Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Järkyttävä kuukautisvuoto

Vierailija
08.02.2022 |

Siis kuinka kauan vuoto voi kestää? Menkat on kestäneet nyt 1.5 viikkoa, joista 7 pv on ollu järkyttävää vuotoa, viimeiset 3pv kaiken aikaa, ei yhtään rauhallisempaa jaksoa, ei edes yhtä tuntia. Olen nukkunut tunnin jaksoissa, koska paksu yöside on vaihdettava kellon ympäri tunnin välein. Edelliset menkat oli n. 5kk sitten ja olen liki 50v. Tuleeko vuoto nyt 5kk edestä, vai mitä hiivattia. Gynelle on aika kuukauden päästä, mutta sitä ennen vuodan kuiviin tätä menoa. Runsas vuoto ja veriklönttejä, jippii, onko kohtalotovereita?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla auttoi vastaavan hormonikierukka - aluksi yritin vuotoa vähentävällä cyklokapronilla. Kumpikin oli hyvä, mutta kierukalla vuoto jäi pois.

Kärsin migreenistä ja siksi hormonijutut mietityttää. Käytin pillereitä 10v tajuamatta etteivät ne sopineet minulle jatkuvien päänsärkyjen vuoksi. Pidin jatkuvaa särkyä normaalina... Lasten syntyessä tajusin ettei minulla ollut enää toistuvia pääkipuja.

Vierailija
22/41 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla auttoi vastaavan hormonikierukka - aluksi yritin vuotoa vähentävällä cyklokapronilla. Kumpikin oli hyvä, mutta kierukalla vuoto jäi pois.

Kärsin migreenistä ja siksi hormonijutut mietityttää. Käytin pillereitä 10v tajuamatta etteivät ne sopineet minulle jatkuvien päänsärkyjen vuoksi. Pidin jatkuvaa särkyä normaalina... Lasten syntyessä tajusin ettei minulla ollut enää toistuvia pääkipuja.

Minulle eivät pillerit sopineet migreenin takia, mutta tuosta ei ollut haittaa. Lääkärin mukaan hormonimäärä jäi vähäisemmäksi kuin suun kautta nautittavissa. Minulla on ollut aina paha migreeni, ens. kohtaukset 3-4 vuotiaana ja jatkuneet tähän, 62, saakka. Ajoittain syönyt vuosia estolääkitystä ja muutaman kerran joutunut keskussairaalaankin kovan kohtauksen tutkimuksen yhteydessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävien kuukautisyen takia gynelle, ultrassa näkyi paksuuntunut limakalvo ja jotain muutakin. Cyclocapronit käyttöön. Lähete naistentautien poliklinikalle, jossa kohdun nestetäyttö, missä ei kuitenkaan selvinnyt mitään. Uusi aika naistenpolille, jossa otettiin kohdun limakalvonäyte ja laitettiin kierukka. Limakalvonäyte kunnossa ja papa ok, otettu kesällä. Vastusyin kierukkaa aiemmin, mutta se on juuri tämänikäiselle hyvä hoito limakalvon paksuuntumista vastaan. Eka kierukka siis 46 vuotiaana ja vielä 5 vuoden päästä kuulemma vaihdetaan uusi. Tyytyväinen olen ja olisi kannattanut laittaa jo aiemmin. Paksuuntuneessa limakalvossa voi alkaa kasvaa jotain pahempiakin muutoksia.

Vierailija
24/41 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle eivät pillerit sopineet migreenin takia, mutta tuosta ei ollut haittaa. Lääkärin mukaan hormonimäärä jäi vähäisemmäksi kuin suun kautta nautittavissa. Minulla on ollut aina paha migreeni, ens. kohtaukset 3-4 vuotiaana ja jatkuneet tähän, 62, saakka. Ajoittain syönyt vuosia estolääkitystä ja muutaman kerran joutunut keskussairaalaankin kovan kohtauksen tutkimuksen yhteydessä.

Hyvä tietää, kiitos. Ap

Vierailija
25/41 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää tuohon migreenijuttuun, että ensin minua lohdutettiin, että voi loppua, kun kuukautiset alkavat, sitten, että kun ensimmäinen lapsi syntyy, sitten että kun täytän 30, sitten vaihdevuosien päättymisellä, sitten 60 täyttämisellä, Nyt luotan siihen, että tuskin kuoleman jälkeen kärsin siitä. Kahtena viimeisimpänä torstaina ollut kohtaus :)

Vierailija
26/41 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

🤢🤢🤢🤮

Poistun ketjusta, jos sallitte..., voimia kaikille naisille!

T. Mies

Mikähän oli yökkäilyviestisi tarkoitus? Tulit vaan v*ttuilemaan? 🙄

Vierailija
27/41 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokenut aivan saman : menkat runsaat sellaiset kesti niin kauan että veriarvot oli polvissa ja rautakuuria sai syödä vähän väliä.

Sain Mirena kierukan ja alkoi uusi elämä kun menkat loppu❣️ Mene ystävä hyvä lääkäriin❣️

Vierailija
28/41 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kokenut aivan saman : menkat runsaat sellaiset kesti niin kauan että veriarvot oli polvissa ja rautakuuria sai syödä vähän väliä.

Sain Mirena kierukan ja alkoi uusi elämä kun menkat loppu❣️ Mene ystävä hyvä lääkäriin❣️

Juu gynelle on aika kuukauden päähän. Odottavan aika on vaan pitkä. Ap

Vierailija
29/41 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai vuotaa nyt enemmän kun limakalvo paksuuntunut enemmän.

Tätä minäkin olen järkeillyt ja vaihdevuodet on muutenkin ovella. Kierto on vaihdellut, mutta yleisesti pidentynyt, ennen tuota megataukoa. Tuntuu silti järkyttävältä, ehdin just ja just käymään lähikaupassa, kun on mentävä vessaan ettei ole mennyt yli äyräiden. Ap

Ibuprofeeni 600mg kahdeksan tunnin välein vähentää vuotoa jo tuntuvasti. Siis tätä käytetään myös pelkkään vuoroon, vaikkei kipuja ole.

Ja kuka tahansa lääkäri kirjoittaisi myös reseptin traneksaamihappoon (Caprilon ainakin kauppanimi), joka vähentää jo tosi tehokkaasti. Soita aamusta vaikka terkkarille, voi tulla resepti ihan sillä. Toki varatun gynenkin pitäisi tämä hoitaa ennen vastaanottoaikaa ihan puhelinsoitolla/viestillä.

Nämä lääkkeet käyvät olettaen, et sulla ei mitään perussairauksia. Jos on, täytyy miettiä tarkemmin.

Terv sh gynen polilta

Vierailija
30/41 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

🤢🤢🤢🤮

T. Mies

Tuliko pikkuiselle paha olo?

Vierailija
31/41 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo oli ihan kuukautismainen vuoto. Ei kivuliaat kuitenkaan. Mullakin oli edeltävästi 3 kk tauko menkoista ja gyne sanoi, että vuotaa tosiaan nyt koko ajan edestä. Oli ihan järkyttävää, saatoin käydä tyhjentää kuukupin ja kun pääsin vessasta pois täytyikin jo kääntyä takaisin kun tulvi heti yli. Harmi kun sulla gyneaika meni niin pitkälle, onko mahkuja päästä yksityiselle? Itse sain työterveyden kautta lähetteen.

Vierailija
32/41 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla tuli yli 2 viikon järkyttävän runsaat menkat, ikää 42. Aikaisemmin olleet ihan normit. Kävin gynellä, syynä kohdun hyperplasia johon hoitona nyt keltarauhashormoni. Eli kannattaa käydä tutkimuksissa.

Tuntuko vuoto ja kipu menkkakivuilta? Ap

edellinen kommentti siis vastauksena tähän

Vierailija
33/41 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runsaita kuukautisia voidaan hoitaa tableteilla, hormonikierukalla tai limakalvon lämpöhoidolla. Kävin joulukuussa gynellä juuri ko. ongelman takia. Valitsin kierukan hoidoksi, olen tyytyväinen (alkuhankaluuksien jälkeen) valintaan. Minulla on migreenitaipumusta joten hiukan mietitytti mutta toistaiseksi ei migreenistä ole kuulunut mitään. Kierukka muistaakseni merkkiä Mirena. Pitäisi tasata vaihdevuosioireitakin. Sivuvaikutuksia en ole onneksi kokenut, niistäkin luin (liikaa) netistä. Eli gyne on oikea osoite ap, yksityiselle pääsee muutaman päivän sisällä.

Vierailija
34/41 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi todellakin liittyä vaihdevuoisiin. Mutta muuten alhainen varastoraudan määrä voi lisätä vuodon määrää.

Vierailija
35/41 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

🤢🤢🤢🤮

T. Mies

Odotitko, että saat lukea jostain hempeän vaaleanpunaisesta, pörröisestä ja ruusuntuoksuista keijupölystä, kun otsikkona on "järkyttävä kuukautisvuoto"? 

Vierailija
36/41 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo oli ihan kuukautismainen vuoto. Ei kivuliaat kuitenkaan. Mullakin oli edeltävästi 3 kk tauko menkoista ja gyne sanoi, että vuotaa tosiaan nyt koko ajan edestä. Oli ihan järkyttävää, saatoin käydä tyhjentää kuukupin ja kun pääsin vessasta pois täytyikin jo kääntyä takaisin kun tulvi heti yli. Harmi kun sulla gyneaika meni niin pitkälle, onko mahkuja päästä yksityiselle? Itse sain työterveyden kautta lähetteen.

Tuo gyneaika kuukauden päähän oli nimenomaan yksityiselle, halusin tietyn henkilön. Mutta tilanne alkoi olemaan nyt liian sietämätön ja kävin päivystyksessä. Siellä annettiin pari pilleriä Caprilonia ja reseptit sille ja Primolutille, lääkäri konsultoi gyneä puhelimessa. Joulukuussa mitattiin hemo 145, joka on minulle normaali ja nyt mitattiin 111. Aika paljon on ehtinyt tipahtaa 10pvn vuodon aikana, joista viimeiset 4 pv on ollu tauotonta. Sain lähetteen gynepolille, joten sitä nyt sitten odotellaan. Vuodon loppumisen lisäksi... Ap

Vierailija
37/41 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai vuotaa nyt enemmän kun limakalvo paksuuntunut enemmän.

Tätä minäkin olen järkeillyt ja vaihdevuodet on muutenkin ovella. Kierto on vaihdellut, mutta yleisesti pidentynyt, ennen tuota megataukoa. Tuntuu silti järkyttävältä, ehdin just ja just käymään lähikaupassa, kun on mentävä vessaan ettei ole mennyt yli äyräiden. Ap

Ibuprofeeni 600mg kahdeksan tunnin välein vähentää vuotoa jo tuntuvasti. Siis tätä käytetään myös pelkkään vuoroon, vaikkei kipuja ole.

Ja kuka tahansa lääkäri kirjoittaisi myös reseptin traneksaamihappoon (Caprilon ainakin kauppanimi), joka vähentää jo tosi tehokkaasti. Soita aamusta vaikka terkkarille, voi tulla resepti ihan sillä. Toki varatun gynenkin pitäisi tämä hoitaa ennen vastaanottoaikaa ihan puhelinsoitolla/viestillä.

Nämä lääkkeet käyvät olettaen, et sulla ei mitään perussairauksia. Jos on, täytyy miettiä tarkemmin.

Terv sh gynen polilta

Täh? Tulehduskipulääkkeet lisää vuotoja, lukee selvästi tuoteselosteessakin.

Vierailija
38/41 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Endometriosii, veikkaisin.

39/41 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista syödä nyt paljon rautaa ettet saa anemiaa.

Vierailija
40/41 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

53-vuotiaana aikaisemmin säännölliset menkat muuttuivat jatkuviksi tulviksi. Nukuin huonosti, hikoilin/palelin, mielialat vaihtelivat ym. vähemmän mukavaa. Gyneltä sain hormonilääkityksen  (mitä olin aikaisemmin vastustellut, niinkuin jotkut hullut koronarokotteita).