Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaaduin ulkona ja ranne murtui. On nyt kipsissä, mutta miten ihmeessä saan tiskattua?

Vierailija
08.02.2022 |

Kipsi ei saisi kastua enkä jaksa/pysty kannatella astioita murtuneella kädellä.

Saa nähdä mitä muitakin haasteita kohtaan vielä näin yksinasuvana.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oispa pizzaa kirjoitti:

Itse tiskasin kun oli kipsi kädessä mutta en suosittele. Parempi antaa parantua rauhassa.

Suihkussa tietenki joku suoja siinä kipsin päällä ja peseydyt toistaiseksi vähän huonommin jos niikseen tulee.

Ota tämä aika seikkailuna ja syö niillä kertakäyttöaterimilla einestä tai jotain helposti valmistettavaa kotiruokaa. Pakastepizza on hyvä vaihtoehto, et tarvitse edes aterimia.

Taitat vaan puoliksi ja vedät naamaan vai? Ei tarvitse leikata lainkaan.

Nyt kun kysyit niin.. 🤔 No isket pizzan veitsellä leikkuulautaan kiinni ja leikkaat sen paloiksi toisella veitsellä. Tai pizzaleikkurilla. Puinen leikkuulauta olisi hyvä olla

Vierailija
42/53 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipsistä riippuen ,voi tehdä hyvinki paljon tai sitten ei huuri yhtään mitään.

Mulla oli normi rannemurtuma joskus,ei se kipsi hidastanut oikeen mitään, reppuakin sai kantaa sillä kipsikädellä.Muovipussi vaan päälle sillonku tiedossa tiskausta tai suihkua.

Kävin juoskemassa normaalisti.

Ja onhan se toinen käsi ihmisillä yleensä, viikko meni mulla että tottu vasurilla käyttään tietokoneen hiirtä, sitte ei mitää ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ranne murtuu, tulee monta ongelmaa vastaan käytännön tasolla.

Mulle neuvottin: käteen ensin pyyheliina joka kiedotaan käden ympärille. Sen päälle muovipussi ihan olkavarteen asti.

Vähitellen oppii pesemään hiukset vasemmalla kädellä sekä käymään suihkussa se käsi pussissa.

Kattosuihkua ei voi käyttää.

Ne joilla ei ole ranne ikinä murtunut, eivät ymmärrä sitä miten paljon vaikuttaa jokapäiväiseen elämään.

Tiskaaminen ei onnistu!

Vierailija
44/53 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oispa pizzaa kirjoitti:

Itse tiskasin kun oli kipsi kädessä mutta en suosittele. Parempi antaa parantua rauhassa.

Suihkussa tietenki joku suoja siinä kipsin päällä ja peseydyt toistaiseksi vähän huonommin jos niikseen tulee.

Ota tämä aika seikkailuna ja syö niillä kertakäyttöaterimilla einestä tai jotain helposti valmistettavaa kotiruokaa. Pakastepizza on hyvä vaihtoehto, et tarvitse edes aterimia.

Nyt kun kysyit niin.. 🤔 No isket pizzan veitsellä leikkuulautaan kiinni ja leikkaat sen paloiksi toisella veitsellä. Tai pizzaleikkurilla. Puinen leikkuulauta olisi hyvä olla

Kuuman uunin ja varsinkaan uuninpellin kanssa puljaaminen ei ole mukavinta hommaa, kun toinen käsi on valmiiksi kipeänä. Pizzan voi tietysti jättää jäähtymään uuniin ennen kuin sen nostaa esille.

Vierailija
45/53 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oispa pizzaa kirjoitti:

Lyötihin puukolla seinähän siks aikaa kun kirvestä haettihi.

Vierailija
46/53 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ranne murtuu kestää täysin toipuminen melkein vuoden.

Rannetta pitää voimistella ei tavoin jotta hermoradat alkavat toimia.

Vierailija
47/53 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaat naapurin tytön tai pojan apulaiseksi.

Vierailija
48/53 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kipsistä riippuen ,voi tehdä hyvinki paljon tai sitten ei huuri yhtään mitään.

Mulla oli normi rannemurtuma joskus,ei se kipsi hidastanut oikeen mitään, reppuakin sai kantaa sillä kipsikädellä.Muovipussi vaan päälle sillonku tiedossa tiskausta tai suihkua.

Kävin juoskemassa normaalisti.

Ja onhan se toinen käsi ihmisillä yleensä, viikko meni mulla että tottu vasurilla käyttään tietokoneen hiirtä, sitte ei mitää ongelmia.

Juu, ihan sama mullakin. Kipsi vain ranteessa, ei mitään kolmioliinoja tms. ollut tarpeen käyttää. Hyvin pystyi toimimaan.

Tuon jälkeen mulla on ollut näitä "urheiluvammoja" - hah, hah - muitakin. Solisluu meni toiselta puolelta kuin tämä aiempi ranne. Kipsejä tässä ei tarvittu, mutta kolmioliinassa piti kättä kanniskella. Paitojen, puseroiden jne. pukemisessa tökki vastaan, niin kuin tietty muissakin toimissa. Ja ennalleen palautuminen sen jälkeen kun kolmioliinaa ei enää tarvittu, niin se vaati tosiaan jumppaamista. Lopulta sain tilanteeseen, jossa käden pystyi selän takana viemään vastapuolen lapaluuhun... 

No, sitten tässä ihan hiljattain tuli taas vammaa. Tähän aiemman solisluun murtuman kokeneeseen raajaan. Tällä kertaa olkapää... Lääkärissä en käynyt, vaikka kipu oli järkyttävä, eikä raajaa pystynyt oikein normaalilla tavalla käyttämään pitkään aikaan, ei oikein vieläkään vaikka helpottaa jo. Jotain lihas-jänne-tms. vammaa tässä nyt tuli. 

Iän myötä parantuminen kestää... Kesällä satutin kämmenen kaatuessani, otin vastaan vasemmalla kädellä niin että sormien tyvinivelen kohdalta käsi taittui liikaa eteenpäin... tästä jäi sitten taas pitkäaikaista särkyä.... Kuukausia meni ennen kuin parani täysin.

Hankalinta ovat olleet juuri nämä solisluu- ja olkavarsivammat... Ne kun rajoittavat etenkin raajan nostoja, eikä oikein ole sitten voimaa nostaa mitään raskaampaakaan sillä raajalla...

Rannemurtuman kanssa pärjäsin kohtuullisen hyvin. Tosin kaikki minun "urheiluvammani" tätä olkavarsivammaa lukuun ottamatta ovat tulleet kesäaikaan... Jolloin esim. ulkona liikkumistakaan ei ole mitenkään suuremmin tarvinnut vamman kanssa varoa...

Olipa selostus,,, no, siitäs saitte urheiluvammani tiedoksenne. "Taitaa olla urheilijaluonne, kun raajavammoja noin paljon."

Vierailija
49/53 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä miettiä epätäydellisyyden sietoa. Että selviää jonkun aikaa kertakäyttöastioilla tai yksinkertaisemmalla ruoalla. Tai että verhoja voi laittaa sitten myöhemmin. Että riittävän hyvä riittää.

Vierailija
50/53 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ranne murtuu, tulee monta ongelmaa vastaan käytännön tasolla.

Mulle neuvottin: käteen ensin pyyheliina joka kiedotaan käden ympärille. Sen päälle muovipussi ihan olkavarteen asti.

Vähitellen oppii pesemään hiukset vasemmalla kädellä sekä käymään suihkussa se käsi pussissa.

Kattosuihkua ei voi käyttää.

Ne joilla ei ole ranne ikinä murtunut, eivät ymmärrä sitä miten paljon vaikuttaa jokapäiväiseen elämään.

Tiskaaminen ei onnistu!

Jollain konstilla minä ainakin sain astiat pestyä, vaikka ranteessa kipsi olikin kuusi viikkoa. Ihmiset ovat taitavia keskimään konsteja, jos niinkseen tulee. Sinkkuna asustelin minäkin kun ranteessa kipsi oli. Mutta me olemme erilaisia.

Vierailija
51/53 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikea käsi oli kolmioliinassa reilun kuukauden ja pystyin kotihommat tekemään ja ajamaan autollakin ihan hyvin. Vaihteet vaan vasemmalla kädellä.

Anteeksi mutta miten pystyit vaihtamaan vaihteita vasemmalla kädellä? Kovassa vauhdissa tehtynä lähinnä kiinnostaa koska itse en todellakaan pystynyt ja sehän on vaarallista kun joutuu irrottamaan kädet tällöin kokonaan ohjauspyörästä kovassa vauhdissa.

Vierailija
52/53 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän sen pellin saa uunista yhellä käelläkin?

Katoppa ku minä, minä tännään tein lohkoperunoita ja ihan yhdellä kädellä ne sieltä uunista otin 💁🏻‍♂️

Vierailija
53/53 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sujuu?