Sisko suuttui, kun käytin sanaa 'poisnukkunut' menehtyneestä
Sukulaisestä. Hän tuhahti, että voi sanoa ihan vaan 'kuollut'. Sukulainen oli läheinen. Minusta on kunnioittavampaa puhua esim. Poisnukkuneesta.
Kommentit (45)
No kyllähän poisnukkunut kuulostaa aika lässytykseltä, mutta senkuin käytät sitä jos haluat. Sanassa kuollut ei kuitenkaan ole mitään epäkunnioittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Sanassa kuollut ei kuitenkaan ole mitään epäkunnioittavaa.
Tätä mieltä olen minäkin. Ja, kun lapseni isä oli kuollut, opastettiin ettei pitäisi käyttää pienten kohdalla poisnukkunut termiä, koska lapsi saattaa alkaa pelätä nukkumista ( en kylläkään tiedä miten todennäköistä se on)
leskiäiti
Esim. papit puhuu joskus "poisnukkuneista", koska voi olla jollekin omaiselle karua kuulla sana "kuollut". Joskus joku sana toimii, joskus ei, riippuu niin paljon tilanteesta, sanojasta ja kuulijasta yms.
Hänellä on vaan tunteet nyt pinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanassa kuollut ei kuitenkaan ole mitään epäkunnioittavaa.
Tätä mieltä olen minäkin. Ja, kun lapseni isä oli kuollut, opastettiin ettei pitäisi käyttää pienten kohdalla poisnukkunut termiä, koska lapsi saattaa alkaa pelätä nukkumista ( en kylläkään tiedä miten todennäköistä se on)
leskiäiti
Olen myös kuullut että lapsille on usein tullut nukkumisvaikeuksia kuolemanpelosta, kun on puhuttu poisnukkumisesta tai siitä että ei herää aamulla. Aikuiselle se voi tarkoittaa kivutonta kuolemaa, mutta lapsi voi tehdä vähän erilaisia johtopäätöksiä.
Esim. 'menehtynyt' kuullostaa paremmalta kuin 'kuollut.
Minua ällöttää kaikki kaunistelu ja lässyttäminen. Kuollut on kuollut, ei siinä mitkään menehtymiset sitä paranna.
Pitäiskö alkaa käyttää sanaa delannu ni ei oo liian lässynläätä
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin, se kuulostaa tavallisessa kielenkäytössä todella teennäiseltä. Sain taannoin eräältä tutulta tekstarin, jossa hän kertoi parin tuttunsa "menehtyneen", ja se kuulosti suorastaan kornilta.
Mä kåytän yleensä aina sanaa kuollut, myös ihan lähiomaisista. Kuolema on täysin luonnollinen asia ja turha siitä on käyttää mitään kiertoilmaisuja. No jossain hautajaisten yhteydessä saatetaan käyttää ilmaisua vainaja kun tarkoitetaa ihan ruumista, mutta se on eri tilanne silloin.
Nukkunut pois on parempi kuin poisnukkunut.
Vierailija kirjoitti:
Menehtynyt kuulostaa musta siltä että henkilö on joutunut onnettomuuteen ja kuollut tai sairastunut ja kuollut äkillisesti.
Heitti veivinsä tai kupsahti on ihan parhaat sanonnat etenkin jos puhutaan juuri kuolleesta lähiomaisesta.
Muistatteko kuinka sisko ja sen veli alkoi?
Otan osaa läheisesti kuoleman johdosta!
Itse käytän varmaan kaikkia mahdollisia termejä, mutta esim. kun piti lakkauttaa edesmenneen lehtitilauksia yms. oli itselle mukavampaa käyttää kiertoilmauksia. Tuntui väärältä sanoa asiakaspalvelijalle että ”mun äiti kuoli, lakkauta Annan tilaus”. Ja kuolema sanana alkoi itkettää herkemmin, siksikin olo helpompi käyttää muita sanoja. Mun mielestä kukin tyylillään!
Ihan parhaiden tuttujen kanssa saatan sanoa jopa että henkilö "delas", ihan kaikella kunnioituksella silti. Muiden kuullen puhun suoraan kuolemasta.
Poisnukkunut on kiertoilmaisu niille, jotka ovat liian heikkoja sanomaan suoraa, että kuoli.