Miksi paino ei putoa? Oikeesti menee hermo
Oon 100kg ja syön 1500kcal päivässä. Käyn salilla ja lenkillä ja poltan kellon mukaan niillä päivässä n. 700kcal yhteensä. Päivän jäävät kalorit siis 800kcal. Kuukauden menny näin ja paino ei putoa????
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunta ei laihduta useammastakin syystä: ensinnäkin se kasvattaa ruokahalua ja muutoinkin ihminen antaa alitajuisesti luvan syödä enemmän kun liikkuu. Toiseksi on tutkittu, että kun ihminen liikkuu hän automaattisesti vähentää muuta liikkumista arjessaan; ottaa vähemmän askelia kotona/töissä, jopa elehtii vähemmän.
Tämä on juuri se harhakäsitys - että pitää kituuttaa alhaisilla kaloreilla vaikka on nälkä. Kerrataan siis vielä: kun laihduttaa ja liikkuu runsaasti samaan aikaan, saa (ja pitää) syödä ihan kunnolla terveellistä ruokaa. Se ei vesitä laihdutustulosta vaan päinvastoin parantaa sitä. On huomattavasti parempi liikkua rankasti ja syödä hyvin kuin istua sohvalla ja puputtaa salaatinlehteä - eikä liiku ettei vaan tulisi nälkä... WTF. Se liikunnanjälkeinen nälkä on hyvä asia.
Kuten sanottua, monelle tuollainen päivittäinen 1,5 h liikunta ei ole mahdollista.
Mistä revit 1,5h päivittäisen liikunnan? 20 min HIIT tai painotreeni on huomattavasti tehokkaampi ja polttaa energiaa velä tunteja suorituksen jälkeen. Ja tosiaan tällaisen päälle saa syödä kunnon aterian. 1,5 h aerobista on vain ajanhukkaa, jos sitä aikaa ei siis ole.
Ja jos se 1,5h on aikaa ja kunto on huono(hko), niin silloin tuo 20min HIIT-treeni on pelkkää itsensä pettämistä.
Sitä kun ei huonokuntoisena tee sellaisella intensiteetillä kuin kuuluisi ja silloin lopputulos on kulutuksen suhteen suht sama kuin olisi käynyt vain 20min kävelylenkillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä sama tilanne, tosin olen huomattavasti vähemmän ylipainoinen mutta päivän miinuskalorit 500-1000 kcal. Olen vielä suosi sitten laihduttanut tällä tasan samalla tavalla, nyt uskon etten laihdu Ketipinorin ja unettomuuden vuoksi. Olen sairauslomalla koska käytännössä nukun 2 tuntia yössä stressin vuoksi. Aiemmin en uskonut kun joku kertoi ettei laihdu miinuskaloreilla.
Sama. Ollut 1600 kcal ruualla 4kk ja joka päivä liikuntaa, gramaakaan ei tipu. Syynä paha unettomuus, saan nukuttua vain 1-3h yössä.
Tuo 1600kcal on monelle naiselle se ihan maksimi normikulutus päivää kohti eikä sillä kuulukaan laihtua.
Nukkui sitten hyvin tai huonosti.
Niitä extrakiloja ei kannata ajatella kun laskee omaa peruskulutustaan vaan katsoa minkä verran normipainoisena kuluttaisi. Mitä lyhyempi ja pienempi on normipainoisena niin sitä pienempi se oma peruskalorinkulutus on ja esim 160cm pitkä ei voi syödä edes tuota 1600kcal päivässä lihomatta. Ellei sitten oikeasti tee todella fyysistä työtä ja/tai ole himoliikkuja.
Ja varsinkaan kun alkaa olla keski-iässä..
Tämä on niin totta. Minä, N57, 160 cm, 55 kg, istumatyö, kulutan noin 1400 kcal vuorokaudessa, jos en harrasta erikseen liikuntaa. Jos söisin 1600 kcal vuorokaudessa, lihoisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunta ei laihduta useammastakin syystä: ensinnäkin se kasvattaa ruokahalua ja muutoinkin ihminen antaa alitajuisesti luvan syödä enemmän kun liikkuu. Toiseksi on tutkittu, että kun ihminen liikkuu hän automaattisesti vähentää muuta liikkumista arjessaan; ottaa vähemmän askelia kotona/töissä, jopa elehtii vähemmän.
Tämä on juuri se harhakäsitys - että pitää kituuttaa alhaisilla kaloreilla vaikka on nälkä. Kerrataan siis vielä: kun laihduttaa ja liikkuu runsaasti samaan aikaan, saa (ja pitää) syödä ihan kunnolla terveellistä ruokaa. Se ei vesitä laihdutustulosta vaan päinvastoin parantaa sitä. On huomattavasti parempi liikkua rankasti ja syödä hyvin kuin istua sohvalla ja puputtaa salaatinlehteä - eikä liiku ettei vaan tulisi nälkä... WTF. Se liikunnanjälkeinen nälkä on hyvä asia.
Kuten sanottua, monelle tuollainen päivittäinen 1,5 h liikunta ei ole mahdollista.
Mistä revit 1,5h päivittäisen liikunnan? 20 min HIIT tai painotreeni on huomattavasti tehokkaampi ja polttaa energiaa velä tunteja suorituksen jälkeen. Ja tosiaan tällaisen päälle saa syödä kunnon aterian. 1,5 h aerobista on vain ajanhukkaa, jos sitä aikaa ei siis ole.
Harva ylipainoinen sohvis on siinä kunnossa että voi vetää tuollaisen 20min hiit-treenin tai edes heilutella tarpeeksi raskasta kahvakuulaa.
Ja se 2min tai vaikka 20minsaakin ns puolitehoista tekemistä ei ole tehokasta eikä polta kaloreita varsinkaan jälkeenpäin.
Tuossa vaiheessa suurempi hyöty on siitä matalatehoisesta ja pitkäkestoisesta liikkumisesta. Se vaan on aloitettava ns nollasta ja vasta kun kunto on oikeasti kasvanut niin voi alkaa tehdä oikeasti sitä kunnolla raskaampaa treeniä, jota sitten riittää lyhyempikin aika.
Ja ihan tuossa kävelyssäkin pitää unohtaa sellainen ikuinen mukavuusalueella oleminen eli vauhtia pitää muistaa rivakoittaa, pitää kävellä lenkkejä joissa on aiempaa enemmän ylämäkiä ja vaikka tarpoa lumihangessa tai lähteä lenkille ennen kuin kävelyteitä on ehditty aurata.
Jos on rapakuntoinen, se 20 minuuttia kävellenkin on jo mahtava alku. Edelleenkään ei tarvitse käyttää puoltatoista tuntia liikkumiseen, jos sellaista aikaa ei ole käytettävissä. Ja sitten kun kunto kasvaa, voi kasvattaa sitä tehoa sen 20 minuutin aikana jos tosiaan aikatauluu ei enempää mahdu. Ei ole mitään syytä vähätellä ihan kaikenlaista liikuntaa myös laihdutuksen apuna, kun liikunta vaikuttaa positiivisesti ihan koko elämään.
Muakin vituttaa nää ikiliikkujat. Olen ollut koko ELÄMÄNI paksu, kunnes sairastuin pahaan imukyvyttömyyteen. Se IMUKYVYTTÖMYYS teki sen että täysin samalla ruualla ja ruuan määrällä laihduin 15kg. Olen nyt kamppaillut 3v IMUKYVYTTÖMYYDEN kanssa. Olen siis joka ikinen YÖ imukyvytön, en vain joskus.
Paino ei nouse grammaakaan vaikka lasken KALORIT ja olen liikkumatta tunnin joka päivä. Liikunta on siis joko juoksu tai kävely 8km. Olen satavarma että liikun tätä ikiliikkujaa vähemmän ja syön ilkkujaa enemmän. Silti se imukyvyttömyys pysyy.
Saatat itse joskus sairastua. Ja huomata että imukyvyttömyys ei ole MATEMATIIKKAA. Ei todellakaan. Se on RAVINNOSTA kiinni. Ei hormoneista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos se 1,5h on aikaa ja kunto on huono(hko), niin silloin tuo 20min HIIT-treeni on pelkkää itsensä pettämistä.
Sitä kun ei huonokuntoisena tee sellaisella intensiteetillä kuin kuuluisi ja silloin lopputulos on kulutuksen suhteen suht sama kuin olisi käynyt vain 20min kävelylenkillä.
"Huonokuntoisena ei tee sellaiselle intensiteetillä kuin kuuluisi"? Mitä tällä tarkoitat? HIITin teho on jokaisen omaan kuntoon suhteutettu. Jos on rapakuntoinen, ihan vaikka X-hypyt ja polvennostot ilman hyppyjä saavat hien pintaan ja sykkeet maksimiin. Siitähän se teho katsotaan, mitä sydän tekee. Jokainen pystyy tekemään sen omalle tasolleen tehokkaan treenin. Ei ole tarkoitus vetää itseään huippu-urheilijan tahdissa piippuun, vaan aloittaa pienestä ja kunnon kasvaessa tehostaa. Eikö tämä ole ihan itsestään selvää?
Miksi luullaan että ylipainoinen on huonokuntoinen? Olen ylipainoinen MARATOONARI ja treenaan 6 päivänä viikossa. Samoin salilla jossa käyn todella tiuhaan on paljon ylipainoisia jotka on siellä joka päivä jumpassa. Mä voin vetää vaikka minkä hiit treenin tai juosta maratonin.
Suurin osa tässä ketjussa omaa 50-luvun ”tiedot” laihtumisesta. Voi syödä 2000kcal ja laihtua, tai sitten 1200 kcal ja lihoa. Jos siis syö väärin. INSULIINI on avainsana. Se ratkaisee. Ei matikka.
Osta pienempi lautanen ja annoskoot pienenee automaattisesti. Kaikki sokeriherkut pois
Vierailija kirjoitti:
Muakin vituttaa nää ikiliikkujat. Olen ollut koko ELÄMÄNI paksu, kunnes sairastuin pahaan imukyvyttömyyteen. Se IMUKYVYTTÖMYYS teki sen että täysin samalla ruualla ja ruuan määrällä laihduin 15kg. Olen nyt kamppaillut 3v IMUKYVYTTÖMYYDEN kanssa. Olen siis joka ikinen YÖ imukyvytön, en vain joskus.
Paino ei nouse grammaakaan vaikka lasken KALORIT ja olen liikkumatta tunnin joka päivä. Liikunta on siis joko juoksu tai kävely 8km. Olen satavarma että liikun tätä ikiliikkujaa vähemmän ja syön ilkkujaa enemmän. Silti se imukyvyttömyys pysyy.Saatat itse joskus sairastua. Ja huomata että imukyvyttömyys ei ole MATEMATIIKKAA. Ei todellakaan. Se on RAVINNOSTA kiinni. Ei hormoneista.
IMUKYVYTTÖMYYS??!!:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paino ei nouse grammaakaan vaikka lasken KALORIT ja olen liikkumatta tunnin joka päivä. Liikunta on siis joko juoksu tai kävely 8km. Olen satavarma että liikun tätä ikiliikkujaa vähemmän ja syön ilkkujaa enemmän. Silti se imukyvyttömyys pysyy.Saatat itse joskus sairastua. Ja huomata että imukyvyttömyys ei ole MATEMATIIKKAA. Ei todellakaan. Se on RAVINNOSTA kiinni. Ei hormoneista.
IMUKYVYTTÖMYYS??!!:D
Juu mä en tajunnut tuosta sanaakaan...
Miksei kukaan ole vielä sanonut, että syöt enemmän kuin kulutat ja siksi et laihdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka tosissaan väitätte että ette laihdu johtuen lääkkeistä, ratkaisitte juuri nälänhädän. Kehitysmaihin kaikille tätä lääkettä x niin kenenkään ei tarvitsisi syödä enää.
Nobelia odotellessa.
Mutta kun me emme elä sellasiessa tilanteessa, jossa ruokaa ei saa, vaan sellaisessa, jossa sitä on tarjolla päivittäin monella aterialla. Lääkitys voi vaikuttaa aineenvaihduntaan niin, että normaalit ruokamäärät vaikuttavatkin elimistöön eri tavalla kuin ennen. Esim. mä söin vuoden mirtatsapiinia ja lihoin varmasti 15 kg. Kun lopetin lääkkeen, alkoi välitön laihtuminen ilman, että tein mitään asian eteen. Söin samoin kuin ennen ja paino vain putosi.
eli nälänhätään mirtatsapiinia niin 100cal ateria onkin 5000 cal ateria. Kyllä siinä alkaa aliravittukin lapsi pikkuhiljaa paisumaan!
Et taida kauheasti ymmärtää lukemaasi?
100mg lääke on tehty 15 kilosta voita, kyllähän sen kaikki tietää. Näitä kun syöt 35 päivässä niin ei ihme että lihottaa. Vai oliko se sittenkin se perinteinen "mulla on tää kilpirauhanen" (= 3 big mac ateriaa päivässä)
Vituttaa nää tollot ilkkujat. Olen ollut koko elämäni HOIKKA, kunnes sairastuin pahaan unettomuuteen. Se UNETTOMUUS teki sen että täysin samalla ruualla ja ruuan määrällä lihoin 15kg. Olen nyt kamppaillut 3v unettomuuden kanssa. Olen siis joka ikinen yö uneton, en vain joskus.
Paino ei tipu grammaakaan vaikka lasken kalorit ja liikun tunnin joka päivä. Liikunta on siis joko juoksu tai kävely 8km. Olen satavarma että liikun tätä ilkkujaa enemmän ja syön ilkkujaa vähemmän. Silti se ylipaino pysyy.Saatat itse joskus sairastua. Ja huomata että paino ei ole matematiikkaa. Ei todellakaan. Se on hormoneista kiinni, insuliini ja leptiini.
Kiitos!
Mulla itselläni on unettomuus(ekat kilot mirtazapiinista ja ketipinorista) lisäksi puolet kilpirauhasesta poistettu(ei lääkettä silti) ja lisäksi vielä hormonitoimintaan vaikuttava syöpälääkitys joka myös kerää nestettä.
Harrastan liikuntaa useimpina päivinä 3 h(1200kcal, opiskelen liikunta-alalle vaikka olen osittain saikulla) ja miinuskaloreita tulee päivässä 500-2000. Kyllä, -2000. Paino ei inahdakaan.
Kyllä ärsyttää nämä neropatit jotka tulee pätemään: "lisää hieman liikuntaa päivääsi, aluksi vaikka kävele 10 min, ja jätä pulla ja muut herkut pois, kas näin yksinkertaista se on!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka tosissaan väitätte että ette laihdu johtuen lääkkeistä, ratkaisitte juuri nälänhädän. Kehitysmaihin kaikille tätä lääkettä x niin kenenkään ei tarvitsisi syödä enää.
Nobelia odotellessa.
Mutta kun me emme elä sellasiessa tilanteessa, jossa ruokaa ei saa, vaan sellaisessa, jossa sitä on tarjolla päivittäin monella aterialla. Lääkitys voi vaikuttaa aineenvaihduntaan niin, että normaalit ruokamäärät vaikuttavatkin elimistöön eri tavalla kuin ennen. Esim. mä söin vuoden mirtatsapiinia ja lihoin varmasti 15 kg. Kun lopetin lääkkeen, alkoi välitön laihtuminen ilman, että tein mitään asian eteen. Söin samoin kuin ennen ja paino vain putosi.
eli nälänhätään mirtatsapiinia niin 100cal ateria onkin 5000 cal ateria. Kyllä siinä alkaa aliravittukin lapsi pikkuhiljaa paisumaan!
100mg lääke on tehty 15 kilosta voita, kyllähän sen kaikki tietää. Näitä kun syöt 35 päivässä niin ei ihme että lihottaa. Vai oliko se sittenkin se perinteinen "mulla on tää kilpirauhanen" (= 3 big mac ateriaa päivässä)
Vituttaa nää tollot ilkkujat. Olen ollut koko elämäni HOIKKA, kunnes sairastuin pahaan unettomuuteen. Se UNETTOMUUS teki sen että täysin samalla ruualla ja ruuan määrällä lihoin 15kg. Olen nyt kamppaillut 3v unettomuuden kanssa. Olen siis joka ikinen yö uneton, en vain joskus.
Paino ei tipu grammaakaan vaikka lasken kalorit ja liikun tunnin joka päivä. Liikunta on siis joko juoksu tai kävely 8km. Olen satavarma että liikun tätä ilkkujaa enemmän ja syön ilkkujaa vähemmän. Silti se ylipaino pysyy.Saatat itse joskus sairastua. Ja huomata että paino ei ole matematiikkaa. Ei todellakaan. Se on hormoneista kiinni, insuliini ja leptiini.
KIITOS tästä! Olen lihonnut lähemmäs 10kg ja olen taistellut asian kanssa yli vuoden. Mikään ei ole muuttunut - paitsi etten nuku! Tiesin että jossain muussa on vika, kuin syömisessäni tai liikkumisessani! :)
Vierailija kirjoitti:
Sitä kun ei huonokuntoisena tee sellaisella intensiteetillä kuin kuuluisi ja silloin lopputulos on kulutuksen suhteen suht sama kuin olisi käynyt vain 20min...
Huomaa että täällä neuvojat eivät tiedä laihduttamisesta tai liikunnasta mitään faktoja. Neuvot ovat sanoja kuin 20 vuotta sitten Painonvartijoilla ("ansaitse rääkkiliikunnalla pullansyömispisteitä") joka syystäkin on konkurssissa.
Ihan tiedoksi että huonokuntoisella se intensiteetti nousee riittävälle tasolle jopa tuolilta ylös noustessa. Luuletko että intensiteetti tarkoittaa vertailua Usain Boltin intensiteettiin? Ei vaan intensiteettiä oman maksimisykkeen ja hapenottohyvyn puitteissa.
Personal trainerin hommat lopetin kun totesin että lihavat ihmiset tietävät aina kaiken parhaiten laihduttamisesta ja kuntoilusta. Eivät vaan koskaan ole silti saavuttaneet mitään tuloksia, kuka milläkin tekosyyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nobelia odotellessa.
Juuri tämä! Itse sain lääkekuurin teini-ikäisenä, ja nyt olen 35, en ole 20 vuoteen syönyt mitään muuta kuin lääkettä ja paino sen kuin kasvaa. Lääkärit ihmetelleet että miten voi olla että en tarvitse mitään ravintoa ollenkaan ja silti lihon, mutta ne on kuulkaas ne lääkkeet mikä tekee, ei kaloreilla tai ravinon määrällä/laadulla ole lihomisen kanssa yhtään mitän tekemistä. Lääkkeet lääkkeet.
Mitä jos etsisit tietoa asiasta sen sijaan, että jankkaat tätä? Ei maailma muutu sillä, että kovasti luulet, etteivät lääkkeet voi vaikuttaa aineenvaihduntaan. Tässä ketjussa on esitetty myös tutkimustietoa. Mistä sun tiedot ovat peräisin?
Niin ja esim. hormoneihin vaikuttavat lääkkeet voivat vaikuttaa siihen että rasva tarttuu kehoon helpommin ja tiukemmin, toisin kuin jankkaajalla jolla se solahtaa sulavasti suoliston läpi suit sait. Helppo on leuhottaa.
Jos syö n. 1500 kaloria päivässä, niin kyllä pitäisi kenen tahansa terveen ihmisen laihtua, vaikka urheilukello ei näyttäisi oikeaa kulutuslukemaa. Jos olet 100-kiloinen ja käyt salilla, 1500 kaloria on jopa liian vähän salipäivinä. Aineenvaihdunnassa ehkä ongelmaa, keräät nestettä tai lihasmassaa on tullut lisää. Painon lisäksi täytyy tarkkailla esim. vyötärön senttejä, varsinkin jos vasta on aloittanut treenaamisen- kehon koostumus muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Osta pienempi lautanen ja annoskoot pienenee automaattisesti. Kaikki sokeriherkut pois
Mä tein tämän ajat sitten ja se vain katkaisi lihomiskierteen. Toki olen tyytyväinen siihenkin.
Jouluateriankin(vegaaninen) söin leipälautaselta.
Vierailija kirjoitti:
Ketju on täynnä elämästä vieraantuneita ylis-jonneja, joiden mielestä kuka tahansa voi treenata 1,5 h päivässä. Päivän naurut!
Minä veivasin tunnin crosstrainerilla(katsoin samalla 2 pokka pitää) ja kävin kävellen kaupassa ja asioilla 2 tuntia. Kaloreita kului 1000. Hyötyliikuntakin on liikuntaa. Esim. jo pari pysäkin väliä kun kävelee niin rimpsahtaa mittariin tuhansia askelia jopa.
Kuka on jonne?
t. 100 kg
Ja sinä sarkasmia.