Kaaduin ulkona ja ranne murtui. On nyt kipsissä, mutta miten ihmeessä saan tiskattua?
Kipsi ei saisi kastua enkä jaksa/pysty kannatella astioita murtuneella kädellä.
Saa nähdä mitä muitakin haasteita kohtaan vielä näin yksinasuvana.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Tilaa sellainen imukuppitiskiharja, jonka voi laittaa tiskialtaan pohjaan tai sivulle.Saa ainakin Respectalta.Onnistuu yhdellä kädellä tiskaus, vaihtoehtoisesti kertakäyttölautaset.
Hiusten pesu on haastavampaa, tietty voi käydä kampaajalla pesettämässä jos raskii.
Pitkätkin hiukset pesee helposti yhdellä kädellä. Eikä tiskaaminen ole vaikeaa kun mietit mitä teet etkä päästä kippoja kuivahtamaan likaisina.
Ilmeisesti ap:llä oli jokin tarve leikkiä heikkoa ja avutonta?
T. 3 vuotta yksikätinen
Muutama viikko menee saikulla tiskaamattakin. Valmisruokia ja kertiksiä.
Itse tiskasin kun oli kipsi kädessä mutta en suosittele. Parempi antaa parantua rauhassa.
Suihkussa tietenki joku suoja siinä kipsin päällä ja peseydyt toistaiseksi vähän huonommin jos niikseen tulee.
Ota tämä aika seikkailuna ja syö niillä kertakäyttöaterimilla einestä tai jotain helposti valmistettavaa kotiruokaa. Pakastepizza on hyvä vaihtoehto, et tarvitse edes aterimia.
Oispa pizzaa kirjoitti:
Itse tiskasin kun oli kipsi kädessä mutta en suosittele. Parempi antaa parantua rauhassa.
Suihkussa tietenki joku suoja siinä kipsin päällä ja peseydyt toistaiseksi vähän huonommin jos niikseen tulee.
Ota tämä aika seikkailuna ja syö niillä kertakäyttöaterimilla einestä tai jotain helposti valmistettavaa kotiruokaa. Pakastepizza on hyvä vaihtoehto, et tarvitse edes aterimia.
Taitat vaan puoliksi ja vedät naamaan vai? Ei tarvitse leikata lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt kertsilautasilta, jos sulla ei ole tiskikonetta. Hiusten pesu on myös aika vaikeeta. Hanki kuivashampoota.
Itse tein pitkästä pussista käteen teipattavan suojan, että kipsi ei kastu. Hyvin sujui hiusten pesu.
Minä suljin pussin riittävän isolla kuminauhalla käsivarteen kipsin yläpuolelle. Vältin sillä yksikätisen teippirumban.
Opit yhdellä kädellä toimimaan. Minulla oli oikea käsi kuukauden poissa pelistä, piti opetella vasemmalla , aika hyvin pärjäsi.
Jäätävää itkua. Aikuistu ap ja tiskaa niin kuin muutkin yksikätiset. Vai tarvitsetko jo vaippojakin ja tutin?
Maksa jollekin nuorelle naapurille että auttaa sinua!
eikö rannemurtumassa pidäkin sen kipsatun käden sormia vähän jumpata? Jos näin on, niin kunhan vaan ensimmäiset säryt ovat laantuneet, niin kyllä se käsin tiskaaminenkin sujuu. Hiukset voi pestä yhdellä kädellä, suihkussakin on pakko käydä, tosin kipsi muoviin suojattuna. Ittell'äni on ollut rannemurtuma, enkä enää niin niitä ohjeita muista siitä sormien jumppaamisesta. Kipsin pois oton jälkeen käsi on kyllä tosi tumpelo pitkän aikaa...
Vierailija kirjoitti:
Yritä äkkiä iskeä joku ukko
Mutta kun olen täys hetero.
Vierailija kirjoitti:
Etköhän sinä selviä tuosta.
Mä selvisin jalka murtuneena vastasyntyneen ja alle 2-vuotiaan hoidosta.
Ehkä yksikätisyys olisi vaikeampaa, en osaa arvioida.
Yritä edes. Vaipat, pyllyn pesu, vaatetus yms.
Vierailija kirjoitti:
Mulla murtui sekä ranne että olkapää enkä pystynyt edes leipää voitelemaan. Olin täysin yksikätinen. Oli aivan hirveää! Onneksi ei ollut pieniä lapsia!
Joo ranne murtuneena on ”kiva” hoitaa vauvaa ja taaperoa… isovanhemmat ei auta edes phassa hädässä ja kunnalta ei saa lapsiperheapua ns tavallisiin perheisiin (vain lasuperheille riittää resurssia) joten itse piti selvitä miehen työn ajan. Oli ikimuistoista, eikä hyvällä tavalla.
Suosi kertakäyttöastioita (lautaset, aterimet, juomamukit) ja tiskaat välttämättömyydet yhdellä kävellä. Onnistuu, mutta pitää olla varovaisempi ja aikaa vie enemmän kuin kahdella kädellä.
Oikea käsi oli kolmioliinassa reilun kuukauden ja pystyin kotihommat tekemään ja ajamaan autollakin ihan hyvin. Vaihteet vaan vasemmalla kädellä.
Kamalaa aikaa ja käsi jäi huonoksi eli ranne murtui eivätkä siirtäneet paikoilleen kun muka voisi tulla huonompi tulos.
Mulla ei mennyt kipsi takin hihasta sisään eli sekin vielä...
En imuroinut koko kuukauteen.
Hyvin onnistuu suihkussa käyminen kun laittaa kipsin päälle muovipussin ja teippaa suuaukon kohdalta hyvin kiinni. Kummasti sitä oppii tekemään asioita yksikätisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt kertsilautasilta, jos sulla ei ole tiskikonetta. Hiusten pesu on myös aika vaikeeta. Hanki kuivashampoota.
Itse tein pitkästä pussista käteen teipattavan suojan, että kipsi ei kastu. Hyvin sujui hiusten pesu.
Samoin, melko hyvin onnistui ruuanlaitto, tiskaaminen altaassa, suihkussa käynti etc. Pukeutuminen vähän vaikeaa; pakko käyttää yksikätisesti puettavia vaatteita.
Yritin ajatella: Maailmassa on paljon yksikätisiä/ yläraajahalvaantuneita ihmisiä ja hekin pärjäävät.
Mihin hiustenpesussa tarvitaan kaksi kättä, kun yhdelläkin onnistuu?
Arkiaskareista vain autolla ajo on sellainen, jossa yksikätinen toiminta on hankalaa.
Mullakin onnistuu hampaiden harjaus ja vessatoimet mutta voin sanoa että en pysty kirjoittamaan käsin vasemmalla kädellä niin että se näyttäisi yli 3-vuotiaan kirjoitukselta. Musta ei vaan saa niin vasenkätistä ☹️