Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies: älä anna naisten omia puhetta lasten hankinnasta

Vierailija
17.06.2015 |

Toisessa ketjussa tulin maininneeksi, että miesten ääni ei juuri kuulu lisääntymiseen liittyvissä keskusteluissa. Naiset ovat omineet lastenhankintapuheen, ja miesten puheenvuorot ovat harvinaisia poikkeuksia, usein jäsentymättömämpiä, ja niille annetaan vähemmän painoarvoa. Tämän voi huomata vaikka lähipiiriään tarkkailemalla tai laskemalla lehdistä, kuinka paljon lapsettomat naisjulkkikset puhuvat äitiydestä verrattuna lapsettomiin miesjulkkiksiin.

Tällä epäsuhdalla on konkreettisia seurauksia miesten kannalta. Sen vuoksi kulttuurissamme elää mm. sellaisia harhaisia käsityksiä kuin "kyllähän miehellä nyt perijä täytyy olla", "pakko tehdä lapsi, että voi todistaa siitoskykynsä" tai "siinähän se lapsi sivussa menee; sen kanssa voi pelata vaikka pleikkaa ja fudista". Miehet hankkivat lapsia vääristä syistä vaikka olisivat monesti onnellisempia ilman.

Vastaavasti se tosiasia, ettei miesten parisuhdetyytyväisyys keskimäärin kohene pikkulapsivaiheen jälkeenkään (toisin kuin naisten), on lähes kuoliaaksi vaiettu asia. Koska useimmille nasiille käy aivan hyvin parisuhdetyytyväisyyden vaihtaminen äitiyden onneen, heillä ei ole mitään intressejä pitää tätä asiaa esillä. Miesten pitäisi tehdä se itse.

Siksi vetoankin lapsettomiin miehiin: hankkikaa tietoa, keskusteltaa ja puhukaa ääneen siitä, mitä odotatte lasten hankinnalta, miten uskotte lasten parantavan elämäänne. Ja lapsia hankkineet miehet: puhukaa suoraan ja kiertelemättä, minkälaista lapsiperhe-elämä käytännössä on, kaunistelematta ja kiertelemättä.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävää, että naiset innostuivat kertoilemaan tässä ketjussa miestensä kokemuksia isyydestä. Se ei ollut tarkoitukseni, enkä oikein ymmärrä, miten nämä anekdootit liittyvät ketjun aiheeseen. :) -ap

Vierailija
22/50 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisivatko miehet itse kertoa isyydestään ja isäksi tulemisen muutoksista. Kiitos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 14:06"]

Voisivatko miehet itse kertoa isyydestään ja isäksi tulemisen muutoksista. Kiitos.

[/quote]

Ai siitä että kivekset turpoavat siitoksen hetkellä ja sitten myöhemmin joutuu kaapimaan kakkaa? En minä oikeastaan jaksaisi kuunnella tällaista. Akkojen jorinat ovat paljon parempia. Että ei kiitos.

M26

Vierailija
24/50 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 14:10"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 14:06"]

[/quote]

Ai siitä että kivekset turpoavat siitoksen hetkellä ja sitten myöhemmin joutuu kaapimaan kakkaa? En minä oikeastaan jaksaisi kuunnella tällaista. Akkojen jorinat ovat paljon parempia. Että ei kiitos.

M26

[/quote]

Hyvä kiteytys isyydestä :) 

Lisää miesten näkemyksiä, kiitos!

Vierailija
25/50 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vetoan sinuun ettet pitäisi miehiä ajattelukyvyttöminä lampaina.

Vierailija
26/50 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyparisuhteet ovat kummallisen mutkikkaiksi muuttuneita. Itse monta vuosikymmentä aviossa saman miehen kanssa olleena voin sanoa, että niin on lapsenteko yhdessä päätetty kuin niiden hoitokin siten, että minä olen jäänyt kotiin niin pitkäksi aikaa, että viimeinenkin lapsemme on lähtenyt kouluun. Olen toki menettänyt oman uraputken kodin ulkopuolella työelämässä, mutta mieheni on voinut senkin edestä kehittää omaansa, perheemme siitä yhtään kärsimättä. Tilipussi on tullut yhteiselle tilille, jonne kaikki muutkin tulot, myös lapsilisät. Yhdessä on päätetty hankinnat, yhdessä on huolehdittu perheen asioista, miten vain mikin tehtävä kummallekin on parhaiten luontunut. KOSKAAN en ole kuullut tai kokenut olevani joku "lompakolla loisija"!!! Mies on antanut täydet valtuudet hoitaa yhteistä talouttamme, ja omaisuuskin on karttunut ihan ok. Olen sitten myöhemmin ollut myös työelämässä, tehnyt, mitä työtä saanut. Olen kokenut olevani täysin tasa-arvoinen ja kunnioitettu perheenäiti, ja miehen luottamus on vain lisännyt halua puhaltaa yhteen hiileen.

En voisi kuvitellakaan mitään itsekästä miesten (tai naisten) minun lapset -ajattelutapaa. Aviopuolisoiden lapset pitäisi olla yhdessä mietittyjä tai yhdessä vahinkona vastaanotettuja, jos on päätetty antaa vahingon tulla. Yhdessä pitäisi myös kantaa vastuu toisistaan, perheestä ja lapsista. Ei niin, että "minä mies nyt PÄÄTÄN, tuleeko meille lapsia, vai ei", vaan että yhdesä pohditaan, mitä kumpikin toivoo ja etsitään kompromisiratkaisuja, jotka tyydyttävät molempia. Joskus kumpikin joutuu antamaan periksi, jos toinen tahtoo jotain enemmän. Silloin tyydytään siihen toisen päätökseen, esim että lapsia (vielä) haluamaton ottaa tietoisesti vastuun lapsesta, jonka hyväksyy tehtäväksi, jos toinen sitä kovasti haluaa. Voihan olla, että kuitenkin itsekin sitten huomaa, että näin olikin oikein hyvä!

Siis EI sooloilen, vaan yhdessä pohtien ja yhdessä toimien! Näin pysyy myös avioliitot koossa ja lapsilla ehyt perhe ja koti!

Vierailija
27/50 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet, kertokaa! 

Vierailija
28/50 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 14:25"]

Miehet, kertokaa! 

[/quote]

Tuolta voi lukea: http://www.vauva.fi/keskustelu/4408400/ketju/mies_kuinka_tarkeaa_sinulle_on_olla_isa Huomaa kuitenkin etusivun pari naisen kirjoittamaa feikkivastausta.

Vierailija
29/50 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuule kun tää on oikeastaan aina ollu mammojen palsta ja pitäisinkin miestäni outona jos hän täällä kävis jorisemassa. Sori jos totuus kirpasee mutta näin vaan on.

Vierailija
30/50 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 15:25"]

Voi kuule kun tää on oikeastaan aina ollu mammojen palsta ja pitäisinkin miestäni outona jos hän täällä kävis jorisemassa. Sori jos totuus kirpasee mutta näin vaan on.

[/quote]En puhu vain tästä palstasta. Uskomatonta kyllä elämää on AV:n ulkopuolellakin. :D -ap

Vierailija
31/50 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostan vielä -ap

Vierailija
32/50 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 13:27"]

Minä tunnen useammankin parisuhteen jossa lapset on tehty miehen aloitteesta. Meilläkin on kolme koska mies halusi vielä yhden. Mutta täytyy sanoa että omani mukaan lukien kyseessä on hyvin onnelliset ja hyvät parisuhteet. Yhdessä on päätetty ja tehty lapset. Parisuhde on vain parantunut lasten myötä, molemmat ovat ymmärtäneet että elämä muuttuu.

[/quote]

Meillä myös lapsi oli miehen aloite ja harras toive ja nyt mies puhuu, että oli paras päätös mitä ikinä on elämässään tehnyt ja elämänlaatu on parantunut. 

Vierailija
33/50 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies haluaa lapsia, mutta myös olettaa meidän ottavan ne perinteiset roolit äidille ja isälle. Mä en halua lapsia juuri tästä syystä. Vituttaisi olla joku kurarukkasvastaava, kun toinen vähän leikkii työpäivän jälkeen koppipalloa pojan kanssa. Ja kyllä, sukupuoli on hänelle tärkeää ja ilmeisesti muksuja pitäisi tehdä niin monta, että saa pojan. Siksi kannatan ehdottomasti sitä, että isien ääni kuuluviin! Vain sillä voidaan romuttaa vanhat isä- ja äitiroolit.

Vierailija
34/50 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 10:38"]

Siksi kannatan ehdottomasti sitä, että isien ääni kuuluviin! Vain sillä voidaan romuttaa vanhat isä- ja äitiroolit.

[/quote]Ja myös lapsettomien miesten. Itse haluaisin kuulla nykyistä enemmän puhetta esimerkiksi miehiltä, jotka ovat todenneet etteivät halua lapsia ollenkaan. Myös ne toistaiseksi lapsettomien miesten haihattelukuvitelmat olisi hyvä saada julkisuuteen. -ap

Vierailija
35/50 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
36/50 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa epäseksikäs otsikko. Olisi pitänyt sanoa: "Mies: älä anna huijata itseäsi lompakoksi!" tai jotakin muuta provokatiivista, millä ei ole mitään tekoa sisällön kanssa. -ap

Vierailija
37/50 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotat liikoja miehiltä. Ne on vain mielissään ettei tarvitse ottaa vastuuta päätöksenteosta.

Vierailija
38/50 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 12:33"]

Odotat liikoja miehiltä. Ne on vain mielissään ettei tarvitse ottaa vastuuta päätöksenteosta.

[/quote]En usko että odotan. Miehet yleensä pitävät siitä, että heillä on valtaa, vapautta ja itsenäisyyttä. Lapsen hankinnan ottaminen omiin käsiin toteuttaa kaikkia näitä arvoja. Asiasta on vain tehty aika hankalaa, kun kaikki lisääntymiseen liittyvä mielletään edelleen kuuluvaksi naisten kulttuuriin. On vaikea viritellä aiheesta oikeita keskusteluja, kun miesporukan muut jäsenet menevät hämilleen ja turvautuvat naureskeludefensseihin. -ap

Vierailija
39/50 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pleikkarin pelaamisesta ei tulisi mitään jos siinä olisi joku kersa mukana.

Vierailija
40/50 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin muuten ärsyttää tuo, ettei lapsettomilta miesjulkkiksilta kysytä melkein koskaan lastenhankintasuunnitelmia! Miksi toimittajat kuvittelevat, että tämä asia koskee vain naisia? Eihän tuollaista nyt tarvitsisi udella keneltäkään.