Järkyttävä kuukautisvuoto
Siis kuinka kauan vuoto voi kestää? Menkat on kestäneet nyt 1.5 viikkoa, joista 7 pv on ollu järkyttävää vuotoa, viimeiset 3pv kaiken aikaa, ei yhtään rauhallisempaa jaksoa, ei edes yhtä tuntia. Olen nukkunut tunnin jaksoissa, koska paksu yöside on vaihdettava kellon ympäri tunnin välein. Edelliset menkat oli n. 5kk sitten ja olen liki 50v. Tuleeko vuoto nyt 5kk edestä, vai mitä hiivattia. Gynelle on aika kuukauden päästä, mutta sitä ennen vuodan kuiviin tätä menoa. Runsas vuoto ja veriklönttejä, jippii, onko kohtalotovereita?
Kommentit (46)
Jos alkaa vanhempana suuret vuodot tai ollu jo pidempäänkin niin gynelle tutkimuksiin ettei olekkin endometrioosia,itsellä oli näin ja tuli kohdun poisto!
Minulla äkisti runsastuneiden vuotojen syynä oli pari myoomaa. Niitä sitten pariin kertaan leikattiin ja väliakoina kierukkaa ja traneksaamihappoa. Eniten harmittaa se, että jäin itse katselemaan tilannetta liian pitkäksi aikaa (=lkärvistelemään yksin vuotojen kanssa). Olisi voinut tajuta aikaisemmin lähteä lääkäriin. Lähte gynen polille tuli aika helposti.
Pelkäsin tuollaista tilannetta etukäteen. Minulla oli ehkäisyä varten asennettu hormonikierukka eikä vuotoja sen aikana. Kun aika poistaa kierukka selvisi että vaihdevuodet on olleet jo. Kierukka poistettiin eikä kuukautisia enää tullut. Olin onnekas. Kannattaa sitä hormonikierukkaakin harkita ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai vuotaa nyt enemmän kun limakalvo paksuuntunut enemmän.
Tätä minäkin olen järkeillyt ja vaihdevuodet on muutenkin ovella. Kierto on vaihdellut, mutta yleisesti pidentynyt, ennen tuota megataukoa. Tuntuu silti järkyttävältä, ehdin just ja just käymään lähikaupassa, kun on mentävä vessaan ettei ole mennyt yli äyräiden. Ap
Ibuprofeeni 600mg kahdeksan tunnin välein vähentää vuotoa jo tuntuvasti. Siis tätä käytetään myös pelkkään vuoroon, vaikkei kipuja ole.
Ja kuka tahansa lääkäri kirjoittaisi myös reseptin traneksaamihappoon (Caprilon ainakin kauppanimi), joka vähentää jo tosi tehokkaasti. Soita aamusta vaikka terkkarille, voi tulla resepti ihan sillä. Toki varatun gynenkin pitäisi tämä hoitaa ennen vastaanottoaikaa ihan puhelinsoitolla/viestillä.
Nämä lääkkeet käyvät olettaen, et sulla ei mitään perussairauksia. Jos on, täytyy miettiä tarkemmin.
Terv sh gynen poliltaTäh? Tulehduskipulääkkeet lisää vuotoja, lukee selvästi tuoteselosteessakin.
Ibuprofeiini vähentää kuukautisvuotoa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla äkisti runsastuneiden vuotojen syynä oli pari myoomaa. Niitä sitten pariin kertaan leikattiin ja väliakoina kierukkaa ja traneksaamihappoa. Eniten harmittaa se, että jäin itse katselemaan tilannetta liian pitkäksi aikaa (=lkärvistelemään yksin vuotojen kanssa). Olisi voinut tajuta aikaisemmin lähteä lääkäriin. Lähte gynen polille tuli aika helposti.
Mulla sama juttu, runsastuneet vuodot johtuivat myoomista. Toki progesteronin madaltunut taso vaikuttaa myoomien syntyyn, estrogeenia on silloin tavallaan liikaa.
Minulla vielä tuo vuotelu aiheutti raudanpuutteen, joka vielä aiheutti kilpirauhasen vajaatoiminnan, joka puolestaan edisti lisää myoomien syntyä hormonitoiminnan kautta. Eli muistakaa myös aina popsia rautaa, jos vuodatte paljon!
Mulla ei ole ollu muita vaihdevuosioireita kuin loppukesästä joitakin viikkoja pieniä kuumia lehahduksia. Sitten nekin loppui. Joka tapauksessa toivon että vuoto hiipuu noilla pillereillä, alkaa olla toivoton olo jo... Ap