Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummi ei suostu hoivakotiin, vaan uhriutuu ja vaatii että perheen pitäisi hoitaa

Vierailija
08.02.2022 |

87-vuotias mummi on asunut kotona ja saanut kotihoidon käyntejä päivittäin, mutta nyt tilanne alkaa olla se että hoivakotiin pitäisi päästä.
Mutta pelkkä kotihoidon palveluihin myöntyminen on ollut mummille haastavaa, koska on sitä mieltä eihän vieraan ihmisen tarvitse hoitaa kun kerran on perhekin olemassa. Hän on sanonut kotona käyvälle hoitajalle usein, että ei sinun tarvitse tulla vaan kerro tyttärille ja suvun tytöille että he tulisivat.
No, hoivakotiin muuttaminen on mummille tietenkin aivan käsittämätön ajatus ja hän uhriutuu siitä jatkuvasti. Olemme kuulemma hylänneet ja pettäneet hänet, kun emme auta häntä asumaan kotona.
Mikä avuksi tilanteeseen?

Kommentit (1980)

Vierailija
1661/1980 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat ei ota pitkäaikaistyöttömiä töihin niin miksi hoitaisin johtajien ja muiden hyvätuloisten lapsia hyvin tarhassa palkkatuella?

Päiväkodissa on paljon myös työttömien lapsia, voit toki hoitaa heitä.

Kyllä, sanon että vaipat vaihdettu, vaikka hyvätuloisen lapselle ei olisikaan, kai heillä on pyykkikone kotona.

Kokoomus on leikkaamassa ansiosidonnaista eli ei silloin ole rahaa vaihtaa tarhassa rikkaiden lapsille vaippoja. Sääli.

Ruokakin on kallista eli köyhän lapselle iso annos.

Rikkaan lapselle voidaan sanoa, että sinä saat vähemmän, Suomessa on rahatilanne vähän huono ja kaikille ei nyt riitä.

H*****n valittaja, olisit opiskellut ITSELLESI KUNNON AMMATIN!

Vierailija
1662/1980 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meni ilmastopolitiikan puolelle, mutta: Kanariansaarten lämpötila on ihan tutkitusti kaikkein sopivin. Ei liian kylmä, eikä kuuma.

Eläkeläisten lentäminen kerran vuodessa kohteeseen ja takaisin ei liene maailman pahin ympäristöteko.

Ehkä saattaa olla jopa tuotakin pahempia. 🤣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1663/1980 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin täällä kukaan tarkoittaa että pitäisi omaishoitajaksi ryhtyä. Itse aion siinä vaiheessa kun en kykene hoitamaan hygienia-asioita yrittää hakeutua palvelukotiin. Siihen asti tiedän, että lapseni auttavat ostoksissa ym. Enemmänkin minua surettaa ihmisten kova, kylmä ja tunteeton asenne joka täällä huokuu monista kommenteista. Missä on lämpö vanhusta kohtaan? Hoisin äitiäni 300 km päässä veljieni ja kotipalvelun yhteistyössä. Olimme tuolloin kaikki vielä työelämässä mutta asioiden tärkeysjärjestys!!! Ihan aina hänkään ei ollut helppo tapaus, mutta silti rakas ja ainoa äitini. Koko yhteiskunnassa, erityisesti nuorten keskuudessa elää käsittämätön vanhusviha.

Millainen elämäntilanne sinulla muuten oli, jos saa kysyä? Kerroitkin, että olitte kaikki tuolloin työelämässä... Kiinnostaa kuulla, oliko sinulla/teistä jollain vielä tuossa vaiheessa kotona asuvia lapsia? Entä miten käytännössä tuo hoito pitkän matkan takaa järjestyi? Ihan kiinnostuksesta kyselen.

Itselläni oli lukioikäiset lapset. Kotipalvelu huolehti viikolla, paitsi veljet veivät tuoreruokia. Viikonloput vuorottelimme. Vkl pyykkihuolto, ruokaostoksia, ruokien valmistusta pakkaseenyms. Itse kykeni syömään, sluksi myös viikolla lämmittämäänkin ruoat, muöhemmin lämmittämisen huolehti kotipalvelu. Myös suihkuteltiin hänet tarvittaessa, peruskodinhoitotöitä ja ulkoilua mikäli hänen vointinsa antoi myöden. Eli pe illasta su iltaan ja sitten kotiin ja ma töihin.

Ihan kiitettävää, mutta en nyt hattua nostan kuitenkaan. Kauanko tuota kesti?

Ja sinulla oli ne veljet kumminkin, jotka suostuivat systeemiin.

Minä olen tehnyt tuota jo kaksikymmentä vuotta, siitä asti kun olin 50. Ensin yli kymmenen vuotta työssäkäyvän, nyt eläkkeellä ollessani. Loppua ei näy, äiti jo yli 100 v.

Kun pystyy liikkumaan itse ja kun on tytär, niin kaikki hienosti. Kovasti saan kiitosta palvelutyönhoitajalta sun muilta.

En pääse koskaan mihinkään, olen aina kiinni tässä.

Veli ei ota vastuuta, asuu kaukana, käy töissä ja käyttää vapaansa ja loma-aikansa mökkeilyyn ja ulkomaanmatkoihin. "Kun eihän täältä asti pääse, ja mitä minä sille osaisin tehdä?"

Niinpä.

Äidillä on kaikki kunnan palvelut, ei siinä mitään. Käy siivoojat, ruoan tuovat ja fyssarit sun muut.

Mutta se kaikki muu, mitä ei virallisiin palveluihin kuuluu, on minun niskoillani.

Minulle soitetaan koko ajan, kysellään ja ohjeistetaan, pyydetään toimittamaan milloin sitä milloin tätä. On uskomattoman paljon asioita, joita joutuu hoitamaan toisen puolesta. Joka ikinen kirje ja lomake ja ilmoitus on käytävä tutkimassa, mitä ne on ja kuuluuko tehdä jotain. On käytävä kuulotutkimuksissa, silmälääkärissä, lääkärissä milloin minkäkin asian takia, otattamassa kokeita, oltava kuulevana korvana koko ajan ja kaikessa. Ja jos tulee joku vierailija käymään, silloinkin on minun lähdettävä vastaanottamaan, olemaan paikalla ja huolehtimaan kahvipullista. Mikään ei enää toimi ilman minua. Kukkien hoitaminen, mattojen vaihtaminen, verhojen ripustaminen, oltava yhteydessä taloyhtiön isännöitsijään milloin mistäkin asiasta, soitettava pankkiin kun sieltä tulee joku ilmoitus jostakin, vahvan tunnistautumisen kanssa piti renata monet kerrat ennen kuin onnistui ilman että piti lähteä melkein satavuotiasta ihmistä kuljettamaan 90 km:n päähän vieraaseen kaupunkiin, jossa en olisi osannut edes ajaa saatu löytää parkkipaikkaa juuri siihen aikaan kun olisi ollut sovittu, karjaisin viimein jo että laittakaa edes kauniimpaa odotusmusiikkia, kun täällä melkein koko päivän joudun istumaan ja sitä kuuntelemaan.

Ja äiti tietysti haluaa asua kotona. Kun kerran vielä voi.

Joskus tuntuu että minulla ei ole mitään omia oikeuksia, olen täysin orjan asemassa, jatkuvasti passissa ja puomien sisällä.

Ja ei, en ota äitiäni kotiini asumaan. Siinä menisi viimeinenkin oma aika ja rauha. Onneksi kotini ei sovikaan noin iäkkään vanhuksen asunnoksi.

Kukaan ei pakota olemaan orja, olet itse itsesi siihen asemaan laittanut. Jollet ole virallinen omaishoitaja voit vain ilmoittaa Kotihoitoon ja Palveluohjaukseen, että nyt riitti.

Niin, kyllähän minä heille voin ilmoittaa.

Mutta äidille en. Katso kun minulla on se velvollisuuden tunne tai mikä lie. Ehkä myös omatunnoksi sanotaan. En voi olla äidille kylmä.

Eikä sellainen ilmoittaminen kuitenkaan mitään muuttaisi. Minun pitäisi sitten kai muuttaa pois koko paikkakunnalta.

Täytyisihän minun äitiäni käydä kuitenkin katsomassa ja siihen samaanhan se kuitenkin menisi, että minua tarvittaisiin taas niin tähän kuin tuohonkin.

Vierailija
1664/1980 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meni ilmastopolitiikan puolelle, mutta: Kanariansaarten lämpötila on ihan tutkitusti kaikkein sopivin. Ei liian kylmä, eikä kuuma.

Eläkeläisten lentäminen kerran vuodessa kohteeseen ja takaisin ei liene maailman pahin ympäristöteko.

Miten niillä on rahaa sinne lentää? Ai niin palkat ja eläkkeet on samansuuruisia, mutta työssäkäyvillä on lapset elätettävänä.

Vierailija
1665/1980 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea vaan teille jotka Espanjasta haaveilette eläkepäivinä. Melko karu meno on siellä sitten hoivakodissa virua..

Siellä alkaa olemaan 40 astetta lämmintä kesäisin pihalla.

Ilmastonmuutos kiitos lentokoneella matkustavien.

Menee pahemmaksi joka talvi.

Sanoi Greta Thundberg, ja amerikaanot nauravat partaansa.😂

Minulla on tuttuja espanjalaisia. Jo viime keväänä oli 40 astetta lämmintä.

Kanarialla asumme ja lämpötila on talvella max. 25C. Tänään ylin 21. Kesällä voi olla jopa 30, mutta silloin suomalaiset ovat kotona Suomessa.

Eläkeläisille ei ole ilmaista kodin siivousta, ei edes silloin kun joudut leikkaukseen tai tulee syöpä. Nuokin rahat olisit voinut säästää palveluihin.

Vierailija
1666/1980 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnaisen leikkaaminen on surullinen juttu. Työttömiä on toimistotöissä palkkatuella ja työkokeiluissa. Onhan se surullista, jos ei ole rahaa ostaa silmälaseja ja jonkun asianajajan tai sosiaalityöntekijän paperit on postitettu vahingossa väärään paikkaan, kun niissä on sosiaaliturvatunnukset. Mutta no tekevät hoitajat ja lääkäritkin hoitovirheitä sairaalassa, ne on vakavempia juttuja.

Valitettavasti kaikilla työttömillä ei ole oikeutta toimeentulotukeen eikä harkinnanvaraiseen.

Vierailija
1667/1980 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat ei ota pitkäaikaistyöttömiä töihin niin miksi hoitaisin johtajien ja muiden hyvätuloisten lapsia hyvin tarhassa palkkatuella?

Kyllä, sanon että vaipat vaihdettu, vaikka hyvätuloisen lapselle ei olisikaan, kai heillä on pyykkikone kotona.

Kokoomus on leikkaamassa ansiosidonnaista eli ei silloin ole rahaa vaihtaa tarhassa rikkaiden lapsille vaippoja. Sääli.

Rikkaan lapselle voidaan sanoa, että sinä saat vähemmän, Suomessa on rahatilanne vähän huono ja kaikille ei nyt riitä.

Ei ole rahaa kunnon ravintoon. Jos lainaa rikkaan lapsen vaippoja joka päivä eikä muista palauttaa.

Vierailija
1668/1980 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole rahaa kunnon ravintoon. Jos lainaa rikkaan lapsen vaippoja joka päivä eikä muista palauttaa.

On kyllä harmi, kun työttömillä ei ole rahaa kunnon ruokaan ja muisti pätkii ja karenssin uhalla on mentävä töihin.

Vierailija
1669/1980 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä harmi, kun työttömillä ei ole rahaa kunnon ruokaan ja muisti pätkii ja karenssin uhalla on mentävä töihin.

Niin eikä näe tarhassa nimiä, kun ei ole rahaa ostaa uusia silmälaseja. Sitä voi rikkaan lapsen kallis Ruskovilla välihaalari olla joka päivä köyhällä lapsella ulkona, niin lämmin.

Ei niitä nimi juttuja näe.

Vierailija
1670/1980 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin eikä näe tarhassa nimiä, kun ei ole rahaa ostaa uusia silmälaseja. Sitä voi rikkaan lapsen kallis Ruskovilla välihaalari olla joka päivä köyhällä lapsella ulkona, niin lämmin.

Ei niitä nimi juttuja näe.

Niin, no meillä on täällä Suomessa hyvä yhteishenki. Lapset voi lainailla noita vaatteits toisiltaan tarhassa.

Se on kivakin, saa köyhä lapsikin pitää välillä merkkivaatteita ja rikkaan lapsi voi tarhassa leikkiä köyhää.

Vierailija
1671/1980 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menen tarhaan palkkatuella töihin niin en tykkää, jos joku lapsi matkustaa ulkomaille ja kehuu sillä. Kaikilla lapsilla kun ei ole rahaa, mutta voimme alkaa tarhassa sanoa tuota lasta ilmastontuhoajaksi.

Vierailija
1672/1980 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun Espanjassa. Täällä perhe hoitaa omat vanhuksensa. Hoivakoteja on vain vähän ja se kustantaa noin 2000 €/kk. Tavallinen eläke on n. 700 €/kk.

Suomessa on paljon etuja, mutta vain vähän velvollisuuksia. Pska homma.

Suomalaiset naiset käyvät töissä ja hoitavat oman perheensä. Siinä on hommaa ihan riittämiin.

No mitenkäs tämä Espanjan asuja hoitaa ne omat vanhempansa, vai onko kärrännyt ne sinne Espanjaan hoidettavakseen?

Anna kun arvaan, kotimaassa on sisko, joka hoitaa ne vanhukset.

Arvasit väärin.

Muutimme eläkepäiville lämpimämpään ilmastoon. Kesäkelissä pärjää ikäihmisetkin paremmin, kun pääsee päivittäin lenkille ja harrastuksiin.🙂🙂

Meillä samat suunnitelmat. Vuoden päästä jo lämpimään kun kumpikin on eläkkeellä, 65 ja 67v.

Niinpä, verorahat ulkomaille.

Ehkä täytyisi lopettaa eläkkeiden maksu ulkomaille ja Espanjan ravintoloiden tukemiseen.

Ehkäpä valtio lähettää hoitorahatkin sinne Espanjaan jossa vanhuksista pidetään huolta.

Suomi ei edes hoida omia vanhuksiaan. Vanhusten heitteillejättö on paitsi kansallinen häpeä myös jokaisen suomalaisen karu kohtalo kun hän vanhenee.

Vierailija
1673/1980 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika ironista: moni tekee lapsia sen takia, että ne sitten huolehtisivat susta, kun tulet vanhaksi.

Totuus on, että eivät huolehdi.

Käyvät katsomassa hoivalaitoksessa sen pakollisen puoli tuntia jouluna ja synttäreinä.

En ole kenenkään kuullut tekevän lapsista itselleen hoitajia. Lapsilla on oma elämänsä ja omat perheensä.

Ja kun mummi ja vaari ovat poissa on rauha täydellinen.

Sitten voi valokuvasta katsella millaisia he olivat jos kiinnostaa.

Vierailija
1674/1980 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vanhemmat elivät kotona elämänsä loppuun. Olivat loppuun saakka hyvissä voimissa ja lähtivät ns. saappaat jalassa. Samoin menivät muut vanhan kaartin sukulaiset. Meillä ei ihmisiä hylätä vuosikausiksi kroonikko-osastoille sänkyyn makaamaan.

Vierailija
1675/1980 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko sinä viettää loppuelämäsi laitoksessa?

Vierailija
1676/1980 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi on rahaa jotta voi vanhana palkata kotiin oman hoitajan. Ei tarvitse mennä hoitokotiin. Hoitokoti on vanhusten keskitysleiri.

Niin, jos kukaan suostuu tulemaan. Aika hemmetin hyvän palkan saisi maksaa, että minäkään lähtisin siihen hommaan. Voi olla, etten lähtisi mistään rahasta.

Ei kuntakaan voi ketään määrätä.

Ja pitäisi olla ainakin kolme hoitajaa ympärivuorokautiseen hoitoon. Lomittajat lisäksi.

Muistisairaalla tai liikuntakyvyttömällä hoidettavalla pakko olla joku koko ajan huolehtimassa.

Kodin muutostyöt nostolaitteineen ja sairaalasänkyineen tulee myös kalliiksi. Aika miljonääri täytyy olla

kaiken tuon kustantamiseen- mutta jos löytyy se tytärparka joka nakitetaan hoitamaan niin ei hätää!

Vierailija
1677/1980 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mummu on myös pystynyt asumaan kotona lähes 90-vuotiaaksi asti. Mutta mitä enemmän ikää hänelle on tullut niin valitettavasti järjenjuoksukin on alkanut vähetä samaa tahtia.

Hänelle on hankittu mm. siivooja ja ruuat ateriapalvelusta. Mutta mummupa lopetti kummatkin kaikessa hiljaisuudessa keneltäkään kysymättä ja nyt odottaa, että lapset ja lastenlapset hoitavat nämä tehtävät.

Hän ei ymmärrä, että omat lapsetkin ovat jo kremppaisia 60-70-vuotiaita, lastenlapsilla on pieniä lapsia ja perheet ja työt hoidettavina.

Vierailija
1678/1980 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mummu on myös pystynyt asumaan kotona lähes 90-vuotiaaksi asti. Mutta mitä enemmän ikää hänelle on tullut niin valitettavasti järjenjuoksukin on alkanut vähetä samaa tahtia.

Hänelle on hankittu mm. siivooja ja ruuat ateriapalvelusta. Mutta mummupa lopetti kummatkin kaikessa hiljaisuudessa keneltäkään kysymättä ja nyt odottaa, että lapset ja lastenlapset hoitavat nämä tehtävät.

Hän ei ymmärrä, että omat lapsetkin ovat jo kremppaisia 60-70-vuotiaita, lastenlapsilla on pieniä lapsia ja perheet ja työt hoidettavina.

Mummulle vastataan vaan että eikös sinulle tule se ateriapalvelu klo 14, odotat sinne asti ruokaa. Siivooja tulee ensi perjantaina kuten oli sovittu.

Vierailija
1679/1980 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisittehan kokeilla vierailua hoivakodissa esim. silloin kun siellä on  vanhuksilla esim. hartaus tms. tilaisuus. "Narratkaa" mummi VAIN vierailulle palvelutaloon, että mummi saa tutustuu paikkaan ja huomaa kuinka hyvä siellä voisikin olla. 

Olen itse työskennellyt vanhustentalossa ja monta kertaa saimme kokea, että kun vanhus näkee itse miten hyvin siellä pärjääkin, mieli muuttuu suorastaan oma into ottaa vastaan hoivapalvelut. Tärkeää on myös tuoda kotoa sinne palvelutaloon mummin omia tavaroita, huonekaluja yms.

Kuitenkin on muistettava, että koskaan ETTE saa unohta mummia sinne hoitokotiin, vaan teidän on vierailtava siellä usein ja kuunneltava hänen "huoliaa". Aluksi voi olla, että hän valittaa, mutta se johtuu ehkä vain siitä, että te olettä "hyljänneet" hänet, aika kuitenkin parantaa... ja mummi voi olla jopa iloinen päästyään hyvään hoitoon.

Vierailija
1680/1980 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa 'vanhusnegatiivinen' ketju. Ei sit ilmeisesti oo tullut negoille mieleen: ilman rasittavia, elämäänne häiritseviä vanhempianne ei teitäkään olisi olemassa.

Aika erikoinen mielipide. Olen 71v ja elänyt hyvän elämän, mutta en todellakaan ymmärrä tuota, että minun pitäisi olla kiitollinen vanhemmilleni tänne syntymisestäni. Oli pelkästään heidän valintansa hankkia lapsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi