Mummi ei suostu hoivakotiin, vaan uhriutuu ja vaatii että perheen pitäisi hoitaa
87-vuotias mummi on asunut kotona ja saanut kotihoidon käyntejä päivittäin, mutta nyt tilanne alkaa olla se että hoivakotiin pitäisi päästä.
Mutta pelkkä kotihoidon palveluihin myöntyminen on ollut mummille haastavaa, koska on sitä mieltä eihän vieraan ihmisen tarvitse hoitaa kun kerran on perhekin olemassa. Hän on sanonut kotona käyvälle hoitajalle usein, että ei sinun tarvitse tulla vaan kerro tyttärille ja suvun tytöille että he tulisivat.
No, hoivakotiin muuttaminen on mummille tietenkin aivan käsittämätön ajatus ja hän uhriutuu siitä jatkuvasti. Olemme kuulemma hylänneet ja pettäneet hänet, kun emme auta häntä asumaan kotona.
Mikä avuksi tilanteeseen?
Kommentit (1980)
Onnea vaan teille jotka Espanjasta haaveilette eläkepäivinä. Melko karu meno on siellä sitten hoivakodissa virua..
Vierailija kirjoitti:
Onnea vaan teille jotka Espanjasta haaveilette eläkepäivinä. Melko karu meno on siellä sitten hoivakodissa virua..
Siellä alkaa olemaan 40 astetta lämmintä kesäisin pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin täällä kukaan tarkoittaa että pitäisi omaishoitajaksi ryhtyä. Itse aion siinä vaiheessa kun en kykene hoitamaan hygienia-asioita yrittää hakeutua palvelukotiin. Siihen asti tiedän, että lapseni auttavat ostoksissa ym. Enemmänkin minua surettaa ihmisten kova, kylmä ja tunteeton asenne joka täällä huokuu monista kommenteista. Missä on lämpö vanhusta kohtaan? Hoisin äitiäni 300 km päässä veljieni ja kotipalvelun yhteistyössä. Olimme tuolloin kaikki vielä työelämässä mutta asioiden tärkeysjärjestys!!! Ihan aina hänkään ei ollut helppo tapaus, mutta silti rakas ja ainoa äitini. Koko yhteiskunnassa, erityisesti nuorten keskuudessa elää käsittämätön vanhusviha.
Millainen elämäntilanne sinulla muuten oli, jos saa kysyä? Kerroitkin, että olitte kaikki tuolloin työelämässä... Kiinnostaa kuulla, oliko sinulla/teistä jollain vielä tuossa vaiheessa kotona asuvia lapsia? Entä miten käytännössä tuo hoito pitkän matkan takaa järjestyi? Ihan kiinnostuksesta kyselen.
Itselläni oli lukioikäiset lapset. Kotipalvelu huolehti viikolla, paitsi veljet veivät tuoreruokia. Viikonloput vuorottelimme. Vkl pyykkihuolto, ruokaostoksia, ruokien valmistusta pakkaseenyms. Itse kykeni syömään, sluksi myös viikolla lämmittämäänkin ruoat, muöhemmin lämmittämisen huolehti kotipalvelu. Myös suihkuteltiin hänet tarvittaessa, peruskodinhoitotöitä ja ulkoilua mikäli hänen vointinsa antoi myöden. Eli pe illasta su iltaan ja sitten kotiin ja ma töihin.
Ihan kiitettävää, mutta en nyt hattua nostan kuitenkaan. Kauanko tuota kesti?
Ja sinulla oli ne veljet kumminkin, jotka suostuivat systeemiin.
Minä olen tehnyt tuota jo kaksikymmentä vuotta, siitä asti kun olin 50. Ensin yli kymmenen vuotta työssäkäyvän, nyt eläkkeellä ollessani. Loppua ei näy, äiti jo yli 100 v.
Kun pystyy liikkumaan itse ja kun on tytär, niin kaikki hienosti. Kovasti saan kiitosta palvelutyönhoitajalta sun muilta.
En pääse koskaan mihinkään, olen aina kiinni tässä.
Veli ei ota vastuuta, asuu kaukana, käy töissä ja käyttää vapaansa ja loma-aikansa mökkeilyyn ja ulkomaanmatkoihin. "Kun eihän täältä asti pääse, ja mitä minä sille osaisin tehdä?"
Niinpä.
Äidillä on kaikki kunnan palvelut, ei siinä mitään. Käy siivoojat, ruoan tuovat ja fyssarit sun muut.
Mutta se kaikki muu, mitä ei virallisiin palveluihin kuuluu, on minun niskoillani.
Minulle soitetaan koko ajan, kysellään ja ohjeistetaan, pyydetään toimittamaan milloin sitä milloin tätä. On uskomattoman paljon asioita, joita joutuu hoitamaan toisen puolesta. Joka ikinen kirje ja lomake ja ilmoitus on käytävä tutkimassa, mitä ne on ja kuuluuko tehdä jotain. On käytävä kuulotutkimuksissa, silmälääkärissä, lääkärissä milloin minkäkin asian takia, otattamassa kokeita, oltava kuulevana korvana koko ajan ja kaikessa. Ja jos tulee joku vierailija käymään, silloinkin on minun lähdettävä vastaanottamaan, olemaan paikalla ja huolehtimaan kahvipullista. Mikään ei enää toimi ilman minua. Kukkien hoitaminen, mattojen vaihtaminen, verhojen ripustaminen, oltava yhteydessä taloyhtiön isännöitsijään milloin mistäkin asiasta, soitettava pankkiin kun sieltä tulee joku ilmoitus jostakin, vahvan tunnistautumisen kanssa piti renata monet kerrat ennen kuin onnistui ilman että piti lähteä melkein satavuotiasta ihmistä kuljettamaan 90 km:n päähän vieraaseen kaupunkiin, jossa en olisi osannut edes ajaa saatu löytää parkkipaikkaa juuri siihen aikaan kun olisi ollut sovittu, karjaisin viimein jo että laittakaa edes kauniimpaa odotusmusiikkia, kun täällä melkein koko päivän joudun istumaan ja sitä kuuntelemaan.
Ja äiti tietysti haluaa asua kotona. Kun kerran vielä voi.
Joskus tuntuu että minulla ei ole mitään omia oikeuksia, olen täysin orjan asemassa, jatkuvasti passissa ja puomien sisällä.
Ja ei, en ota äitiäni kotiini asumaan. Siinä menisi viimeinenkin oma aika ja rauha. Onneksi kotini ei sovikaan noin iäkkään vanhuksen asunnoksi.Toivotan voimia sinulle. Tiedän, että kaiken tuon "muun" hoitaminen vie paljon aikaa. Siitä on omaakin kokemusta pitkältä ajalta. Onneksi en ole ihan yksin vastuussa.
Todella ikävää, ettei veljesi ota osaa hommista hoidettavakseen. Olen huomannut, että Suomessa on aika yleistä edelleen, että hoivatyö perheissä jää naisille. Äitisi taitaa myös ajatella näin. Voi olla, jopa, että veli ei usko edes osaavansa ja ymmärtävänsä, miten pitäisi toimia. Vetäytyminen tilanteesta on sitten se ratkaisu.
Voisitko ehdottaa veljellesi, että tulisi käymään ja juttelisitte hänen ja äitisi kanssa, miten sinulle järjestyisi omaa lomaa. Voisit varata loman hyvissä ajoin etukäteen ja kysyä veljeltä ja kunnan puolelta, miten se aika järjestetään. Sitten vain menet sinne lomalle ja luotat siihen, että äitisi ei jää heitteille.
Arvostan paljon, miten paljon olet tehnyt. Tarvitset myös vapaata ja sinun täytyy huolehtia omastakin hyvinvoinnistasi.
Noita hommia kannattaa ainakin priorisoida - verhonvaihdolla ei ole kiire - ja tehdä monta juttua sitten yhdellä käynnillä kun itselle sopii. Ottaa lunkisti järjen kannalta vaikka toinen vähän oikkuilisi (tuskin pian enää muistaa touhutussahdustaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmastonmuutos kiitos lentokoneella matkustavien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Espanjassa. Täällä perhe hoitaa omat vanhuksensa. Hoivakoteja on vain vähän ja se kustantaa noin 2000 €/kk. Tavallinen eläke on n. 700 €/kk.
Suomessa on paljon etuja, mutta vain vähän velvollisuuksia. Pska homma.Suomalaiset naiset käyvät töissä ja hoitavat oman perheensä. Siinä on hommaa ihan riittämiin.
No mitenkäs tämä Espanjan asuja hoitaa ne omat vanhempansa, vai onko kärrännyt ne sinne Espanjaan hoidettavakseen?
Anna kun arvaan, kotimaassa on sisko, joka hoitaa ne vanhukset.Arvasit väärin.
Muutimme eläkepäiville lämpimämpään ilmastoon. Kesäkelissä pärjää ikäihmisetkin paremmin, kun pääsee päivittäin lenkille ja harrastuksiin.🙂🙂Meillä samat suunnitelmat. Vuoden päästä jo lämpimään kun kumpikin on eläkkeellä, 65 ja 67v.
No teillä ei sitten ole enää vanhemmat elossa. Monilla on, eikä mitään mahdollisuutta lähteä mihinkään Espanjaan, koska vanhukset.
Paitsi jos on se vanhapiika sisar, joka tietysti asuu siinä vanhempien lähellä ja hoitaa ja huolehtii näistä.
Espanjan sisar tulee kyllä sitten hautajaisiin, valmiiksi järjestettyihin ja myöhemmin perunkirjoitukseen.
Nähty on.
Tosin meillä se oli veli. Kaverilla sisko. Ovelaa tehdä tuo liike jo ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee pahemmaksi joka talvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Espanjassa. Täällä perhe hoitaa omat vanhuksensa. Hoivakoteja on vain vähän ja se kustantaa noin 2000 €/kk. Tavallinen eläke on n. 700 €/kk.
Suomessa on paljon etuja, mutta vain vähän velvollisuuksia. Pska homma.Suomalaiset naiset käyvät töissä ja hoitavat oman perheensä. Siinä on hommaa ihan riittämiin.
No mitenkäs tämä Espanjan asuja hoitaa ne omat vanhempansa, vai onko kärrännyt ne sinne Espanjaan hoidettavakseen?
Muutimme eläkepäiville lämpimämpään ilmastoon. Kesäkelissä pärjää ikäihmisetkin paremmin, kun pääsee päivittäin lenkille ja harrastuksiin.🙂🙂Meillä samat suunnitelmat. Vuoden päästä jo lämpimään kun kumpikin on eläkkeellä, 65 ja 67v.
Niinpä, verorahat ulkomaille.
Ehkä täytyisi lopettaa eläkkeiden maksu ulkomaille ja Espanjan ravintoloiden tukemiseen.
Me suomalaiset eläkeläiset, valtaosa siis, jotka emme ole residenttejä Espanjassa, maksamme tietysti veromme Suomeen kuten tähänkin asti.
Koti on Suomessa ja vuokrakämppä talveksi lämpimässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä täytyisi lopettaa eläkkeiden maksu ulkomaille ja Espanjan ravintoloiden tukemiseen.
Me suomalaiset eläkeläiset, valtaosa siis, jotka emme ole residenttejä Espanjassa, maksamme tietysti veromme Suomeen kuten tähänkin asti.
Koti on Suomessa ja vuokrakämppä talveksi lämpimässä.
Ette tue Suomen työllisyyttä syömällä Espanjan ravintoloissa ja ostamalla sieltä tuotteita.
Tosin ilmastonmuutos pahenee koko ajan. 40 asteen helteellä ei voi olla pihalla ja lämpötila nousee tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoi Greta Thundberg, ja amerikaanot nauravat partaansa.😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tuttuja espanjalaisia. Jo viime keväänä oli 40 astetta lämmintä.
Vierailija kirjoitti:
Tytär hoitamassa sopii vain, jos äiti pystyy olemaan jalkeilla ja tytär on eläkkeellä tai muuten jatkuvasti saatavilla. Lisäksi tyttärellä ei ole pieniä lapsia, jotka tarvitsevat äitinsä aikaa ja huomiota.
Kokopäivätöissä oleva perheenäiti ei pysty hoitamaan sänkyhoidettavaa vanhempaa. Tyttären kotona täytyy myös olla ylimääräistä tilaa, ts. oma huone ja esteetön koti, vanhukselle.
Aika harvalla noin on.
2000-luvun vanhuksilla tapaa olla enemmän lapsia kuin vain se yksi tytär. Osa jälkikasvusta asuu vanhempiensa kanssa samalla paikkakunnalla, muualla asuvat tukevat vanhempiensa hoitoa rahallisesti. Näin ollen vanhemmat voivat asua omassa kodissaan mahdollisimman pitkään. Tämä tietenkin sillä edellytyksellä etteivät isä/äiti, mummi/ukki, isomummi/isoukki sairasta vakavaa muistisairautta.
Tsemppiä kaikille omaisistaan huolehtiville!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja on maita, missä on ollut 50 astetta lämmintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kanarialla asumme ja lämpötila on talvella max. 25C. Tänään ylin 21. Kesällä voi olla jopa 30, mutta silloin suomalaiset ovat kotona Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kanarialla asumme ja lämpötila on talvella max. 25C. Tänään ylin 21. Kesällä voi olla jopa 30, mutta silloin suomalaiset ovat kotona Suomessa.
Niin nyt, mutta tulevaisuuden eläkeläiset eivät pysty olemaan siellä, koska ilmasto lämpenee.
Tietyistä maista muutetaan myös tulevaisuudessa Eurooppaan, kun olosuhteet muuttuvat mahdottomiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu juu, jossain oli mitattu pakkastakin 76 astetta!🥶 Eivätkä jenkit silti halua vähentää lentämistä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu juu, jossain oli mitattu pakkastakin 76 astetta!🥶 Eivätkä jenkit silti halua vähentää lentämistä...
Niin, mutta tuo lämpötila yleistyy ja korkeita lämpötiloja alkaa olla ympäri vuoden. Espanjassa oli ennen 40 astetta vain kesällä, mutta nyt on alkanut olemaan myös keväällä.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on rahaa jotta voi vanhana palkata kotiin oman hoitajan. Ei tarvitse mennä hoitokotiin. Hoitokoti on vanhusten keskitysleiri.
Niin, jos kukaan suostuu tulemaan. Aika hemmetin hyvän palkan saisi maksaa, että minäkään lähtisin siihen hommaan. Voi olla, etten lähtisi mistään rahasta.
Ei kuntakaan voi ketään määrätä.
Onpa 'vanhusnegatiivinen' ketju. Ei sit ilmeisesti oo tullut negoille mieleen: ilman rasittavia, elämäänne häiritseviä vanhempianne ei teitäkään olisi olemassa.
Meni ilmastopolitiikan puolelle, mutta: Kanariansaarten lämpötila on ihan tutkitusti kaikkein sopivin. Ei liian kylmä, eikä kuuma.
Eläkeläisten lentäminen kerran vuodessa kohteeseen ja takaisin ei liene maailman pahin ympäristöteko.