Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yle-Linna :naistenvankila

Vierailija
07.02.2022 |

kiva kun mirkun vaatteet sensuroidaan ettei isukki ja äippä näe ilman omia vaatteita

Iltapulu TV-opas Katso lähetysajat : Linna - Iltapulu.fi TV-opas

Kommentit (2711)

Vierailija
1341/2711 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Janen Skypefrendi ei sanonut Janelle kertaakaan esim. I love you jne., vaik Jane sano sille. Ei tainnut kaipailla Janea.

Vierailija
1342/2711 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen katsonut sarjan nyt kahdesti läpi ja se herättää monenlaisia tunteita.

On selvää että suurimman osan heidän tausta on rikkinäinen, arpinen ja vaikea. Joistain olosuhteista on vaikea ponnistaa ja se sukupolvien historia kulkee mukana. Paljon kertova oli johtajan kommentti nykyisistä vangeista jotka vierailleet siellä jo lapsena, se on sitä samaa köyhyyden, tyhmyyden, päihdeongelmien, mielenterveysongelmien, kouluttamattomuuden, sijoitettujen lapsien jne jatkumoa. Aivan hirveää.

Jokainen meistä kuitenkin itse tekee valinta ja valitsee polkunsa ja sitä kautta myös kohtalonsa.

Olisin omien kotiolojen vuoksi voinut päätyä mihin vain. Traumatisoitunut olen syvästi mutta elän tavallista elämää. Meillä on aina oikeus valita.

Arvioidakseen näitä ihmisiä syvemmin olisi joitain asioita pitänyt avata enemmän.

Esim Jane. Olisi ollut oleellista tietää miksi hän oli tulossa Suomeen, oliko hänellä jokin side tänne, kuka epämääräisen paketin oli pyytänyt tuomaan jne. On vaikea uskoa sokeasti hänen syyttömyyteen ilman näitä tietoja. Osittain vaikutti herttaiselta mutta jotkut ilmeet ja eleet kertoi muusta.

Lilja. Selkeästi tämän porukan....S e k o p ä ä. Oli ihmeellistä nähdä miten hän sarjan alussa pystyi suht normaalisti ja loogisesti puhumaan normaaleista asioista mutta loppua kohden ei selkeästi jaksanut esittää. Valitti koko ajan kaikesta. Kommentoi lyhyesti tuomiotaan mutta ei avannut asiaa, joka kohdassa veti ”mä olen ollut täällä niin kauan”, pelottava tyyppi. Joku sanoi että mestarimanipuloija. Sanoisin itse että vaan tyhmä, tuo ei pysty ketään manipuloimaan. Kylmyys jolla mainitsi lapsestaan viimeisessä jaksossa oli äitinä minusta kaiken kertova.

Tiina. Äärimmäisen surullinen tapaus joka varmasti tulee jatkamaan samaa rataa. Ikävöi koiraa mutta ei lapsiaan. Nykii jostain koko ajan, hermosto vaurioitunut. Ihan kamalaa. Koko olemus viesti yleisesti siitä että kaikki on sekaisin. Mietin tämän naisen lapsia syvästi.

Linda. Selkeästi se selväpäisin näistä ja uskon että hänen jatkonsa on valoisa. Ikävöi poikaansa ja äitinä tunsin hänen tuskansa.

Mirella. Oli jotenkin melko huvittava paikoin. Selkeästi taparikollinen mutta ainakin myöntää sen ja suhtautuu asiaan rehellisesti ja avoimesti. Puhui asioista niiden oikeilla nimillä, arvostin sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1343/2711 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytääkö kukaan Lindan rikosta ja tuomiota? Kiinnostaisi…

Vierailija
1344/2711 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittava kohtaus, kun romanityttö tuli takaisin vankilaan ja sairaalapappi riensi paikalle ottamaan tilausta vastaan ; joku rukouskirja ja joitain lehtiä ja sovitaan tapaamisaika sitten, kyllä, kiitos. No kyllä tuntui vähän kevyeltä ja selvästi tutulta jutulta molemmille. Varmaan ennenkin tilattu sielulle hoitoa.

Mirellahan kertoi heti ensimmäisessä jaksossa olleensa uskonnollinen jo edellisilläkin vankilakerroilla ja nyt taas.

Siis onko siviilissä ei-uskonnollinen : D D

Vierailija
1345/2711 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3,5v sai.

Tarkkaa nimikettä en tiedä mutta puukotti pahoinpitelevän poikaystävänsä.

Vierailija
1346/2711 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3,5v sai.

Selväpäinen varmaan tekeekin noin, eikun…

Jotain pahaa impulssikontrollin häikkäähän tuolla on. Kertoi muistaakseni myös pitkään kärsineensä mt-ongelmista ja että unirytmi on aina ollut sekaisin. Miten joku voi pitää noilla tiedoilla selväpäisenä? Sellaisen kuvan voi toki osata antaa, mutta selvästi on jotain isoa ongelmaa taustalla.

Vierailija
1347/2711 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja tätä keskustelua. Vai että psykopaatista tulisi loistava ensihoitaja. Ja oppii tunnistamaan oikean ja väärän. Rationaalisesti aivan varmasti ja oppii tunnistamaan muiden tunnereaktioita kyllä, jotta pystyy manipuloimaan. On siinä keskivertotallaajaa paljon parempi myös. Keskustelusta huomaa, että pahan kosketus on onneksi jäänyt puuttumaan monen elämästä.

Ihminen kun voi olla hyvä kriisitilanteissa ja raudanluja ammattilainen myös olematta psykopaatti. Ei kaikki lujat ja vahvat ihmiset, joiden hermot ei ole ihan palasina vaikeissa paikoissa ole mitään psykopaatteja. Minusta pitäisi päinvastoin testata ja tutkia luonne hyvin tarkkaan ennen kuin ihminen pääsee tiettyihin tehtäviin työskentelemään. Todellakaan ei sosiaalialalle, ensihoitoon, hoitajaksi ihmisiä vailla omatuntoa ja empatiaa. Nämä ihmiset ei osaa kohdata heikkoutta ja haavoittuvuutta muissa ilman, että tilanteet äkkiä muuttuu hyvin rumiksi.

Sinulla on selvästi puutteellinen käsitys ja tieto psykopatiasta, ehkä sen takia nuo jutut kuulostavat oudoilta korvaasi. Hoito- ja sosiaalialallakin, kuten millä tahansa muullakin alalla toimii psykopaatteja, jotka hoitavat hyvin työnsä. Et sinä näitä ihmisiä tunnista, kun eivät vastaa kuvaasi klassisesta psykopaatista.

Vai että puutteellinen tieto ja käsitys. Toivottavasti sinä pääset itse joskus kokemaan ja näkemään, kun hoitoalalle patistettu antisosiaalinen persoona kertoo hymyssä suin, miten hänestä elämällä ei ole mitään arvoa ja olisi oikeastaan armollisempaa, että hoidettavat vanhukset menehtyisi mahdollisimman pian. Minä olen tuollaista vastapäätä istunut ja niitä juttuja kuunnellut, oletko sinä?

Ihminen, jolla on psykopatian piirteitä voi sopia hyvin vaikka juurikin vartijaksi vankilaan, karhuryhmään, ammattisotilaaksi. Sellaisella ei psyyke mene väkivallasta ja kauheuksien näkemisestä rikki. Mutta ei todellakaan hoitoalalle.

Ymmärrätkö lukemaasi? Kyllä olen tuollaisiakin tavannut.

Kirjoitin juuri, etten kuitenkaan puhu noista antisosiaalisesti käyttäytyvistä ”pahoista”, selkeistä psykopaateista, vaan niistä normaalimman oloisista, joita on vaikeaa edes tunnistaa. 🤦🏻‍♂️

Ei kaikki ole noin mustavalkoista, mitä luulet.

Kaikki psykopaatit eivät todellakaan ole ilkeitä, väkivaltaisia tai pahantekijöitä.

Ja vielä toisen kerran selvennykseksi, että puhun ihmisistä, joilla psykopaatin aivot. Kaikkihan näistä eivät psykopaatin diagnoosia todellakaan saa, koska sopeutuvat normaaliin elämään eivätkä tee rikoksia tai käyttäydy keskivertokansalaista moraalittomammin.

Vierailija
1348/2711 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kannattaa katsoa ja miettiä oikeasti milä nykyään on vialla yhteiskunnassa. Kyllähän tämmöinen yli sukupolven siirtyvistä ongelmista olisi estettävissä, jos asioihin puututtaisiin ajoissa. Tarjottaisiin apua. Monasti on niin että vankilassa apua on saatavilla. Kun mämä siirtyvät siviiliin ei tukea ole läheskään niin paljon tarjolla. Perheellislle pitäisi olla perhetyötä tarjolla päivittäin. Näin saataisiin moni lapsi varttumaan tasapainoiseksi. Laitoksia en kannata, koska siellä moni oppii kadun tavat. Apua pitäisi saada kotia ja näin tarjota vakaampaa pohjaa ponnistaa tulevaan.

Vierailija
1349/2711 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva vanki on psykopaatti. Moni vaan ajautuu tilanteeseen että ei ole rahaa, ei asuntoa, tai mitään, ja teko on vaan puhdasta epätoivoa.

Taas tätä selittelyä. Suomessa kukaan ei joudu kadulle, ellei itse ole toistuvasti törppöillyt. Tämä on fakta. Monet kodittomat ovat esim. päihdeongelmaisia ja kyllä se ongelma on itse aiheutettu. Ja seuraukset ovat myös itse hankittu.

Vierailija
1350/2711 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kannattaa katsoa ja miettiä oikeasti milä nykyään on vialla yhteiskunnassa. Kyllähän tämmöinen yli sukupolven siirtyvistä ongelmista olisi estettävissä, jos asioihin puututtaisiin ajoissa. Tarjottaisiin apua. Monasti on niin että vankilassa apua on saatavilla. Kun mämä siirtyvät siviiliin ei tukea ole läheskään niin paljon tarjolla. Perheellislle pitäisi olla perhetyötä tarjolla päivittäin. Näin saataisiin moni lapsi varttumaan tasapainoiseksi. Laitoksia en kannata, koska siellä moni oppii kadun tavat. Apua pitäisi saada kotia ja näin tarjota vakaampaa pohjaa ponnistaa tulevaan.

No entäs jos ihan itse ottaisi vastuun omasta elämästä? Parantaisi 100% heidän tilannettaan. Rikollisten jatkuva paapominen saa vereni kiehumaan.

t. rikoksen uhri

Vierailija
1351/2711 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3,5v sai.

Jotain pahaa impulssikontrollin häikkäähän tuolla on. Kertoi muistaakseni myös pitkään kärsineensä mt-ongelmista ja että unirytmi on aina ollut sekaisin. Miten joku voi pitää noilla tiedoilla selväpäisenä? Sellaisen kuvan voi toki osata antaa, mutta selvästi on jotain isoa ongelmaa taustalla.

Niin en tiedä. Oletko joutunut pahoinpidellyksi joskus? Useasti? Onko joku yrittänyt kuristaa sinua? Uhannut viiltää kurkkusi? Syyllistyisin itse todennököisesti ihan samaan jos lapseni olisi vaarassa.

Ole hiljaa äläkä arvostele jos et ole mitään vastaavaa kokenut.

Vierailija
1352/2711 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva vanki on psykopaatti. Moni vaan ajautuu tilanteeseen että ei ole rahaa, ei asuntoa, tai mitään, ja teko on vaan puhdasta epätoivoa.

Taas tätä selittelyä. Suomessa kukaan ei joudu kadulle, ellei itse ole toistuvasti törppöillyt. Tämä on fakta. Monet kodittomat ovat esim. päihdeongelmaisia ja kyllä se ongelma on itse aiheutettu. Ja seuraukset ovat myös itse hankittu.

Onko päihdeongelma itse aiheutettu, jos se alkanut esim. 12-vuotiaana, kun joutunut vaikkapa jatkuvan henkisen-, fyysisen-, ja seksuaalisen väkivallan uhriksi? Sitähän moni noista vangeista kertoi. Siihen aikaan, kun he ovat olleet nuoria, ei apua ole saanut läheskään yhtä hyvin kuin nyt.

Ihan itse ovat aiheuttaneet ongelmansa, niinkö? Kaikki eivät selviydy elämän vastoinkäymisistä yhtä hyvin, synnynnäinen persoonallisuus vaikuttaa siihen paljon, kuten myös tukiverkot, älykkyys jne.

Vierailija
1353/2711 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja tätä keskustelua. Vai että psykopaatista tulisi loistava ensihoitaja. Ja oppii tunnistamaan oikean ja väärän. Rationaalisesti aivan varmasti ja oppii tunnistamaan muiden tunnereaktioita kyllä, jotta pystyy manipuloimaan. On siinä keskivertotallaajaa paljon parempi myös. Keskustelusta huomaa, että pahan kosketus on onneksi jäänyt puuttumaan monen elämästä.

Ihminen kun voi olla hyvä kriisitilanteissa ja raudanluja ammattilainen myös olematta psykopaatti. Ei kaikki lujat ja vahvat ihmiset, joiden hermot ei ole ihan palasina vaikeissa paikoissa ole mitään psykopaatteja. Minusta pitäisi päinvastoin testata ja tutkia luonne hyvin tarkkaan ennen kuin ihminen pääsee tiettyihin tehtäviin työskentelemään. Todellakaan ei sosiaalialalle, ensihoitoon, hoitajaksi ihmisiä vailla omatuntoa ja empatiaa. Nämä ihmiset ei osaa kohdata heikkoutta ja haavoittuvuutta muissa ilman, että tilanteet äkkiä muuttuu hyvin rumiksi.

Sinulla on selvästi puutteellinen käsitys ja tieto psykopatiasta, ehkä sen takia nuo jutut kuulostavat oudoilta korvaasi. Hoito- ja sosiaalialallakin, kuten millä tahansa muullakin alalla toimii psykopaatteja, jotka hoitavat hyvin työnsä. Et sinä näitä ihmisiä tunnista, kun eivät vastaa kuvaasi klassisesta psykopaatista.

Vai että puutteellinen tieto ja käsitys. Toivottavasti sinä pääset itse joskus kokemaan ja näkemään, kun hoitoalalle patistettu antisosiaalinen persoona kertoo hymyssä suin, miten hänestä elämällä ei ole mitään arvoa ja olisi oikeastaan armollisempaa, että hoidettavat vanhukset menehtyisi mahdollisimman pian. Minä olen tuollaista vastapäätä istunut ja niitä juttuja kuunnellut, oletko sinä?

Ihminen, jolla on psykopatian piirteitä voi sopia hyvin vaikka juurikin vartijaksi vankilaan, karhuryhmään, ammattisotilaaksi. Sellaisella ei psyyke mene väkivallasta ja kauheuksien näkemisestä rikki. Mutta ei todellakaan hoitoalalle.

Kirjoitin juuri, etten kuitenkaan puhu noista antisosiaalisesti käyttäytyvistä ”pahoista”, selkeistä psykopaateista, vaan niistä normaalimman oloisista, joita on vaikeaa edes tunnistaa. 🤦🏻‍♂️

Kaikki psykopaatit eivät todellakaan ole ilkeitä, väkivaltaisia tai pahantekijöitä.

Tämä selvä. Turha jankata asiasta enempää ellei ole tuoda esiin uusia seikkoja jotka avartaisi vastapuolen näkemystä.

Oma näkemys että psykopaatteja on suhteellisen vähän, ja vielä vähemmän sen sortin psykopaatteja joilla kasvuolot ja kaikki kuun asennot osuneet niin kohdilleen että tämän tyypin ihminen olisi elämässään sekä perheelleen, työyhteisölleen ja yhteiskunnalle pelkästään hyvää ympäristöönsä huokuva jäsen. Sen sijaan tällaisia ihmisiä tarvitaan maailmassa moniin tehtäviin kylmähermoisuutensa vuoksi ja jos tarvitsisin aivokirurgia, ei minulla olisi mitään sitä vastaan että taitava hommansa osaava psykopaatti hoitaisi leikkauksen, sikäli mikäli en olisi syystä tai toisesta huonoissa väleissä tämän kirurgin kanssa- hänelle kun ei tuottaisi pienintäkään omantunnon tuskaa jos leikkauksessa sattuisi "pieni inhimillinen virhe"...

Varmaa on että juurikin psykopatiansa ansiosta nämä henkilöt pääsevät huipulle usein tavoilla joihin ns.normaali ihminen ei omantuntonsa vuoksi sortuisi. Käytetään toisia ihmisiä askellusportaikkona kohti omaa päämäärää, tarpeen mukaan manipuloiden ihmisiä ja tilanteita. Toki älykkäänä ja suunnitelmallisena niissä rajoissa ja niin ettei heitä voi usein rikollisuudesta syyttää. Onko silti oikein toimia häikäilemättömästi, polkien heikommat astinlaudakseen onkin sitten eri asia ja mitä heidän persoonaansa muuten tulee, ovat sitten työssään kuinka hyviä tahansa, millaisia ovat kotioloissa vanhemman ja aviopuolison rooleissaan? Ulkoiset puitteet voi toki olla kadehdittavan ihailtavat, silti muu perhe voi oireilla pahastikin juuri tuon empatian puutteen ja tunnekylmyyden vuoksi. Ihminen kun on kuitenkin psykofyysinen kokonaisuus eikä elä pelkästä ulkokultaisuudesta vaan tarvitsee turvan tuntua, läheisyyttä, hoivaa, huolenpitoa, rakkautta, myötäelämistä- Millaista elämä on ilman näitä elintärkeitä asioita? Emmehän ole robotteja.

Vankilat ovat täynnä sosiopaatteja, psykopaatit sen sijaan laskelmoivina voivat elää läpi elämän menestyneinä ilman rikosrekisteriä.

En silti tämmöistä henkilöä pitäisi mitenkään päin vaarattomana, enkä todella haluaisi kumppaniksi. Mieti vaikka avioero tämmöisestä henkilöstä. Voi olla aikamoinen hel,vetti toiselle osapuolelle. Aina on myös iso riski että psykopaatti tylsistyy, loukkaantuu verisesti tai haluaa jotain todella paljon- silloin hänellä ei ole samanlaisia moraalisia pidäkkeitä kuin normiaivot omaavalla, eikä hänelle ole isokaan juttu oman edun tavoittamiseksi vähän ylittää niitä rajoja joita on normaalisti ehkä noudattanut.

Psykopatia on vakava ison palikan puuttuminen aivoissa, eikä sitä pidä "normalisoida".

Vierailija
1354/2711 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3,5v sai.

Niin en tiedä. Oletko joutunut pahoinpidellyksi joskus? Useasti? Onko joku yrittänyt kuristaa sinua? Uhannut viiltää kurkkusi? Syyllistyisin itse todennököisesti ihan samaan jos lapseni olisi vaarassa.

Olen itseasiassa joutunut, ja niin on hyvin moni muukin Suomessa, puhumattakaan ulkomaista.

Eikä kyllä käynyt mielessäkään puukottaa, en ole halunnut vankilaan ja impulssikontrollini on ilmeisesti ihan hyvä.

Mistä tiedät, että Lindan lapsi oli paikalla ja se mies oli uhannut lastakin? Vai kuvitteletko vain puolustellaksesi tekoa?

Vierailija
1355/2711 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3,5v sai.

Kommenttisi kertoo todellisesta tietämättömyydestä.

Sitä pitäisi antaa toisen vaikka tappaa ilman että puolustautuu ettei vaikuta tasapainottomalta?

Vierailija
1356/2711 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3,5v sai.

Olen itseasiassa joutunut, ja niin on hyvin moni muukin Suomessa, puhumattakaan ulkomaista.

Eikä kyllä käynyt mielessäkään puukottaa, en ole halunnut vankilaan ja impulssikontrollini on ilmeisesti ihan hyvä.

Mistä tiedät, että Lindan lapsi oli paikalla ja se mies oli uhannut lastakin? Vai kuvitteletko vain puolustellaksesi tekoa?

En tiedä, kysyin yleisesti kysymyksen. Enkä todellakaan puolustele, ymmärrän kyllä.

Vierailija
1357/2711 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on myös se, että silloin kun sitä tukea olisi tarjolla, sitä eivät suostu ottamaan vastaan ne, joilla vanhemmuudessa on suurimmat ongelmat. Ensinnäkin, narsisti ei ikinä tule myöntämään, että hän tarvitsisi apua, hänhän on maailman täydellisin ihminen. Ei varsinkaan huoli apua vanhemmuudessa, sillä hän ajattelee omistavansa lapsensa. Siihen, miten hän lapsiaan kohtelee, ei ole muilla mitään sanomista. Ja miten kulissienkin kävisi, jos naapurit huomaisivat sossun jatkuvat käynnit? Sitten taparikolliset - haluavatko he muka, että kotona käy joku viranomainen? Huomaa pian kaikki kätköt ja luvattomat aseet! Tai päihdeongelmainen - kun tärkeintä on saada seuraava annos, haluaako apua kotiin, kun tietää, että tyhjät pullot huomattaisiin ja päihteidenkäyttöön ehkä puututtaisiin? Mielenterveysongelmaisilla taas ei aina ole sairaudentuntoa eikä tajua avuntarpeesta. Suomessa kukaan ei voi ängetä väkisin kotiin, jollei ole akuutti poliisi- tai lastensuojeluasia, ja ne ovat harvinaisia siihen verrattuna, kuinka paljon ongelmia kotona voi olla.

Vierailija
1358/2711 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko päihdeongelma itse aiheutettu, jos se alkanut esim. 12-vuotiaana, kun joutunut vaikkapa jatkuvan henkisen-, fyysisen-, ja seksuaalisen väkivallan uhriksi? Sitähän moni noista vangeista kertoi. Siihen aikaan, kun he ovat olleet nuoria, ei apua ole saanut läheskään yhtä hyvin kuin nyt.

Ihan itse ovat aiheuttaneet ongelmansa, niinkö? Kaikki eivät selviydy elämän vastoinkäymisistä yhtä hyvin, synnynnäinen persoonallisuus vaikuttaa siihen paljon, kuten myös tukiverkot, älykkyys jne.

Monenlaista apuahan nämä ihmiset tarvitsevat. Ihan jo kaikkien muidenkin hyvinvoimisen ja turvallisuuden vuoksi ja toki heidän itsensä vuoksi. Rahaa tulisikin laittaa ennemmin heidän psyyken ja päihdeongelmien auttamiseen ja kuntouttamiseen kuin tämmöisiin älyvankiloihin. Ihan kuten älypyöräteiden sijaan olisi voitu panostaa nuorten huume ja mt-työhön, ennalta ehkäisyyn ja sil viissiin.

Mutta ei. Missä mättää?

Vierailija
1359/2711 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä selvä. Turha jankata asiasta enempää ellei ole tuoda esiin uusia seikkoja jotka avartaisi vastapuolen näkemystä.

Oma näkemys että psykopaatteja on suhteellisen vähän, ja vielä vähemmän sen sortin psykopaatteja joilla kasvuolot ja kaikki kuun asennot osuneet niin kohdilleen että tämän tyypin ihminen olisi elämässään sekä perheelleen, työyhteisölleen ja yhteiskunnalle pelkästään hyvää ympäristöönsä huokuva jäsen. Sen sijaan tällaisia ihmisiä tarvitaan maailmassa moniin tehtäviin kylmähermoisuutensa vuoksi ja jos tarvitsisin aivokirurgia, ei minulla olisi mitään sitä vastaan että taitava hommansa osaava psykopaatti hoitaisi leikkauksen, sikäli mikäli en olisi syystä tai toisesta huonoissa väleissä tämän kirurgin kanssa- hänelle kun ei tuottaisi pienintäkään omantunnon tuskaa jos leikkauksessa sattuisi "pieni inhimillinen virhe"...

Varmaa on että juurikin psykopatiansa ansiosta nämä henkilöt pääsevät huipulle usein tavoilla joihin ns.normaali ihminen ei omantuntonsa vuoksi sortuisi. Käytetään toisia ihmisiä askellusportaikkona kohti omaa päämäärää, tarpeen mukaan manipuloiden ihmisiä ja tilanteita. Toki älykkäänä ja suunnitelmallisena niissä rajoissa ja niin ettei heitä voi usein rikollisuudesta syyttää. Onko silti oikein toimia häikäilemättömästi, polkien heikommat astinlaudakseen onkin sitten eri asia ja mitä heidän persoonaansa muuten tulee, ovat sitten työssään kuinka hyviä tahansa, millaisia ovat kotioloissa vanhemman ja aviopuolison rooleissaan? Ulkoiset puitteet voi toki olla kadehdittavan ihailtavat, silti muu perhe voi oireilla pahastikin juuri tuon empatian puutteen ja tunnekylmyyden vuoksi. Ihminen kun on kuitenkin psykofyysinen kokonaisuus eikä elä pelkästä ulkokultaisuudesta vaan tarvitsee turvan tuntua, läheisyyttä, hoivaa, huolenpitoa, rakkautta, myötäelämistä- Millaista elämä on ilman näitä elintärkeitä asioita? Emmehän ole robotteja.

Vankilat ovat täynnä sosiopaatteja, psykopaatit sen sijaan laskelmoivina voivat elää läpi elämän menestyneinä ilman rikosrekisteriä.

En silti tämmöistä henkilöä pitäisi mitenkään päin vaarattomana, enkä todella haluaisi kumppaniksi. Mieti vaikka avioero tämmöisestä henkilöstä. Voi olla aikamoinen hel,vetti toiselle osapuolelle. Aina on myös iso riski että psykopaatti tylsistyy, loukkaantuu verisesti tai haluaa jotain todella paljon- silloin hänellä ei ole samanlaisia moraalisia pidäkkeitä kuin normiaivot omaavalla, eikä hänelle ole isokaan juttu oman edun tavoittamiseksi vähän ylittää niitä rajoja joita on normaalisti ehkä noudattanut.

Psykopatia on vakava ison palikan puuttuminen aivoissa, eikä sitä pidä "normalisoida".

Kyllä. Tuntuu, ettet silti ymmärrä, mitä ajan takaa. Kaikki psykopaatin aivoilla syntyneet eivät edes manipuloi… ja voivat olla kumppaninakin hyviä, ainoa ero normaaliin voi olla lattea tunne-elämä ja tunteiden tunnistamisen vaikeus. Ei siinä kukaan välttämättä ymmärrä, edes henkilö itse, että on ”psykopaatti”. Nämä ihmiset ovat täysin vaarattomia. Eikä heistä jokainen todellakaan pääse minnekään huipulle, ihan tavallisissa ammateissa toimivat ja vanhemmuuskin sujuu normaalisti, kuten ystävyys- ja parisuhteetkin. Heillä on vaan ollut hyvä lapsuus ja runsaasti suojaavia tekijöitä. Yhdellä sivulla täällä oli juttua jostain psykopatian tutkijasta, jolle paljastui aivokuvauksessa olevansa itse psykopaatti, ja ihan normaalia elämää on elänyt. Häiritsevää, että psykopaateista puhuttaessa huomion vie nämä ”pahat” ja diagnosoidut esimerkit, ei jokaiseen psykopaatin aivoilla syntyvään ole järkevää lyödä pahan ihmisen leimaa. Mutta mistäpä asian voi toisaalta tietääkään, jollei aivokuvausta tehdä. Siksipä nämä rikolliset ja pahat psykopaatit ovatkin aina keskiössä psykopaateista puhuttaessa.

Empatian puuttuminen ja tunnekylmyys voi vaivata myös ei-psykopaattia. Tunnekylmistäkin vain pieni osa on psykopaatteja.

Vierailija
1360/2711 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No entäs jos ihan itse ottaisi vastuun omasta elämästä? Parantaisi 100% heidän tilannettaan. Rikollisten jatkuva paapominen saa vereni kiehumaan.

t. rikoksen uhri

Jos olisikin kattavaa ennaltaehkäisevää työtä ollut. Et olisi rikoksen uhri. Jos odotellaan sitä omaa vastuunottamista eikä ole riittävää apua tarjolla, on tulevaisuudessa enemmän näitä rikoksen tekijöitä kun syrjäytyneiden lapset varttuvat.