Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Konduktööri heitti opiskelijan junasta pakkaseen – Juha tarjosi yösijan ja osti lipun seuraavan aamun junaan

Vierailija
07.02.2022 |

Ei ihme, että ulkomaalaiset haukkuu Suomalaisia töykeiksi ja epäasiallisiksi, kun on tällaisia vatipäitä asiakaspalvelussa. Toimin pitkään turistioppaana ja sain lähes päivittäin kuulla erimaiden kansalaisilta valitusta siitä, miten tylyjä suomalaiset ovat. Moni on ollut pettynyt suomessa saamaansa kohteluun. Onneksi on tällaisia Juhia, jotka korjaavat käsitystä silloin tällöin, että eivät kaikki suomalaiset sentään ole niin törkeitä. Isot propsit Juhalle!

Kommentit (409)

Vierailija
301/409 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ainakin miehenä miettisin kahdesti jos lentäsin ulos junasta ja joku tuntematon ”Juha” tulisi tarjoamaan yösijaa luonaan..

Mutta ymmärräthän, että ei vika ole Juhan, jos sulla on epäluuloja avuliaita ihmisiä kohtaan. Todennäköisesti siinä on juteltu aika paljon enemmänkin asioista ja tilanteesta kuin ainoastaan ”tuletko luokseni yöksi”.

Vierailija
302/409 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juhakaan ei voinut auttaa, ilman että asiasta piti tehdä julkista. Ihanaa oman kilven kiillotusta. Yes.

Öh. Ehkä pointti ei ollut "Juhan" kilven kiillotuksesta vaan VR:n toiminnassa

Hyvä että näitä epäkohtia tuodaan esille. Olen vanhahko ihminen ja myönnän, etten uskalla enää matkustaa junalla. Jo lippujen osto on VR:llä tehty käsittämättömäksi. Sitten kun vielä kuulee näitä juttuja töykeästä henkilökunnasta, menee viimeisetkin halut mennä junaan nolaamaan itsensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/409 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miksi konnari ei antanut suomalaisen ostaa taiwanilaiselle lippua. Mitä VR olisi siinä menettänyt?

No, siinähän se jutussa luki: Kiire. 

Siinä olisi mennyt aikaa kun olisivat sinne automaatille menneet lippua ostelemaan. Vr edellyttää että lippu on kädessä jo siinä vaiheessa kun junaan noustaan ja matka aloitetaan.

Vr ei ole velvollinen antamaan aikaa lippuautomaateilla juoksemiseen kesken matkanteon.

Eli konduktöörit eivät enää myy lippuja? Onko VR miettinyt että viimeiseen tapaan tehostaminen näkyy lopulta asiakaskadossa? Kun asiat tehdään riittävän vaikeiksi, ei niitä enää käytetä.

Olet oikeassa. Taannoin lähijunat eivät enää pysähtyneet muutamilla seisakkeilla, kun oli ihmiset saatu rakentamaan talonsa seisakkeen lähelle.

Sitten ko seisakkeet lakkautettiin, kun ei kuulemma ollut junaan tulijoita🤣

Rautainen logiikka.

Vierailija
304/409 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin vr on tehnyt matkalippujen ostamisesta niin vaikeaa, ettei siitä vanhukset tai ulkomaalaiset selviä. Ilman älypuhelinta tai automaattien tuntemusta ei edes kannata haaveilla lippujen hankinnasta. Automaateillakin täytyy tietää täsmälleen minkä kymmenestä vaihtoehdosta valitset. Sitten vr raivoaa, kun ihmiset eivät osaa ostaa lippuja. Loogista. 

Kotijunani on lentokenttäjuna ja olen monesti törmännyt turisteihin, joilla on ongelmia lipunostossa tai lippua ei ole. Tiedotus on epäselvää ja lentoasemalla kesti 2 vuotta ennen kuin laiturille saatiin junalippu. Missään ei ollut opasteita, että hei, tässä on se junalippumaatti, osta tästä junalippu. Missään ei myöskään opasteta siihen, että liput voisi ostaa R-kioskilta (myös käteisellä). Itse olen ohjannut ulkomaalaisia ystäviäni suoraan lentokentän Ärrälle tullessa lipunostoon.

Todella, todella huonoa meininkiä VR:ltä. Suurin osa maailman maista on käteismaita, eikä tulisi kysymykseenkään, että lipunostamisesta on tehty Mensan testi kielellä, jota et puhu.

Täysin samaa mieltä. Lentokenttäjunan asemilla pitäs olla isot englanninkieliset opasteet siitä miten lippu ostetaan.

Vierailija
305/409 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täydet sympatiat tuolle opiskelijalle ja jutun Juhalle sata sydäntä, kuulostaa ihan inhimilliseltä mokalta. Kaikenlaista ikävää voi reissussa käydä, rahat ja matkalippu voi myös hukkua jolloin ollaan ihan täysin tuntemattomien ihmisten ymmärtäväisyyden varassa. Sellaista paniikkia ei unohda ikinä kun joutuu vieraassa maassa pulaan eikä kukaan ympärillä suostu joustamaan ja auttamaan.

Itse matkustin kerran yksin Kroatiassa seudulla jossa ihmiset eivät osanneet englantia juuri yhtään. Ostin bussilipun ja näytin sitä kuskille, kun hän alkoi raivoamaan jostain. Hän osoitti matkalaukkuani ja vain huusi, ei osannut/suostunut sanomaan englanniksi yhtäkään kokonaista lausetta. Lopulta ymmärsin että tapana on antaa pieni kolikko (tyyliin 20 snt) kuskille siitä hyvästä että hän asettaa matkalaukut tavaratilaan. Minulla ei tarvittavan pientä kolikkoa ollut enkä ollut mistään tuosta tavasta kuullut, joten hädissäni tarjosin kuskille isompaa rahaa. Tuosta hän raivostui vain lisää, huusi siis aivan vihaisena eikä ottanut seteliä vastaan ja tuhahteli kun pyytelin aivan hädissäni anteeksi. Lopulta pääsin bussiin ilman tätä ”tippiä” ja nuorena kokemattomana matkailijalla säikähdin koko tilannetta niin että pillahdin itkuun. En ikinä unohda sitä ystävällistä poikaa joka näki kyyneleeni ja tuli lohduttamaan, että ”älä välitä täällä bussikuskit ovat turisteille ihan hirveitä”. Tuossa vieraassa tilanteessa se tsemppasi ihan kamalasti, että joku edes hymyili ja sanoi että ei haittaa, ethän sä olisi voinut tuollaista tietää. Voin vaan kuvitella mikä paniikki olisi ollut jos en olisi siihen bussiin päässyt tai jos paikalle ei olisi tullut ketään rauhallista ihmistä.

Ymmärrän myös että konduktöörit ja bussikuskit kohtaavat niin paljon asiatonta käytöstä että moni kyllästyy työhönsä ja alkaa vihaamaan vähän kaikkia matkustajia, mutta silti, ollaan toisillemme armollisia.

Vierailija
306/409 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konduktöörit eivät ole samanlaisia, useimmat todella hyviä tyyppejä vaan "mätiä omenia" on joukossa. Minutkin on kerran heitetty lähijunasta vaikka olin tehnyt juuri niinkuin monet konduktöörit olivat minulle neuvoneet tekemään kun VR app ei taivu kaikkeen . Odotin seuraavaa junaa, ajattelin ettei toista samanlaista konduktööriä voi sattua kohdalle. Seuraavassa junassa oli kaksi nuorta hämmentynyttä konduktööriä jotka sanoivat että heille oli ilmoitettu ettei minua saa päästää junaan. Olen reilu 50v korkeakoulutettu, siististi pukeutunut, rauhallisesti käyttäytyvät mies.

Vierailija
307/409 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ainakaan olisi hajuakaan miten ostaa VR lippu, jos ei olisi mobiilisovellusta. Onkohan koko sovellusta ladattavissa edes englanniksi.

Vierailija
308/409 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin vr on tehnyt matkalippujen ostamisesta niin vaikeaa, ettei siitä vanhukset tai ulkomaalaiset selviä. Ilman älypuhelinta tai automaattien tuntemusta ei edes kannata haaveilla lippujen hankinnasta. Automaateillakin täytyy tietää täsmälleen minkä kymmenestä vaihtoehdosta valitset. Sitten vr raivoaa, kun ihmiset eivät osaa ostaa lippuja. Loogista. 

Joo, bussilla matkustaminen Oulun paikallisliikenteessä oli vähän aikaa sitten vanhuksille ja satunnaisille bussikyytiläisille täysin mahdotonta.

Onneksi nykyään toimii pankkikortti.

No, isäukolla ei ole pankkikorttia, käyttää käteistä.

Jos hän haluaisi ajaa bussilla Ouluun, ei onnistuisi mitenkään.

Vierailija
309/409 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä(kin) ketjussa on jo varmaan kaikki sanomisen arvoinen vatvottu läpi useampaan otteeseen viestien määrästä päätellen, mutta ripuloin silti oman mielipiteeni ilmoille vaikkei sitä kukaan tänne kaipaakkaan.

Eli joo, konnari todennäköisesti toimi valtuuksiensa puitteissa virallisten ohjesääntöjen ja VR:n oman byrokratian mukaan oikein, mutta silti tavallaan väärin.

Kukaan joka ei ollut paikalla ei voi tietää mitä siellä on keskusteltu ja kuinka kauan, mutta kun konduktööri kuitenkin on asiakaspalvelija niin olisi varmaan voinut luovia tilanteen jotenkin kaikille osapuolille edullisemminkin. Nyt tässä ei oikein ollut kuin häviäjiä tuota jutun "Juhaa" lukuunottamatt.

VR:lle paskaa mainosta ja opiskelijalle paska kokemus josta uhkasi seurata merkittäviä ongelmia paluulentoa ajatellen.

PS: Tuo, että konnari on alkanut mölköttää suomeksi tuolle opiskelijalle kertoo mun mielestä lähinnä siitä, että sillä on palanut pinna eikä välttämättä enää osannut edes kiihtymyksessään ilmaista asiaansa englanniksi. Tosi kehno tilannetaju ja hermot siis.

Vierailija
310/409 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei liity VR:n, mutta matkustin alkutalvesta HSL:n Tuusulan moottoritietä Hyrylään menevässä bussissa.  Kello oli jotakin viiden jälkeen iltapäivällä, kova tuuli ja lumipyry.  Tammistossa bussiin tuli nuori ranskalaisnainen valtavan rinkan kanssa.  Hän ei puhunut montakaan sanaa englantia eikä hänen mobiililippunsa toiminut, tai sitten sellaista ei ollut vaan luuli voivansa maksaa matkan luottokortilla bussissa - tilanne jäi vähän epäselväksi kielimuurin vuoksi.

Kuljettajalla oli pelisilmää ja hän viittasi naisen ystävällisesti istumaan bussiin ja vei hänet määränpäähän.

Ulkomaalaisilla on monesti tapana hyväksikäyttää suomalaisten hyväuskoisuutta ja saada näin ilmaisia etuja. Mm. serkkuni on puhunut itsensä Suomessa useille festareille liputta.

Vierailija
311/409 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustin 90-luvulla Italiassa junalla. Olin ostanut lipun aseman lipun myynnistä. Kun konduktööri tuli paikalle alkoi meteli, hän ei puhunut englantia enkä minä italiaa 🙄

Käsien heilunnasta päätellen minun olisi pitänyt leimata lippu automaatilla, no en ollut leimannut, kun en ollut tiennyt että konduktööri ei leimaa yhtään mitään. Kyseessä oli ns. pitkän matkan juna, ei lähijunaliikenne.

Sain kuitenkin jatkaa matkaani 😌

Sama kävi minulle Sveitsissä,kokemattomana junamatkustajana en hokannut että lippu pitää leimata pienessä automaatissa junalaiturilla junaan hypätessä eikä odottaa että konnari leimaa kuten suomessa...no ei siinä sen kummempaa ->konnari kertoi tämän ja antoi sun kummemmin itkemättä  jatkaa matkaa ja neuvoi että seuraavalla kerralla sitten muistan leimata.

Vierailija
312/409 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konnari oli sika. Virkaintoinen sellainen.

Vierailija
313/409 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä typerys konduktöörinä. Siis lippu oli ostettu pasila-turku välille, eikä turku - pasila välille ja konduktööri heittää ulos junasta.

Jokainen järkevä ihminen olisi katsonut asiaa läpi sormien ihan hiljaisesti.

Ettei vaan ollut tyyppi jo matkannut junalla Pasilasta -Turkuun ja yritti samalla lipulla takaisin. Ulkomaalaiset on juonia, mutta onneksi konnari oli tilanteen tasalla.

Mitä hittoa nyt taas. Ihan samoja temppuja suomipummitkin yrittävät, niistä ei vain tehdä lehtijuttuja, kun ovat kiinni jäädessä yhteistyöhaluttomia ja lentävät seuraavassa kaupungissa junasta.

Vierailija
314/409 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen naiskonnari kun kerran baarista aamuyöllä lähdin junalla kotia kohti, käytävällä kohdatessani konnarin kohteliaasti pyysin että saisin ostaa lipun. Ihan normaalilla äänellä, en ole mitenkään kovaääninen. Muija alkaa huutaa kuin hinaaja että ole hiljaa, tämä on makuuvaunu ja ihmiset yrittävät nukkua. Aivan käsittämätöntä käytöstä. Mieskonnarikin sitten ilmaantui siihen ja alkoi rauhoitella kollegaansa. Kerroin halunneeni ainoastaan ostaa lipun niin toinan alkaa raivota niin että varmasti jokainen vaunussa herää. Meni siinä sen aikaa että oma asema jo tuli kohdalle ja nousin maksamatta junasta ja toivotin justiinalle hyvää loppuelämää ja tiedustelemaan kuuluuko psykiatrin palvelut työterveyssopimukseen.

Vierailija
315/409 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotijunani on lentokenttäjuna ja olen monesti törmännyt turisteihin, joilla on ongelmia lipunostossa tai lippua ei ole. Tiedotus on epäselvää ja lentoasemalla kesti 2 vuotta ennen kuin laiturille saatiin junalippu. Missään ei ollut opasteita, että hei, tässä on se junalippumaatti, osta tästä junalippu. Missään ei myöskään opasteta siihen, että liput voisi ostaa R-kioskilta (myös käteisellä). Itse olen ohjannut ulkomaalaisia ystäviäni suoraan lentokentän Ärrälle tullessa lipunostoon.

Todella, todella huonoa meininkiä VR:ltä. Suurin osa maailman maista on käteismaita, eikä tulisi kysymykseenkään, että lipunostamisesta on tehty Mensan testi kielellä, jota et puhu.

Metron lippuautomaatit on kanssa ihania. Valkkaat vaan lipun AB, BC, ABC tai ehkä se olikin CD vaiko sittenkin BCD jos ei vaikkapa ABCD, E:stä puhumattakaan. 

Vierailija
316/409 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinalainen vakooja Suomessa?

Vierailija
317/409 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaapa sitten, kun juna on myöhässä suvaitsevaisesti miettiä, että konduktoori siellä jossain vain palvelee turisteja. Eihän siinä varmaa mene kuin tunti pari.

Vierailija
318/409 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ras. is. tis.et jauhoturvat taas kommenteissa etsimässä oikeutusta konnarin törkeydelle, ylläri :D

Onko yllätys että Suomessa kantaväestö on ´"jauhoturpia" niin kuin meitä suomalaisia juuri kutsuit? Taidat olla joku n-sanainen rasisti, mitä teet "jauhoturpien" maassa jos et siedä nähdä "jauhoturpaisten" ihoa? 

Olen huomannut että jokin antiwhite suomi-viha hyökkäys on alkanut tällä palstalla taas, sen verran suomalaisia haukkuvia viestejä pukkaa ja joka ikiseen missä vain mainitaankin "ulkomaalainen" ollaan joukolla yläpeukuttamassa vaikka aihe olisi mikä. Säästä hikistä sormeasi ja älä turhaan alapeukuta, en varmasti ole ainoa joka on nähnyt tämän "liikehdinnän" täällä. 

ps: teidän ui kutuksenne  rasssismista on menettämässä merkityksensä koska suurin osa tavallisista kansalaisistakin alkaa olla kyllästynyt jännien etnisten tempauksiin suomalaisten kustannuksella. 

Tämä, runkatkaahan vassarit tähänkin alapeukkuja, lemmikkienne aika on ohi. 

Vierailija
319/409 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/723b5365-e47b-4e1c-bb2e-9d068b70c505

Luottokortti "kadonnut" ja kokonaista 10 euroa rahaa. Hmmm...

Vierailija
320/409 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/723b5365-e47b-4e1c-bb2e-9d068b70c505

Luottokortti "kadonnut" ja kokonaista 10 euroa rahaa. Hmmm...

Onko todisteita, että opiskelijalla tosiaan oli paluulippu Taiwaniin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi