Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mummi ei suostu hoivakotiin, vaan uhriutuu ja vaatii että perheen pitäisi hoitaa

Vierailija
08.02.2022 |

87-vuotias mummi on asunut kotona ja saanut kotihoidon käyntejä päivittäin, mutta nyt tilanne alkaa olla se että hoivakotiin pitäisi päästä.
Mutta pelkkä kotihoidon palveluihin myöntyminen on ollut mummille haastavaa, koska on sitä mieltä eihän vieraan ihmisen tarvitse hoitaa kun kerran on perhekin olemassa. Hän on sanonut kotona käyvälle hoitajalle usein, että ei sinun tarvitse tulla vaan kerro tyttärille ja suvun tytöille että he tulisivat.
No, hoivakotiin muuttaminen on mummille tietenkin aivan käsittämätön ajatus ja hän uhriutuu siitä jatkuvasti. Olemme kuulemma hylänneet ja pettäneet hänet, kun emme auta häntä asumaan kotona.
Mikä avuksi tilanteeseen?

Kommentit (1980)

Vierailija
1681/1980 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän vanhemmat elivät kotona elämänsä loppuun. Olivat loppuun saakka hyvissä voimissa ja lähtivät ns. saappaat jalassa. Samoin menivät muut vanhan kaartin sukulaiset. Meillä ei ihmisiä hylätä vuosikausiksi kroonikko-osastoille sänkyyn makaamaan.

Kylläpä te olettekin hyviä ihmisiä. Jotkut ovat työelämässä, eivätkä voi vastata sukulaistensa ympärivuorokautisesta hoivan tarpeesta. Mitenkään tuota vähättelemättä.

Vierailija
1682/1980 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän vanhemmat elivät kotona elämänsä loppuun. Olivat loppuun saakka hyvissä voimissa ja lähtivät ns. saappaat jalassa. Samoin menivät muut vanhan kaartin sukulaiset. Meillä ei ihmisiä hylätä vuosikausiksi kroonikko-osastoille sänkyyn makaamaan.

Eli toisin sanoen hoiditte vanhemmat itse vuosikausia sänkyyn. Mahtavaa! Kun ihmisen liikuntakyky menee vanhuuden tai sairauden vuoksi niin muuta vaihtoehtoa ei ole kuin toteuttaa 24/7 vuodehoito.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1683/1980 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä vaikuttunut, että jaksoitte hoitaa kotona täysin liikuntakyvyttömät petipotilaat, jotka tekivät tarpeensa vaippaan. Harvasta on tuohon.

Vierailija
1684/1980 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lumipuro kirjoitti:

Ne vie kaikki rahat ne kunnan hoivakodit. Ei saisi olla mitään omaisuutta eikä säästöjä.

Omaisuus ei vaikuta hintaan.

Paitsi metsä! Jos ihminen omistaa metsää, hoitomaksua määriteltäessä otetaan huomioon laskennallinen metsätuotto!

Ihan riippumatta siitä tuleeko sitä rahaa oikeasti.

Vierailija
1685/1980 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitotyöstä eläkkeellä jo 10v. kirjoitti:

Voisittehan kokeilla vierailua hoivakodissa esim. silloin kun siellä on  vanhuksilla esim. hartaus tms. tilaisuus. "Narratkaa" mummi VAIN vierailulle palvelutaloon, että mummi saa tutustuu paikkaan ja huomaa kuinka hyvä siellä voisikin olla. 

Olen itse työskennellyt vanhustentalossa ja monta kertaa saimme kokea, että kun vanhus näkee itse miten hyvin siellä pärjääkin, mieli muuttuu suorastaan oma into ottaa vastaan hoivapalvelut. Tärkeää on myös tuoda kotoa sinne palvelutaloon mummin omia tavaroita, huonekaluja yms.

Kuitenkin on muistettava, että koskaan ETTE saa unohta mummia sinne hoitokotiin, vaan teidän on vierailtava siellä usein ja kuunneltava hänen "huoliaa". Aluksi voi olla, että hän valittaa, mutta se johtuu ehkä vain siitä, että te olettä "hyljänneet" hänet, aika kuitenkin parantaa... ja mummi voi olla jopa iloinen päästyään hyvään hoitoon.

Mille ihmeen vierailulle hoivakotiin? Ketä tapaamaan?

Onko se mummo täysin narrattavissa oleva ihminen?

Mummoa ei viedä yhtään mihinkään "narrausvierailulle" ilman omaa haluaan. Eihän sinuakaan väkisin kukaan mihinkään voi viedä.

Järjissään oleva ihminen tajuaa kyllä mitä siinä ollaan hakemassa. Kun ei lähde niin ei lähde.

Mummolla on ihmisoikeus olla lähtemättä mihinkään mihin ei tahdo.

Vierailija
1686/1980 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meni ilmastopolitiikan puolelle, mutta: Kanariansaarten lämpötila on ihan tutkitusti kaikkein sopivin. Ei liian kylmä, eikä kuuma.

Eläkeläisten lentäminen kerran vuodessa kohteeseen ja takaisin ei liene maailman pahin ympäristöteko.

Miten niillä on rahaa sinne lentää? Ai niin palkat ja eläkkeet on samansuuruisia, mutta työssäkäyvillä on lapset elätettävänä.

Miten ihmeessä teillä äideillä alkaa päivä täällä vauvassa klo 7, ettekö käy töissä lainkaan?

Vierailija
1687/1980 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meni ilmastopolitiikan puolelle, mutta: Kanariansaarten lämpötila on ihan tutkitusti kaikkein sopivin. Ei liian kylmä, eikä kuuma.

Eläkeläisten lentäminen kerran vuodessa kohteeseen ja takaisin ei liene maailman pahin ympäristöteko.

Miten niillä on rahaa sinne lentää? Ai niin palkat ja eläkkeet on samansuuruisia, mutta työssäkäyvillä on lapset elätettävänä.

Miten ihmeessä teillä äideillä alkaa päivä täällä vauvassa klo 7, ettekö käy töissä lainkaan?

Tämä palsta on MINUN työmaani, ja sinulle ei kuulu mun duunipaikkani pätkän vertaa! Tuliko selväksi?

N54 Vantaa

Vierailija
1688/1980 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama vuosi sitten olin kokopäivätöissä, nyt en ole. Silti ihan samojen asioiden kanssa painin nyt mitä silloin. Et kai luule, että vanhusten kanssa käy kuten lasten, että parissa vuodessa tilanne muuttuu helpommaksi? Ehei, vanhusten kanssa aika voidaan laskea kymmenissä vuosissa. Pari sivua sitten oli hyvä esimerkki, kun yksi nainen oli nalkissa äitinsä hoidon suhteen yli 20 vuotta.

Vierailija
1689/1980 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä palsta on MINUN työmaani, ja sinulle ei kuulu mun duunipaikkani pätkän vertaa! Tuliko selväksi?

N54 Vantaa

Älä hyvä ihminen hermostu. Tiedetään tuo asia vähemmälläkin, että töissähän sinä täällä olet. Valoisampaa päivän jatkoa sinulle!🌼

Vierailija
1690/1980 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksessa särähtää inhottavasti tuo sana "uhriutuminen". Joka asiasta on muotia uhriutua. Julkkikset uhriutuvat, mummitkin uhriutuvat, kaikki vissiinkin uhriutuvat??

Vierailija
1691/1980 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun Espanjassa. Täällä perhe hoitaa omat vanhuksensa. Hoivakoteja on vain vähän ja se kustantaa noin 2000 €/kk. Tavallinen eläke on n. 700 €/kk.

Suomessa on paljon etuja, mutta vain vähän velvollisuuksia. Pska homma.

Suomalaiset naiset käyvät töissä ja hoitavat oman perheensä. Siinä on hommaa ihan riittämiin.

No mitenkäs tämä Espanjan asuja hoitaa ne omat vanhempansa, vai onko kärrännyt ne sinne Espanjaan hoidettavakseen?

Anna kun arvaan, kotimaassa on sisko, joka hoitaa ne vanhukset.

Arvasit väärin.

Muutimme eläkepäiville lämpimämpään ilmastoon. Kesäkelissä pärjää ikäihmisetkin paremmin, kun pääsee päivittäin lenkille ja harrastuksiin.🙂🙂

Hei! Tuo on hyvä idea. Omat vanhempani asuvat talvet Las Palmasissa eläkepäiviään viettämässä. Pysyvät virkeinä, kun ulkoliikuntaa ym. ohjelmaa on päivittäin. Ovat nyt 70 ja 71 vuotiaina jopa paremmassa kunnossa kuin minä 50-vuotias.

Suosittelen lämpimästi muillekin.

Vierailija
1692/1980 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtista, meillä ei ole hoitanut. Joten.

Vierailija
1693/1980 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun Espanjassa. Täällä perhe hoitaa omat vanhuksensa. Hoivakoteja on vain vähän ja se kustantaa noin 2000 €/kk. Tavallinen eläke on n. 700 €/kk.

Suomalaiset naiset käyvät töissä ja hoitavat oman perheensä. Siinä on hommaa ihan riittämiin.

No mitenkäs tämä Espanjan asuja hoitaa ne omat vanhempansa, vai onko kärrännyt ne sinne Espanjaan hoidettavakseen?

Arvasit väärin.

Muutimme eläkepäiville lämpimämpään ilmastoon. Kesäkelissä pärjää ikäihmisetkin paremmin, kun pääsee päivittäin lenkille ja harrastuksiin.🙂🙂

Hei! Tuo on hyvä idea. Omat vanhempani asuvat talvet Las Palmasissa eläkepäiviään viettämässä. Pysyvät virkeinä, kun ulkoliikuntaa ym. ohjelmaa on päivittäin. Ovat nyt 70 ja 71 vuotiaina jopa paremmassa kunnossa kuin minä 50-vuotias.

70- ja 71 -vuotiaat.  Voi hyvää päivää!  Ne on vielä nuoria.  Ei ne kotimaassakaan mitään hoitamisia tarvitse. 

Odota nyt yksi 20 vuotta, niin sitten voit kirjoittaa tänne, kuinka ne on hyvässä kunnossa ja suosittelet kaikille.  Suositteletko 90-vuotiaalle, että muuta Espanjaan? 

Eikös tässä ole nyt kyse niistä omista iäkkäistä vanhemmista, jotka TARVITSEE hoitoa?  Seitsemänkymppinen ei vielä mitään tarvitse, ei aina kähdeksankymppinenkään, mutta siitä eteenpäin on jo mietittävä, mitä tehdä.

Ei se Espanjakaan mikään ihmelääke ole.  Vanhenee ne ihmiset sielläkin.   

Vierailija
1694/1980 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisittehan kokeilla vierailua hoivakodissa esim. silloin kun siellä on  vanhuksilla esim. hartaus tms. tilaisuus. "Narratkaa" mummi VAIN vierailulle palvelutaloon, että mummi saa tutustuu paikkaan ja huomaa kuinka hyvä siellä voisikin olla. 

Olen itse työskennellyt vanhustentalossa ja monta kertaa saimme kokea, että kun vanhus näkee itse miten hyvin siellä pärjääkin, mieli muuttuu suorastaan oma into ottaa vastaan hoivapalvelut. Tärkeää on myös tuoda kotoa sinne palvelutaloon mummin omia tavaroita, huonekaluja yms.

Kuitenkin on muistettava, että koskaan ETTE saa unohta mummia sinne hoitokotiin, vaan teidän on vierailtava siellä usein ja kuunneltava hänen "huoliaa". Aluksi voi olla, että hän valittaa, mutta se johtuu ehkä vain siitä, että te olettä "hyljänneet" hänet, aika kuitenkin parantaa... ja mummi voi olla jopa iloinen päästyään hyvään hoitoon.

Mummoa ei viedä yhtään mihinkään "narrausvierailulle" ilman omaa haluaan. Eihän sinuakaan väkisin kukaan mihinkään voi viedä.

Järjissään oleva ihminen tajuaa kyllä mitä siinä ollaan hakemassa. Kun ei lähde niin ei lähde.

Niin, tuo kirjoittaja oli työskennellyt vanhainkodissa ja nähnyt miten vanhus alkaakin viihtyä.  

Tosin tiedän, että kaikki vanhukset ei ole alkaneet viihtyä, ikävä kyllä.  

Mutta nuo on olleet niitä, jotka on voitu sinne viedä.  Minä en saisi omaa vanhempaani sinne kirveelläkään, en edes vierailemaan.  Reppuselässäkö hänet sinne väkisin vietäisiin vain "katsomaan?"  On tuokin ehdotus.

Joku dementikko on eri asia.  Mutta kun on näitä vanhuksia, jotka kykenee omaan ajatteluun vielä ihan hyvin, vaikka kaikkeen muuhun ei kykenisikään.  Ja kun tämä vanhus tietää, että on olemassa hoivapalveluja kotiin ja on olemassa ne omaiset, niin silloin on edessä sellainen seinä, että menepä läpi!  

Vierailija
1695/1980 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvasit väärin.

70- ja 71 -vuotiaat.  Voi hyvää päivää!  Ne on vielä nuoria.  Ei ne kotimaassakaan mitään hoitamisia tarvitse. 

Odota nyt yksi 20 vuotta, niin sitten voit kirjoittaa tänne, kuinka ne on hyvässä kunnossa ja suosittelet kaikille.  Suositteletko 90-vuotiaalle, että muuta Espanjaan? 

Eikös tässä ole nyt kyse niistä omista iäkkäistä vanhemmista, jotka TARVITSEE hoitoa?  Seitsemänkymppinen ei vielä mitään tarvitse, ei aina kähdeksankymppinenkään, mutta siitä eteenpäin on jo mietittävä, mitä tehdä.

Ei se Espanjakaan mikään ihmelääke ole.  Vanhenee ne ihmiset sielläkin.   

Vaikka me Kanarian talvehtijatkin vanhenemme, mutta selkeästi hitaammin, kuin jos eläisimme talvet Suomessa, ja liukkailla keleillä sisätiloissa.

Meillä täällä Suomikerhossa toimii emäntänä 86-vuotias rouva joka kokkaa erinomaisia ruokia. Leipoo myös pullat ja piirakat. Apulaisetkin ovat jo 8-kymppisiä.

Enpä minäkään olisi uskonut kuinka vanhatkin voivat olla pirtsakoita, ennenkuin omin silmin pääsin näkemään. Kesä, lämpö ja ystävät tekevät ihmeitä!

Kannattaa siis kokeilla niin kauan kuin pystyy.

Vierailija
1696/1980 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa, ihmisillä on täysi oikeus olla käymättä hoitokodeissa vanhuksia katsomassa. Tuossahan se oli vallan kiellettyä pitkät ajat koronan takia, että lyhyt muisti sinulla.

Ei meillä kenelläkään ole mitään velvollisuutta toimia änkyrämummin sielunhoitajana ja viihdytyspalveluina. Jos tahtoo hoivakodissa seuraa, on syytä olla sellainen vanhus, jonka seura myös antaa toisille jotain. Muuten jää yksin. Ihan samat säännöt niille pätee kuin kaikille muillekin, vuorovaikutuksen idea on nimenomaan olla molemminpuolista, ei niin, että toisen viihtymys revitään toisen selkänahasta, niin että toinen vaan antaa, antaa, antaa ja antaa antamasta päästyäänkin.

Muistakaa ihmiset aina asettaa oma hyvinvointinne ja se läheisin perhe etusijalle. Mummojen aika on sitten, jos aikaa, jaksamista ja halua riittää. Jokaisen ensisijainen velvollisuus on huolehtia itsestään ja jälkikasvustaan, muu on bonusta. Mitään velvollisuutta meillä ei edeltäviä sukupolvia kohtaan ole, velvollisuudet ovat vaan jälkeläisiä kohtaan. Jos ei ole onnistunut herättämään niin paljon rakkautta, että jälkipolvet tahtoisivat käydä katsomassa, sopii yksinäisen mummelin syyttää itseään.

Ja ennen kaikkea: älkää koskaan laiminlyökö lapsianne omien vanhempienne tai isovanhempienne, tai työnne, tai milloin kenenkin tai minkin takia, kuten minun äitini teki. Jos niin teette, on aika turha vinkua siellä hoivakodissa yksinäisyyttä.

Vierailija
1697/1980 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme höpinää kirjoitti:

Aloituksessa särähtää inhottavasti tuo sana "uhriutuminen". Joka asiasta on muotia uhriutua. Julkkikset uhriutuvat, mummitkin uhriutuvat, kaikki vissiinkin uhriutuvat??

UHRIUTUMINEN on trendikästä. Lienevätkö mummelitkin menneet muotiin mukaan?

Tosiasiassa vain sössö käyttää tuota sanaa tänä päivänä. Kyllä se siinä määrin tympii.🤪

Vierailija
1698/1980 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jälkeläisillä on oikeus olla käymättä mummon luona, olla auttamatta, olla vastaamatta puhelimeen.

Kiristää voi kyllä molemmin päin: jos tahdot nähdä meitä, suostut hoivakotiin. Jos tahdot asua kotona, pärjäile itseksesi kun se mielestäsi niin hyvin sujuu.

Vierailija
1699/1980 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut vastustelua ja narinaa sukulaisilta, joille on avautunut hoivakotipaikka. Kun ovat päässeet alkujärkytyksestä, niin ihan tyytyväisiltä vaikuttavat. Ruoka ja lääkkeet kannetaan nenän eteen. Saa katsoa telkkaria ja lukea lehtiä. On hoitajat, lääkärit, fyssarit jne. ettei tarvitse raahautua itse käynneille. Siivous ja pyykit hoidetaan asukkaan puolesta. Hoitajilla ei ole aikaa seurustella asukkaiden kanssa, eli se osuus jää sukulaisten hoidettavaksi. Mutta muuten kyllä palvelu pelaa niin että avot!

Vierailija
1700/1980 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa, ihmisillä on täysi oikeus olla käymättä hoitokodeissa vanhuksia katsomassa. Tuossahan se oli vallan kiellettyä pitkät ajat koronan takia, että lyhyt muisti sinulla.

Ei meillä kenelläkään ole mitään velvollisuutta toimia änkyrämummin sielunhoitajana ja viihdytyspalveluina. Jos tahtoo hoivakodissa seuraa, on syytä olla sellainen vanhus, jonka seura myös antaa toisille jotain. Muuten jää yksin. Ihan samat säännöt niille pätee kuin kaikille muillekin, vuorovaikutuksen idea on nimenomaan olla molemminpuolista, ei niin, että toisen viihtymys revitään toisen selkänahasta, niin että toinen vaan antaa, antaa, antaa ja antaa antamasta päästyäänkin.

Muistakaa ihmiset aina asettaa oma hyvinvointinne ja se läheisin perhe etusijalle. Mummojen aika on sitten, jos aikaa, jaksamista ja halua riittää. Jokaisen ensisijainen velvollisuus on huolehtia itsestään ja jälkikasvustaan, muu on bonusta. Mitään velvollisuutta meillä ei edeltäviä sukupolvia kohtaan ole, velvollisuudet ovat vaan jälkeläisiä kohtaan. Jos ei ole onnistunut herättämään niin paljon rakkautta, että jälkipolvet tahtoisivat käydä katsomassa, sopii yksinäisen mummelin syyttää itseään.

Ja ennen kaikkea: älkää koskaan laiminlyökö lapsianne omien vanhempienne tai isovanhempienne, tai työnne, tai milloin kenenkin tai minkin takia, kuten minun äitini teki. Jos niin teette, on aika turha vinkua siellä hoivakodissa yksinäisyyttä.

Nykyään lapset ja nuoret Suomessa voivat huonommin kuin koskaan. On väkivaltaa, päihde- ja mielenterv.ongelmia, syrjäytymistä, it se mur hia jne. Lapsia huostaan otetaan jatkuvalla syötöllä. Mikään apu ei tunnu enää riittävän.

Syy ei voi olla siinä, että lapsosten äiti-kulta käy vanhempaansa tapaamassa.

P.S. Kunnollisiakin äitejä on, mutta heiltä riittää läheisyyttä ja lämpöä niin omille lapsilleen kuin vanhemmilleenkin. Kun eihän se omppu kauas puusta putoa.