toisten arvostelemiseen, vaan omaan hyvään oloon ja kannustavan ilmapiirin luomiseen.
T: Entinen ylipainoinen, monta vuotta normaalipainoinen

Vierailija
12/123 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 23:29"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 23:21"]

Foxin nolot vartalot sarjassa ooli mies joka sai anafylaktisen reaktion ja sai siihen sairaalassa jotain lääkettä ja seurauksena mies lihoi muutamassa kuukaudessa 80-90 kiloa. Myös vatsalihakset antoivat jotenkin periksi maha tipahti polvien väliin.

[/quote]

Huh! Kai ne hoiti sen mielenterveyttä kans, eikä vain kroppaa? Tai ainakin luulisin, että tosta tulis aika syvämasennus, kun kroppa muuttuu noin radikaalisti. :( Saiko kropan kuntoon, mitä ne teki sille?

[/quote]

Taisivat leikata yms.

http://www.channel4embarrassingillnesses.com/episodes/episode-guides/embarrassing-fat-bodies/embarrassing-fat-bodies-episode-1/overhanging-tummy/

Vierailija
13/123 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 22:00"]

Painoindeksi ei ole luotettava mittari lihavuudesta puhuttaessa. Esimerkiksi koko jääkiekon maajoukkueemme on painoindeksin mukaan ylipainoisia. Eikä bmi kerro mitään ihmisen terveydestä, koko mittari on kaikinpuolin vanhentunut.

[/quote]

Asian voi mitata yksinkertaisemmin. Otat pituutesi mittaisen pätkän narua ja laitat sen puoliksi. Jos se puolikas ei riitä solmuun vatsasi ympärille olet liian lihava.

Vierailija
14/123 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:34"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 10:37"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 08:36"]Minä olen reuman takia syönyt isoja annoksia kortisonia ja lihonnut 20kg. Kortisoni ja liikkumattomuus kivun takia syy ylipainoon. Onneksi olen ällöttävä laardikasa ja ylipaino on valinta! :( [/quote] No kyllä se silti on oma valinta. Itsekin olen reumaatikko ja pitkät kuukausien kestäneet kortisonihoidot tuttuja. Teen silti kaikkeni etten liho -se rasittaa myös niveliä!!!! Kortisoni kasvattaa ruokahalua ja ylimääräinen rasva jämähtää vatsaan... tuttua. Mutta omilla valinnoilla painonnousun voi estää/pitää mahdollisimman vähän ja liikkua enemmän (joka muuten tekee hyvää reumaatikolle erityisesti!!!). Vaatii itsekuria, helpompi on mättää huonoa ruokaa ja pahentaa omaa sairautta.

[/quote]

Oletko onnistunut estämään painonnousun vai kuinka paljon on tullut kiloja kortisonin aloituksen jälkeen ja missä ajassaa? Missä nivelissä erityisesti reuma jyllää?
[/quote]

Mulla reumaa on erityisesti polvissa, lonkissa ja kyynärpäissä. Urheilen mahdollisimman paljon, sekä aerobista ja kuntosalia (en tietenkään silloin jos on tulehdus pahana) ja tarkkailen syömisiä. Kortisoni aiheuttaa kataboliaa joten lihastreeni on tärkeä! Ekalla pitkällä kuurilla jopa laihduin muutaman kilon, tokalla lihoin 1,5kg mutta en ollut niin tarkkana. Söin kortisonia molemmilla kerroilla n. 10kk.. Turvotusta kyllä alussa tuli mutta sehän ei ole lihomista ja lähtee kyllä.

Vierailija
15/123 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 08:36"]

Minä olen reuman takia syönyt isoja annoksia kortisonia ja lihonnut 20kg. Kortisoni ja liikkumattomuus kivun takia syy ylipainoon. Onneksi olen ällöttävä laardikasa ja ylipaino on valinta! :(

[/quote]

Tiedäthän, että ylipaino ja liikkumattomuus vain pahentavat kipujasi?

Vierailija
16/123 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:17"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 08:36"]

Minä olen reuman takia syönyt isoja annoksia kortisonia ja lihonnut 20kg. Kortisoni ja liikkumattomuus kivun takia syy ylipainoon. Onneksi olen ällöttävä laardikasa ja ylipaino on valinta! :(

[/quote]

Tiedäthän, että ylipaino ja liikkumattomuus vain pahentavat kipujasi?

[/quote]

Jätettäisiinkö tämän henkilön hoito hänen ja lääkärinsä väliseksi asiaksi, eikä tulla tänne pätemään vieraille asian yksityiskohtia tuntematta. 

Vierailija
17/123 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elämäni varrella isosti ihmetellyt, miten ihmiset päästävät itsensä lihomaan. Mikä ihme voi aiheuttaa moisen välinpitämättömyyden. Etenkin, kun itse olen aina roikkunut siellä normaalipainon ja ylipainon rajamaastossa, isompana kuin hoikat, mutta pysynyt helposti vakaasti omassa painossani. 

No, vuosia ja vuosikymmeniä on kulunut ja on todettava, että vuosia on nyt mennyt asettamani ehdottoman maksimipainoni yläpuolella ja BMI lähestyy kolmeakymmentä. Olen pari kertaa laihduttanut - sehän on helppoa. Ja kilot ovat aina palanneet korkoineen. Nyt tavoitteeni on ainoastaan toistaiseksi pysyä tässä. 

Ja vaikka itsellänikin tämä lihominen on tapahtunut monien ikävien elämänvaiheiden myötä (sairautta, eroa,  burnoutia, omaishoitajuutta, omaisen kuolemaa jne. ), huomaan edelleen välillä ajattelevani, miten ihmeessä joku voi antaa itsensä lihoa esim. yli satakiloiseksi. Yleensä kuitenkin muistan, että sama asia tapahtunut itselleni ja jollekin toiselle se tapahtuu vaan isommassa mittakaavassa. 

Itse olisin taipuvainen ajattelemaan, ettei suurin ongelma ole ihmisen tahdonvoimassa vaan yleisesti ottaen ravinnossamme (siis lähes kaikessa teollisessa ja nykyisin keinon tuotetuissa raaka-aineissa, ei pelkästään karkissa ja hampparissa) ja siinä, että työ ja autoilu on pakottanut meidät paikoillemme. Ei voi mitenkään olla, että yli puolet koko läntisen maailman väestöstä on vaan yhtäkkiä heittäytynyt ihan vastuuttomiksi ahmateiksi. Myös hoikkien ruumiinrakenne poikkeaa menneiden vuosikymmenten hoikista. Eli kyseessä on vähän laajemman mittaluokan asia. 

Vierailija
18/123 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 02:23"]

Asian voi mitata yksinkertaisemmin. Otat pituutesi mittaisen pätkän narua ja laitat sen puoliksi. Jos se puolikas ei riitä solmuun vatsasi ympärille olet liian lihava.

[/quote]

Erittäin hyvä neuvo. BMI sinänsä on hyvä mittari (Tiedät aivan varmasti milloin olet hankkinut niin paljon lihaksia ettei BMI juuri sinulle sovellu) ja se kertoo asian todellisen tilan 99% tapauksista. Pituuden ja vyötätönympäryksen suhde on kuitenkin vielä parempi mittari sillä se toimii myös kehonrakentajilla.  

Vierailija
19/123 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 11:49"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 22:37"]Elämässä on muutakin kuin se ulkonäkö ja paino. Vittuako se teitä kiinnostaa jos joku on lihava. Teidän ei tarvitse niitä läskejä kantaa. Muistakaa nyt vielä mainita kuinka paljon maksatte veroja- [/quote] maksan 56000euroa vuodessa, mutta miten verot liittyy tähän?

Kyllä verot liityvät tähän(kin).

Veronmaksajat maksavat ylipainosta johtuvien sairauksien hoidon.

[/quote]

Vierailija
20/123 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on vaikeita asioita. Minä ole pitänyt itseäni lähes koko elämäni ajan ylipainoisena, vaikka oikeasti olen lähes aina ollut hoikka tai normaalipainoinen.
Vain raskauksien jälkeen olin parin vuoden ajan läski.
Tämäkin on kurjaa vaikka tiedän että että en oikeasti ole lihava niin sellaiseksi koen itseni. Ja vedän välittömästi herneet nenään jos joku haukkuu jotakuta läskiksi. Koen kaikkien läskiarvosteluiden aina kohdistuvan itseeni.
En tiedä johtuuko tämä siitä että olin lapsena liian laiha ja opin mieltämään sen normaalipainoksi vaikka lääkärit ja terveydenhoitajat aina vähäisestä painostani valittivatkin.
Rintojen ja lantion kasvaminen teini-iässä toivat mukanaan läski-tunteen enkä siitä ole osannut päästä eroon :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä